Falumas
Aktiv medlem
Läste statistiken från Schweiz. Lite märkligt de har 900 döda när denna statistik säger 1055 döda.
COVID Live Update: 142,800,263 Cases and 3,045,849 Deaths from the Coronavirus - Worldometer
Live statistics and coronavirus news tracking the number of confirmed cases, recovered patients, tests, and death toll due to the COVID-19 coronavirus from Wuhan, China. Coronavirus counter with new cases, deaths, and number of tests per 1 Million population. Historical data and info. Daily...www.worldometers.info
Den brukar stämma överens både totalt och enligt dagsrappoorterna från andra länder.
Dom flesta andra siter använder statistik från kantonerna eftersom dom vill splitta upp den mer, problemet med det är att Kantonerna rapporterar både dom som dött i kantonen och döda som kommer från kantonen. Folk har blivit kringskickade en del när sjukhus blivit fulla eller åkt till sjukhus i annnan kanton än dom bor i av andra anledningar (kanske för att närmaste sjukhus ligger i just en annan kanton). Slår man ihop dödstalen från alla kantoner vilket blir just det worldometer rapporterar får man ett betydligt högre tal än det egentliga.
Om jag skulle åka till ett sjukhus i grannkantonen och dö där, skulle jag finnas med både i statistiken för min kanton och för grannkantonen. Däremot skulle jag bara finnas med en gång i BAGs statistik.