Jag har naturligtvis ingen lösning, men jag tycker det är synnerligen cyniskt och etiskt tvivelaktigt med strategier som bygger på att andra dör i väntan på att man själv ska bli immun. Storbrittanien har som bekant nu helt gett upp den strategin och infört strikta regler för social samvaro. I Stockholm ställer man istället in bussturer, så folk åker packade som sardiner i burk, pubarna var välfrekventerade i helgen med berusade människor i olika åldrar, sittandes axel mot axel i barerna. För att inte tala om alla de odödliga som åkt från Stockholm till Åre och Sälen för lite skidåkning, samtidigt som de sprider smittan vidare ut i landet. Bara svenskar är så in i helvete naiva så de tror att om statsministern ser allvarlig ut i TV när han talar till nationen, då kommer alla medborgare att göra som han säger. Om man som enda land i världen begränsar grupper till 500 personer, när alla andra vidtar mycket strängare regler, då ska man vara jävligt godtrogen om man i vanlig ordning utgår från att svenskar vet bättre än alla andra. Men som sagt, det gäller bara att inte dö själv om nu Anders Tegnell är helt ute och cyklar. Vi lär veta mer om ett par tre veckor om smittspridningen och dödsfallen ökar exponentiellt som i alla andra länder. Då får vi se hur FHM lyckas vrida till sina uttalanden så du fortsätter tro på dem.
Jag vet inte hur det är i UK, men kan det vara så att vårdplatserna har fyllts ordentligt och man slår till bromsarna?
SL bussarna i Stockholm har mer brist än vanligt på chaufförer nu.
Du kanske kan rycka in och köra?
Bussförarna kan ju köra förbi hållplatser innan det blir fullt i bussen, konstigt att dom inte fått order om det.
Konstigt att det är packat i bussarna när så många stannar hemma.
Att inte pubägare ser till att det är ordentlig lucka mellan gästerna låter dumt, men nu har den detaljstyrningen kommit, kanske den efterlevs oxå.
Man kan säga att det finns 3 grupper;
1. dom räddhågsna som har suttit inne i veckor nu.
2. "Normala" människor som är förståndiga.
3. Och dom slarviga som skiter i 1,5m och inte använder vantar.
Statsministerns tal når 1 och 2 som kanske stänger in sig mera.
Den här gången kan det vara i onödan.
Statsministrar och presidenter håller alla tal till nationen ibland, och det bara för att Sveriges statsminister gör det, eller?
Folkhälsomyndigheten vet inte mer än alla andra, men det antar jag att WHO gör.