Flash Gordon
Aktiv medlem
Nej, så snabb smittspridning att 75% av befolkningen insjuknar under våren tror jag inte är bra för sjukvårdens belastning.
Som Anders Tegnell har påpekat så är strategin att bromsa smittspridningen så mycket att sjukvården inte överbelastas. Någon strategi för flockimmunitet har man inte på FHM. Flockimmunitet kommer att uppnås hur man än gör.
(Det här är ju vad jag skrev i det inlägg du kommenterade).
(Länk till Tegnells uttalande i texten ovan, men det kan vara svårt att upptäcka eftersom den inte visas med avvikande färg).
Det var någon som tyckte vi skulle uppnå flockimmunitet nu så vi inte blir smittade nästa vinter. Jag ville bara visa på hur orimligt detta är.
Om vi inte får medicin och eller vaccin inom något år blir det nog att smittan kommer härja i flera år framåt.
Nu kommer säkert inte det att ske. Med all sannolikhet har vi både antiviralmediciner samt vaccin om något år.
I KIna smittades 81 000 enligt deras siffror. Bara Wuhan har 11 miljoner innevånare. Man satte flera städer med 65 miljoner medborgare i karantän tidigt.
Detta innebär att det bara var 1,25 promille som drabbades enligt deras siffror från vad de bedömde som riskområden.
Senast ändrad: