Abe Normal
Aktiv medlem
I Sverige tror jag mycket går över samma fibernät, men fibern går mellan hushållet och leverantören innan trafiken kommer ut på internet. Så leverantören skall ofta slussa ut alla sina kunder på internet och där spelar leverantörens internetanslutning en stor roll. Vissa leverantörer sammarbetar dessutom med dom stora streamingtjänsterna och låter dom sätta servrar hos sig. I dessa falll får den leverantörens kunder betydligt stabilare och bättre uppkoppling till t.ex. NetFlix. Så även om det är samma fibernät, så brukar leverantör spela roll. Dom alldra billigaste både för fast och mobilt bredband köper i princip bara överbliven kapacitet i andras nät, dvs dom får jättedålig kapacitet när det nätet börjar bli fullt.
Då är det nog smart att kolla upp en bra leverantör. Jag fick min leverantör via köpet av fiberinstallationen. Är lovad 1000 Mbit ner, men nedladdningen fluktuerar mellan 1,25 Mbit - ca 500 Mbit/s, vilket är irriterande. Knappast värt 28k inklusive inköp av en bra/bästa Asus-router