Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt är under kontroll, finns ingen anledning till oro (OBS ironi)
Visa bilaga 150041
Jag antar att du redan i Marstrand kan avgöra vilken båt som kommer först jorden runt fast tävlingen just har startat och kommer att pågå i flera månader till. Kanske år.

Men om vi bortser från liknelsen och möjligheten att förutspå framtiden.
Sverige har hela tiden haft kontroll på det vi kontrollerar - att antalet som behöver vård inte överstiger antalet vårdplatser.
Och detta med en strategi som är uthållig så att vi kan fortsätta i flera månader.

Det finns många faktorer att blanda in. Att medellivslängden i USA exempelvis är under 80 år, medan den i Sverige är över.
Både Spanien och Italien har högre medellivslängd än Sverige

Avrundat till hela år, vilket är enda uppgiften jag kan hitta, så har Sverige, Spanien och Italien alla 83år som medellivslängd. USA har 79år.

Igår var det äntligen en träningsmatch. Men fotbollsförbundet har förbjudit publik, så jag satt kvar i bilen utanför arenan. Vilket flera andra också gjorde.88A74EC9-3C4B-46BF-9F5A-BD27655C13CE.jpeg7CD48F4A-18CF-4E54-9702-F67B1AD3CD03.jpeg

Arenakämparna är ett billigt bondeoffer för att hålla allmänheten i styr. Förr fick dom huvudet avhugget, nu får dom lungemboli. Men allmänheten hålls glad och kan beskåda det under säkra former.

Avrundat till hela år, vilket är enda uppgiften jag kan hitta, så har Sverige, Spanien och Italien alla 83år som medellivslängd. USA har 79år.
Jag kollade Wikipedia där en rangordning visades.
Men min poäng var att det är ointressant att jämföra en variabel fristående från omständigheterna.

Det är dock intressant hur Italien och Spanien blir helt förtvivlade att så många dör, medans Sverige som har samma sits mest tycker att allt är frid och fröjd. Det säger nog mest något om hur den äldre generationen värderas i dom olika länderna.

När det gäller Italien är det också oroande att man förutspår att elva miljoner invånare kommer att hamna i fattigdom.

Det är dock intressant hur Italien och Spanien blir helt förtvivlade att så många dör, medans Sverige som har samma sits mest tycker att allt är frid och fröjd. Det säger nog mest något om hur den äldre generationen värderas i dom olika länderna.
Det dör ju betydligt färre i Sverige än i Italien. Man måste tänka en gång extra för att kunna fundera på om dödsfall per 100 000 invånare är något som man ska förfasa sig över.

När det gäller Italien är det också oroande att man förutspår att elva miljoner invånare kommer att hamna i fattigdom.
Det lär knappast bli sötebrödsdagar i Sverige heller. Det är väl en rimlig gissning att den svenska ekonomin blir mindre trasig, men Sverige är mycket beroende av utlandshandel så vi rår inte själva över utvecklingen.

Det dör ju betydligt färre i Sverige än i Italien. Man måste tänka en gång extra för att kunna fundera på om dödsfall per 100 000 invånare är något som man ska förfasa sig över.
Det där får du gärna utveckla. Dödsfall per capita måste vara det som säger mest. Den som tänker ett par gånger extra är den som försöker rättfärdiga hög dödlighet i ett land med låg befolkning.

Det lär knappast bli sötebrödsdagar i Sverige heller. Det är väl en rimlig gissning att den svenska ekonomin blir mindre trasig, men Sverige är mycket beroende av utlandshandel så vi rår inte själva över utvecklingen.
Det är nog ganska troligt att många arbetsuppgifter försvinner permanent. En annan sak är nog att många länder inser iom detta att samhällskritisk produktion inte går att ha utanför landets gränser. Vilket förmodligen kommer skapa många jobb i Europa, där många länder märkt hur dåligt förbereda dom är.

8 miljoner? Miljarder människor utanför EU riskerar hamna i direkt fattigdom. Italien kommer ändå få ekonomiskt bistånd från EU, även ett land som Spanien kommer få det tufft. Bara hoppas nu att Sverige inte tvingas gå i borgen för lån till södra Europa, det skulle kunna gå illa tror jag. Konsekvenserna går inte att överblicka, bara hoppas det går förhållandevis snabbt så att återuppbyggnaden kan ta fart.

Det som ligger i korten är också politiska omvälvningar världen över.

Ja, mycket kommer att hända. Så det är lite fånigt att sitta och räkna dödsfallen som om det är någon sorts tävling.

Om det nu blir besvärligare ekonomiska tider efteråt kanske det är bättre att vara färre. Det är kanske så det tänks på sina håll.

Det där får du gärna utveckla.
Det var väl inte så krångligt? Det har dött cirka 25000 människor av covid-19 i Italien och drygt 2000 i Sverige. Betydligt färre i Sverige, alltså.

Inlägget var alltså ett försök till förklaring till din fundering i #890.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar