PMD
Aktiv medlem
Folkhälsomyndigheten vet mer än de flesta andra eftersom det finns smittskyddsexperter anställda på myndigheten.Folkhälsomyndigheten vet inte mer än alla andra, men det antar jag att WHO gör.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Folkhälsomyndigheten vet mer än de flesta andra eftersom det finns smittskyddsexperter anställda på myndigheten.Folkhälsomyndigheten vet inte mer än alla andra, men det antar jag att WHO gör.
De har ju utgått från lördagstidtabell, vilket knappast är lämpligt även om man vill köra glesare trafik på vardagar. Busstrafiken till/från Nacka/Värmdö har knappast heller gjort sig känd för att vissa tider vara öde och det verkar vara den som har fått mest uppmärksamhet.Det beror på att SL minskat sin trafik. Man trodde att fler skulle stanna hemma och att det därför inte behövdes lika mycket trafikkapacitet som vanligt.
Stockholms regiontrafikråd Kristoffer Tamson har surnat till över det och beordrade SL att köra mer: ”Kör allt ni kan – det är en order”.
Snarare mest en massa "proffstyckare" som vet bättre än experterna oavsett ämne. Men visst så länge de håller sig till fotorelaterade trådar så bidrar de ibland med kunskap även om många trådar också spårar ur just pga av tyckande istället för kunskap.
Det låter bra. En vetenskaplig diskussion kan öka kunskapen hos alla. Jag hoppas att FHM antar utmaningen och att de 14 forskarna även de publicerar sina modeller. Det gör att alla som är insatta i ämnet kan bidra med förbättringar.På DN debatt idag finns ett upprop med 14 svenska forskare som har följt covid-19-utbrottet och som efterfrågar en ökad transparens hos FHM, tex vilka modeller som används för att förutse vad som kommer ske.
Mer drastiska åtgärder än de som vidtagits tidigare (och nu) skulle troligen ge ett ännu värre BNP-ras.I en svart rubrik i SVD ikväll spår att vi står inför det största BNP-raset ever i Sverige. Det kommer göra oss alla fattigare, och sannolikt påverka köplusten när det gäller kameror. Kronan kommer sannolikt att falla ännu mer, vilket gör konsumtionen dyrare.
Det låter bra. En vetenskaplig diskussion kan öka kunskapen hos alla. Jag hoppas att FHM antar utmaningen och att de 14 forskarna även de publicerar sina modeller. Det gör att alla som är insatta i ämnet kan bidra med förbättringar.
Jag tror dock inte att problemet är modellerna. Tom Britton berättade i en intervju i Vetenskapsradion/P1 att de matematiska modeller som används är rätt bra, men att problemet är vilka antaganden man gör om förutsättningarna för modellerna (Britton kommer in vid 6:06).
I en YouTube-video föreläser Britton om modellering av smittspridning. Jag har bara hunnit titta på början, men den verkar lovande.
Mer drastiska åtgärder än de som vidtagits tidigare (och nu) skulle troligen ge ett ännu värre BNP-ras.
SL har nu stor personalbrist.;Det beror på att SL minskat sin trafik. Man trodde att fler skulle stanna hemma och att det därför inte behövdes lika mycket trafikkapacitet som vanligt.
Stockholms regiontrafikråd Kristoffer Tamson har surnat till över det och beordrade SL att köra mer: ”Kör allt ni kan – det är en order”.
Japp. Och det regeringar och myndigheter i världen just nu försöker göra är att balansera alla otäcka konsekvenser mot varandra. Hitta den minst skadliga vägen fram.Kollaps av tusentals restauranger och kaféer, miljoner arbetslösa och en serie konkurser - koronaviruspandemin kan leda till sådana konsekvenser för små företag
Ja så är det. Om staten var en outsinlig källa av pengar vore det inga problem. Nu måste man prioritera och välja hur man ska fördela våra gemensamma medel.Inför man restrektioner måste staten gå in och hjälpa. Tror det är runt 30 miljarder kronor som staten går in med här i Schweiz.
Flockimmunitet får vi genom stor smittspridning eller genom vaccinering. Det senare är förstås att föredra, men av allt att döma lär det dröja med att få fram ett vaccin så det kommer förmodligen att bli flockimmunitet genom stor smittspridning.
Det behövs inte så mycket strategi för det utan det går av sig självt eftersom det inte går att stoppa smittspridningen (med rimliga medel). Strategin är att dra ut på smittspridningen så mycket det går för att undvika överbelastning av sjukvården men så småningom blir ändå tillräckligt många smittade för att flockimmuniteten ska uppstå.
Nä helst inte redan i vår.[...] Det innebär att 7,5 miljoner svenskar skall insjukna denna vår.
[...]
Nej, så snabb smittspridning att 75% av befolkningen insjuknar under våren tror jag inte är bra för sjukvårdens belastning.Låt oss anta din modell. Låt oss anta att det krävs att minst 75% av befolknningen måste uppnå immunitet.
Det innebär att 7,5 miljoner svenskar skall insjukna denna vår.
Av dessa kommer en viss procent kräva vård på sjukhus. Här har jag ingen siffra.
Vi kan också anta att av de insjuknade kommer 1-3% dö.
Låt oss ta 2% och räkna lågt. Det innebär att 150 000 personer kommer dö i coruna-19. Hur många som dör i vanlig influensa eller andra skäl skall sedan läggas till detta. De kräver också ofta sjukhusvård.
Alla dessa som kommer dö skall i nästan samtliga fall först hanteras på sjukhus. Klarar verkligen vår sjukvård detta?
Det är fortfarande våra gemensamma pengar. Och vår gemensamma skuld i så fall. Vilket alla vet, även om det inte verkar så när det ropas på stöd från alla håll.Staten kan låna pengar till nya utgifter.
Statens kreditvärdighet borde vara rätt hög nu, med tanke på alla avbetalningar som har gjorts på statsskulden. Det skulle innebära att ränteutgifterna blir måttliga om staten tar nya lån. Förmodligen blir det billigare än om var och en, och varje bolag, ska låna upp pengar.Det är fortfarande våra gemensamma pengar. Och vår gemensamma skuld i så fall. Vilket alla vet, även om det inte verkar så när det ropas på stöd från alla håll.