Varför är det ingen bra idé?
… "att sträva efter flockimmunitet", som frågan syftade på har du ju själv svarat på nedan
Det beror nog på om ett nytt utbrott i höst/vinter beror på samma virus som vi har nu, eller om vi importerar en ny mutation. I det senare fallet finns förstås en risk att vi inte har uppnått flockimmunitet.
Vad pekar på att en 60-90% exponering för Corona skulle ge immunitet? Som jag sagt tidigare så går jag år ut och år in och vaccinerar mig och aldrig verkar jag slippa detta för vi blir tydligen aldrig helt immuna när det gäller den "vanliga" årliga influensan så varför skulle vi bli det just när det gäller Corona? Kommer det viruset aldrig att mutera då?
Ingenting är säkert när det gäller nya virus, men att göra ingenting är ganska dåligt. Då kommer R0 att gå i taket, vilket knappast är önskvärt.
FHM har dementerat att strategin är att uppnå flockimmunitet, utan istället är den väl att göra smittspridningen så långsam som möjligt så att sjukvärden klarar av den. Med den strategin blir dock flockimmunitet en bonuseffekt, eftersom det knappast är möjligt att stoppa smittan att sprida sig.
Att söka flockimmunitet "kan ju tyckas som att man givit upp ungefär" uttryckte sig vår smittskyddsgeneral i TV. Men även han betonade ju som du skriver att det finns en stor poäng att försöka dämpa spridningen så att inte "alla" insjuknar på en gång och totalsänker hela vårdapparaten.
I Sverige hade man tydligen igår tre döda på 1000 smittade officiellt. Det är väl rätt låg dödlighet initialt men kan man räkna med det framöver? Säg att man exv. i England med drygt 60 miljoner får 40 miljoner smittade. Tänk om man hamnar på en dödlighet på 1%. Det skulle i så fall ge 400 000 döda. Det är ju något som aldrig hänt i fredstid under våra liv. Hur skulle vi i Sverige förhålla oss till det med 400 IVA-platser i hela landet?