Jo, vi har en aning. Se inlägg #213 (för femtielfte gången).
Men självklart kan vi inte veta om det kommer att fungera. Så fungerar världen.
Vad är alternativet, tycker du?
"Jo vi har en aning", säger du. Ledsen men vad baserar du det på "för ekonomisk modell" som du skrev till en annan deltagare i tråden och sedan garderar du med "självklart kommer vi inte veta om det kommer fungera." Skulle du köpa en begagnad bil av en beganad bilhandlare som uttryckt sig så?
Som sagt det här är "work in progress" och t.o.m. våra främsta "experter" tillstår att de inte har en aning om vart detta kommer att ta vägen vare sig när det gäller själva smittan eller hur det kommer att gå ekonomiskt. Inte heller vet vi om vår eventuellt förvärvade immunitet ger oss immunitet nästa gång vi drabbas av något liknande. Inte heller vet just jag hur det kommer att bli för just mig och det ligger också i sakens natur att det bara är jag som kan försöka skydda mig själv nu när det inte finns något vaccin som för andra influensor.
Jag vet i alla fall vad jag ska göra tills det kommer vaccin, även om jag är lyckligt lottad att bo i en håla där man knappt ser en själ om inte solen skiner. Här är det ständigt karantän under alla månader utom 2 1/2 - även om man går ut, för det är oftast inte en jäkel ute förutom någon som pinkar sin hund kanske.
Men jag ser vad andra äldre gör nu - det stod en del nere på kajen på väg ut till isoleringen ute på omkringliggande öar och jag kommer snart flytta ut jag med när jag slängt i båten och åker nog bara in för att handla. Några turisthorder tror jag inte på i år och det kommer bli väldigt tungt för många av våra turistberoende butiker.
Det finns en massa data i den länk jag refererade till också och man tror sig veta en hel del men det är fortfarande rena uppskattningar baserade på väldigt osäkra data även om Ro eller transmission rate är en väldigt intressant parameter. Man behöver heller inte veta exakt, det räcker långt med ordentligt stora datamängder för att man ska kunna bilda sig en viss uppfattning som man kan gå vidare från. Men immunitet nästa säsong vet vi inget om än.
Läser man siffrorna nedan så är det ju inte bara ett handikapp att vara över 70 utan 71% som drabbats har tydligen också varit män. Så även här har vi ju ett förmodat handikapp du och jag.
How dangerous is the virus?
There are three parameters to understand in order to assess the magnitude of the risk posed by this novel coronavirus:
•Transmission Rate (Ro) - number of newly infected people from a single case
•Case Fatality Rate (CFR) - percent of cases that result in death
•Determine whether asymptomatic transmission is possible
How contagious is the Wuhan Coronavirus? (Ro)
The attack rate or transmissibility (how rapidly the disease spreads) of a virus is indicated by its reproductive number (Ro, pronounced R-nought or r-zero), which represents the average number of people to which a single infected person will transmit the virus.
WHO's estimated (on Jan. 23) Ro to be between 1.4 and 2.5. [13]
Other studies have estimated a Ro between 3.6 and 4.0, and between 2.24 to 3.58. [23].
Preliminary studies had estimated Ro to be between 1.5 and 3.5. [5][6][7]
An outbreak with a reproductive number of below 1 will gradually disappear.
For comparison, the Ro for the common flu is 1.3 and for SARS it was 2.0.
Fatality Rate (case fatality ratio or CFR) of the Wuhan Coronavirus
See full details: Coronavirus Fatality Rate
The novel coronavirus' case fatality rate has been estimated at around 2%, in the WHO press conference held on January 29, 2020 [16] . However, it noted that, without knowing how many were infected, it was too early to be able to put a percentage on the mortality rate figure.
A prior estimate [9] had put that number at 3%.
Fatality rate can change as a virus can mutate, according to epidemiologists.
For comparison, the case fatality rate for SARS was 10%, and for MERS 34%.
Incubation Period (how long it takes for symptoms to appear)
See full details: COVID-19 Coronavirus Incubation Period
Symptoms of COVID-19 may appear in as few as 2 days or as long as 14 (estimated ranges vary from 2-10 days, 2-14 days, and 10-14 days, see details), during which the virus is contagious but the patient does not display any symptom (asymptomatic transmission).
Age and conditions of Coronavirus cases
See latest findings: Age, Sex, Demographics of COVID-19 Cases and Deaths
According to early estimates by China's National Health Commission (NHC), about 80% of those who died were over the age of 60 and 75% of them had pre-existing health conditions such as cardiovascular diseases and diabetes.[24]
According to the WHO Situation Report no. 7 issued on Jan. 27:
•The median age of cases detected outside of China is 45 years, ranging from 2 to 74 years.
• 71% of cases were male.
A study of 138 hospitalized patients with NCIP found that the median age was 56 years (interquartile range, 42-68; range, 22-92 years) and 75 (54.3%) were men.[25]
The WHO, in its Myth busters FAQs, addresses the question: "Does the new coronavirus affect older people, or are younger people also susceptible?" by answering that:
•People of all ages can be infected by the novel coronavirus COVID-19.
•Older people, and people with pre-existing medical conditions (such as asthma, diabetes, heart disease) appear to be more vulnerable to becoming severely ill with the virus.