Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med dig, självutnämnda ”experter” i dagstidningar skriver artiklar, varje dag, som inte ger någon info alls!
Just för att ingen vet hur det kommer att sluta eller när allt återgår till ett normalt liv.
Som den här tveksamma artikel, DN idag, första sidan:

” Europeiska unionen som den har fungerat de senaste årtiondena håller på att krackelera framför våra ögon. Varje medlemsstat tänker på sig själv och Europaparlamentet kan inte verka som det brukar…. ”

Vadå, tänker på sig själv?
För att minska spridningen, bör alla länder stänga sina gränser, tills faran är över!
Hela artikel är ett enda långt svammel!

Jag gillade inte heller vad Wolodarski skrev i DN. … men om det var i Agenda så sade väl regeringsrepresentanter att det inte var tal om att helt stänga ner alla gränser helt i EU. Varutransporter måste man väl trots allt försöka fortsätta köra mellan EU:s länder. SAS skulle ju fortsatta flyga de med till vissa destinationer men med väldigt reducerad turtäthet.

Flockimmunitet handlar inte om enskilda personers eventuella immunitet.

Vad gäller vaccin så behöver inte vaccinet vara tillverkat av exakt det virus som man vill skydda mot. T.ex. så tillverkades smittkoppsvaccin ursprungligen av kokoppsvirus. Det räcker med tillräckligt stor likhet, men om skillnaden är för stor går det förstås inte.

Alla virusinfektioner som kan drabba människan har sitt ursprung i virus som finns i något djur. Det var när människan började med djurhållning som vi började få influensa.

Ja de flesta som har gått i skolan i Sverige har säkert hört historien om hur man snubblade över en metod att skydda sig mot smittkoppor. Problemet nu är att det faktiskt inte finns några vacciner mot Corona än. Det är ett problem nu att vi vant oss vid att lita på att vetenskapen och läkemedelsbolagen alltid fixar vacciner hyfsat i tid inför nästa våg av influensor, vaccin som åtminstone har viss effekt, men nu i år har varken jag eller andra, som vaccinerat oss i vanlig ordning, något skydd alls. Det är något vi inte alls är vana vid.

Hela poängen med vaccinering är väl att man vaccinerar en tillräckligt stor del av befolkningen för att spridningen inte ska få ett momentum som den skulle fått annars. Jämför med tidigare debatt om exv. mässlingen. Det blir ju problem med mässlingen redan med en rätt liten grupp som inte vaccinerats. Att vi skulle skaffa oss "flockimmunitet" genom att en jättestor del av befolkningen verkligen blir smittad av Corona låter ju inte som någon särskilt bra idé. Problemet med influensa vaccinen har ju också varit att de inte alls ger något varaktigt skydd som vaccin mot mässlingen gör. Varenda år måste vi genomgå samma process för att halvsäkert skydd. Vad säger att coronaexponering skulle ge livslång immunitet? Det kommer väl inte alls säkert i samma tappning en gång till antar jag.

Min poäng var att vi nog inte kan ha det så här som vi har det nu om det upprepas frekvent, för då kommer rätt många av världens länder att snabbt få allvarliga problem med att föda sina växande befolkningar. Med en fördubblingstakt av befolkningen på 25-30 åri vissa muslimska länder i Mellanöstern och länder i centrala Afrika med redan stora befolkningar,, så har världen inte råd med några störningar i kommunikationer och matproduktion. Vi sägs vara drygt 7,5 miljarder idag och kommer möjligen vara 10 eller fler 2050. Corona-drabbade Iran hade drygt 30 miljoner invånare när jag besökte det på 70-talet. Idag har man släppt den tidigare barnplaneringen och idag är man drygt 83 miljoner och närmar sig 100 och avstånden mellan människorna fortsätter att krympa. Turkarna är lika många de också.

Om världens kommunikationer stängs ner med jämna mellanrum från nu i värsta fall, så kommer de länder som råkar ut för missväxt och ren hungersnöd som Etiopien gjorde 1972-73 och 1984-85 inte att kunna räkna med någon hjälp från en pandeminedstängd värld. Det hade varit ett skräckscenario redan då. Då kommer frågan om hur Corona-lika scenarier kommer drabba världens kameraförsäljning inte direkt vara den man vill ha svar på först.

Thomas Robert Malthus, ekonomen som skrev om befolkningstillväxtens problem redan på 1800-talet menade ju att om världen inte kan föda sin befolkning så kommer döden med "rödpennan" och raderar de minst motståndskraftiga tills man hittar en ny jämvikt mellan befolkningstryck och matproduktion. Hans idéer har länge varit fullständigt omoderna. Ska bli intressant att se vilka lärdomar vi kommer att dra av de erfarenheter vi gör nu när allt förhoppningsvis klingar av som influensor brukar gör mot sommaren.

Den fruktade "spanska sjukan" som enligt SO-rummet drabbade 500 miljoner kring 1:a Världskriget krävde mellan 20 och 50 miljoner i döda. Det skedde dessutom långt före dagens snabba masskommunikationer och globaliseringen. Undrar hur den smittan hade slagit idag med vår idag mångdubbelt större befolkning. Det har ju som sagt hänt förr även om det var ett tag sedan, så det som händer nu är väl knappast något att vara förvånad över även om det är just det vi verkar vara. Det är rätt länge sedan som vår fantastiska teknik och våra sofistikerade samhällsbyggen framstått så impotenta och hjälplösa inför en nyckfull verklighet.

Senast ändrad:
Klart man funderar över spridningen av smitta, Digerdöden som slog till på 1300-talet, trots en mycket liten befolkning så fick den fäste i rasande takt, År 1800 var vi en miljard människor på jorden, 1950 var vi nära 2,5 miljarder, sedan gick det förunderligt fort, 40 år senare 1990 nådde vi 5 miljarder. Källa här är lilla gula boken Dassuniversitetet tryckt 2006, Lena Ollmark och Noomi Herbert, tabellen över folkökningen stannar vid år 2000, då passeras 6 miljarder.

Kina förbjöd marknads försäljningen av djuren som var av många sorter vid Sars-utbrottet, men återupptogs som sagt.

Mycket av gränsstängningarna handlar nog om det som hände i Italien. Landets egna sjukvård kunde inte ta hand om dom fallen som fanns i landet, så dom dödsdömda som blev bortprioriterade begav sig givetvis till andra länder och sökte vård där.
Inget land i Europa kommer förmodligen klara att ta hand om alla som behövs och därför prioriteras den egna befolkningen. Det har nog nu ganska lite med smittspridning att göra.

Planen verkar nu helt klar och det innebär en ”folklig immunitet”. Att smitta ner lagom många så att sjukvården kan ge vård till dem som behöver och sedan blir en majoritet immuna, vilket då kan skydda dem som är sårbara. England går också på den linjen, såg delar av Boris tal.

Det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas man klarar sig. Riskgruppen räknas från 70 år.

Därför kan man tycka att de olika ageranden i Europa är motstridiga. Viruset kommer aldrig gå att stoppa och det tar sannolikt några år innan ett vaccin finns på plats.

Enligt vad jag läst visar simuleringar på att för att uppnå "folkimmunitet" krävs att minst 60 % av befolkningen är immuna. Då är tillräckligt många som kommer i närheten av en sjuk immuna nog att inte föra smittan vidare.

Någon som luskat i vad som hände i Italien kom fram till att de hade Corona i fri spridning i några veckor, innan de förstod vad som var på gång. Tydligen hade de haft ett ovanligt stort antal ovanligt elaka lunginflammationer i några veckor innan en person i vården drabbades av tanken "Kan det bero på Corona?"
Då började man testa, och misstanken bekräftades. Men de med lunginflammation hade då förstås suttit i olika akutmottagningar, bland äldre och sjukare andra patienter, ett bra tag. Därav den förhållandevis stora dödligheten.

Mycket av gränsstängningarna handlar nog om det som hände i Italien. Landets egna sjukvård kunde inte ta hand om dom fallen som fanns i landet, så dom dödsdömda som blev bortprioriterade begav sig givetvis till andra länder och sökte vård där.
Inget land i Europa kommer förmodligen klara att ta hand om alla som behövs och därför prioriteras den egna befolkningen. Det har nog nu ganska lite med smittspridning att göra.

Var har du du faktan om att de som bortprioriterat och inte fick vård i Italien åkte till andra länder.
Nu råkar jag sitta i Österrike som gränsar til Italien. Jag känner också gränsområdena väl efter åtskilliga både bil och mc-turer i området.

Italien stängde städer, byar och vissa landskap. Polisen vaktade dessa vägar och man kom inte in eller ut. Man kan säkert smita förbi på någon skogsväg eller genom skogen. Fast är man så sjuk att man behöver sjukhusvård är man nog inte i läge för någon skogsvandring.

I Österrike är Tirol värst drabbade. I Niederösterreich där jag befinner mig och där Wien finns är antalet lågt. Läget totalt i Österrike som har ungefär lika stor befolkning är något färre smittade än i Sverige.

Siffran i varje land som har smittade ökar dagligen inom hela Europa. Likaså antalet döda. Av antalet smittade har redan de som fick det tidigt tillfrisknat. Antalet döda är 1-3 procent.
Vad som inte är känt är hur många som smittats men bara haft det på en nivå som liknar en vanlig influensa. Dessa är fall som ofta aldrig testats eller rapporterats.

Vid liknande epidemiska sjukdomar är antalet sjuka oftast 5-10 gånger fler än rapporterade fall.

Det är bara att ta det lugnt och minska kontakten med andra människor så mycket som möjligt. Sannolikt kommer detta att pågå i ytterligare 2 månader innan värmen kommer och antalet nya fall börjar minska.

För egen del undrar jag om och hur jag kan ta mig hem till Svedala om en vecka.
Kanske går det inte och jag få vara kvar i Österrike till man öppnar gränserna igen.

Det går ingen nöd på oss eftersom vi bor hos min frus mamma som är 94 år. Det är värre för Anna en av polskorna som tar hand om henne. Bussarna som brukar gå mellan Polen och Österrike varje Fredag fylld med polskor som sköter om gamla i Österrike har ställts in.

Europa är fyllt av människor som inte kan ta sig hem eller till sin arbetsplats för det ligger i ett annat land. Tänk bara på alla de hantverkare som kommer från Polen och jobbar i Norden.

Europas politker fattar beslut i panik eller för att visa handlingskraft samtidigt som deras hälsomyndigheter inte stödjer besluten.

Det är försent att stänga gränser för att stoppa viruset. Varje land har tillräckligt många egna fall för att spridningen skall vara ett självspelande piano.

Planen verkar nu helt klar och det innebär en ”folklig immunitet”. Att smitta ner lagom många så att sjukvården kan ge vård till dem som behöver och sedan blir en majoritet immuna, vilket då kan skydda dem som är sårbara. England går också på den linjen, såg delar av Boris tal.

Det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas man klarar sig. Riskgruppen räknas från 70 år.

Därför kan man tycka att de olika ageranden i Europa är motstridiga. Viruset kommer aldrig gå att stoppa och det tar sannolikt några år innan ett vaccin finns på plats.

För att uppnå tillräckligt många immuna för att förhindra stor spridning brukar siffran 90% anges. Merkel och hennes experter använder siffran 70 % när de säger att cirka 60 miljoner invånare kommer smittas på sikt om vi inte får vaccin. Fast de vill antagligen inte skrämma skiten ur innevånarna.

Hela poängen med vaccinering är väl att man vaccinerar en tillräckligt stor del av befolkningen för att spridningen inte ska få ett momentum som den skulle fått annars.
Ja, det är en av poängerna med vaccinering. En annan poäng, ur individens synvinkel, är att man minskar risken rätt mycket för att bli sjuk.

Att vi skulle skaffa oss "flockimmunitet" genom att en jättestor del av befolkningen verkligen blir smittad av Corona låter ju inte som någon särskilt bra idé.
Varför är det ingen bra idé?

Vad säger att coronaexponering skulle ge livslång immunitet?
Det beror nog på om ett nytt utbrott i höst/vinter beror på samma virus som vi har nu, eller om vi importerar en ny mutation. I det senare fallet finns förstås en risk att vi inte har uppnått flockimmunitet.

Ingenting är säkert när det gäller nya virus, men att göra ingenting är ganska dåligt. Då kommer R0 att gå i taket, vilket knappast är önskvärt.

FHM har dementerat att strategin är att uppnå flockimmunitet, utan istället är att göra smittspridningen så långsam som möjligt så att sjukvärden klarar av den.
Med den strategin blir dock flockimmunitet en bonuseffekt, eftersom det knappast är möjligt att stoppa smittan att sprida sig.

Planen verkar nu helt klar och det innebär en ”folklig immunitet”. Att smitta ner lagom många så att sjukvården kan ge vård till dem som behöver och sedan blir en majoritet immuna, vilket då kan skydda dem som är sårbara.
"Lagom många" betyder bortåt 90% av befolkningen.

"Lagom många" betyder bortåt 90% av befolkningen.

Jag läste siffran 60 % från England. Men jag har ingen uppfattning om vilka siffror som gäller. Men 90 % låter obamhärtig mycket. Man kan nog konstatera att detta kommer ta tid. ”Lagom många” gällde antalet smittade åt gången, så att säga låta det sippra igenom.

Jag läste siffran 60 % från England. Men jag har ingen uppfattning om vilka siffror som gäller. Men 90 % låter obamhärtig mycket. Man kan nog konstatera att detta kommer ta tid. ”Lagom många” gällde antalet smittade åt gången, så att säga låta det sippra igenom.
Det finns en bra tabell på engelskspråkiga Wikipedia som säger att för SARS (som ju också orsakas av ett coronavirus) så ligger HIT (Herd Immunity Threshold) på 50-80%. För en del andra infektionssjukdomar (t.ex. mässlingen och kikhosta) ligger HIT på över 90%.

Så 60% är väl en halvbra (eller halvdålig :) gissning, men HIT för Covid-19-viruset kan förstås ligga både lägre och högre.

(Jag såg 80-90 % som en slags allmän riktlinje för infektionssjukdomar nånstans, men det var förstås en förenkling).

Hur länge immun?

Vad vet vi om immunitet? Är det självklart att man blir immun om man redan smittats? Är det konstaterat för C19 eller en generell "regel" för virus oavsett typ?

Det finns en bra tabell på engelskspråkiga Wikipedia som säger att för SARS (som ju också orsakas av ett coronavirus) så ligger HIT (Herd Immunity Threshold) på 50-80%. För en del andra infektionssjukdomar (t.ex. mässlingen och kikhosta) ligger HIT på över 90%.

Så 60% är väl en halvbra (eller halvdålig :) gissning, men HIT för Covid-19-viruset kan förstås ligga både lägre och högre.

(Jag såg 80-90 % som en slags allmän riktlinje för infektionssjukdomar nånstans, men det var förstås en förenkling).

Engelsmännen med Boris ser ut att vara Tegnells ledstjärna. De upprepar siffran 60 % i flera artiklar, men jag har ingen uppfattning om vad som är korrekt. Men de talar ganska brutalt om kollektiv immunitet och jag läste siffran 40 miljoner britter som skulle få smittan med en dödlighet på 500 000.

Man får ta det för vad det är, det är spekulationer.

Edit: Såg precis detta, så det stämmer nog ” för att flockimmunitet ska uppstå varierar mellan olika sjukdomar från 80 till 95 procent”

Vad vet vi om immunitet? Är det självklart att man blir immun om man redan smittats? Är det konstaterat för C19 eller en generell "regel" för virus oavsett typ?

Vad som sägs här är att man inte blir immun, sedan går informationen isär om det blir bättre eller sämre nästkommande gånger man får smittan.

Det enda som tyder på att man kan bli immun är att personer över 95 verkar klara sig väldigt bra. Så något liknande gick kanske på 30-talet. Eller så säger det bara att personer över 95 har ett bra immunförsvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar