Jag tillhör själv riskgruppen och jag ska berätta för dig hur jag resonerar. Jag fyller 73 i år, haft astma tidigare i livet och har haft lunginflammation 5 gånger under de senaste 15 åren (utan att någon vet varför). Så jag kvalar väl med marginal in i "den utsatta gruppen".
Jag har inte bunkrat upp med toapapper utöver det som normalt finns hemma. Jag har inte länsat några butikshyllor på vare sig Alvedon, burksoppa, ris, nudlar, fryst mat eller något annat. För att undvika smitta åker jag till affären när jag vet att det är lite folk ute och handlar. Jag tvättar händerna noga när jag varit ute och träffat folk och jag kommer att hålla mig hemma om jag börjar känna mig krasslig. Jag har bett barn och barnbarn att hålla sig borta om de börjar bli förkylda eller får ont i halsen. Jag kommer inte att resa någonstans (även om jag just nu sitter insnöad i en stuga i Sälen
Ungefär så tycker jag att även andra i riskgruppen ska förhålla sig som svar på din direkta fråga.
I genomsnitt dör drygt 250 personer varje dag i Sverige. Därav ca 90 i hjärt-kärlsjukdom, ca 65 i cancer och ca 20 i stroke. Oftast är det någon komplikation som ställer till det i slutändan. Influensa, lunginflammation eller t o m vanlig förkylning. Det är inget konstigt med det. Coronaviruset kommer tyvärr att ge samma effekt, d v s några äldre och/eller multisjuka kommer att dö tidigare än vad de skulle gjort utan Coronasmittan.
Som sagt - jag tillhör riskgruppen. Skulle jag få influensan och dessutom behöva vård skulle jag ha fullt förtroende för svensk sjukvård. Den håller världsklass trots vad populister och nättroll försöker få oss att tro. Jag har fullt förtroende för folkhälsomyndigheten och tänker fortsätta följa deras råd. Jag är glad över att vi har politiker som (än så länge) har is i magen och inte försöker spela Allan som i Danmark och inte minst i USA. Jag är dessutom djupt bekymrad av att så många lyssnar på den desinformation som sprids av de "som tycker sig veta". Det är samma obildade "wannabees" som för något år sedan var experter på flyktingfrågor, för några månader seda visste allt om hur man hanterar gängkriminalitet och om ett halvår är experter på något nytt (vem vet vad).
Hoppas detta ganska långa inlägg ändå ger mitt svar på den fråga du ställde direkt till mig.