Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste statistiken från Schweiz. Lite märkligt de har 900 döda när denna statistik säger 1055 döda.

Den brukar stämma överens både totalt och enligt dagsrappoorterna från andra länder.

Dom flesta andra siter använder statistik från kantonerna eftersom dom vill splitta upp den mer, problemet med det är att Kantonerna rapporterar både dom som dött i kantonen och döda som kommer från kantonen. Folk har blivit kringskickade en del när sjukhus blivit fulla eller åkt till sjukhus i annnan kanton än dom bor i av andra anledningar (kanske för att närmaste sjukhus ligger i just en annan kanton). Slår man ihop dödstalen från alla kantoner vilket blir just det worldometer rapporterar får man ett betydligt högre tal än det egentliga.

Om jag skulle åka till ett sjukhus i grannkantonen och dö där, skulle jag finnas med både i statistiken för min kanton och för grannkantonen. Däremot skulle jag bara finnas med en gång i BAGs statistik.

För att det säger i princip ingenting av hur denna krisen sköts eftersom folk håller sig hemma mer än vanligt. Olyckor har säkerligen gått ner markant.
Du kan ju inte både påstå att de svenska åtgärderna är ineffektiva, men samtidigt så effektiva att det är en så kraftig nedgång i olyckor att detta kompenserar för dödsfall orsakade av viruset.

För övrigt är ju olyckor en rätt liten del av alla dödsfall, under 6 % och då ingår även mord, självmord (relativt stor post), fallolyckor osv. Vissa av dessa lär inte minska alls eller kanske till och med öka. Det finns tämligen detaljerad statistik på detta:

(Se tabellbilagan, t ex tabell 2.)

Du kan ju inte både påstå att de svenska åtgärderna är ineffektiva, men samtidigt så effektiva att det är en så kraftig nedgång i olyckor att detta kompenserar för dödsfall orsakade av viruset.

För övrigt är ju olyckor en rätt liten del av alla dödsfall, under 6 % och då ingår även mord, självmord (relativt stor post), fallolyckor osv. Vissa av dessa lär inte minska alls eller kanske till och med öka. Det finns tämligen detaljerad statistik på detta:

(Se tabellbilagan, t ex tabell 2.)

Det är många som stannar hemma, långt ifrån alla som borde, men trots allt många.

Den enda åtgärd jag tycker var fel i Sverige är att dom sket i riskpatienterna väldigt länge. Vårdpersonal på ålderdomshem hade inte austronatutrustning på sig förän det i många fall var för sent. Där tror jag många andra länder förstod tidigare att det var dom gamla som behövde skyddas.
Schweiz hann få in smittan på ålderdomshemen i Tessin (Italienskaspråkiga kantonen) och där är dom flesta dödsfallen, övriga kantoner hann införa åtgärder så att gamlingarna överlevde.

Senast ändrad:
[...] Undrar hur ett land som Sverige som har alla så digitaliserade och inbundna i register inte kan fixa det även på helger.
[...]
Hur det än går till tekniskt är det människor som sköter registreringen.

Jag vet inget om dödsattest—rutiner, men kan tänka mig att det krävs ”dubbelsignstur” på dessa, och alla vårdhem har inte sådan administrativ bemanning på helgerna. Spekulerar jag.

Rättelse: Påskens siffror är inte riktigt med än. Undrar hur ett land som Sverige som har alla så digitaliserade och inbundna i register inte kan fixa det även på helger.

"Det är först i morgon, säger Anders Tegnell och säger att de ”riktiga” siffrorna kommer på onsdagen. "
Är det så konstigt? Jga gissar att det är en del byråkrati när det gäller att hantera dödsattester.... Det är nog inte annorlunda någonannanstans, Schweiz rapporterade 24 idag och 32 igår. Jag väntar nog en dag innan jag litar på de siffrorna....

Är det så konstigt? Jga gissar att det är en del byråkrati när det gäller att hantera dödsattester.... Det är nog inte annorlunda någonannanstans, Schweiz rapporterade 24 idag och 32 igår. Jag väntar nog en dag innan jag litar på de siffrorna....

Du får gärna vänta, men Schweiz högsta dödssiffra på en dag är 72 och det var 31 Mars och sedan dess har trenden varit väldigt skarpt nedåtgående.

För att det säger i princip ingenting av hur denna krisen sköts eftersom folk håller sig hemma mer än vanligt. Olyckor har säkerligen gått ner markant.
Håller med Per om överdödligheten. Min gissning är att dagens statistik spretar ganska ordentligt. När vi om någon månad kan se överdödligheten så får vi en totalsiffra hur Corona slagit mot landet. Visst, det inkluderar omkomna i trafik etc, men den kommer framförallt att inkludera de som dött i lunginflammation, utan diagnos etc etc...

Visar det sig att Sverige har en måttlig överdödlighet och andra länder har en hög överdödlighet så tycker jag att den svenska strategin lyckats, sen om det beror på att andra länder haft fruktansvärt många dödsfall pga lunginflammation, självmord, hjärtsvikt eller annat är för mig oväsentligt.

För övrigt verkar det nu som att stora delar av världen börjat överge karantänstrategin. Att stänga ner ett land funkar inte mycket mer än 1-2 månader (killgissning) och många länder verkar börja inse det nu. Skolorna kör igång i Danmark imorgon. Smittar barnen mindre nu än för 2 veckor sedan? Jag gissar att 'försökskaninen Sverige' har visat att barnen inte blir speciellt sjuka utan det som måste till är att bygga barriärer mellan de som är i riskzonen och de som kan hantera en veckas feber... Ungefär som vissa föräldrar avsiktligt smittar barnen med vissa sjukdomar för att de är rätt milda för barn men livshotande för vuxna.

USA är nog bara i början, det är väl egentligen bara i New York som det är riktigt illa. Får det fäste i Florida lär det ta fart med antalet äldre de har där...

Sverige är nog ungefär i samma situation. USA och Sverige startade ungefär samtidigt och i Sverige är det Stockholm som varit drivande än så länge.
Tror nog att Stockholm ligger rätt bra till per capita också.

1586879552505.png

Senast ändrad:
För övrigt verkar det nu som att stora delar av världen börjat överge karantänstrategin. Att stänga ner ett land funkar inte mycket mer än 1-2 månader (killgissning) och många länder verkar börja inse det nu. Skolorna kör igång i Danmark imorgon. Smittar barnen mindre nu än för 2 veckor sedan? Jag gissar att 'försökskaninen Sverige' har visat att barnen inte blir speciellt sjuka utan det som måste till är att bygga barriärer mellan de som är i riskzonen och de som kan hantera en veckas feber... Ungefär som vissa föräldrar avsiktligt smittar barnen med vissa sjukdomar för att de är rätt milda för barn men livshotande för vuxna.

Jag tror och hoppas att skolorna kommer vara något av det första som öppnar upp här också. Att stänga ner är för att minska smittspridningen, nu kommer man nog här vilja öka den igen då sjukhusen här börjar få rätt många lediga platser.

Här blev över 90% av intensivvårdsplatserna upptagna ett tag och det var efter att åtgärderna sattes in, så här var det nog tur att dom sattes in. Största problemet är att det tar 5-10 dagar från åtgärd till effekt, så det är väldigt svårt att finlira med åtgärderna.

Många forskare är nog väldigt tacksamma för att Sverige kör en slappare linje. Det kommer eda till att vi kommer få veta mer efteråt vad som var rätt och vad som var fel.

Den allra viktigaste siffran torde vara hur beläggningen på intensivvårdsavdelningarna är. Just nu finns det marginal i Sverige, tror jag (men det är svårt att hitta aktuella siffror) och så länge det finns det så är det ganska lugnt. Dessutom överlever 80% av patienterna på intensivvården i Sverige just nu, vilket är mycket högt internationellt sett.

Om vi bara får stopp på korkade anhöriga som envisas att besöka äldreboenden så kommer det att gå mycket bättre. Väldigt många av de gamla som har dött av Covid-19 har smittats där.

Jag tror och hoppas att skolorna kommer vara något av det första som öppnar upp här också. Att stänga ner är för att minska smittspridningen, nu kommer man nog här vilja öka den igen då sjukhusen här börjar få rätt många lediga platser.

Här blev över 90% av intensivvårdsplatserna upptagna ett tag och det var efter att åtgärderna sattes in, så här var det nog tur att dom sattes in. Största problemet är att det tar 5-10 dagar från åtgärd till effekt, så det är väldigt svårt att finlira med åtgärderna.

Många forskare är nog väldigt tacksamma för att Sverige kör en slappare linje. Det kommer eda till att vi kommer få veta mer efteråt vad som var rätt och vad som var fel.
Absolut. Karantän är bra för att balansera så att sjukvården hinner med. De som tror att de kan få kontroll på spridningen tror jag är fel ute, då tror jag mer på smittspårning/masstestning i väldigt tidigt skede som i Sydkorea.
Det kommer nog att skrivas doktorsavhandlingar etc 10 år framåt, och en del av dessa kommer absolut att gräva ner sig i konsekvenserna av Sveriges strategi. Om inte annat så lär resultaten användas för framtida rekommendationer, men jag har ingen aning om vilka de rekommendationer kommer att bli.

Den allra viktigaste siffran torde vara hur beläggningen på intensivvårdsavdelningarna är. Just nu finns det marginal i Sverige, tror jag (men det är svårt att hitta aktuella siffror) och så länge det finns det så är det ganska lugnt. Dessutom överlever 80% av patienterna på intensivvården i Sverige just nu, vilket är mycket högt internationellt sett.

Om vi bara får stopp på korkade anhöriga som envisas att besöka äldreboenden så kommer det att gå mycket bättre. Väldigt många av de gamla som har dött av Covid-19 har smittats där.
1046 IVAplatser i Sverige rapporterades det idag, varav ca 80% nyttjas. Fundersam på om det kommer att innebära en massa patienttransporter när epicentrum flyttar från Stockholm till andra delar av landet....

Det visar sig klart och tydligt i dödsstatistiken, så länge du har tillräckligt med platser dör i princip inga under 60. Däremot är det förvånandsvärt hög nivå av dom under 60 som behöver intensivvård för att överleva. Så när dödstalen under 60 börjar öka är det ett tecken på att platserna inte räcker till.

Ungefär så här har det sett ut hos dom som har klarat att vårda alla.

1586881966748.png

Spanien, Italien och New York har nog en lite annan fördelning.

Schweiz har ca 3x så många över 80 som 70. Italien har över 50% av 80+ i 70-79 och Sverige har strax under 50% så många 70-79 som 80+

Absolut. Karantän är bra för att balansera så att sjukvården hinner med. De som tror att de kan få kontroll på spridningen tror jag är fel ute, då tror jag mer på smittspårning/masstestning i väldigt tidigt skede som i Sydkorea.
Det kommer nog att skrivas doktorsavhandlingar etc 10 år framåt, och en del av dessa kommer absolut att gräva ner sig i konsekvenserna av Sveriges strategi. Om inte annat så lär resultaten användas för framtida rekommendationer, men jag har ingen aning om vilka de rekommendationer kommer att bli.

Det kommer inte bli några rekommendationer när den undersökningen är klar för då finns det förhoppningsvis ett vaccin och ett virus kan inte jämföras med ett annat. Det kommer endast bli ett facit över vilka som gjorde rätt och vilka som gjorde fel gällande detta viruset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar