Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det var det jag tänkte på, kanske hade man gjort på ett annat sätt inom äldrevården, om de haft mer tid och fått fram mer skyddsmaterial.
Jag tror att problemet är djupare än så, tyvärr. Åldringsvården i Sverige lider av misskötsel sen länge. Ålderdomshemmen (som numera heter "äldreboenden" drivs rätt ofta av privata entreprenörer med stor omsättning bland personalen och krav på vinst. När en entreprenör har vunnit ett anbud till ett visst pris så kan den ju inte säga till kommunen att den behöver mer pengar av någon oförutsedd anledning. Kommunen har överlämnat ansvaret att sköta verksamheten till entreprenören.

Personalen tycks ofta även ha otillräcklig utbildning.

Ett annat fel som gjordes var att inte tidigt förbjuda besökare att komma in på ålderdomshemmen. Det förbud som finns nu är dessutom ganska tandlöst eftersom det inte finns någon straffsanktion. Den som bryter mot förbudet kan avhysas av polis, men sen blir det inte någon ytterligare efterräkning.

Nu fick sjukvården allt som fanns och äldrevården fick i princip inget. Nu har de väl fått 2 liter handsprit per anställd, men det var kanske 1 månad försent. Även testning av personal är ju viktig hade man haft resurser att testa personalen regelbundet så hade man sparat många liv där skulle jag tro
Allt det där håller jag med om. Det skulle kanske ha hjälpt en del, men det grundläggande problemet hade kvarstått.

Även testning av personal är ju viktig hade man haft resurser att testa personalen regelbundet så hade man sparat många liv där skulle jag tro
Hur kan det komma sig att Sverige helt saknat resurser att testa, när länder som Tyskland kan göra det en masse? Är detta egentligen också ett exempel på Tegnells ovilja?

Hur kan det komma sig att Sverige helt saknat resurser att testa, när länder som Tyskland kan göra det en masse? Är detta egentligen också ett exempel på Tegnells ovilja?
Nej, det beror på flera regeringars försummelse genom åren, och på den nuvarande regeringen som i det senaste regleringsbrevet (från 2019-12-19, undertecknat av Lena Hallengren) till FHM har prioriterat sånt som jämställd hälsa, genomförandet av EUs tobaksdirektiv, insatser för att förebygga spelproblem, mm.

Däremot står det inte så mycket om att ha beredskap för en pandemi.

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=20423

Nej, det beror på flera regeringars försummelse genom åren, och på den nuvarande regeringen som i det senaste regleringsbrevet (från 2019-12-19, undertecknat av Lena Hallengren) till FHM har prioriterat sånt som jämställd hälsa, genomförandet av EUs tobaksdirektiv, insatser för att förebygga spelproblem, mm.

Däremot står det inte så mycket om att ha beredskap för en pandemi.

https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=20423
Du tror väl inte själv på att ett regleringsbrev utfärdat strax före jul i fjol har någon betydelse för våra testmöjligeter februari- april året efter? Man kan ju undra vad man har en smittskyddsverksamhet till.

Du tror väl inte själv på att ett regleringsbrev utfärdat strax före jul i fjol har någon betydelse för våra testmöjligeter februari- april året efter? Man kan ju undra vad man har en smittskyddsverksamhet till.
Nej, men det har betydelse för FHMs verksamhet under det här året. Testmöjligheterna slarvades bort av nuvarande och tidigare regeringar, vilket jag också påpekade.

Väldigt väldigt många verksamheter och företag saknar beredskap för att hantera en pandemi. Materielförsörjningskedjor med reserver för dagar eller timmar är standard.
Hur lång tid tog det inte innan butiker fick upp plexi-rutor mellan kassörska och kund?
Exempelvis.
Hur många av oss som tjattrar här i forumet har egen buffert av pengar och förnödenheter för en längre tid?
Första veckorna panikade folk, köpte toapapper och krossade tomater för flera månader.

Heder år PMD som har en bra balans mellan åtgärder av Tegner med viktigt inte ensam om beslut, då Tegner har rollen som språkrör kan felaktigt framstå som enväldig, liknelse med Trumpen anser jag som helt galet. När en person avlider i Sverige måste en läkare skicka in ett dödsintyg till skatteverket inom ett dygn, det fins inga uppgifter om dödsorsak utan bara information om att personen dött, folkhälsomyndigheten plockar upp och sedan samkör med registret Sminet som innehåller alla som har testats positivt för covid -19 i Sverige, på så vis får de en uppfattning om hur dödstalen i Covid-19 förändras. Detta är komplicerat, folk dör av Covid -19 utan att ha testats, folk dör av andra anledningar än Covid -19 fast dom testas positivt.

Att dö med viruset i kroppen är inte samma sak som att dö på grund av viruset. Det kan krävas obduktion och analys av vävnadsbitar för att fastslå den exakta dödsorsaken, ofta kompletterad med uppgifter från sjukvårdspersonal som haft nära kontakt med patienten, det är tidskrävande och kan ta lång tid med korrekt dödsorsak.

Hur många av oss som tjattrar här i forumet har egen buffert av pengar och förnödenheter för en längre tid?
Tre veckor (eller kanske lite mer) klarar vi oss utan problem här hemma när det gäller mat. Vatten är svårare eftersom vi är beroende av el till brunnens pump. I värsta fall får jag hämta vatten i närmaste sjö (drygt två kilometer bort) och hoppas på att det går att dricka efter kokning.

Pengar har jag på banken, men det kanske vore smart att ha lagom mycket kontanter hemma?

Det kan vara så att av allt som behöver prioriteras så har inte testning stått högst på listan. Och gör det kanske inte nu heller.

[...] Vatten är svårare eftersom vi är beroende av el till brunnens pump. I värsta fall får jag hämta vatten i närmaste sjö (drygt två kilometer bort) och hoppas på att det går att dricka efter kokning.
[...]
Det gör det säkert, så länge som katastrofen är ett virusutbrott. Men om nästa katastrof är ett radioaktivt utsläpp blir det värre.

Det kan vara så att av allt som behöver prioriteras så har inte testning stått högst på listan. Och gör det kanske inte nu heller.

Nej förmodligen inte, men det gör att Sverige i högre utsträckning än andra länder får hänge sig till gissningar.

Här i Schweiz har vi kommit hyfsat långt med tester av folk, avloppsvatten och test av antikroppar hos folk. Just det med avloppsvattnet har dom redan haft användning av då det ger indikationer runt en vecka tidigare. Testerna av avloppsvattnet är lätta eftersom halterna av Corona är så höga.

Trots att Schweiz är ett av dom länderna som drabbades hårt tidigt, så verkar det vara under 10% som har antikroppar.

Det gör det säkert, så länge som katastrofen är ett virusutbrott. Men om nästa katastrof är ett radioaktivt utsläpp blir det värre.
Radioaktiva utsläpp tenderar dock att vara betydligt mindre i utbredning än en viruspandemi.

Jag bor i jordbruksbygd så jag är lite fundersam på vad som hamnar i sjövattnet.

Jag tror inte att testning är det viktigaste när man vill försöka hindra smittspridning. Kontaktspårning (eller smittspårning som det väl fortfarande ska heta på svenska) tror jag är betydligt effektivare. Där har tyskarna tydligen lyckats ganska bra också.

Väldigt väldigt många verksamheter och företag saknar beredskap för att hantera en pandemi. Materielförsörjningskedjor med reserver för dagar eller timmar är standard.
Hur lång tid tog det inte innan butiker fick upp plexi-rutor mellan kassörska och kund?
Exempelvis.
Första veckorna panikade folk, köpte toapapper och krossade tomater för flera månader.
Vilket ansvar anser du att en smittskyddsmyndighet har när det gäller att skydda landets medborgare?

Vilket ansvar anser du att en smittskyddsmyndighet har när det gäller att skydda landets medborgare?
Flera myndigheter och regering och riksdag samverkar för att skydda medborgarna ur många aspekter.
Det är en balansgång.

Företag och privatpersoner behöver ekonomiskt stöd (skydd). Bara för att nämna en vikt i någon av de många vågskålarna.

Senast ändrad:
Jag tror inte att testning är det viktigaste när man vill försöka hindra smittspridning. Kontaktspårning (eller smittspårning som det väl fortfarande ska heta på svenska) tror jag är betydligt effektivare. Där har tyskarna tydligen lyckats ganska bra också.

Att Tyskland lägger stort fokus på testning kan ha att göra med att man haft en tuffare nedstängning än Sverige. Då behövs testningen när man ska börja öppna upp.

Flera myndigheter och regering och riksdag samverkar för att skydda medborgarna ur många aspekter.
Det är en balansgång.

Företag och privatpersoner behöver ekonomiskt stöd (skydd). Bara för att nämna en vikt i någon av de många vågskålarna.

Att Tyskland lägger stort fokus på testning kan ha att göra med att man haft en tuffare nedstängning än Sverige. Då behövs testningen när man ska börja öppna upp.

Om det nu inte vore så att Tyskland testat sedan epidemien startade! Du är en riktig svammelpelle! Jag hoppas alla som läser dina inlägg inser att det är mer luft än substans i dem!

Uppöppnandet ser du på lediga sjukhussängar inte på dom testresultaten. Testningen är för att skydda riskgrupper och för att få statistik att jobba med. Sverige behöver inga fakta eftersom Tegnell vet allt utan att testa.

Vid påsk hade Schweiz fler döda per capita, nu har Sverige 1.56x fler än Schweiz. Men det är ju inget att mäta enligt vissa i denna tråden, det är ju euromomo som gäller och dom visar nu att Sverige ligger på Franska nivåer av överdödlighet, långt över Schweiz. Men när det gick dåligt för Sverige där också, så var helt plötsligt inte euromomo heller något att hänga i julgranen utan nu är det ekonomin som skall mätas. Skall bli intressant när dom siffrorna kommer in, då kommer säkerligen inte ekonomin heller vara någon måttstock. Skall bli intressant att se vad det är som skall mätas då. Flest älgar kanske.

Det verkar vara några i den här tråden som mår riktigt dåligt och då kanske det kan vara någon sorts säkerhetsventil att att få stjälpa över sin frustration på någon person som man ser som symbol för allt elände. Tråden kan kanske ha en terapeutisk funktion för dessa personer?

Jag är personligen lika stark motståndare till att göra enskilda personer till såväl Jesus som djävulen i sådana här sammanhang. Jag inser också att detta inte sköts av enskilda personer som av någon sorts ondska vill befolkningen så illa som möjligt.

Sveriges misslyckande är att man inte lyckats hålla smittan ifrån äldreomsorgen och det kan man knappast ge myndigheterna eller den svenska strategin skulden för. Problemen i äldreomsorgen och att det gått som det gått där får man nog söka på andra håll.

En sak är jag dock väldigt glad över och det är att pandemin sköts av dem som sköter den och inte av de som i sin totala okunskap och neurotiska hysteri skriker värst i trådar som denna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar