När det blir en diskussion av den här typen på ett forum som detta hamnar man rätt fort i en situation där alla plockar upp stycken och meningar ur diskussionerna och argumenterar för eller emot dessa (mest emot). Jag har i och för sig inga större invändningar mot det, men jag har dock en känsla av - just i detta fall - att man egentligen diskuterar bort sin egen oro och osäkerhet. Jag har absolut inget emot detta heller. Det är ok om det hjälper, men tyvärr - återigen i just detta fall - slutar det ändå med att ingen har rätt. Skälet är att just nu har ingen i hela världen rätt. Det finns inga korrekta svar eftersom vi befinner oss i en situation där världen aldrig befunnit sig förr. Spanska sjukan, säger någon. Jodå, men det var i en helt annan tid. Helt enkelt en annan värld. Därför kan bara vissa slutsatser dras av den erfarenheten. Sars eller svininfluensan , säger en annan. Visst, inte ett helt olikt virus, men en stor skillnad på faktorn med vilket viruset spreds, tid att få fram vaccin (ibland lite för snabbt med olyckliga konsekvenser som följd) med mera, med mera.
Låt mig i stället gå tillbaka till forumets inledande fråga om hur kameraförsäljningen kommer att påverkas. Den frågan är lätt att besvara. Försäljningen kommer att påverkas negativt. Det finns inga andra alternativ. Kameror tillhör en produktgrupp som inte är livsnödvändig. Speciellt inte för alla dem som redan har en kamera. När framtiden är oviss är det inte särskilt smart att lägga ut pengar på en kamera om man inte tillhör en av de få som tjänar pengar på sin kamera. Och att många av de senare redan har en fullt fungerande kamera är inte heller något som bidrar i större utsträckning till branschens tillväxt.
Fortsätter virusets härjningar ett tag till utgör detta ett gigantiskt problem för kameraindustrin. Och det finns inga tecken på att virusets spridning kommer att gå att stoppa inom en överskådlig framtid. Alla de åtgärder som införs världen över har mest en dämpande effekt, inte en medicinskt skyddande sådan. Risken finns att en eller flera tillverkare går i konkurs. Några har fört en ganska skakig tillvaro även före virusutbrottet. Märk också att om någon hade möjligheten att blåsa faran över (vilket ingen har) skulle detta inte direkt hjälpa. Att springa iväg för att köpa en ny kamera är knappast de "befriande" människornas första handling.
Kameratillverkarna skiljer sig alltså inte från andra branscher, de ligger bara lite efter restauranger, besöksnäringen och handeln i si helhet. I vissa av Sveriges städer är butikerna tomma och ägarna ber om fastighetsägarnas stöd, eller kommunens. Internationellt har redan många fotobutiker stängt, delvis efter beslut av tillverkarna (tillverkare som har egna butiker eller butiker som de "sponsrar" på olika sätt). Vi har inte många butiker kvar i Sverige. Frågan är hur länge de håller ut? Flera av de som är kvar har ett bra samlat kapital i sina balansräkningar, men det egna kapitalet består inte sällan till stor del av lagret, inte monetära tillgångar. Går försäljningen ned kraftigt kan man inte betala hyror, löner och andra kostnader med värdet på lagret.
Summan är: Försäljningen kommer alltså att påverkas mycket negativt. Jag är naturligtvis säker på att många inte kommer att hålla med mig och ingen vore gladare än jag om min bedömning är fel. Varsågoda och tyck om ni inte håller med. Undvik dock att peka på exempelvis enskilda produkter som kan vända trenden eller "proffsmarknaden". Fotoindustrins överlevnad bygger på att man säljer brett, inte på att man säljer en viss enskild produkt eller kameror till sportfotografer. Detta är en försäljning som mest ger pengar på marginalen.