Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dödsfall i coronaviruset mäts på olika sätt runt jorden, men ingen kan mäta så exakt som Sverige, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.
Detta gör att situationen i Sverige kan verka värre än vad den är jämfört med andra länder.
– Vi har väldigt bra koll jämfört med i stort sett alla andra länder, säger Tegnell.
– Så vi har jättebra koll och är därmed förmodligen mer realistiska, och har med hög sannolikhet högre siffror än de flesta andra länder av den orsaken.
– Av någon anledning så är det just dödstalen vi har som jämförelsetal och det är väldigt enögt, ett väldigt ensidigt sätt att titta på pandemin.

Sverige är unikt! Från Vikingatidens storslagenhet via 1600-talets stormaktstid till smittskyddshistoriens bästa statsepidemiolog!

Donald Trump, någon?

[...]
– Av någon anledning så är det just dödstalen vi har som jämförelsetal och det är väldigt enögt, ett väldigt ensidigt sätt att titta på pandemin.

Sverige är unikt! Från Vikingatidens storslagenhet via 1600-talets stormaktstid till smittskyddshistoriens bästa statsepidemiolog!

Donald Trump, någon?

Ja, precis. Man kan inte bara räkna dödstal som konsekvens av pandemin.

Sverige fanns inte på vikingatiden.

Donald Trump är en pajas, enligt mig.

Ja, precis. Man kan inte bara räkna dödstal som konsekvens av pandemin.
Hårda ändpunkter är det som enklast kan verifieras. Resten är bortförklaringar.
Sverige fanns inte på vikingatiden.
Och Olof Skötkonung var en Disney figur... Det finns en hel del modern forskning i ämnet om du är intresserad.
Donald Trump är en pajas, enligt mig.
Och jag jämförde Anders Tegnell med Donald Trump, så vad var din poäng nu igen... 😷

Det var länge sedan någon skrev om det trådan handlar om.....

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?
Att det inte är meningsfullt att diskutera eller spekulera i hur kameramarknaden kommer utvecklas på sikt borde du själv kunna räkna ut. Därför fokuserade den här tråden om till att diskutera det som påverkar hela världsekonomin på ett fundamentalt sätt. Ganska naturligt tycker jag.

Att det inte är meningsfullt att diskutera eller spekulera i hur kameramarknaden kommer utvecklas på sikt borde du själv kunna räkna ut. Därför fokuserade den här tråden om till att diskutera det som påverkar hela världsekonomin på ett fundamentalt sätt. Ganska naturligt tycker jag.
Kanske att du skulle starta en ny tråd då och kanske i ett annat sammanhang än på en sida om foto.....

Och vad jag borde kunna räkna ut själv kanske inte du är rätt person att bedöma. Men du verkar ha svar på allt.....

Ingen vet egentligen hur kameramarknaden kommer utvecklas på sikt. Väldigt lite har sagts av toppchefer inom industrin. Här lite jag läst och sett.

Detta är från en intervju med Sigmas CEO.
What effect do you think that this crisis will have in the long term?
To be honest I don’t know. Some countries have already decided to lock down cities for weeks, even months, and this will affect our business. I don’t want to be too negative, but the situation may not improve in the short term.

Detta är en annan med en av Fujis toppnamn.
Här en interview av Fujifilms General Manager Toshi Iida.Början är av generellt intresse.

Uttalandena är givetvis försiktiga. Eftersom ingen kan veta var det här tar vägen på sikt. Ännu blir världsläget sämre för varje dag.

En tidig indikation är statistiken för kameraförsäljningen i Japan under Mars. Japan var ännu inte särskilt drabbad av Covid-19 under större delen av Mars. Ändå visar siffrorna på en dramatisk nedgång.

Citat
"The latest BCN ranking has just been published. It collects data of about 40% of the Japanese electronics and online stores. Here is what they see:
in March, camera sales were down 49.5% compared to March last year."

Nu har Sverige efter att dom fått ordning på dödstalen efter påsken gått om Schweiz i antal döda per capita också.

Schweiz 900 - 1033 Sverige

Rättelse: Påskens siffror är inte riktigt med än. Undrar hur ett land som Sverige som har alla så digitaliserade och inbundna i register inte kan fixa det även på helger.

"Det är först i morgon, säger Anders Tegnell och säger att de ”riktiga” siffrorna kommer på onsdagen. "

Senast ändrad:
.
För att försöka få jämförbarhet måste man titta på siffrorna för antal döda av Sars-covid-2 per miljon innevånar

Sverige ligger enligt dagen på 102, Schweiz på 133 och USA 71 men de slutar inte räkna förrän vid 2 tiden i morgon svensk tid.

Vi tycker nog siffrorna i USA med nu 24 000 döda är hemska. Fast sett till befolkningen är det lägre än sverige har.

En del vara sena på att reagera på att de hade en stor smittspridning i samhället och har fått betala dyrt för detta. Där har vi Italien, Spanien och Franlrike samt ytterligare några.
Sverige har också struntat i vad som sker förutom de som kommer till sjukhus.

Att som i Sverige inte följa andra länder som stängt skolor, affärer, restauranger och att alla skall sitta i karantän om någon i deras närmaste omgivning är sjuka.

NU äntligen börjar kritiken både i Sverige och utlandet märkas. Vi får hoppas det får upp ögonen på våra naiva politiker.

Senast ändrad:
Jag blev väldigt stressad initialt och trodde det gick att mota Olle i grind. Att planen från europeiska skidorter kunde landa i Sverige utan några krav på passagerarna. När allt detta är över kommer vi ha facit i hand och det kommer sannolikt visa sig att viruset slår ojämlikt.

Tegnells tes är att viruset går inte att stoppa, ungefär som att försöka skapa en fördämning som sedan brister när trycket blir för stort.

Skulle de visa sig att Sverige har mycket högre dödstal än till exempel Norge och Finland, så kommer domen bli hård.

Hur kameraförsäljningen kommer att påverkas, av coronakrisen, är redan avhandlat, för flera veckor sedan!
Dessutom, den var innan coronakrisen redan på nedgång, det vet vi alla.
Men, nu har det varit rundsnack, om allt som rör coronakrisen, med samma aktörer ständigt på FS forum, faktiskt komiskt, det tillför egentligen ingenting, i själva coronakrisen.
Det skrivs om, hur coronakrisen skall hanteras, hur många avlidna, jämför olika länder, …. enbart egna åsikter, ingen har troligen en relevant medicinsk utbildning.
Denna tråd har blivit ett pensionärsforum, alternativt om man inte är pensionär, man har inget att göra, än att tycka till om coronakrisen.
Det blir kul, om några år, när den fotointresserade söker på
- "Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?" -,
hamnar då in i en tråd, där ingenting stämmer, total urspårning …. borde inte vara naturligt …. växla in på nytt spår, rädda denna tråd.

.
För att försöka få jämförbarhet måste man titta på siffrorna för antal döda av Sars-covid-2 per miljon innevånar

Sverige ligger enligt dagen på 102, Schweiz på 133 och USA 71 men de slutar inte räkna förrän vid 2 tiden i morgon svensk tid.

Vi tycker nog siffrorna i USA med nu 24 000 döda är hemska. Fast sett till befolkningen är det lägre än sverige har.

En del vara sena på att reagera på att de hade en stor smittspridning i samhället och har fått betala dyrt för detta. Där har vi Italien, Spanien och Franlrike samt ytterligare några.
Sverige har också struntat i vad som sker förutom de som kommer till sjukhus.

Att som i Sverige inte följa andra länder som stängt skolor, affärer, restauranger och att alla skall sitta i karantän om någon i deras närmaste omgivning är sjuka.

NU äntligen börjar kritiken både i Sverige och utlandet märkas. Vi får hoppas det får upp ögonen på våra naiva politiker.

Det är precis det jag räknar och inte bara dagens siffror utan totalt

Här har du den officiella siffran från FOHM

Som är 1033

Och här den officiella från Schweiz

som är 900

Sverige har 10M invånare, Schweiz 8.6M så då får du att Sverige även klår Schweiz i per capita räknat.

Varför bara räkna antalet döda i Covid-19? Hur många fler som dör nu jämfört med förväntat är väl intressantare? Sverige hade vecka 14 fortfarande ingen överdödlighet, till skillnad mot flera andra europeiska länder. På torsdag kommer nästa uppdatering (för vecka 15).
Euromomo

För att det säger i princip ingenting av hur denna krisen sköts eftersom folk håller sig hemma mer än vanligt. Olyckor har säkerligen gått ner markant.

Det är precis det jag räknar och inte bara dagens siffror utan totalt

Här har du den officiella siffran från FOHM

Som är 1033

Och här den officiella från Schweiz

som är 900

Sverige har 10M invånare, Schweiz 8.6M så då får du att Sverige även klår Schweiz i per capita räknat.

Läste statistiken från Schweiz. Lite märkligt de har 900 döda när denna statistik säger 1055 döda.

Den brukar stämma överens både totalt och enligt dagsrappoorterna från andra länder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar