Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att olika tillverkare av hårdvara inte implementerar port forward i sina routrar påverkar på intet sätt definitionen av att det är de ihopkopplade datorerna som är internet.
Visst, men Falumas har helt rätt i att NAT (och speciellt Carrier Grade NAT) förstör point-to-point-tanken som är Internets själ.

Enligt media har folk prioriterats bort på Stockholmssjukhusen. Dessutom har Stockholmare skickats hit och dit över hela landet vilket skall minska överlevnadschanserna med 25%

Ansiktspilleriet handlar väl bara om insjuknandet? Problemet är väl att män blir sjukare än kvinnor och oftare dör eller kräver intensivvård.

Kanske - kanske inte. Hur ser fördelningen ut bland de vi vet blivit smittade?

Jag märker hur folk visar hänsyn och håller avstånd i butiker och affärer. Jag märker att man sitter glesare på restauranger. Jag har läst i tidningar om folk som inte sköter sig. Men där jag rör mig, där bidrar alla.

Ja men gäller det när solen skiner eller efter öl nr 3?

I övrigt är jag imponerad av hur bra detta ändå verkar funka i de offentliga miljöerna.

Det är dock bara några veckor sedan motorcykelåkarna hittade ut till vår håla. De satt åtta och åtta runt borden i Söderhamnen. Solen sken då med och det var närmast vindstilla.

Det köper jag! Men vad menar du att vi vanliga dödliga åskådare ska ägna oss åt? Den här diskussionen handlar trots allt om dem som okritiskt tror på Tegnellstrategin och vi övriga som ifrågasätter.

Är det verkligen Tegnells strategi?? Jag trodde det var en strategi Folkhälsoinstitutet som institution står bakom som de kommit fram till genom empiriska studier av hur både detta och andra virusutbrott betett sig.

Vem klarar att sitta i karantän i flera år? Om vi stänger ner allt i flera år är det väl tveksamt om vi behöver några strategier överhuvudtaget för då kommer nog våldet att bli vardag och folk gå ut och ta allt som sitter löst för att se till att just de själva överlever. De blir det slutliga testet på Darwins teorier om "survival of the fittest". Låt oss slippa det!

"Ge mig hellre en glad amatör", skaldade Tage Danielsson. Undrar om han fullt ut tänkt igenom den raden.

Har alla helt glömt bort Tjernobyl?
Hur bra gick det med de amatörerna och politikerna?

Bevare oss för folkets profeter!

Senast ändrad:
Att vi inte har lyckats bättre med att hålla borta smittspridningen på ålderdomshemmen är det stora misslyckandet i Sverige, och det tycks bero på strukturella fel i åldringsvården.

Ja precis och är det något som är konstigt så är det ju att som DN skrev för någon dag sedan där en äldre man som just skrivits ut från IVA dumpades på äldreboende utan att man tagit prover på mannen. Efter det decinficerades ambulansen i 15 minuter innan man åkte vidare. Nu misstänker man att en del boenden smittats just genom de rutinerna.

Det är svårt att med någon större trovärdighet ge Tegnell skulden för det också. Var inte en av skillnadrna med Norge att man där låtit bli att privarisera äldrevården?

Enligt media har folk prioriterats bort på Stockholmssjukhusen. Dessutom har Stockholmare skickats hit och dit över hela landet vilket skall minska överlevnadschanserna med 25%

Många av oss som bor i hålan V tycker nog också att det mesta är stockholmarnas fel men problemet är ju bara att var och varannan stockholmare numera är lantis. Jan Guillos topplock gick väl förra veckan när han konstaterade att t.o.m. lokalnyheterna numera ges på grötig obegriplig skånska som knappt förstås ens av infödda svenskar. Hur ska alla invandrare ens ha en sportslig?

Många av de "stockholmare" som nu sägs belasta byggden är väl f.ö. bara lantisar som åkt "hem" ett tag när de ändå inte ska vara på jobbet fysiskt i Stockholm.

Att Sverige likt dom andra krisländerna fått högre andel döda i 60-69år, vilket tyder på att folk där prioriterats bort för att klara av att rädda 60- folk

Ska inte det vara "antal döda"?

Jag vet inte om du läst DN idag men där har man en stor viktig artikel som handlar om Torkel 26 som överlevt covid-19. "Jag hade inte den respekt för sjukdomen som alla borde ha", säger han.

Gissa hur han blev smittad? Jo han gjorde som en del andra när man skickades hem från jobbet för att "jobba hemma" d.v.s. uppsökte närmaste krog eller som Torkel, ringde polarna och åkte till Åre.

Tyvärr måste jag säga för egen del att jag verkligen håller mig undan 15-35 åringarna och särskilt de i krogåldern. För mig framstår dessa som den verkliga "riskgruppen" som man borde hålla sig undan. Om jag kommer bli smittad så är sannolikheten störst att smittas av någon i den gruppen eller möjligen av något av dessa arroganta äldre krogbesökare som tror sig odödliga likt de två praktalkisar man intervjuade i Kungsträdgården för någon vecka sedan. Det finns tydligen gott om puckon som raljerar om att just deras krogsällskap har uppnått "flockimmunitet".

De som beter på detta sätt och utsätter sig själva och andra för onödiga risker borde upplysas om att de riskerar att ta upp vårdplatser i onödan som andra behöver bättre.

Senast ändrad:
Är det verkligen Tegnells strategi?? Jag trodde det var en strategi Folkhälsoinstitutet som institution står bakom som de kommit fram till genom empiriska studier av hur både detta och andra virusutbrott betett sig.

Vem klarar att sitta i karantän i flera år? Om vi stänger ner allt i flera år är det väl tveksamt om vi behöver några strategier överhuvudtaget för då kommer nog våldet att bli vardag och folk gå ut och ta allt som sitter löst för att se till att just de själva överlever. De blir det slutliga testet på Darwins teorier om "survival of the fittest". Låt oss slippa det!

"Ge mig hellre en glad amatör", skaldade Tage Danielsson. Undrar om han fullt ut tänkt igenom den raden.

Har alla helt glömt bort Tjernobyl?
Hur bra gick det med de amatörerna och politikerna?

Bevare oss för folkets profeter!
Det är inte så att du missat det faktum att det finns fler epidemiologer än Johan Carlsson och Anders Tegnell där ute i den stora världen? Och att ingen av dem, förutom en snubbe på WHO som också charmats av Tegnell, tror på samma strategi som Sverige. Att då tro mer på andra länders strategier än Sveriges "frivillighet", hur gör det en till "folkets profeter"?

Sveriges hantering är unikt i sammanhanget. Först överlämnar de folkvalda makten och ansvaret till tjänstemän, som i Sverige knappast kan ställas till svars för eventuell inkompetens. Myndigheterna har inga befogenheter att styra folket, förutom i speciella situationer, så då utfärdar man rekommendationer. När rekommendationerna inte följs, tvingas statsministern och inrikesministern i TV påtala att rekommendationerna ska följas. Kan man inte förbjuda folk att fira Valborgsmässoafton i parken, så sprider man ut hönsskit på gräsmattan istället!

Kom igen! De flesta andra länder har betydligt vassare åtgärder att ta till när det behövs, men här i landet utom sig är man ytterst försiktig med att inte göra något som kan tänkas kränka någon stackare! Att sedan andra dör som en konsekvens av det är av underordnad betydelse. All heder åt alla dem av oss som reagerar!

[...] All heder åt alla dem av oss som reagerar!
De allra flesta svenskar reagerar.

På olika vis.

Vi verkar också ta till oss information på lite olika vis - olika påverkade av vår omgivning, och var vi läser informationen.

Jag är inge vidare på epidemiologi men funderar en hel del på hur länge Nya Zeeland ska hålla gränserna stängda. De är stolta och glada att de har ”eliminerat COVID19”. Men hur lätt blossar det inte upp igen om de släpper in turister, som de är ekonomiskt beroende av?

Det ska bli väldigt spännande att se utvecklingen i våra nordiska grannländer nu när de minskar på sina restriktioner. Har de också eliminerat viruset som Nya Zeeland, eller får de en baksmälla?

[...]
Kom igen! De flesta andra länder har betydligt vassare åtgärder att ta till när det behövs, men här i landet utom sig är man ytterst försiktig med att inte göra något som kan tänkas kränka någon stackare! [...]
Sveriges strategi gör att vi kan fortsätta väldigt länge på inslagen linje. De som istället gjort radikalare åtgärder behöver öppna upp bit för bit.

Men dom andra behöver ju inte öppna upp mer än vad Sverige har nu, det där var ett väldigt märkligt argument
Men har de andra en lika ansvarsfull och medgörlig befolkning som skulle fortsätta att hålla sig på avstånd och mest vara hemma om landet öppnas upp mer än nu? Vad fanns det för anledning att ha tvingande nerstängning till att börja med i så fall?

Men dom andra behöver ju inte öppna upp mer än vad Sverige har nu, det där var ett väldigt märkligt argument
Du kanske har en poäng i det.
Jag tänker att dessa länder bara har skjutit det hela framför sig. Låt oss hoppas att jag har fel.
Tills vi vet envisas jag med att säga att resultaträkningen är bäst att göra efteråt.

Helsingforsområdet i Finland isolerades helt i inledningen av pandemin. Enligt landets hälsosäkerhetschef Mika Salminen innebär det att pandemin blir en utdragen historia med en topp till hösten.
– Det är den negativa sidan av restriktionerna, säger han till finska MTV Uutiset.
– När restriktionerna infördes kunde vi inte veta med säkerhet hur epidemin skulle utvecklas. Nu har den eventuellt bromsats in mer än vi hade tänkt.

Senast ändrad:
Fördelen att stänga ner snabbt är att få lite extra tid till förberedelser. Sverige hade inte alla instruktioner, skyddsmaterial etc färdiga när det slog till. Övriga Norden har haft mer tid och kan nu lära av Sverige på vad som är bra och dåligt och öppna upp på ett mer kontrollerat sätt skulle jag tro, borde inte vara någon nackdel i antal döda iaf.

Såg att Sverige nu hade ett R tal under 1 vilket gör att det smittas färre. De måste väl ha baserat detta på antal patienter de har för att ha samma mätetal, för nu testar de andra grupper som borde ge fler konstaterade smittade

Senast ändrad:
[...]
Såg att Sverige nu hade ett R tal under 1 vilket gör att det smittas färre. De måste väl ha baserat detta på antal patienter de har för att ha samma mätetal, för nu testar de andra grupper som borde ge fler konstaterade smittade
Statistik är inte enkelt. Jag har svårt att tro att man kan räkna ut R med kännedom bara om patienter. Jag tror man gjort tester på ett mer ”slumpvis urval” av personer.

Jag tror att leda ett samhälle omfattar betydligt fler parametrar än antal döda i en viss sjukdom. Det är en balansakt i många dimensioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar