Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite svårt för alla oss som försöker följa FHM:s råd och rekommendationer att tvinga alla andra medborgare som inte följer reglerna eller tar situationen på allvar. Det är för dem som tuffare regler hade gjort nytta. Men i din värld verkar allt fungera och alla gör som din idol Tegnell säger. Verkar som ingen av er varit utanför dörren och sett hur verkligheten ser ut!

Är det inte så att en myndighetsrekomendation kan beivras om den inte följs?

För att återgå lite till ursprungsfrågan.

Gjorde Corona att spegelfladder numera tillhör OS-historian?

Men har de andra en lika ansvarsfull och medgörlig befolkning som skulle fortsätta att hålla sig på avstånd och mest vara hemma om landet öppnas upp mer än nu? Vad fanns det för anledning att ha tvingande nerstängning till att börja med i så fall?

Jag upplever inte att Sverige skulle vara toppklass på den punkten, däremot tror jag att Sverige har en fördel med att många svenskar tycker 2m är ett rätt behagligt avstånd oavsett om det är pandemi eller inte.

Att Sverige är bättre än Italien kan vi nog fastslå utan större problem. Sverige är förmodligen också bäst i Norden på den punkten. Danskarna sket rätt ordentligt i deras regler om man får tro Google-datat.

För att återgå lite till ursprungsfrågan.

Gjorde Corona att spegelfladder numera tillhör OS-historian?
Någon gång så blir det nog så men jag tror nog på fladder även i nästa OS. Canon/nikon har väl inget färdigt än vad jag vet. Sedan är det väl fördelar mot nackdelar. Pratade med en fågelfotograf som hade Z7, det som han retade sig mest på var att det fanns en fördröjning till att få igång sökaren, man kan troligen ändra denna tid men OS fotografer som i princip måste ha igång sökaren hela tiden måste kanske ha en riktig stor batteripack med sig?

Det är inte så att du missat det faktum att det finns fler epidemiologer än Johan Carlsson och Anders Tegnell där ute i den stora världen? Och att ingen av dem, förutom en snubbe på WHO som också charmats av Tegnell, tror på samma strategi som Sverige. Att då tro mer på andra länders strategier än Sveriges "frivillighet", hur gör det en till "folkets profeter"?

Sveriges hantering är unikt i sammanhanget. Först överlämnar de folkvalda makten och ansvaret till tjänstemän, som i Sverige knappast kan ställas till svars för eventuell inkompetens. Myndigheterna har inga befogenheter att styra folket, förutom i speciella situationer, så då utfärdar man rekommendationer. När rekommendationerna inte följs, tvingas statsministern och inrikesministern i TV påtala att rekommendationerna ska följas. Kan man inte förbjuda folk att fira Valborgsmässoafton i parken, så sprider man ut hönsskit på gräsmattan istället!

Kom igen! De flesta andra länder har betydligt vassare åtgärder att ta till när det behövs, men här i landet utom sig är man ytterst försiktig med att inte göra något som kan tänkas kränka någon stackare! Att sedan andra dör som en konsekvens av det är av underordnad betydelse. All heder åt alla dem av oss som reagerar!

Folk har ägnat sig åt meningslösa späkningar och gisseltåg ända fram till att vi avskaffade katolocismen som statsreligion. Även i Danmark som uppenbarligen gjort som alla andra och panikstängt så var det ju heller inte i enlighet med deras motsvarighet till vår Folkhälsomyndighet och nu öppnar de för att de inte längre klarar av att motivera inlåsningen.

Folkhälsomyndigheten har uppenbarligen vägt in fler saker i ekvationen än det mest uppenbara. Vad gör det med små barn att vara inlåsta utan att få lreka och röra sig i månader. Hur länge ska man hålla stängt då och vidmakthålla undantagstillstånd?

Är det de glada amatörernas rekommendation att Sverige nu ska stänga ner helt och tvinga hem tusentals vårdpersoner mitt under krisen för att ta hand om sina egna barn i stället? ...... nu när även Danmark beslutat sig för att göra ungefär som Sverige.

Det är nog få länder som stängt in barnen. Här i Schweiz har vi aldrig varit inlåsta, vi har hela tiden kunnat röra oss fritt inkl barnen. Vi har dock själva valt att säga att barnen inte får ta hit kompisar nu, men dom är ute och leker med sina kompisar dagligen och natteligen också även om övernattningar sker i tält i trädgården.

Fördelen att stänga ner snabbt är att få lite extra tid till förberedelser. Sverige hade inte alla instruktioner, skyddsmaterial etc färdiga när det slog till. Övriga Norden har haft mer tid och kan nu lära av Sverige på vad som är bra och dåligt och öppna upp på ett mer kontrollerat sätt skulle jag tro, borde inte vara någon nackdel i antal döda iaf.
Sverige har hittills klarat att hålla vårdbehovet under kapacitetstaket, vilket är målet med Folkhälsomyndighetens strategi.Att Sverige har fler döda i covid-19 än grannländerna beror förmodligen på att vi har misslyckats med att hålla smittan borta från ålderdomshemmen.

Är det inte så att en myndighetsrekomendation kan beivras om den inte följs?
Nej, det måste finnas en lag eller en förordning att bryta mot för att man ska kunna straffas.

De enda förordningar som finns pga Covid-19 är, såvitt jag vet, den om att man inte får samlas fler än 50 personer samt förbudet att besöka äldreboenden.

Om det finns någon straffsanktion vet jag dock inte.

Senast ändrad:
Det är nog få länder som stängt in barnen. Här i Schweiz har vi aldrig varit inlåsta, vi har hela tiden kunnat röra oss fritt inkl barnen. Vi har dock själva valt att säga att barnen inte får ta hit kompisar nu, men dom är ute och leker med sina kompisar dagligen och natteligen också även om övernattningar sker i tält i trädgården.
Ungefär som Sverige, alltså?

Är det? I Spanien var det ju inte så många dagar sedan man öppnade för att barn skulle få komma ut om det var en timme per dag. Så har det väl sett ut på många platser i världen som det rapporteras från de senaste månaderna.

Heder åt Schweiz i så fall för det tyder väl på att vi i Sverige inte varit helt ensamma med att låta dagis/förskolor och grundskolor vara öppna. Tyvärr är ju mänsklighetens kanske sämsta egenskap att vi gärna agerar som en enda stor dum klump bara vi slipper att känna oss för avvikande och annorlunda än andra.

Även i Sverige har vi ju haft starka lobbygrupper som velat låsa in alla barn och ungdomar och många håller sina barn hemma trots skolplikten gäller fortfarande. Till och med DN:s chefredaktör kom ut som aktivist i frågan och tyvärr har mitt eget husorgan inte bara en aktivist numera.

Vi ska vara glada åt att åtminstone ansvariga myndigheter och regeringen kunnat hålla stånd som de faktiskt gjort mot paniken i sociala medier och jobba på med fokus på så gott det gått med väsentligheterna och de data man faktiskt har.

Är det? I Spanien var det ju inte så många dagar sedan man öppnade för att barn skulle få komma ut om det var en timme per dag. Så har det väl sett ut på många platser i världen som det rapporteras från de senaste månaderna.

Heder åt Schweiz i så fall för det tyder väl på att vi i Sverige inte varit helt ensamma med att låta dagis/förskolor och grundskolor vara öppna. Tyvärr är ju mänsklighetens kanske sämsta egenskap att vi gärna agerar som en enda stor dum klump bara vi slipper att känna oss för avvikande och annorlunda än andra.

Även i Sverige har vi ju haft starka lobbygrupper som velat låsa in alla barn och ungdomar och många håller sina barn hemma trots skolplikten gäller fortfarande. Till och med DN:s chefredaktör kom ut som aktivist i frågan och tyvärr har mitt eget husorgan inte bara en aktivist numera.

Vi ska vara glada åt att åtminstone ansvariga myndigheter och regeringen kunnat hålla stånd som de faktiskt gjort mot paniken i sociala medier och jobba på med fokus på så gott det gått med väsentligheterna och de data man faktiskt har.

Nu sätter du likhetstecken mellan saker som inte hör ihop. Att skola, förskola är stängt betyder ju inte att barnen inte får gå ut. Dagis/fritids är öppna för dom som behöver det, men i princip ingen nyttjar det.
Alla skolor är stängda här och undervisningen sker hos oss via Zoom.
Många lekplatser här är också stängda för att det inte skall bli större ansamlingar av barn.

Hur fungerar skola i hemmet för de yngre årskurserna? Är det videokonferens, eller blir det föräldrarna som får rycka in?

Våran yngste går i 4:an. Det fungerar ok på sin höjd. Han får uppgifter per post en gång i veckan och pratar 10-15min med sin lärare på telefon. Han klarar sig ganska självständigt så det fungerar ok. Den äldre som går i 6:an är det lite mer jobb med, främst med motivationen. Dom kör 1-2tim videokonferans om dagen. Han har dock franska som jag inte alls kan, vilket gör det lite svårare att hjälpa till i just det ämnet.

Men det tar nog en 5-6tim i veckan av föräldrarna, så insparad restid går dit.

Sverige har hittills klarat att hålla vårdbehovet under kapacitetstaket, vilket är målet med Folkhälsomyndighetens strategi.Att Sverige har fler döda i covid-19 än grannländerna beror förmodligen på att vi har misslyckats med att hålla smittan borta från ålderdomshemmen.
Jo det var det jag tänkte på, kanske hade man gjort på ett annat sätt inom äldrevården, om de haft mer tid och fått fram mer skyddsmaterial. Nu fick sjukvården allt som fanns och äldrevården fick i princip inget. Nu har de väl fått 2 liter handsprit per anställd, men det var kanske 1 månad försent. Även testning av personal är ju viktig hade man haft resurser att testa personalen regelbundet så hade man sparat många liv där skulle jag tro

Senast ändrad:
Folk har ägnat sig åt meningslösa späkningar och gisseltåg ända fram till att vi avskaffade katolocismen som statsreligion. Även i Danmark som uppenbarligen gjort som alla andra och panikstängt så var det ju heller inte i enlighet med deras motsvarighet till vår Folkhälsomyndighet och nu öppnar de för att de inte längre klarar av att motivera inlåsningen.

Folkhälsomyndigheten har uppenbarligen vägt in fler saker i ekvationen än det mest uppenbara. Vad gör det med små barn att vara inlåsta utan att få lreka och röra sig i månader. Hur länge ska man hålla stängt då och vidmakthålla undantagstillstånd?

Är det de glada amatörernas rekommendation att Sverige nu ska stänga ner helt och tvinga hem tusentals vårdpersoner mitt under krisen för att ta hand om sina egna barn i stället? ...... nu när även Danmark beslutat sig för att göra ungefär som Sverige.
Du får be våran egen epidemiolog Dr PMD förklara för dig varför man stänger ner fullständigt initialt och sedan öppnar upp successivt. :unsure:

Eller läs här:

Som synes avfärdar Anders "Donald" Tegnell alla andra infallsvinklar än sina egna. Vet bara en till i världen som haussar upp sig själv till denna nivå, som vägrar lyssna på andra och alltid vet bäst själv, och det är Donald Trump!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar