Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite svårt för alla oss som försöker följa FHM:s råd och rekommendationer att tvinga alla andra medborgare som inte följer reglerna eller tar situationen på allvar. Det är för dem som tuffare regler hade gjort nytta. Men i din värld verkar allt fungera och alla gör som din idol Tegnell säger. Verkar som ingen av er varit utanför dörren och sett hur verkligheten ser ut!

Jag märker hur folk visar hänsyn och håller avstånd i butiker och affärer. Jag märker att man sitter glesare på restauranger. Jag har läst i tidningar om folk som inte sköter sig. Men där jag rör mig, där bidrar alla.

Jag märker hur folk visar hänsyn och håller avstånd i butiker och affärer. Jag märker att man sitter glesare på restauranger. Jag har läst i tidningar om folk som inte sköter sig. Men där jag rör mig, där bidrar alla.
Jag vet inte var du bor, men du är välkommen till Bromma Blocks. Vi kan ta förra helgen som exempel. Lönehelg. På lördagen gick överhuvudtaget inte att parkera utan att ha cirkulerat en bra stund innan. Idag var jag på Coop på Bromma Blocks för att handla mat och trängseln var enligt min bedömning som en normal helgdag. Men visst, folk måste äta och handla mat. Att de flesta visar hänsyn och håller avstånd är överdrivet. Många skiter i det och en hel del borde vara hemma istället sett utifrån vilken åldersgrupp de verkar tillhöra.

Det köper jag! Men vad menar du att vi vanliga dödliga åskådare ska ägna oss åt? Den här diskussionen handlar trots allt om dem som okritiskt tror på Tegnellstrategin och vi övriga som ifrågasätter.
"Tegnellstrategin" är Folkhälsomyndighetens strategi, dvs ett grupparbete där Johan Carlson som generaldirektör är ytterst ansvarig.

Inte ens Tegnell tror okritiskt på "Tegnellstrategin".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-enogt-att-enbart-se-till-dodstalen sa:
Hur säker är du på att ni har valt rätt väg för Sverige?

– Jag tror inte att någon någonstans i världen kan vara säker på att man valt rätt väg. Vi vet så lite om den här sjukdomen som hela tiden överraskar oss genom sin oförutsägbarhet. Jag tror man måste vara ödmjuk och hela tiden ha koll och skruva på regelverk och rekommendationer för att få dem så bra som möjligt.

Ärligt talat så får jag inte ihop det här.. Vad håller FHM på med?
Planen är att alla ska bli smittade för att åstadkomma flockimmunitet som i sin tur ska skydda de utsatta grupperna.
Sannolikheten att personer i utsatta grupper blir smittade borde rimligen vara proportionell mot hur stor del av befolkningen som redan är smittad..?
Sen finns det andra icke utredda aspekter som kan ställa till med katastrof längre fram, t.ex. om det visar sig att misstankarna att även "mild infections" ger permanenta lungskador är befogade. Det finns också funderingar om att immunresponsen vid en andra infektionsvåg kan ställa till med kaos pga att den triggar en "cytokine storm", det var kanske detta som orsakade spanska sjukans extremt höga dödlighet vid den andra vågen. Okej vi ingår alla i ett medicinskt experiment, har vi tur så blir utgången inte alltför katastrofal, "bara" 10 000 dödsfall.. För första gången i mitt liv önskar jag att jag bodde i Norge eller Finland.
Som svensk får man nog vänja sig med att bli betraktad som en Svarte Petter som inte är välkommen i grannländerna på länge..

Senast ändrad:
Vet vi det redan? Vet du också om dödstalen i dom länderna som öppnar upp kommer bli lika höga som dom i Sverige? Har Sverige en högre andel som haft Corona än andra länder som stängt ner? Är dom flesta som haft Corona imuna?
Nej, det vet vi förstås inte säkert, men om länder som har hård nedstängning lättar på restriktionerna så kommer fler människor att träffa varandra, och alla smittspridningsmodeller jag har sett (vilket iofs inte är så jättemånga :) visar att smittspridningen ökar då.
Jag skulle säga att dödstalen och ålderstatistiken över döda i Sverige visar på att alla som behövt inte fått den vård dom behöver.
Hur drar du den slutsatsen? Alla som får vård är inte garanterade att överleva.

Lite svårt för alla oss som försöker följa FHM:s råd och rekommendationer att tvinga alla andra medborgare som inte följer reglerna eller tar situationen på allvar. Det är för dem som tuffare regler hade gjort nytta. Men i din värld verkar allt fungera och alla gör som din idol Tegnell säger. Verkar som ingen av er varit utanför dörren och sett hur verkligheten ser ut!
Jag har besökt staden som jag bor utanför en gång per vecka den senaste tiden, 5-6 veckor tror jag. Jag kan bara påminna mig om att folk har betett sig ansvarsfullt.

Det kanske är annorlunda i Stockholm?

Du menar om det inte är du själv som dör?
Nej, jag har inte blandat in mig själv i resonemanget.
Tror du bortser från antalet smittade i den vårdekvationen eller sambanden däremellan.
Varför tror du det?
Så, genom att påstå att det tar två år minst innan vi vet, kan vi heller inte ha synpunkter på nuvarande situation? Tilliten till myndighetssverige slutar aldrig förvåna!
Eftersom vi har yttrandefrihet så får vi förstås ha synpunkter på nuvarande situation. Vad fick dig att tro något annat?

Planen är att alla ska bli smittade för att åstadkomma flockimmunitet som i sin tur ska skydda de utsatta grupperna.
Sannolikheten att personer i utsatta grupper blir smittade borde rimligen vara proportionell mot hur stor del av befolkningen som redan är smittad..?
Sen finns det andra icke utredda aspekter som kan ställa till med katastrof längre fram, t.ex. om det visar sig att misstankarna att även "mild infections" ger permanenta lungskador är befogade. Okej vi ingår alla i ett medicinskt experiment, har vi tur så blir utgången inte alltför katastrofal, "bara" 10 000 dödsfall.. För första gången i mitt liv önskar jag att jag bodde i Norge eller Finland.
Jag skulle tro att det finns information på Folkhälsomyndighetens webplats om det du frågar om, men kortfattat handlar det om att dra ut på smittspridningen så att inte för många blir smittade samtidigt. Detta i syfte att inte överbelasta vården. Om inte alla som behöver vård får vård så kommer fler att dö.

Flockimmunitet ingår inte i planen, utan är något man får ändå när tillräckligt många har blivit smittade och har blivit immuna.

Senast ändrad:
[...]

En del länder som har satt in betydligt hårdare restriktioner än Sverige har drabbats ännu hårdare - än så länge.

Vilken strategi (snarare vilka åtgärder) anser du har garanterat bäst effekt, och varför då?

Senast ändrad:
Jag vet inte var du bor, men du är välkommen till Bromma Blocks. Vi kan ta förra helgen som exempel. Lönehelg. På lördagen gick överhuvudtaget inte att parkera utan att ha cirkulerat en bra stund innan. Idag var jag på Coop på Bromma Blocks för att handla mat och trängseln var enligt min bedömning som en normal helgdag. Men visst, folk måste äta och handla mat. Att de flesta visar hänsyn och håller avstånd är överdrivet. Många skiter i det och en hel del borde vara hemma istället sett utifrån vilken åldersgrupp de verkar tillhöra.

Jag bor i Uppsala. Här är vi bra på att hålla avstånd av vad jag kan se.
Vårt ”Bromma Blocks” som heter Gränby Centrum har de senaste veckorna haft ungefär halvfullt på parkeringen jämfört med hur det var innan rekommendationer om distansering.

Hade det varit som i din beskrivning hade jag inte åkt dit. Är det för mycket trängsel så kan jag inte hålla avstånd och vara en del av lösningen.

Här i Värmland har vi senioröppet 70+ en timme tidigare, vissa affärer har några dagar öppet redan klockan 6:00, många äldre rör sig saktare, gåstolar och liknande, fördel med mindre orter. oroande dock med äldrevården som haft svårt med bemanning sedan flera år, kan misstänka att det fins utbildnings missar i paniken att värva personal till samariter också som åker ut till våra gamla.

Att vi inte har lyckats bättre med att hålla borta smittspridningen på ålderdomshemmen är det stora misslyckandet i Sverige, och det tycks bero på strukturella fel i åldringsvården.

Uppsala en vanlig Valborg och Uppsala igår:

Det finns beräkningar som visar att den positiva miljöpåverkan som är en konsekvens av viruset har sparat fler liv än viruset tagit.
Det är ett mycket komplext pussel vi lägger.

Det beror lite på hur man ser på det hela. Innan du lämnar din operatör är du mer eller mindre inne på operatörens egna nät, om det nätet i sig är internet eller inte är en filosofisk fråga.
Enligt mig är inte varje nätverkspunkt som har tillgång till internet en del av internet utan internet är för mig det som är tillgängligt via internet. Förhoppningsvis är en ganska liten del av det som har tillgång till internet tillgängligt över internet. Men du kanske hänger upp dig lite på datorreklamen runt millenieskiftet som ofta använde begrepp som internet-PC.
Ja, det beror på hur man ser det :cool:

Var och en som ”kommer ut på nätet” med sin dator kan också konfigurera en webbserver och öppna portar så att andra kommer åt hans dator.

Visst kan man hålla portar stängda, eller bygga vpn-tunnlar, men datorerna som är ihopkopplade är det som är internet.

Ja, det beror på hur man ser det :cool:

Var och en som ”kommer ut på nätet” med sin dator kan också konfigurera en webbserver och öppna portar så att andra kommer åt hans dator.

Visst kan man hålla portar stängda, eller bygga vpn-tunnlar, men datorerna som är ihopkopplade är det som är internet.

Prova att koppla upp din laptop via mobilen och sedan dela ut en port, så kommer du tillbaka och rättar ditt ovanstående citat. Gäller också vissa operatörers fasta uppkopplingar.
Bara för att det går åt ett håll betyder inte att det går åt andra. IPv4 har inte tillräckligt med IPs, därför sker ofta NATning. Helt idiotiskt nog implementerar även många leverantörer NATning på IPv6 också, om dom nu kommit så långt att dom ens börjat titta på IPv6.

Prova att koppla upp din laptop via mobilen och sedan dela ut en port, så kommer du tillbaka och rättar ditt ovanstående citat. Gäller också vissa operatörers fasta uppkopplingar.
Bara för att det går åt ett håll betyder inte att det går åt andra. IPv4 har inte tillräckligt med IPs, därför sker ofta NATning. Helt idiotiskt nog implementerar även många leverantörer NATning på IPv6 också, om dom nu kommit så långt att dom ens börjat titta på IPv6.
Att olika tillverkare av hårdvara inte implementerar port forward i sina routrar påverkar på intet sätt definitionen av att det är de ihopkopplade datorerna som är internet.

Att olika tillverkare av hårdvara inte implementerar port forward i sina routrar påverkar på intet sätt definitionen av att det är de ihopkopplade datorerna som är internet.

Implementerar Port-Forward??? Har du ingen publik IP har du ingen publik IP, ingen operatör kommer impementera port forward till dom utan publik IP.

Att Sverige likt dom andra krisländerna fått högre andel döda i 60-69år, vilket tyder på att folk där prioriterats bort för att klara av att rädda 60- folk
501 personer vårdas på IVA idag. Exakt hur många platser som finns tillgängliga tror jag inte är öppen information, men det finns ett antal på Alvsjösjukhuset som inte används alls just nu. Det saknas alltså inte IVA-platser.

Observera också att om man är alltför sjuk så läggs man inte i på IVA eftersom man inte kommer att klara den tuffa behandlingen. Det är rutin sen länge och ingenting som har införts för Covid-19.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar