Det beror på vilken prisplan man väljer (eller vad du vill betala) men de flesta operatörer har alternativ med obegränsad datamängd. Nu är obegränsat obegränsat med en brasklapp att man ändå ofta lagt till en begränsning vid t ex 5GB som gär att man aktivt måste begära mer. Anledningen är att man abbonemangen är för mobiltelefoner inte som ersättning för bredband. Men tycker man inte att det är nåt stort problem att kanske behöva skicka ett sms eller gå in och läggat till mer nånn gång om dagen så funkar
Min uppfattning kring detta hamnar väldigt nära Petter Normans. I allmänhet handlar det nog sällan om bandbredden i sig utan mer om svarstider eller för den delen om olika störningar i kommunikationen.
Jag bor i centrala Vaxholm och hade i många år fiber hos Bredbandsbolaget - på den tiden 100 mbit/sek. Sedan tre-fyra år har jag även mobilt bredband ute på Skogsö utanför Vaxholm. När det gäller det mobila så körde jag även det i Vaxholm ett tag då jag sade upp fibern då det mobila var så bra som det faktiskt är.
Jag tror i mitt fall INTE att abonnemangsformen spelar ett dugg roll för hur bra eller dåligt överföringarna funkar. Jag har ett familjeabonnemang sedan tre-fyra år hos Telenor. Jag kör nu fiber i stan då min förening kollektivt tecknat ett TV-avtal med Telenor och med det fick vi 200 mbit fiber på "köpet".
Efter att man fick ordning på 4G här ute på öarna där Telenor och Tele 2 delar på masterna är mobilt bredband fantastiskt. Trots att jag bor mitt på ön och med mycket skog så har jag normalt 50 mbit i huset (har haft 100+ vid toppar) via en extern MIMO-riktantenn. Vid stranden med fri sikt mot masten på Tynningö så har jag mätt så höga värden som 130+ mbit. I centrala Waxholm i hamnen har jag mätt 160+ mbit.
Ställ detta mot de 2 mbit fotbollsfoto pratade om och de kravrekommendationer man kan läsa hos exv. Netflix om 5 mbit för HD-video och 20-25 för 4K. Den stora skillnaden är om jag mäter med Bredbandskollen att svarstiderna diffar. Mobilt ligger jag på 25-30 mobilt och på 4-5 med fiber. Ändå har en del här åtminstone tidigare hävdat att de inte kan jobba med mobilt bredband härifrån. Jag förstår uppriktigt inte hur de lyckats misslyckas med det. Mobila svarstider kan möjligen vara ett marginellt problem för hard core gamers men knappast för andra.
De som säger detta tror jag har skitroutrar eller gamla usla telefoner eller så kör de helt utan MIMO-antenner. Ett villor är nämligen att man behöver både routrar och telefoner som fixar 4G cat 6 minst. Har man inte det så kommer man bara kunna köra trådlöst med 2.4 Ghz istället för med 5Ghz och då kommer man aldrig över 30-40 mbit hur man än gör. Detta är idag ett icke problem då alla nya telefoner och routrar sedan ett par år tillbaka stöder cat 6 och högre.
Det var mycket snack i backen här på ön för några år sedan då många med dåliga kunskaper tecknat sig för bredband påhetsade av slipade säljare som inte gick på föreningen direkt utan varje fastighetsägare individuellt. Men Telenors grävbolag kom aldrig till skott så det rann ut i sanden. Då hade, efter att jag upplyst folk om hur det faktiskt funkar mobilt, en del försökt krypa ur avtalen utan framgång. En del av dessa är säkert glada idag när det inte blev någon fiber.
En annan viktig sak är att "obegränsade" abonnemang är ett måste om man vill strömma video och musik utan att behöva bry sig - även inom EU och i USA. Om någon mot förmodan verkligen skulle ligga i signalskugga och ha dålig mottagning så gör ju ett sådant att ingen i familjen behöver streama via routern utan de kan streama direkt via mobilnätet istället. De behöver aldrig leta gratis wifi.
Så till det mest omstridda. En del påstår att fiber är mycket stabilare än det mobila och det kanske det är för en del, dock inte för mig. Jag har ett mer instabilt nät i vaxholm med fiber än det jag har mobilt på Skogsö. Jag har aldrig förstått varför men så är det faktiskt.
Fiber kan faktiskt vara riktigt korkat om men har bra trådlös mottagning. Om vi faktiskt fått fiber till ön så hade de dragit fiber över bergen och de hade tvingats gräva upp våra närmast pastorala ängar till absolut ingen nytta. Jag är glad åt att vi slapp de miljökostnaderna och var och en som tecknat sig för bredband sparade dessutom 25 000 spänn.