PMD
Aktiv medlem
Jag tror att problemet är djupare än så, tyvärr. Åldringsvården i Sverige lider av misskötsel sen länge. Ålderdomshemmen (som numera heter "äldreboenden" drivs rätt ofta av privata entreprenörer med stor omsättning bland personalen och krav på vinst. När en entreprenör har vunnit ett anbud till ett visst pris så kan den ju inte säga till kommunen att den behöver mer pengar av någon oförutsedd anledning. Kommunen har överlämnat ansvaret att sköta verksamheten till entreprenören.Jo det var det jag tänkte på, kanske hade man gjort på ett annat sätt inom äldrevården, om de haft mer tid och fått fram mer skyddsmaterial.
Personalen tycks ofta även ha otillräcklig utbildning.
Ett annat fel som gjordes var att inte tidigt förbjuda besökare att komma in på ålderdomshemmen. Det förbud som finns nu är dessutom ganska tandlöst eftersom det inte finns någon straffsanktion. Den som bryter mot förbudet kan avhysas av polis, men sen blir det inte någon ytterligare efterräkning.
Allt det där håller jag med om. Det skulle kanske ha hjälpt en del, men det grundläggande problemet hade kvarstått.Nu fick sjukvården allt som fanns och äldrevården fick i princip inget. Nu har de väl fått 2 liter handsprit per anställd, men det var kanske 1 månad försent. Även testning av personal är ju viktig hade man haft resurser att testa personalen regelbundet så hade man sparat många liv där skulle jag tro