Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är emot rekommendationerna från WHO att stänga gränser. Danska motsvarigheten till Folkhälsoinstitutet meddelade igår att de inte stod bakom beslutet att stänga Danmarks gränser och att de ansåg det inte skulle ha någon nämnvärd effekt.

De meddelade att det var ett helt politiskt beslut. Det finns många populistiska regeringar i europa som vill visa hur handlingskraftiga de är.

Helt utan att ha någon förankring i fakta och vetenskap.

Sverige avvaktar inte. Däremot avstår Sverige från onödiga, i värsta fall kontraproduktiva, populistiska åtgärder från stressade politiker som tror de visar handlinhskraft. Håll dig hemma om du känner dig sjuk eller känner symptom är väl den enda vettiga uppmaningen som kan få smittspridningen att plana ut.

Ordet ”kontraproduktivt” har upprepats sedan dag ett i Sverige och tiden är en faktor. Vi kanske får ett italienskt scenario och får anpassa oss efter det. Oavsett vad vi tycker så är läget initialt när det gäller smittspridningen. Det är inte ens en vecka sedan prognosen var obefintlig smittspridning förutom de som hade smittats utomlands.

Tycker man ligger ett par veckor för sent hela tiden. När första resenären kom hem från Italien med Corona så skulle man ha dragit i nödbromsen och stoppat alla turistresenärer och alla som kom hem från utlandet skulle vara i karantän, detta tyckte jag för några veckor sedan men nu är det för sent. Tex Danmark och många andra länder stoppar gränstrafiken nu, när man redan har en tusen fall i landet.

Nu tror jag att den effektivaste sättet är att alla stannar hemma i 1-2 veckor och inte går ut om de inte har arbete inom samhällsviktiga positioner.

Läste kort idag en analys av den amerikanska motsvarigheten till vår Folkhälsomyndigheten. Där ligger deras prognos på ca 180 till 220 miljoner smittade, varav 21 miljoner kommer att behöva kvalificerad vård och det finns 1 miljon vårdplatser.

Sverige avvaktar inte. Däremot avstår Sverige från onödiga, i värsta fall kontraproduktiva, populistiska åtgärder från stressade politiker som tror de visar handlinhskraft. Håll dig hemma om du känner dig sjuk eller känner symptom är väl den enda vettiga uppmaningen som kan få smittspridningen att plana ut.

Måste få fråga. Hur tycker du de som tillhör riskgrupperna ska förhålla sig?

Det är emot rekommendationerna från WHO att stänga gränser. Danska motsvarigheten till Folkhälsoinstitutet meddelade igår att de inte stod bakom beslutet att stänga Danmarks gränser och att de ansåg det inte skulle ha någon nämnvärd effekt.

De meddelade att det var ett helt politiskt beslut. Det finns många populistiska regeringar i europa som vill visa hur handlingskraftiga de är.

Helt utan att ha någon förankring i fakta och vetenskap.

Det som sker i Spanien är inom landets gränser. Man vill få bort exponeringen inom landet, tex inga sammankomster om det inte är en meter emellan mötesdeltagare. I Sverige kan vi vara 500. Frågan är hur man ska minska smittspridningen. Kina och Sydkorea ser att so far ha lyckats?

Läste kort idag en analys av tidningen av drastiskt den amerikanska motsvarigheten till vår Folkhälsomyndigheten. Där ligger deras prognos på ca 180 till 220 miljoner smittade, varav 21 miljoner kommer att behöva kvalificerad vård och det finns 1 miljon vårdplatser.

Det finns också en tidsfaktor i detta. Förmodligen klingar smittspridningen av drastiskt när vädret blir varmare och vi får temperaturer över 20 grader.
Det är den främsta orsaken till att Kina nu ser väldigt få fall.

Fast sedan kommer viruset förmodligen tillbaka och härjar till senhösten, vintern och tidiga våren.

Ordet ”kontraproduktivt” har upprepats sedan dag ett i Sverige och tiden är en faktor. Vi kanske får ett italienskt scenario och får anpassa oss efter det...................

Och det finns säkert skäl att upprepa ordet "kontraproduktivt" fler gånger. Största hotet mot folkhälsan är troligen om vi får räddhågsna politiker som börjar lyssna på självutnämnda experter, DNs ledarsida, proffstyckarna, olyckskorparna, uppviglarna, nättrollen och andra stollar och därmed kommer att fatta "kontraproduktiva beslut".

Om man ser till Europa så verkar de stora smitthärdarna för inhemsk spridning komma från Norditalien, Österrike, Schweiz, Sydtyskland alla med kyla och troligen torrt klimat. Norge är lite speciell kan det vara så att de också har stor intern spridning pga klimatet, för det verkar ju konstigt att så många norrmän skulle åka till alperna när de har fjällen utanför dörren?

Tro nog att viruset sprids bäst i torka och att om det är hög luftfuktighet så kanske den faller till marken? Eller om skalet om viruset påverkas av fukt, ungefär som tvättning av händerna?

Det finns också en tidsfaktor i detta. Förmodligen klingar smittspridningen av drastiskt när vädret blir varmare och vi får temperaturer över 20 grader.
Det är den främsta orsaken till att Kina nu ser väldigt få fall.

Fast sedan kommer viruset förmodligen tillbaka och härjar till senhösten, vintern och tidiga våren.

Det är min uppfattning också att värmen har en skyddande effekt, också därför vi har influensa på senvintern. Såg dock idag att Thailand rapporterade in ganska många nysmittade och där ligger tempen runt 30-32˚.

Och det finns säkert skäl att upprepa ordet "kontraproduktivt" fler gånger. Största hotet mot folkhälsan är troligen om vi får räddhågsna politiker som börjar lyssna på självutnämnda experter, DNs ledarsida, proffstyckarna, olyckskorparna, uppviglarna, nättrollen och andra stollar och därmed kommer att fatta "kontraproduktiva beslut".

Ja, på tal om DN och Wolodarski...
https://www.svd.se/johan-von-schreeb-wolodarski-bidrar-till-kunskapsforaktet

(Jag tror att den går att läsa.)

Om man ser till Europa så verkar de stora smitthärdarna för inhemsk spridning komma från Norditalien, Österrike, Schweiz, Sydtyskland alla med kyla och troligen torrt klimat. Norge är lite speciell kan det vara så att de också har stor intern spridning pga klimatet, för det verkar ju konstigt att så många norrmän skulle åka till alperna när de har fjällen utanför dörren?

Tro nog att viruset sprids bäst i torka och att om det är hög luftfuktighet så kanske den faller till marken? Eller om skalet om viruset påverkas av fukt, ungefär som tvättning av händerna?

Man måste nog lägga till Spanien med ca 6000 fall och Madrid (idag 18˚ och regn) är speciellt drabbat.

Och det finns säkert skäl att upprepa ordet "kontraproduktivt" fler gånger. Största hotet mot folkhälsan är troligen om vi får räddhågsna politiker som börjar lyssna på självutnämnda experter, DNs ledarsida, proffstyckarna, olyckskorparna, uppviglarna,
nättrollen och andra stollar och därmed kommer att fatta "kontraproduktiva beslut".

Ingen här har svaren, vi får avvakta och se vilken handlingsplan som visade sig vara mest effektiv. Länder världen över agerar olika för att få kontroll.

Kan du har rätt i, hm då har jag ingen bra förklaring

Jag delar din uppfattning, men ville bara lägga till Spanien :) Jag vet inte hur vintrarna är i Madrid, men kan tänka mig inlandsklimat med torr luft? Sen tror jag att viruset är extremt smittsamt och då kan det vara tillfälligheter, typ en smittad person på fel plats plus mycket människor.

Måste få fråga. Hur tycker du de som tillhör riskgrupperna ska förhålla sig?

Jag tillhör själv riskgruppen och jag ska berätta för dig hur jag resonerar. Jag fyller 73 i år, haft astma tidigare i livet och har haft lunginflammation 5 gånger under de senaste 15 åren (utan att någon vet varför). Så jag kvalar väl med marginal in i "den utsatta gruppen".

Jag har inte bunkrat upp med toapapper utöver det som normalt finns hemma. Jag har inte länsat några butikshyllor på vare sig Alvedon, burksoppa, ris, nudlar, fryst mat eller något annat. För att undvika smitta åker jag till affären när jag vet att det är lite folk ute och handlar. Jag tvättar händerna noga när jag varit ute och träffat folk och jag kommer att hålla mig hemma om jag börjar känna mig krasslig. Jag har bett barn och barnbarn att hålla sig borta om de börjar bli förkylda eller får ont i halsen. Jag kommer inte att resa någonstans (även om jag just nu sitter insnöad i en stuga i Sälen:) Ungefär så tycker jag att även andra i riskgruppen ska förhålla sig som svar på din direkta fråga.

I genomsnitt dör drygt 250 personer varje dag i Sverige. Därav ca 90 i hjärt-kärlsjukdom, ca 65 i cancer och ca 20 i stroke. Oftast är det någon komplikation som ställer till det i slutändan. Influensa, lunginflammation eller t o m vanlig förkylning. Det är inget konstigt med det. Coronaviruset kommer tyvärr att ge samma effekt, d v s några äldre och/eller multisjuka kommer att dö tidigare än vad de skulle gjort utan Coronasmittan.

Som sagt - jag tillhör riskgruppen. Skulle jag få influensan och dessutom behöva vård skulle jag ha fullt förtroende för svensk sjukvård. Den håller världsklass trots vad populister och nättroll försöker få oss att tro. Jag har fullt förtroende för folkhälsomyndigheten och tänker fortsätta följa deras råd. Jag är glad över att vi har politiker som (än så länge) har is i magen och inte försöker spela Allan som i Danmark och inte minst i USA. Jag är dessutom djupt bekymrad av att så många lyssnar på den desinformation som sprids av de "som tycker sig veta". Det är samma obildade "wannabees" som för något år sedan var experter på flyktingfrågor, för några månader seda visste allt om hur man hanterar gängkriminalitet och om ett halvår är experter på något nytt (vem vet vad).

Hoppas detta ganska långa inlägg ändå ger mitt svar på den fråga du ställde direkt till mig.

Jag har inte varit i Sverige på en vecka utan i Marocko och där var det väldigt lugnt ännu igår (med ett par fall officiellt) även om man talade om att stänga skolor.

Så jag är inte riktigt uppdaterad än men det jag undrar över är om någon diskussion kommit igång än kring det faktum att vi faktiskt drabbas av influensor varje år och att utbrotten enligt vad jag vet brukar starta just i Kina.

Det här har varit uppe tidigare och då pratade man om att man fortfarande lever ihop med sina djur på vintrarna på kinesiska landsbygden. I år lyfte man även djurmarknaderna.

Jag undrar vad man ska göra åt källan till smittan framöver, för nu har det väl ändå gått upp för alla i hela världen att så har som vi haft det tidigare kan vi nog inte ha det vare sig i Kina eller någon annanstans.

Ja, på tal om DN och Wolodarski...
https://www.svd.se/johan-von-schreeb-wolodarski-bidrar-till-kunskapsforaktet

(Jag tror att den går att läsa.)
Tack för den länken! Den utveckling i samhället som professor Johan von Schreeb beskriver tror jag på lång sikt är betydligt farligare än vad Coronaviruset någonsin kommer att bli.

Redigerad med tillägg:
Uppmanar alla som följer den här tråden att läsa det inlägg (länken ovan) som ztenlund länkat till.

Jag tillhör själv riskgruppen och jag ska berätta för dig hur jag resonerar. Jag fyller 73 i år, haft astma tidigare i livet och har haft lunginflammation 5 gånger under de senaste 15 åren (utan att någon vet varför). Så jag kvalar väl med marginal in i "den utsatta gruppen".

Jag har inte bunkrat upp med toapapper utöver det som normalt finns hemma. Jag har inte länsat några butikshyllor på vare sig Alvedon, burksoppa, ris, nudlar, fryst mat eller något annat. För att undvika smitta åker jag till affären när jag vet att det är lite folk ute och handlar. Jag tvättar händerna noga när jag varit ute och träffat folk och jag kommer att hålla mig hemma om jag börjar känna mig krasslig. Jag har bett barn och barnbarn att hålla sig borta om de börjar bli förkylda eller får ont i halsen. Jag kommer inte att resa någonstans (även om jag just nu sitter insnöad i en stuga i Sälen:) Ungefär så tycker jag att även andra i riskgruppen ska förhålla sig som svar på din direkta fråga.

I genomsnitt dör drygt 250 personer varje dag i Sverige. Därav ca 90 i hjärt-kärlsjukdom, ca 65 i cancer och ca 20 i stroke. Oftast är det någon komplikation som ställer till det i slutändan. Influensa, lunginflammation eller t o m vanlig förkylning. Det är inget konstigt med det. Coronaviruset kommer tyvärr att ge samma effekt, d v s några äldre och/eller multisjuka kommer att dö tidigare än vad de skulle gjort utan Coronasmittan.

Som sagt - jag tillhör riskgruppen. Skulle jag få influensan och dessutom behöva vård skulle jag ha fullt förtroende för svensk sjukvård. Den håller världsklass trots vad populister och nättroll försöker få oss att tro. Jag har fullt förtroende för folkhälsomyndigheten och tänker fortsätta följa deras råd. Jag är glad över att vi har politiker som (än så länge) har is i magen och inte försöker spela Allan som i Danmark och inte minst i USA. Jag är dessutom djupt bekymrad av att så många lyssnar på den desinformation som sprids av de "som tycker sig veta". Det är samma obildade "wannabees" som för något år sedan var experter på flyktingfrågor, för några månader seda visste allt om hur man hanterar gängkriminalitet och om ett halvår är experter på något nytt (vem vet vad).

Hoppas detta ganska långa inlägg ändå ger mitt svar på den fråga du ställde direkt till mig.

Bra svar, jag blev nyfiken. Många är arbetsföra men tillhör ändå riskgrupperna. Det senaste utifrån FHM är det som är särskilt sårbara som ska skyddas. Vi har ESBL i familjen pga utlandsresor vilket är resistenta bakterier mot behandling av antibiotika. Det oroar mig lite och för första gången faktiska sedan utbrottet.

Copy från DN idag:

Spanien utlyser nationellt nödläge i 15 dagar, landet försätts i karantän och dess 46 miljoner invånare tillåts bara röra sig utomhus när det är absolut nödvändigt”.

Är det rätt väg att gå, eller ska vi i Sverige avvakta som vi har gjort hittills? Det vore rätt skönt om smittspridningen kunde plana ut.
Jag tror att det är bra om vi kan uppnå flockimmunitet, och då måste bortåt 90% av befolkningen bli smittad. Det får dock inte gå för fort för då klarar inte sjukvården anstormningen.

Den svenska linjen bör alltså vara att göra lagom mycket.

Tycker man ligger ett par veckor för sent hela tiden. När första resenären kom hem från Italien med Corona så skulle man ha dragit i nödbromsen och stoppat alla turistresenärer och alla som kom hem från utlandet skulle vara i karantän, detta tyckte jag för några veckor sedan men nu är det för sent.
Finns det vetenskapliga evidenser för att det hade varit bra åtgärder?

Nu tror jag att den effektivaste sättet är att alla stannar hemma i 1-2 veckor och inte går ut om de inte har arbete inom samhällsviktiga positioner.
Ja, det är väl också FHMs huvudstrategi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar