Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är kanske optimistiskt att tro att den här pandemin är den sista i mänsklighetens historia, så det är nog bra att lära sig av erfarenheterna från olika håll i världen inför nästa pandemi med ett nytt virus.

Det är väl tämligen osannolikt att ett enda land har gjort allting rätt, och alla andra fel, utan man får nog försöka plocka russinen ut den stora kakan. Alla länder hade inte heller samma förutsättningar innan Covid-19 slog till.

Senast ändrad:
Rekommendationer är kanske fel ord, men jag vägrar att tro att vi inte lär oss någonting om hur pandemier bör hanteras/bekämpas. Visst är vaccin lösningen som kommer att ta oss ur covid-19, men hur hanterar vi covid-30, -45 etc om de får liknande förlopp?

Jo, men hur smittsam och vilka den tar död på är väldigt olika. Senaste var väl spanska och den tog mest död på barn. Att tro att detta skulle vara sista är nog väldigt osannolikt. Däremot får vi väl hoppas att medicinföretagen ser dom ekonomiska möjligheterna i och med detta och forskar mer på mediciner mot virus.
Både AIDS och Ebola mediciner har ju visat sig vara hyfsat effektiva mot Corona också.

............

Om vi bara får stopp på korkade anhöriga som envisas att besöka äldreboenden så kommer det att gå mycket bättre. Väldigt många av de gamla som har dött av Covid-19 har smittats där.
Dom flesta anhöriga som besöker äldreboenden går säkert direkt till rummet där den äldre bor. Med munskydd på anhöriga (och besök på rummet) är nog smittrisken mycket liten. Det var ett misstag om nu inte personalen använde munskydd från början. När viruset väl är inne så sprids nog viruset (enligt en undersökning) med luftkonditioneringen.
Jag anser det vara en rättighet att få besöka dom äldre i deras sista år. Dom "torkar" bort utan besök.

I Italien kan det se ut så här, här har man varit tvungen att offra 70-79. Siffrorna har jag dock bara googlat fram, har ingen aning var dom fått sina siffror ifrån, så dom kan vara fel.
Källa: https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Visa bilaga 149955
Ja, det är klart ingen barnsjukdom. Det skulle vara intressant att få veta så småningom om det är immunförsvaret, diabetes, astma eller ... som gör att det drabbar äldre så mycket.

Dom flesta anhöriga som besöker äldreboenden går säkert direkt till rummet där den äldre bor. Med munskydd på anhöriga (och besök på rummet) är nog smittrisken mycket liten. Det var ett misstag om nu inte personalen använde munskydd från början. När viruset väl är inne så sprids nog viruset (enligt en undersökning) med luftkonditioneringen.
Jag anser det vara en rättighet att få besöka dom äldre i deras sista år. Dom "torkar" bort utan besök.
Uppenbarligen har någonting gått snett eftersom smittspriddningen har varit stor på äldreboenden. För någon vecka sen rapporterades att 40% av de som dött i Covid-19 och var över 70 år hade bott på äldreboende. Det borde rimligen ha varit lättare att skydda folk som bor på äldreboende från smittan än att skydda andra, men det misslyckades kapitalt.

Jag håller inte med om den rättigheten. Det är ingen rättighet att smitta andra, och det är fantastiskt själviskt på gränsen till jag-vet-inte-vad att riskera andras liv.

Nu har Sverige 1.5x så många dödsfall som Schweiz per capita. Euromomo verkar också tycka att Sverige har ungefär 7x så hög dödlighet just nu, fast deras sätt att räkna ger jag dock fortfarande inte mycket för.

Nu har Sverige 1.5x så många dödsfall som Schweiz per capita. Euromomo verkar också tycka att Sverige har ungefär 7x så hög dödlighet just nu, fast deras sätt att räkna ger jag dock fortfarande inte mycket för.

Ja, och Stockholm verkar vara på toppen av första vågen och har eventuellt uppemot 50% flockimmunitet.

Man kan jämföra dessa siffror hur mycket som helst. Men vilka slutsatser kan man dra? Och vilka kommer i efterhand visa sig varit de rätta?

Ja, och Stockholm verkar vara på toppen av första vågen och har eventuellt uppemot 50% flockimmunitet.

Man kan jämföra dessa siffror hur mycket som helst. Men vilka slutsatser kan man dra? Och vilka kommer i efterhand visa sig varit de rätta?
Det går knappast att dra så värst säkra slutsatser förrän om ett bra tag.

Det handlar ju inte bara om att minimera smittspridningen utan även om att hindra att ekonomin kollapsar, även om Sverige inte styr på egen hand över det senare eftersom vi är integrerade i världsekonomin.

Så enligt dig har det dött 1750 personer per dygn i Sverige, eller vad? Det högsta jag hittar är 363 stycken i SCB:s preliminära statistik, vilket alltså är ungefär 100 fler än normalt. Det är i intervallet cirka 50 till 100 över de senaste årens snitt de två veckorna med högst antal avlidna per dygn visar.

Z-score är alltså ett standardavvikelsemått som Euromomo använder. Upp till 3 anses inte vara någon överdödlighet alls därstädes. Om vi då tittar bakåt på kartan ifråga, så var din ledstjärna Schweiz uppe över 7 i början av 2017. Något säger mig att du inte skrev ett enda inlägg om detta någonstans.

I vilket fall, som redan har påpekats ett antal gånger, så går det inte att dra den sortens slutsatser som du och andra envist försöker göra. Jag noterade för övrigt att Tegnells norske kollega i en intervju i Agenda i söndags inte särskilt ville eller kunda framhålla den norska vägen som rätt. Inte heller den tidigare danske kollegan var beredd att göra det (den nuvarande ställde inte upp). Nu är situationen också att ett antal länder är på väg mot att efter total nedstängning försöka styra över till vad som i princip är det som gjorts i Sverige hela tiden. Vad som händer då återstår att se.

Igår räknade jag ut att det i Sverige dött i genomsnitt 40 personer per dag i covid-19 sen första konstaterade dödsfallet (jag räknade inte med gårdagens siffra eftersom det alltid är lite eftersläpning i rapporteringen).

Det har förstås dött färre per dag i början av tidsperioden och fler i slutet.

Z-score är alltså ett standardavvikelsemått som Euromomo använder. Upp till 3 anses inte vara någon överdödlighet alls därstädes. Om vi då tittar bakåt på kartan ifråga, så var din ledstjärna Schweiz uppe över 7 i början av 2017. Något säger mig att du inte skrev ett enda inlägg om detta någonstans.

Det är ju det jag försökt länge att säga. Schweiz har den här tiden på året alltid högre dödlighet än på sommaren förutom en sommar då det var hett. Euromomo tar inte hänsyn till det i tillräcklig grad. Corona blev bara något högre än den vanliga influensan, så enligt euromomo är det nog alltid ca 5-7x högre vid denna årstiden. BAG lägger kurvorna för varje år över varandra och det visar att det var ca 1.2x ca från vanlig influensa.

Det är ju det jag försökt länge att säga. Schweiz har den här tiden på året alltid högre dödlighet än på sommaren förutom en sommar då det var hett. Euromomo tar inte hänsyn till det i tillräcklig grad. Corona blev bara något högre än den vanliga influensan, så enligt euromomo är det nog alltid ca 5-7x högre vid denna årstiden. BAG lägger kurvorna för varje år över varandra och det visar att det var ca 1.2x ca från vanlig influensa.
Hela poängen med Euromomo är att datan är säsongsrensas och är avsedd att vara jämförbar mellan olika länder. Visar datan överdödlighet jämfört med det förväntade är det alltså just det och inte en normal säsongsvariation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar