Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen här har svaren, vi får avvakta och se vilken handlingsplan som visade sig vara mest effektiv. Länder världen över agerar olika för att få kontroll.
Länder världen över har också olika förutsättningar, så det kan vara vanskligt att jämföra deras resultat.

Jag tror att det är bra om vi kan uppnå flockimmunitet, och då måste bortåt 90% av befolkningen bli smittad. Det får dock inte gå för fort för då klarar inte sjukvården anstormningen.

Den svenska linjen bör alltså vara att göra lagom mycket.

Det är min bild också. Nästa fas blir anstormningen av antalet smittade och om vårdplatserna räcker till. En del menar att svensk sjukvård när det gäller intensivvård ligger redan nu nära sin maxkapacitet. Vi får se och hoppas på det bästa, jag hakar gärna på dom 10 procenten ;)

Så jag är inte riktigt uppdaterad än men det jag undrar över är om någon diskussion kommit igång än kring det faktum att vi faktiskt drabbas av influensor varje år och att utbrotten enligt vad jag vet brukar starta just i Kina.
Nej, nej, det där är USA-propaganda. Lyssnade du inte på de kinesiska myndigheterna som förklarade att Covid-19 inte började i Kina?
:-|

Länder världen över har också olika förutsättningar, så det kan vara vanskligt att jämföra deras resultat.

Självklart, jag tänkte på länder som mer liknar oss, även om Kina och Sydkorea tillhör andra kontinenter. Länder som har resurser och utvecklad sjukvård.

Jag tror att det är bra om vi kan uppnå flockimmunitet, och då måste bortåt 90% av befolkningen bli smittad. Det får dock inte gå för fort för då klarar inte sjukvården anstormningen.

Den svenska linjen bör alltså vara att göra lagom mycket.

Flockimunitet? Varje år drabbas vi av influensor och varenda år har jag de senaste 10 åren gått till vaccinationcenter eller vårdcentralen de senaste åren då min hustru tyckt att vi ska det och varje år säger man att det kanske funkar då man aldrig kan vara säker på att vaccinet matchar den variant som drabbar just oss i Sverige. Virusen muterar kontinuerligt, så vad är det vi ska bli flockimmuna mot egentligen?

Jag skriver detta för att vaccinationer egentligen inte är proaktiva utan reaktiva då vaccinet ju är tillverkat utifrån vad man gissat sig till ska drabba oss 2020? Även i år vaccinerade vi oss alltså och i år matchade det inte alls för nu fick vi helt plötsligt Corona som årets cocktalmix inte fungerade för alls tydligen.

Det är därför jag efterlyser att man går till botten med dessa asiatiska djurmarknader (för de finns även i Malaysia och Thailand och inte minst i Puket Stad bara för att ta några kända exempel. Den har jag sett själv och bara lukten av den fick min son att halvspy). Man behöver även se över hur folk bor under vintrarna i de kallare delarna av Asien för det är ett problem på en del ställen att man bor ihop med djuren för att dra nytta av dem som element i kylan.

Helst skulle jag slippa att varje år gå till Vårdcentralen bara för denna återkommande årliga process. Vi har tydligen vant oss att aldrig ifrågasätta dessa tingens ordning där vi varje år drabbas av detta - ungefär som om det vore en oundviklig naturlag. Jag tänker inte stämma in i den hjältekör som nu hyllar Xi Jinping för hanteringen av influensan. Det kommer jag göra först när de tar i tu med dessa snuskiga djurmarknader och vanan att på landsbygden att leva för tätt och osunt ihop med sina husdjur.

Kina är både hypermodernt och djupt traditionalistiskt även om landet, precis som många andra utvecklingsländer, helst inte vill prata om den sidan, som även idag använder malda noshörningshorn som potensmedel bara för att ta det tråkiga exemplet som näst intill utrotat en del noshörningsarter nu på 2000-talet. Det är ju rätt uppenbart nu att även den kinesiska landsbygden behöver lyftas hygieniskt och det blir än viktigare med en folkökning som gjort och fortfarande gör att avståndet mellan människor hela tiden minskar.

Senast ändrad:
Och det finns säkert skäl att upprepa ordet "kontraproduktivt" fler gånger. Största hotet mot folkhälsan är troligen om vi får räddhågsna politiker som börjar lyssna på självutnämnda experter, DNs ledarsida, proffstyckarna, olyckskorparna, uppviglarna, nättrollen och andra stollar och därmed kommer att fatta "kontraproduktiva beslut".

Håller med dig, självutnämnda ”experter” i dagstidningar skriver artiklar, varje dag, som inte ger någon info alls!
Just för att ingen vet hur det kommer att sluta eller när allt återgår till ett normalt liv.
Som den här tveksamma artikel, DN idag, första sidan:

” Europeiska unionen som den har fungerat de senaste årtiondena håller på att krackelera framför våra ögon. Varje medlemsstat tänker på sig själv och Europaparlamentet kan inte verka som det brukar…. ”

Vadå, tänker på sig själv?
För att minska spridningen, bör alla länder stänga sina gränser, tills faran är över!
Hela artikel är ett enda långt svammel!

All respekt för alla som är drabbade ekonomiskt, oavsett om man har egen firma med utgifter eller något annat. Men tänk på de företag som har en hel flygflottilj som står på marken och bara tickar. Varje dygn kostar miljoner och förmodligen riskerar flera bolag att slås ut. Blir intressant och se vad som finns kvar när vi kommer ut på andra sidan.

Absolut! ja, det är ju förståss mycket värre i belopp men de har samtdigt en större ekonomi. Tänkt mindre företag som har SAS som kund och har noll ikomster. Men hur som helst så slår det hårt mot många.

Flockimunitet? Varje år drabbas vi av influensor och varenda år har jag de senaste 10 åren gått till vaccinationcenter eller vårdcentralen de senaste åren då min hustru tyckt att vi ska det och varje år säger man att det kanske funkar då man aldrig kan vara säker på att vaccinet matchar den variant som drabbar just oss i Sverige. Virusen muterar kontinuerligt, så vad är det vi ska bli flockimmuna mot egentligen?
Flockimmunitet handlar inte om enskilda personers eventuella immunitet.

Vad gäller vaccin så behöver inte vaccinet vara tillverkat av exakt det virus som man vill skydda mot. T.ex. så tillverkades smittkoppsvaccin ursprungligen av kokoppsvirus. Det räcker med tillräckligt stor likhet, men om skillnaden är för stor går det förstås inte.

Alla virusinfektioner som kan drabba människan har sitt ursprung i virus som finns i något djur. Det var när människan började med djurhållning som vi började få influensa.

För att minska spridningen, bör alla länder stänga sina gränser, tills faran är över!
Bör alla län, och kanske kommuner, i Sverige också stänga sina gränser? Om inte: varför?

Är din expertis på det här området också självpåtagen eller har du någon annan vetenskapsman att referera till?

Eftersom Sverige nu så sakteliga börjar bygga upp sin försummade krisberedskap som till stor del skrotades efter att Sovjet Unionen "drog in årorna" kring 1991, så tipsar jag om en länk till alla de bilder Stadsmuseet i Stockholm har märkt med "Kristid" i Digitala Stadsmuseets webb:

http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/?q=kristid

Finns många bra idéer där :)

”Alla sätta potatisar - utom de tråkiga” :)

Bör alla län, och kanske kommuner, i Sverige också stänga sina gränser? Om inte: varför?

Är din expertis på det här området också självpåtagen eller har du någon annan vetenskapsman att referera till?

Läs artikeln, som jag relaterade till, självklart finns experterna, i EU-kommissionen
Län, kommuner?
Kanske bör din dörr stängas, det får du själv bestämma!
Från artikeln, DN idag, första sidan:

" Strax efter klockan 13 i fredags förklarade en tämligen sammanbiten Ursula von der Leyen, ordförande för EU-kommissionen, att EU genom att agera ”beslutsamt, koordinerat och enigt” kan stå emot den chock som nya viruset orsakat. Samma kväll kom beskedet att Danmark stänger sina gränser.
Danska statsministern Mette Frederiksen agerade visserligen beslutsamt, men absolut inte koordinerat och i enighet med andra medlemsstater. Tjeckien, Slovakien och andra länder har nu följt Danmark i spåren. ….. "

Läs artikeln, som jag relaterade till, självklart finns experterna, i EU-kommissionen
Län, kommuner?

" Strax efter klockan 13 i fredags förklarade en tämligen sammanbiten Ursula von der Leyen, ordförande för EU-kommissionen, att EU genom att agera ”beslutsamt, koordinerat och enigt” kan stå emot den chock som nya viruset orsakat. Samma kväll kom beskedet att Danmark stänger sina gränser.
Danska statsministern Mette Frederiksen agerade visserligen beslutsamt, men absolut inte koordinerat och i enighet med andra medlemsstater. Tjeckien, Slovakien och andra länder har nu följt Danmark i spåren. ….. "

Nu var visserligen den oheliga alliansen av Polen, Tjeckien och Slovakien dagen före Danmark. Det lustiga är att dessa 3 länder som leds av populister kan resa mellan dessa 3 länder. De har alla ungefär lika många egna fall som finns i Österrike eller Tyskland fast som inte får inresa till något av dessa länder.

Samtidigt är de flesta experter eniga om att stänga gränserna är alldeles för sent när man inom landet har många hundra egna fall.

Detta är politiska beslut för att visa handlingskraft och vinna poäng.

Från en som sitter i Österrike och undrar man kommer hem med bil om en dryg vecka. Kan inte påstå att det kommer mycket faktabaserad information från svenska media. Inte heller från utländsk.

Jag skulle egentligen ner till Kroatien i morgon. Fast nu har man infört karantän i 14 dagar som man själv får bekosta och samtidigt stängt alla hotell och restauranger.
Med andra ord gjort det omöjligt för utlänningar att åka dit.

Tyskland har nu stängt gränsen till Österrike, Schweiz, Luxemburg, Frankrike och Danmark. Samtidigt har man gott om egna fall i Tyskland. Cirka 4 500 testade och i laboratorium konstaterade fall. I verkligheten troligen 5-10 gånger så många.

Län, kommuner?

Nej, men om vi nu tar den svenska ordningen så finns de på Folkhälsomyndigheten. Beslutet om att stoppa evenemang över 500 personer fattades av regeringen på en begäran från FHM. Någon begäran om att "stänga gränsen" har myndigheten däremot inte skickat. Tvärtom håller man för närvarande sig med linjen att det inte är en effektiv åtgärd. Den danska motsvarigheten till FHM är av samma åsikt och kommenterade att det danska beslutet var politiskt och inte något som de begärt. Inte heller WHO har rekommenderat några gränsstängningar.

Så hur är det själv med den självutnämnda expertisen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar