Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
I Sverige tror jag mycket går över samma fibernät, men fibern går mellan hushållet och leverantören innan trafiken kommer ut på internet. Så leverantören skall ofta slussa ut alla sina kunder på internet och där spelar leverantörens internetanslutning en stor roll. Vissa leverantörer sammarbetar dessutom med dom stora streamingtjänsterna och låter dom sätta servrar hos sig. I dessa falll får den leverantörens kunder betydligt stabilare och bättre uppkoppling till t.ex. NetFlix. Så även om det är samma fibernät, så brukar leverantör spela roll. Dom alldra billigaste både för fast och mobilt bredband köper i princip bara överbliven kapacitet i andras nät, dvs dom får jättedålig kapacitet när det nätet börjar bli fullt.

Då är det nog smart att kolla upp en bra leverantör. Jag fick min leverantör via köpet av fiberinstallationen. Är lovad 1000 Mbit ner, men nedladdningen fluktuerar mellan 1,25 Mbit - ca 500 Mbit/s, vilket är irriterande. Knappast värt 28k inklusive inköp av en bra/bästa Asus-router 👊

Då är det nog smart att kolla upp en bra leverantör. Jag fick min leverantör via köpet av fiberinstallationen. Är lovad 1000 Mbit ner, men nedladdningen fluktuerar mellan 1,25 Mbit - ca 500 Mbit/s, vilket är irriterande. Knappast värt 28k inklusive inköp av en bra/bästa Asus-router 👊
Hur gammal är din dator? Vi har Stockholms stadsnät 1 Gb och det är stor skillnad på nya datorer och äldre.

Vad tror ni om den teori min fru lanserade när vi läste DN i morse.

Hon framkastade (förmodligen efter att ha studerat mitt beteende) att det kanske kunde vara så att män kladdar sig i ansiktet mer än kvinnor för att de senare är måna om att inte sabba make upen. De män jag känner brukar inte ha någonns sådan :)

Om risken ökar när folk pillar sig på näsan eller någon annanstans i ansiktet så menade hon att det kunde bidra till att fler män blir sjuka än kvinnor. Hmmm sade jag lätt frånvarande men sen undrade jag om hon kommit på något som alla andra verkar ha missat.
Ansiktspilleriet handlar väl bara om insjuknandet? Problemet är väl att män blir sjukare än kvinnor och oftare dör eller kräver intensivvård.

Hur gammal är din dator? Vi har Stockholms stadsnät 1 Gb och det är stor skillnad på nya datorer och äldre.

Har öppen planlösning och min main-dator är helt ny, AMD 12 Core med ett riktigt bra Asus dual-band Wi-Fi-kort. Har sett att olika enheter ger olika överföringshastigheter 👍

Har öppen planlösning och min main-dator är helt ny, AMD 12 Core med ett riktigt bra Asus dual-band Wi-Fi-kort, även min iPad är ny. Har sett att olika enheter ger olika överföringshastigheter.
Men du klagade ju på uppkopplingen, medan det du skriver tyder på att du inte vet om det är uppkopplingen eller något lokalt problem hos dig. Det är rimligt att åtminstone börja med att testa med nätverkskabel.

När Finland når samma dödssiffror i höst som vi har nu, runt 2500 döda, är det då vi enligt statistiska beräkningar nått 20.000 döda? 😷

När Finland når samma dödssiffror i höst som vi har nu, runt 2500 döda, är det då vi enligt statistiska beräkningar nått 20.000 döda? 😷

20 000 var den övre gränsen av spannet, vilket då torde indikera att för aktuella beräkningar så är det inte det mest sannolika utfallet. Jag gjorde själv en enkel beräkning för några dagar sedan utifrån lite siffror och hamnade mellan 11 000 och 12 000, om jag inte missminner mig. Det är väl en dödlighet i stil med en värre influensa, med antagandet att 60 % blir smittade, bara det att betydligt fler blir smittade än vid typisk influensa. Men det bygger ju på fortsatt påtaglig spridning i äldrevården, för åtminstone för inte så länge sedan var en tredjedel i Sverige och hälften eller nästan hälften i Stockholms län sådana fall.

Sedan är det lätt att sitta och vara indignerad och banka på tangentbordet, men det framträder ingen lösning på det faktiska problemet för det.

Sedan är det enorma mörkertal, eftersom bara dom som testast possitivt innan sin död som hamnar i statistiken.

Men du klagade ju på uppkopplingen, medan det du skriver tyder på att du inte vet om det är uppkopplingen eller något lokalt problem hos dig. Det är rimligt att åtminstone börja med att testa med nätverkskabel.

Det är överföringshastigheten från leverantören som fluktuerar, vilket påverkar nedladdning av filer och annat.

Sedan är det lätt att sitta och vara indignerad och banka på tangentbordet, men det framträder ingen lösning på det faktiska problemet för det.
Det köper jag! Men vad menar du att vi vanliga dödliga åskådare ska ägna oss åt? Den här diskussionen handlar trots allt om dem som okritiskt tror på Tegnellstrategin och vi övriga som ifrågasätter.

I Sverige tror jag mycket går över samma fibernät, men fibern går mellan hushållet och leverantören innan trafiken kommer ut på internet. [...]
På sätt och vis en ganska felaktig beskrivning eftersom varje uppkopplad dator är en del av internet. Det är de ihopkopplade datorerna som ÄR internet.
Men i övrigt en ganska korrekt beskrivning av nätets topologi.

Det köper jag! Men vad menar du att vi vanliga dödliga åskådare ska ägna oss åt? Den här diskussionen handlar trots allt om dem som okritiskt tror på Tegnellstrategin och vi övriga som ifrågasätter.
Vi är väl inte åskådare. Vi måste - som han från MSB säger varje dag - vara en del av lösningen.

Oerhört häftigt att se hur folk låtit bli att trängas i Uppsala under Valborg. Normala år är det folkfest i flera dagar. Men idag har man tagit sitt ansvar för att minimera smittspridning.

På sätt och vis en ganska felaktig beskrivning eftersom varje uppkopplad dator är en del av internet. Det är de ihopkopplade datorerna som ÄR internet.
Men i övrigt en ganska korrekt beskrivning av nätets topologi.

Det beror lite på hur man ser på det hela. Innan du lämnar din operatör är du mer eller mindre inne på operatörens egna nät, om det nätet i sig är internet eller inte är en filosofisk fråga.
Enligt mig är inte varje nätverkspunkt som har tillgång till internet en del av internet utan internet är för mig det som är tillgängligt via internet. Förhoppningsvis är en ganska liten del av det som har tillgång till internet tillgängligt över internet. Men du kanske hänger upp dig lite på datorreklamen runt millenieskiftet som ofta använde begrepp som internet-PC.

Nej, alla med Tegnell-tatuering på överarmen hävdar att det inte är jämförbart! Dödsfallen som är inrapporterade per idag:

Sverige 2462
Danmark 443
Norge 207
Finland 206

Här finns en pedagogisk beräkning som visar läget:

[/URL]
Hur många som dör är kanske inte det viktigaste. Jag tycker nog att det är viktigare att alla som behöver vård får vård.

Om vi får lägre eller högre antal döda per 100 000 invånare i Sverige visar sig när smittspridningen har mattats av eller t.o.m. avstannat. De länder som har hård nedstängning kommer ju att få ökad smittspridning när de öppnar upp.

Hur många som dör är kanske inte det viktigaste. Jag tycker nog att det är viktigare att alla som behöver vård får vård.

Om vi får lägre eller högre antal döda per 100 000 invånare i Sverige visar sig när smittspridningen har mattats av eller t.o.m. avstannat. De länder som har hård nedstängning kommer ju att få ökad smittspridning när de öppnar upp.

Vet vi det redan? Vet du också om dödstalen i dom länderna som öppnar upp kommer bli lika höga som dom i Sverige? Har Sverige en högre andel som haft Corona än andra länder som stängt ner? Är dom flesta som haft Corona imuna?
Jag skulle säga att dödstalen och ålderstatistiken över döda i Sverige visar på att alla som behövt inte fått den vård dom behöver.

Vi är väl inte åskådare. Vi måste - som han från MSB säger varje dag - vara en del av lösningen.
Lite svårt för alla oss som försöker följa FHM:s råd och rekommendationer att tvinga alla andra medborgare som inte följer reglerna eller tar situationen på allvar. Det är för dem som tuffare regler hade gjort nytta. Men i din värld verkar allt fungera och alla gör som din idol Tegnell säger. Verkar som ingen av er varit utanför dörren och sett hur verkligheten ser ut!

Du menar om det inte är du själv som dör? Tror du bortser från antalet smittade i den vårdekvationen eller sambanden däremellan.

Så, genom att påstå att det tar två år minst innan vi vet, kan vi heller inte ha synpunkter på nuvarande situation? Tilliten till myndighetssverige slutar aldrig förvåna!

Dom filmade folk som jobbade här en timme som visste att man inte skall pilla sig i ansiktet. Verkar som det kräver i princip 100% koncentration hela tiden för att inte pilla sig i ansiktet, så fort du tillåter hjärnan jobba med något annat än att koncentrera sig på att inte pilla sig i ansiktet så pillar du dig i ansiktet 40-120x i timmen oavsett kön.
Det går att träna bort. De flesta kan nog klara av att tänka på att inte pilla sig i ansiktet samtidigt som de går på ICA och plockar varor från hyllorna.

Numera är jag t.o.m. medveten om när det kliar på örat när jag sitter hemma vid datorn. Det ger mig en chans att aktivt välja om jag ska pilla mig på örat eller låta bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar