Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
OT men kan vara värt att nämnas, har man ett stabilt ADSL på 10-15 Mbit/s ner så räcker det väldigt långt för streaming och annat. Vi har numera 1000 Mbit/s ner och 500 upp i hushållet men uppkopplingen är nyckfull. Blir galen emellanåt när signalen hoppar ur vi nedladdningar eller bli seg. Tycker inte uppgraderingen so far är värt pengarna. Har inte 4G en övre gräns för antalet GB per månad?
Det beror på vilken prisplan man väljer (eller vad du vill betala) men de flesta operatörer har alternativ med obegränsad datamängd. Nu är obegränsat obegränsat med en brasklapp att man ändå ofta lagt till en begränsning vid t ex 5GB som gär att man aktivt måste begära mer. Anledningen är att man abbonemangen är för mobiltelefoner inte som ersättning för bredband. Men tycker man inte att det är nåt stort problem att kanske behöva skicka ett sms eller gå in och läggat till mer nånn gång om dagen så funkar det.

Man ska ha med i beräkningarna att länderna inte räknar och rapporterar antal i statistiken på samma sätt så de är inte jämförbara. En del länder mass testar och rapporterar många fall andra länder räknar bara covid19 döda på sjukhusoch har ingen rapportering av de som dör hemma eller på vårdhem även om de testats positiva. Hur man mäter beror lite på vilken strategi och vilket behov av statistik man har i respekttive land.

Det nog pingtid mer än bandbredd som avgör kvaliteten i videokonferenser.
OnLine spel med PS4 kräver 4 mbps.
Jag kollar lite då och då lasten i mitt bredband när fyra personer hemma är uppkopplade i videokonferenser. Det brukar ligga runt 2 mbps.

Angående videokonferenser så kan folk leva med lite sämre bildkvalité, men ljudet måste vara 100% och den strömmen lär nästan garanterat under 32kbps.

Nä, det viktigaste är allt annat än bandbredd vill jag påstå. Packet loss är den stora boven, vilket är vanligare med wifi och 4g än fast uppkoppling med kabel.

Edit: Pingtiden är inte heller viktig. En 300ms fördröjning är det inte många som lider av, så länge videon inte hackar eller har artefakter... Sitter man med satellituppkoppling med pingtider på en sekund blir det tråkigt förstås....

Man ska ha med i beräkningarna att länderna inte räknar och rapporterar antal i statistiken på samma sätt så de är inte jämförbara. En del länder mass testar och rapporterar många fall andra länder räknar bara covid19 döda på sjukhusoch har ingen rapportering av de som dör hemma eller på vårdhem även om de testats positiva. Hur man mäter beror lite på vilken strategi och vilket behov av statistik man har i respekttive land.
Nej, alla med Tegnell-tatuering på överarmen hävdar att det inte är jämförbart! Dödsfallen som är inrapporterade per idag:

Sverige 2462
Danmark 443
Norge 207
Finland 206

Här finns en pedagogisk beräkning som visar läget:

Nej, alla med Tegnell-tatuering på överarmen hävdar att det inte är jämförbart! Dödsfallen som är inrapporterade per idag:

Sverige 2462
Danmark 443
Norge 207
Finland 206

Bättre är kanske att jämföra med länder med ungefär lika stor befolkning.

1588244636736.png
Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-landers-utveckling-i-kurvor/

Sverige 2462
Danmark 443
Norge 207
Finland 206

Det beror på vilken prisplan man väljer (eller vad du vill betala) men de flesta operatörer har alternativ med obegränsad datamängd. Nu är obegränsat obegränsat med en brasklapp att man ändå ofta lagt till en begränsning vid t ex 5GB som gär att man aktivt måste begära mer. Anledningen är att man abbonemangen är för mobiltelefoner inte som ersättning för bredband. Men tycker man inte att det är nåt stort problem att kanske behöva skicka ett sms eller gå in och läggat till mer nånn gång om dagen så funkar

Min uppfattning kring detta hamnar väldigt nära Petter Normans. I allmänhet handlar det nog sällan om bandbredden i sig utan mer om svarstider eller för den delen om olika störningar i kommunikationen.

Jag bor i centrala Vaxholm och hade i många år fiber hos Bredbandsbolaget - på den tiden 100 mbit/sek. Sedan tre-fyra år har jag även mobilt bredband ute på Skogsö utanför Vaxholm. När det gäller det mobila så körde jag även det i Vaxholm ett tag då jag sade upp fibern då det mobila var så bra som det faktiskt är.

Jag tror i mitt fall INTE att abonnemangsformen spelar ett dugg roll för hur bra eller dåligt överföringarna funkar. Jag har ett familjeabonnemang sedan tre-fyra år hos Telenor. Jag kör nu fiber i stan då min förening kollektivt tecknat ett TV-avtal med Telenor och med det fick vi 200 mbit fiber på "köpet".

Efter att man fick ordning på 4G här ute på öarna där Telenor och Tele 2 delar på masterna är mobilt bredband fantastiskt. Trots att jag bor mitt på ön och med mycket skog så har jag normalt 50 mbit i huset (har haft 100+ vid toppar) via en extern MIMO-riktantenn. Vid stranden med fri sikt mot masten på Tynningö så har jag mätt så höga värden som 130+ mbit. I centrala Waxholm i hamnen har jag mätt 160+ mbit.

Ställ detta mot de 2 mbit fotbollsfoto pratade om och de kravrekommendationer man kan läsa hos exv. Netflix om 5 mbit för HD-video och 20-25 för 4K. Den stora skillnaden är om jag mäter med Bredbandskollen att svarstiderna diffar. Mobilt ligger jag på 25-30 mobilt och på 4-5 med fiber. Ändå har en del här åtminstone tidigare hävdat att de inte kan jobba med mobilt bredband härifrån. Jag förstår uppriktigt inte hur de lyckats misslyckas med det. Mobila svarstider kan möjligen vara ett marginellt problem för hard core gamers men knappast för andra.

De som säger detta tror jag har skitroutrar eller gamla usla telefoner eller så kör de helt utan MIMO-antenner. Ett villor är nämligen att man behöver både routrar och telefoner som fixar 4G cat 6 minst. Har man inte det så kommer man bara kunna köra trådlöst med 2.4 Ghz istället för med 5Ghz och då kommer man aldrig över 30-40 mbit hur man än gör. Detta är idag ett icke problem då alla nya telefoner och routrar sedan ett par år tillbaka stöder cat 6 och högre.

Det var mycket snack i backen här på ön för några år sedan då många med dåliga kunskaper tecknat sig för bredband påhetsade av slipade säljare som inte gick på föreningen direkt utan varje fastighetsägare individuellt. Men Telenors grävbolag kom aldrig till skott så det rann ut i sanden. Då hade, efter att jag upplyst folk om hur det faktiskt funkar mobilt, en del försökt krypa ur avtalen utan framgång. En del av dessa är säkert glada idag när det inte blev någon fiber.

En annan viktig sak är att "obegränsade" abonnemang är ett måste om man vill strömma video och musik utan att behöva bry sig - även inom EU och i USA. Om någon mot förmodan verkligen skulle ligga i signalskugga och ha dålig mottagning så gör ju ett sådant att ingen i familjen behöver streama via routern utan de kan streama direkt via mobilnätet istället. De behöver aldrig leta gratis wifi.

Så till det mest omstridda. En del påstår att fiber är mycket stabilare än det mobila och det kanske det är för en del, dock inte för mig. Jag har ett mer instabilt nät i vaxholm med fiber än det jag har mobilt på Skogsö. Jag har aldrig förstått varför men så är det faktiskt.

Fiber kan faktiskt vara riktigt korkat om men har bra trådlös mottagning. Om vi faktiskt fått fiber till ön så hade de dragit fiber över bergen och de hade tvingats gräva upp våra närmast pastorala ängar till absolut ingen nytta. Jag är glad åt att vi slapp de miljökostnaderna och var och en som tecknat sig för bredband sparade dessutom 25 000 spänn.

Senast ändrad:
4G, räcker oftast väl för det mesta och med bra mottagning och bra utrustning får man både tillräckligt bra svartider och överföringshastigheter för mer eller mindre det mesta.

Nackdelen som finns är att om många är uppkopplade samtidigt till samma 4G-mast så kan din bandbredd sjunka och är det väldigt stor last på masten så blir det ett reellt problem. Vaxholm kan säkerligen drabbas av detta på sommaren. Nu när ni i Sverige varit så snälla att mot att vi skickat en massa pengar till er skickat hit en massa 5G-stationer så är även detta problem förmodligen löst. Med 5G har jag än så länge aldrig upplevt att nätet blivit överbelastat och latens och bandbredd är mer än tillräckligt för i princip vad som helst.

En annan nackdel är att mobiler drar betydligt mer ström när dom använder 4G än när dom använder WiFi. Nu går detta att lösa med en WiFi-router med inbyggt 4G.

En annan nackdel med 4G är att det är NATat, så du kan inte få någon väg in. Du kommer bara ut.

Fiber har oftast ett betydligt bättre backbone än vad en 4G-mast är. Så med fiber klarar dom flesta vettiga implementationerna av det hela med att hela tiden garantera din bandbredd.

4G, räcker oftast väl för det mesta och med bra mottagning och bra utrustning får man både tillräckligt bra svartider och överföringshastigheter för mer eller mindre det mesta.

Nackdelen som finns är att om många är uppkopplade samtidigt till samma 4G-mast så kan din bandbredd sjunka och är det väldigt stor last på masten så blir det ett reellt problem. Vaxholm kan säkerligen drabbas av detta på sommaren. Nu när ni i Sverige varit så snälla att mot att vi skickat en massa pengar till er skickat hit en massa 5G-stationer så är även detta problem förmodligen löst. Med 5G har jag än så länge aldrig upplevt att nätet blivit överbelastat och latens och bandbredd är mer än tillräckligt för i princip vad som helst.

En annan nackdel är att mobiler drar betydligt mer ström när dom använder 4G än när dom använder WiFi. Nu går detta att lösa med en WiFi-router med inbyggt 4G.

En annan nackdel med 4G är att det är NATat, så du kan inte få någon väg in. Du kommer bara ut.

Fiber har oftast ett betydligt bättre backbone än vad en 4G-mast är. Så med fiber klarar dom flesta vettiga implementationerna av det hela med att hela tiden garantera din bandbredd.

Visst den faktorn finns men är inget problem hittills för mig på Skogsö. Vi kör ju heller inte mot antennerna i Vaxholm. Vi använder främst Tynningö eller Rindö-masterna. Möjligen använder någon i öster Värmdö-master. Det finns några få hus i en liten dal i sydöst som ligger illa till men annars funkar det nog för de flesta.

I och runt Vaxholm finns ju ett flertal master som lasten kan spridas på. Turistsäsongen är löjligt kort och varar i princip bara 2 1/2 månad. I tätorten har många fiber numera efter en aktiv utbyggnad de senaste åren.

Men jag är inte särskilt imponerad av stabiliteten i just vårt fiber och jag ska ta mig samman och ta det med Telenor för det är irriterande ibland. Så det finns möjligen fler faktorer än bandbredd, svarstider och mottagningsproblem även med fiber.

Om eran fiber är sämre än 4G så är det något fel, därmed inte sagt att 4G är dåligt.

Det som är sämre är att vi upplever mer störningar i Vaxholm än på Skogsö. Det har förvånat mig att det är så. Vi har väldigt sällan några problem i sommarhuset.

Vi strömmar mycket film jämt och det är ju så att så länge kapaciteten räcker så spelar det ingen roll för oss om vi har 50 mbit eller 1 gigabit - det gör faktiskt ingen som helst skillnad för oss rent praktiskt även om det visst kan göra det för andra.

Essingeledens kapacitet vid morgonrusning spelar heller ingen roll för en som åker mitt i natten. Den kapaciteten är irrelevant då. Så länge man inte slår i kapacitetstaket är max kapacitet inte särskilt relevant när det gäller bredband heller.

Senast ändrad:
Det är OT men det finns kunnande i tråden 👍 Olika leverantörer av fiber säljer paket med olika hastigheter och pris. Har varje leverantör en egen ”kran” eller blir det same same oavsett leverantör. I mitt fall instabilitet och att hastigheten fluktuerar?

I Sverige tror jag mycket går över samma fibernät, men fibern går mellan hushållet och leverantören innan trafiken kommer ut på internet. Så leverantören skall ofta slussa ut alla sina kunder på internet och där spelar leverantörens internetanslutning en stor roll. Vissa leverantörer sammarbetar dessutom med dom stora streamingtjänsterna och låter dom sätta servrar hos sig. I dessa falll får den leverantörens kunder betydligt stabilare och bättre uppkoppling till t.ex. NetFlix. Så även om det är samma fibernät, så brukar leverantör spela roll. Dom alldra billigaste både för fast och mobilt bredband köper i princip bara överbliven kapacitet i andras nät, dvs dom får jättedålig kapacitet när det nätet börjar bli fullt.

Vad tror ni om den teori min fru lanserade när vi läste DN i morse.

Hon framkastade (förmodligen efter att ha studerat mitt beteende) att det kanske kunde vara så att män kladdar sig i ansiktet mer än kvinnor för att de senare är måna om att inte sabba make upen. De män jag känner brukar inte ha någonns sådan :)

Om risken ökar när folk pillar sig på näsan eller någon annanstans i ansiktet så menade hon att det kunde bidra till att fler män blir sjuka än kvinnor. Hmmm sade jag lätt frånvarande men sen undrade jag om hon kommit på något som alla andra verkar ha missat.

För att ansluta till TS rubrik ovan så tror jag att det har betydelse med "karantän" för försäljningen av kamerautrustning. Har konstaterat själv att jag nog inte behöver något 90mm Sony makro just nu. Vad ska man med ett sånt när man är "grundad"?

Senast ändrad:
Dom filmade folk som jobbade här en timme som visste att man inte skall pilla sig i ansiktet. Verkar som det kräver i princip 100% koncentration hela tiden för att inte pilla sig i ansiktet, så fort du tillåter hjärnan jobba med något annat än att koncentrera sig på att inte pilla sig i ansiktet så pillar du dig i ansiktet 40-120x i timmen oavsett kön.

Jag hade planerat att köpa 2 objektiv nu, men dom som jag vill köpa finns inte att få tag på nu. Förmodligen en massa folk som inte fått jobba som köpt dom och sysslat med sin hobby nu.

Rättning: Nu finns Nikon 200-500 igen, skall kanske stödja kameraindustrin lite och slå till.
Behöver ett Macro också, men blir inte klok på vilket jag skall köpa. Laowa 100mm f/2.8 2x känns lockande.

Senast ändrad:
Tycker det är ganska dåligt av SP i Mölndal att mitt i Coronakrisen ha en utförsäljning i butiken, visst de säger att de följer Coronareglerna men just nu ökar viruset i Göteborg, det hade väl ändå varit enklare för alla partner om de hade stängt butiken och gjort en länk med sortering på lagret i Mölndal, detta finns ju redan i systemet och sålt allt via e handel

Vilka fotografer klara sig sämst?
vilka klarar sig bäst?

Tror det är ganska enkelt att hitta bra lokaler / studios nu särskilt där det är svårt tex Stockholm.

Har vi sett några konkurser u/ utförsälJ än av fotografer/ butiker?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar