Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att stöka till hela vår Vårdcentral i lilla Vaxholm med drivor av pensionärer som ska ta influensavaccin kan väl inte vara en bra idé om det nu inte behövs.
Vet du att det inte behövs? Vissa virus muterar ofta, medan andra inte gör det.

Och det tycks ju som att det fungerar att vaccinera sig mot säsongsinfluensan, även om man måste göra det varje höst.

De var så många sist att det var kaos. De var tvingade att sprida ut det på ett antal dagar för att hantera det. Det finns ju andra sjuka som behöver vården bättre om det nu skulle vara onödigt med årliga vaccinationer mot influensor som vi tydligen aldrig utvecklar immunitet fullt emot.
Varför i hela friden skulle alla vaccineras samma dag?

Där jag bor kunde jag gå till "Min Doktor Kliniken" (ja, det är ett urfånigt namn, men stället fungerar bra) som ligger i min lokala ICA Maxi vid ett tillfälle när jag ändå skulle dit för veckohandlingen. Ingen kö och stället är öppet till 20.00 på kvällarna. Det tog kanske 5 minuter att bli vaccinerad.

Folk har ett behov av att ventilera. Det är nog uppenbart vid det här laget att kameraförsäljningen kommer ta duktigt med stryk. Som med så otroligt mycket annat i dessa minst sagt extrema tider

Om Canon stänger fem fabriker för att de inte får fram några delar så kommer det gälla alla andra också - Kina är ju världens elektronikfabrik idag. Det spelar nog ingen större roll var fabrikerna ligger för de kommer inte ha något att arbeta med vare sig i Japan, Malaysia eller Thailand heller.

Om man sedan ovanpå det inför nedstängning av många länder i stora marknader inklusive västra Europa och USA och i princip helst vill att alla ska låsa in sig hemma så kommer det nog att säljas lika få kameror som flygbiljetter. Många tar mest bilder på resor och knappt ingen reser heller längre från bl.a. ett spöklikt tomt Arlanda. Vad ska folk med nya kameror till idag när de inte ens får lämna hemmen.

Ska bli intressant att se om det här blir droppen för en del av de mindre tillverkarna. Då blir i så fall Corona-epidemien en intressant aktiv del i den enorma kapitalkoncentrationsprocessen som kommer följa på detta.

Nu går svenska staten ut och erbjuder företagen att låna pengar från skattekontona och jag kommer inte bli förvånad om en del oseriösa osolidariska företagsfifflare kommer att ta de pengarna och dra. I så fall kommer även våra offentliga medel bli en del av den omfördelningsprocessen. Jag hoppas innerligt att jag har helt fel i mina farhågor.

Vet du att det inte behövs? Vissa virus muterar ofta, medan andra inte gör det.

Och det tycks ju som att det fungerar att vaccinera sig mot säsongsinfluensan, även om man måste göra det varje höst.

Nää det vet jag inte men hittills har dessa årliga influensor inte alls dött ut för att vi blivit resistenta efter alla år. Det bara rullar på år efter år. Jag försöker föra ett resonemang kring hur det funkat med den vanliga årliga influensan. Där verkar vi ju aldrig nå den där "flockimmuniteten" bl.a. du pratat om. Varför skulle vi lyckas få till en sådan med Coronan om vi uppenbarligen inte lyckats med det på många år med den årligt återkommande. Vet vi verkligen att den inte kommer mutera som andra influensor?

Varför i hela friden skulle alla vaccineras samma dag?

Därför att ett är då vaccinering erbjuds i vår lilla håla.

Där jag bor kunde jag gå till "Min Doktor Kliniken" (ja, det är ett urfånigt namn, men stället fungerar bra) som ligger i min lokala ICA Maxi vid ett tillfälle när jag ändå skulle dit för veckohandlingen. Ingen kö och stället är öppet till 20.00 på kvällarna. Det tog kanske 5 minuter att bli vaccinerad.

Ja så funkade det för mig när jag jobbade. Då gick jag precis som massor av människor när jag hade tid till närmaste inrättning. Så funkar det emellertid inte i det pensionärs- Skansen som Vaxholms Stad faktiskt blivit idag.

Nää det vet jag inte men hittills har dessa årliga influensor inte alls dött ut för att vi blivit resistenta efter alla år. Det bara rullar på år efter år.
Men det gör knappast de årliga vaccineringarna onödiga, eller hur?

Jag försöker föra ett resonemang kring hur det funkat med den vanliga årliga influensan. Där verkar vi ju aldrig nå den där "flockimmuniteten" bl.a. du pratat om. Varför skulle vi lyckas få till en sådan med Coronan om vi uppenbarligen inte lyckats med det på många år med den årligt återkommande. Vet vi verkligen att den inte kommer mutera som andra influensor?
Varför vissa virus muterar snabbt och andra inte får du nog fråga en virolog om, men titta en gång till i tabellen över Herd Immunity Threshold i Wikipediaartiklen som jag refererade till i inlägg #213. Notera värdena för SARS, som alltså orsakas av viruset SARS-CoV som är närbesläktat med SARS-CoV-2 som har drabbat oss nu.
(Det börjar bli lite tjatigt att behöva hänvisa till den där tabellen varje dag. :)

Därför att ett är då vaccinering erbjuds i vår lilla håla.
Är det bara vårdcentralen som erbjuder vaccinering mot säsongsinfluensan?

Ja så funkade det för mig när jag jobbade. Då gick jag precis som massor av människor när jag hade tid till närmaste inrättning. Så funkar det emellertid inte i det pensionärs- Skansen som Vaxholms Stad faktiskt blivit idag.
Beror det på att pensionärerna har noll koll eller på att utbudet av vaccineringstjänster är skralt?

Dödstal och ide´n om att söka flockimmunitet

Det kanske faktiskt är dags för lite fakta.

Som äldre (över 70) och del av riskgrupp så undrar jag bl.a. över hur dödlig Coronan är i jämförelse med andra influensor. Därför har jag sökt efter data och statistik.

Jag har tidigare refererat till den efter Första Världskriget grasserande fruktade "spanska sjukan". Enligt SO-rummet så smittades ca 500 miljoner och mellan 20 och 50 miljoner dog. Det ger ett dödstal mellan 4 och 10%.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag vet inte hur tillförlitliga dessa data är men de siffror som låg alldeles nyss var från 17 mars 23:00 GMT vilket är ett par timmar sedan.

Totalt smittade: 198 129 antal döda: 7965 dödstal: 4,02%

Kina smittade: 80 881 antal döda: 3226 dödstal: 3,99%

Italien smittade: 31 506 antal döda: 2503 dödstal: 7,94%

Sverige smittade: 1 196 antal döda: 8 dödstal: 0,67%

Ser man till snittet för Coronan totalt så hamnar dödstalet på 4,02%, vilket är ungefär som den lägsta uppskattade siffran för "Spanska sjukan". Den värsta uppskattningen för det viruset hamnade dock på 10%, vilket är samma siffra som för den tidigare SARS-epidemien enligt samma källa som dessa siffror kommer ifrån.

Vi ser dock stora skillnander i dödstalen idag mellan exv. Italien och Kina. Italien har dubbelt så höga dödstal som Kina som dock ligger på snittet 4%. Sverige ligger senare på utvecklingskurvan och kan sannolikt därför klara sig mycket bättre med idag kring 0,67%. Men vad händer när även vi slår i taket för sjukvårdens resurser och tvingas lämna svårt sjuka helt utan vård som man tvingas göra nu i Italien där desperationen nu är mycket stor, vilket vi såg igår i ett TV-inslag från landet.

Per och jag diskuterade ett exempel där exv. Storbritannien pratat om en möjlig flockimmunitet när kring 60% av befolkning smittats. Även med en dödlighet på 25% av 4% snittet idag d.v.s. 1% av 66 miljoner så skulle det ge 600 000 döda. Kan man verkligen räkna med 1% när allt har kollapsat, för det gör det väl om man ska ta hand om 600 000 döda på kort tid.

Att med berått mod utsätta befolkningen för smittan för att försöka uppnå "flockimmunitet" låter i alla fall i mina öron som en rätt vansklig idé. Kan man verkligen kontrollera ett sådant förlopp? Italien så brottas man nu med en dödlighet på hela 7,9% och inte 1% som i mitt tankeexperiment och det verkar ju inte gå något vidare.

Jag vet inte hur tillförlitliga dessa data är men de siffror som låg alldeles nyss var från 17 mars 23:00 GMT vilket är ett par timmar sedan.
De är inte ett dugg tillförlitliga. Det går inte att jämföra siffror över antalet smittade mellan olika länder helt enkelt för att det finns stora skillnader i hur mycket de olika länderna testar folk för SARS-CoV-2-smitta.

Att med berått mod utsätta befolkningen för smittan för att försöka uppnå "flockimmunitet" låter i alla fall i mina öron som en rätt vansklig idé. Kan man verkligen kontrollera ett sådant förlopp?
I Sverige försöker FHM (och regeringen) bromsa smittspridningen så mycket som möjligt. Det handlar alltså inte om att med med berått mod utsätta befolkningen för smittan. Avsikten är att sakta ner smittspridningen så pass mycket att sjukvården orkar med. Eventuell flockimmunitet får man på köpet, helt enkelt för att det är omöjligt att stoppa spridningen helt. Att försöka stoppa spridningen helt är dessutom en dålig idé eftersom den då kommer tillbaka med full kraft till hösten/vintern.

Italien så brottas man nu med en dödlighet på hela 7,9% och inte 1% som i mitt tankeexperiment och det verkar ju inte gå något vidare.
I Italien sysslar man med skadereducering. Flockimmunitet finns knappast på dagordningen. Det kommer man nog att få så småningom, men ingen jävel där tänker på det i det här akuta läget.

Nä det är väl helt uppenbart eller hur? Vi uppnår ju aldrig den där "flockimmuniteten" en del tydligen hoppas på med den årliga influensan i alla fall och det är ju det som är min poäng att vi inte heller har en aning om att det skulle funka med Coronan.

Varför vissa virus muterar snabbt och andra inte får du nog fråga en virolog om, men titta en gång till i tabellen över Herd Immunity Threshold i Wikipediaartiklen som jag refererade till i inlägg #213. Notera värdena för SARS, som alltså orsakas av viruset SARS-CoV som är närbesläktat med SARS-CoV-2 som har drabbat oss nu.
(Det börjar bli lite tjatigt att behöva hänvisa till den där tabellen varje dag. :)

Det är ju lika tjatigt att ta om det jag skrivit ovan för det här med "flockimmuniteten" vet vi ju inte om det är något annat än en önskedröm.

Är det bara vårdcentralen som erbjuder vaccinering mot säsongsinfluensan?

Beror det på att pensionärerna har noll koll eller på att utbudet av vaccineringstjänster är skralt?

Ja!

De flesta pensionärerna som jag känner i stan och som inte hunnit in i senilitetsdimman har råkoll på allt. De är de enda i samhället som har tid till det och som dessutom har ekonomiska incitament:)

Det bor drygt 4500 i Vaxholms Stad och om man inte ska ta sig till Stockholm så finns bara Vårdcentralen och det är dit folk går. Vaxholms Kommun är lika mycket glesbygd som glesbygden i resten av landet. Vaxholm är dessutom en extremt turismberoende ort så många mindre företag har svårt att överleva säsongsvariationerna.

Vi har ett helt perverterat näringsliv! Vaxholm har en enda blomstrande storbusiness och det är köp och sälj av fastigheter. I denna lilla håla har vi massor av mäklarfirmor (ett tag var de sex stycken! - och dessutom jobbade än fler in mot vår fastighetsmarknad via bankerna) och alla stora banker har varit representerade i stan utom Nordea tills i år då Swedbank gav upp.

Nä det är väl helt uppenbart eller hur? Vi uppnår ju aldrig den där "flockimmuniteten" en del tydligen hoppas på med den årliga influensan i alla fall och det är ju det som är min poäng att vi inte heller har en aning om att det skulle funka med Coronan.
Jo, vi har en aning. Se inlägg #213 (för femtielfte gången).
Men självklart kan vi inte veta om det kommer att fungera. Så fungerar världen.

Vad är alternativet, tycker du?

De är inte ett dugg tillförlitliga. Det går inte att jämföra siffror över antalet smittade mellan olika länder helt enkelt för att det finns stora skillnader i hur mycket de olika länderna testar folk för SARS-CoV-2-smitta...………..

Ja det är ju självklart att de data som brutits ner på de olika länderna är svåra att dra några slutsatser av efter som länderna är så olika både när det gäller befolkningspyramider och resurser, men om man kollar på totala siffrorna så får man ju en viss hint. Italien missgynnas av att ha en åldrad befolkning och jämförelsevis få unga. I Afrika är det precis tvärtom i många länder. Att de länder som idag har få fall lyckas bäst på pappret är ju knappast särskilt konstigt. De är ofta resursstarka, har små befolkningar och ligger tidigt i utvecklingscykeln. Det intressanta är väl när det brakar ihop och man inte hinner ta hand om alla på ett sätt som är optimalt även där. Det är ju då det börjar hända saker med dödstalen säkert även i Sverige.

Det är ju säkert heller inte görligt att i ett läge som Italien är i idag att hinna testa i labb. Men de som har tydliga symptom och är väldigt sjuka i en stor epidemi kanske ändå med hyfsad säkerhet kan identifieras av läkarna. Det finns ju inte en chans att säkra datakvaliteten i ett läge som detta men man måste ju ändå försöka skaffa sig kunskap så gott det går i den situation som är för att överhuvudtaget kunna fatta beslut om hur man ska hantera detta. Allt annat vore ännu värre. Det här är "work in progress" och man får revidera kontinuerligt.

Jo, vi har en aning. Se inlägg #213 (för femtielfte gången).
Men självklart kan vi inte veta om det kommer att fungera. Så fungerar världen.

Vad är alternativet, tycker du?

"Jo vi har en aning", säger du. Ledsen men vad baserar du det på "för ekonomisk modell" som du skrev till en annan deltagare i tråden och sedan garderar du med "självklart kommer vi inte veta om det kommer fungera." Skulle du köpa en begagnad bil av en beganad bilhandlare som uttryckt sig så?

Som sagt det här är "work in progress" och t.o.m. våra främsta "experter" tillstår att de inte har en aning om vart detta kommer att ta vägen vare sig när det gäller själva smittan eller hur det kommer att gå ekonomiskt. Inte heller vet vi om vår eventuellt förvärvade immunitet ger oss immunitet nästa gång vi drabbas av något liknande. Inte heller vet just jag hur det kommer att bli för just mig och det ligger också i sakens natur att det bara är jag som kan försöka skydda mig själv nu när det inte finns något vaccin som för andra influensor.

Jag vet i alla fall vad jag ska göra tills det kommer vaccin, även om jag är lyckligt lottad att bo i en håla där man knappt ser en själ om inte solen skiner. Här är det ständigt karantän under alla månader utom 2 1/2 - även om man går ut, för det är oftast inte en jäkel ute förutom någon som pinkar sin hund kanske.

Men jag ser vad andra äldre gör nu - det stod en del nere på kajen på väg ut till isoleringen ute på omkringliggande öar och jag kommer snart flytta ut jag med när jag slängt i båten och åker nog bara in för att handla. Några turisthorder tror jag inte på i år och det kommer bli väldigt tungt för många av våra turistberoende butiker.

Det finns en massa data i den länk jag refererade till också och man tror sig veta en hel del men det är fortfarande rena uppskattningar baserade på väldigt osäkra data även om Ro eller transmission rate är en väldigt intressant parameter. Man behöver heller inte veta exakt, det räcker långt med ordentligt stora datamängder för att man ska kunna bilda sig en viss uppfattning som man kan gå vidare från. Men immunitet nästa säsong vet vi inget om än.

Läser man siffrorna nedan så är det ju inte bara ett handikapp att vara över 70 utan 71% som drabbats har tydligen också varit män. Så även här har vi ju ett förmodat handikapp du och jag.

How dangerous is the virus?

There are three parameters to understand in order to assess the magnitude of the risk posed by this novel coronavirus:
•Transmission Rate (Ro) - number of newly infected people from a single case
•Case Fatality Rate (CFR) - percent of cases that result in death
•Determine whether asymptomatic transmission is possible

How contagious is the Wuhan Coronavirus? (Ro)

The attack rate or transmissibility (how rapidly the disease spreads) of a virus is indicated by its reproductive number (Ro, pronounced R-nought or r-zero), which represents the average number of people to which a single infected person will transmit the virus.

WHO's estimated (on Jan. 23) Ro to be between 1.4 and 2.5. [13]

Other studies have estimated a Ro between 3.6 and 4.0, and between 2.24 to 3.58. [23].

Preliminary studies had estimated Ro to be between 1.5 and 3.5. [5][6][7]

An outbreak with a reproductive number of below 1 will gradually disappear.

For comparison, the Ro for the common flu is 1.3 and for SARS it was 2.0.

Fatality Rate (case fatality ratio or CFR) of the Wuhan Coronavirus

See full details: Coronavirus Fatality Rate

The novel coronavirus' case fatality rate has been estimated at around 2%, in the WHO press conference held on January 29, 2020 [16] . However, it noted that, without knowing how many were infected, it was too early to be able to put a percentage on the mortality rate figure.

A prior estimate [9] had put that number at 3%.

Fatality rate can change as a virus can mutate, according to epidemiologists.

For comparison, the case fatality rate for SARS was 10%, and for MERS 34%.

Incubation Period (how long it takes for symptoms to appear)

See full details: COVID-19 Coronavirus Incubation Period

Symptoms of COVID-19 may appear in as few as 2 days or as long as 14 (estimated ranges vary from 2-10 days, 2-14 days, and 10-14 days, see details), during which the virus is contagious but the patient does not display any symptom (asymptomatic transmission).

Age and conditions of Coronavirus cases

See latest findings: Age, Sex, Demographics of COVID-19 Cases and Deaths

According to early estimates by China's National Health Commission (NHC), about 80% of those who died were over the age of 60 and 75% of them had pre-existing health conditions such as cardiovascular diseases and diabetes.[24]

According to the WHO Situation Report no. 7 issued on Jan. 27:
•The median age of cases detected outside of China is 45 years, ranging from 2 to 74 years.
• 71% of cases were male.

A study of 138 hospitalized patients with NCIP found that the median age was 56 years (interquartile range, 42-68; range, 22-92 years) and 75 (54.3%) were men.[25]

The WHO, in its Myth busters FAQs, addresses the question: "Does the new coronavirus affect older people, or are younger people also susceptible?" by answering that:
•People of all ages can be infected by the novel coronavirus COVID-19.
•Older people, and people with pre-existing medical conditions (such as asthma, diabetes, heart disease) appear to be more vulnerable to becoming severely ill with the virus.

Vi som har kamerorna till yrkesbruk kommer nog vara helt panka när det här är över, så vi får nog slita på våra gamla ett bra tag till. Och strängt taget spelar det ingen större roll, så länge de flesta sitter i samma båt, det blir bilder ändå.

Kan man tänka sig att det snart börjar dyka upp en och annan proffsutrustning på Blocket?

"Jo vi har en aning", säger du. Ledsen men vad baserar du det på "för ekonomisk modell" som du skrev till en annan deltagare i tråden och sedan garderar du med "självklart kommer vi inte veta om det kommer fungera."
Jag baserar det på siffrorna i tabellen i Wikipediaartikeln som jag har hänvisat till fler gånger än jag minns nu. Läs den artikeln, titta på siffrorna i tabellen och speciellt då siffrorna för SARS-CoV.

Ekonomisk modell? Vad har det med saken att göra?

Det är självklart att vi inte kan veta någonting alls överhuvudtaget med säkerhet. Tycker du att det är ett kontroversiellt påstående? De enda som påstår att de vet något med säkerhet är religiösa människor (och de har förstås fel).

Totalt smittade: 198 129 antal döda: 7965 dödstal: 4,02%

Kina smittade: 80 881 antal döda: 3226 dödstal: 3,99%

Italien smittade: 31 506 antal döda: 2503 dödstal: 7,94%

Sverige smittade: 1 196 antal döda: 8 dödstal: 0,67%

Här ser man klart hur dödstalen går i höjden när sjukvården blir överbelastad. Italien har inte alls möjlighet att vårda alla som skulle behöva längre. Här i Schweiz ligger nu rätt mycket folk redan i respiratorer och även många som inte tillhör riskgrupperna. I Italien kan du glömma att få vård om du tillhör en riskgrupp för där vårdas bara dom som har högst chans att tillfriskna.

Man lär sig att ibland är det bråttom att fatta beslut. En beräkning jag har sett (men inte hittar just nu) visade dock att det högst troligen hade värre att inte massvaccinera.

Numera rekommenderar Socialstyrelsen att man inte ska ge Pandemrix till barn under 18 år. Förmodligen hade det varit bra även 2009 eftersom det oftast är äldre personer som finns i riskgrupper när det gäller influensa.

265 idag. På c19.se kan man se utvecklingen. Ökningstakten har (åtminstone tillfälligt) avstannat.
'

En gammal god regel är att det är bättre att fatta ett lite sämre beslut nu än att inte fatta något beslut!

I det här fallet borde man ha fattat beslut för en månad sen, nu är lavinen redan i rullning.. Vi passerade nyss 10k dödsfall globalt och kurvorna pekar spikrakt uppåt på de flesta håll

1584643470058.png

Italien har nu 3045 dödsfall och har gått förbi Kina.
Karantänåtgärderna har uppenbarligen bromsat ökningen, linjen blir aningen böjd i ett logaritmiskt diagram. Men den har långtifrån planat ut.

1584653728263.png

Källa cnn.com och www.worldometers.info/coronavirus

Senast ändrad:

Nää och det har varken jag eller någon annan hävdat men det jag undrat över är varför vi aldrig verkar nå flockimmunitet när det gäller vanliga säsongsinfluensan, fast vi vaccinerar massor av folk varje år och att många tagit dessa sprutor i många år.

Vi lär oss varje dag nu och både SVT och DN har haft många bra inslag och artiklar de senaste dagarna som tillfört en hel del klargöranden som man inte riktigt fått fram tidigare.

Amina Manzoor som är DN:s medicinreporter skrev just kring det jag själv undrat över och det är främst detta med immunitet efter exponering. Hon skrev att det stora problemet med "flockimmunitet" är att vi inte vet hur länge den varar. Vi vet inte heller hur det verkligen är med om man kan bli omsmittad. Det finns rapporter från Kina där man hävdar att några tydligen blivit det. Samtidigt verkar exv. en av de svenskar som vet bäst att det inte skulle vara möjligt och att de som varit sjuka exv. kan skickas in i vården i princip utan skyddsutrustning.

Om 60% av befolkningen antas behöva vara immun så kanske man inte når detta för att för få går och vaccinerar sig. Av riskgrupperna som ändå får detta gratis så vaccinerar sig idag endast hälften, så då kan ju detta vara ett svar på varför dessa årliga influensor ändå får så stor spridning år efter år. Det var ett sånt klargörande inspel som åtminstone jag saknat tidigare.

Manzoor tycker inte detta bara så där själv utan artikeln bygger på en intervju med Ali Mirazimi, adjungerad professor i klinisk virologi vid KS. Problemet är dock att just Corona-virus inte är särskilt väl studerade då man betraktat dem som rätt harmlösa tidigare. Detta trots att de har funnits länge. Det lär funnas massor och bara sju smittar människor. Man vet att man får immunitet ett tag men inte livslångt och man vet inte hur länge immuniteten håller i sig. Så det är väl åtminstone någon form av svar från en av de som arbetar med detta och inte bara är en vanlig tyckare.

Manzoor skriver också att över tid kommer immuniteten i flocken att avta och av det skälet är det nödvändigt med vaccinering för att försöka uppnår flockimmunitet men uppenbarligen har vi problem med det för det är väl just det som förklarar att massor av folk får årliga influensor trots att jag och 50% av de i riskgrupperna faktiskt vaccineras varje år.

Är det något som man faktiskt vet nu i Italien är att det är främst äldre multisjuka män (71%) som dött men att det inte hindrar att andra stora grupper kan bli smittade och sprida smitta.

Vilket beslut borde man ha fattat?

När jag kom hem från Marocko i lördags (ja vi hade lite tur där då de stängde gränserna idag) så stod ett stort gäng skidturister just vid ett band med bagage från Schweiz. Så skidresor har pågått ända in i kaklet.

Det har ju framkommit att turistindustrin i Italien har kört på som vanligt fast man fattat att folk blev sjuka. De har kört vidare av ekonomiska skäl. Det vi också vet är att det är välbeställda familjer och ungdomar främst i Stockholms norra kommuner som dragit hem Corona i tillräcklig mängd för att vi skulle hamna där vi är idag. Jag vet flera av dessa som insjuknat här i Waxholm efter hemkomsten från Italien (efter samtal med en äldre släkting) - även så pass unga kan drabbas och vara smittspridare.

Representanter för folkhälsan har i TV förklarat om och om igen hur de tycker vi ska agera för att dämpa spridningen. Bland annat så har man rekommenderat distansarbete för de som kan. Man behöver heller inte ha sjukintyg för att vara hemma, så hemma är man nu, men …. killen som driver Waxholm Järn och Färg berättar att han gör all time high för motsvarande period för nu målar och tapetserar folk som aldrig förr. En hög chef kom i hans butik och fick något att fundera på när han fick höra om de lysande affärerna.

I början av veckan såg man inte en skäl ute knappt och igår när vädret var dåligt, så var Söderhamnen helt öde och så är det aldrig riktigt på dagtid annars, för det går båtar mest hela dagen även nu. Nedan ser ni två bilder. Den första visar Söderhamnen och den andra visar hur det såg ut på Boulangeriet / Hang Over-krogens gemensamma veranda idag alldeles efter klockan 2.

Serveringen verkade knökfull i solen med medelålders folk som förmodligen "jobbade hemma" :) eller möjligen wabbade. Det ser ju inte vidare solidariskt ut med tanke på vad Folkhälsan bett om. Det är ganska avvikande från de rapporter vi hört i TV om krogar som har Noll besökare (alltså 0). Även om vi i Waxholm verkligen värnar om vårt lokal näringsliv säsongsplågade näringsliv så måste jag säga att jag blev lite förvånad över att se så många där efter lunchtiden var slut. Beläggningen var ungefär densamma som vi normalt ser under semestrarna på sommaren när vädret är bra.

Kanske borde man ta in även väderleken i Corona-ekvationen, för vädret här i Waxholm påverkar definitivt hur många som sitter riktigt nära varann och det påverkar dessutom hur länge man sitter. Det vi vet numera är att även tiden vi sitter eller står inpå varann påverkar risken för att smittan ska spridas.

Klicka gärna på bildlänkarna så ni ser ordentligt!

Bilagor

• 20200318_143150.jpg
    20200318_143150.jpg
    3.1 MB · Visningar: 15
  • 20200319_140104.jpg
    20200319_140104.jpg
    3.2 MB · Visningar: 17
Senast ändrad:
[...] Man behöver heller inte ha sjukintyg för att vara hemma, så hemma är man nu, men …. killen som driver Waxholm Järn och Färg berättar att han gör all time high för motsvarande period för nu målar och tapetserar folk som aldrig förr. En hög chef kom i hans butik och fick något att fundera på när han fick höra om de lysande affärerna.

[...]

Serveringen verkade knökfull i solen med medelålders folk som förmodligen "jobbade hemma" :) eller möjligen wabbade. ...]

Med den spaningen borde det finnas ljusglimtar även för fotohandlare. När folk har tapetserat hela villan behöver de något annat att fördriva tiden med. Varför då inte sätta fart på fotointresset?

(Vaxholm är väl lite speciellt. Många pendlar till storstaden för arbete. Nu har de plötligt fått två, tre timmar över varje dag som de förr satt på bussen. Så det är inte säkert att tapetserandet sker på arbetstid).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar