Bofoto2
Aktiv medlem
Nej det har jag inte, men antagligen inte så mycket värre än dom senaste årens virus.Har du någon uppfattning om vad alternativet skulle kosta? Alltså att släppa viruset fritt i vårt land.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej det har jag inte, men antagligen inte så mycket värre än dom senaste årens virus.Har du någon uppfattning om vad alternativet skulle kosta? Alltså att släppa viruset fritt i vårt land.
Det finns inget vaccin, och ingen immunitet mot CoronaNej det har jag inte, men antagligen inte så mycket värre än dom senaste årens virus.
Mycket spekulerande och tyckande i tråden. Ta ett djupt andetag och följ uppdateringarna från myndigheterna istället för sociala medier eller nån värdelös sensations journalistik så ska ni se att ni överlever till nästa kamerasläpp.
Ansiktsmask skyddar inte den som bär den mot virussmitta, men den skyddar (delvis) andra från att bli smittade av den som bär den.
Viaplay sänkte just månadskostnaden till ungefär en fjärdedel pga färre sportevenemang i utbudet.
Som jag uppfattar det. Sverige har minst antal sjukbäddar inom OECD per 100 000 invånare, 2,2 mot Italien 3,6. Det har gått väldigt snabbt, från ”minimal smittspridning i befolkningen och smittspårning” till att undvika den ”röda puckel” och hålla nere antalet sjuka.
Det är min bild också. Nästa fas blir anstormningen av antalet smittade och om vårdplatserna räcker till. En del menar att svensk sjukvård när det gäller intensivvård ligger redan nu nära sin maxkapacitet. Vi får se och hoppas på det bästa, jag hakar gärna på dom 10 procenten
Nej, nej, det där är USA-propaganda. Lyssnade du inte på de kinesiska myndigheterna som förklarade att Covid-19 inte började i Kina?
:-|
Du har rätt Martin!Nyfiken; har du relevant medicinsk utbildning för ett sådant påstående?
Nej, givetvis inte. Sunt förnuft är sällan både sunt och förnuftigt. Våra smittskyddsmyndigheter består av folk som är gediget utbildade för sitt uppdrag så man ska nog ha väldigt bra smittskyddskunskaper om man ska kunna vara bättre än dem (och varför arbetar man inte i så fall som smittskyddsexpert?), eller helt enkelt vara tillräckligt arrogant.Räcker det inte med sunt förnuft
Ja, i Sverige (och andra länder med demokrati och rättssäkerhet) går det inte att införa lika drakoniska åtgärder som i en kommunistisk diktatur. Vi får helt enkelt leva (eller dö) med det.Jag tror att "snöflingorna" kan vara ett minst lika stort problem som 40-talistattityder till inskränkningar i personlig frihet. Det är ju just detta som gör att vi inte alls har samma chans som Kina att begränsa ett sånt här problem.
Vilket tidsperspektiv hade han när han sade det?Det spelar ju ingen roll vad du och jag tror men det var ju en av kanonerna på KS som meddelade Manzoor just detta och han bör ju veta bättre än du och jag eller hur? Han menade att man länge betraktat dessa virus som harmlösa - det är bara några få som smittar människor. Av det skälet hade man sämre kunskap om dessa virus än många andra.
Ja, och antroposoferna. Vi borde lagstifta om obligatorisk vaccinering mot mässlingen. Vaccineringsprogrammet var mycket framgångsrikt och det vore mycket sorgligt om vi låter det undermineras av okunniga idioter. Mässlingen är en hemsk sjukdom som vi inte vill ha tillbaka.När det gäller mässlingen är man osäker på om det är så att vi verkligen har flockimmunitet eller om den är hotad vad jag förstått. Vi nu fått in massor av människor från andra länder på kort tid och en del unga föräldrar har dessutom fått för sig att man inte bör vaccinera sina barn överhuvudtaget.
Tvärtom, Sten-Åke. Till skillnad från alla självutnämnda smittskyddsexperter så förlitar jag mig på våra expertmyndigheter eftersom de har kompetens och erfarenhet.Per fortsätter att kräva modeller, empiri och stringens av alla utom sig själv som vanligt. Han tror på som vanligt (se ovan) och tillmäter sin egen uppfattning större värde än exv. KS-experternas. Dessa forskare söker ju just empiriska svar och deras kunskap bör vi väl lyssna på nu.
Precis. Det här är ju klassiskt ekologi. När en population växer sig för stor så reduceras den av sin miljö.500.000 till en miljon människor på jorden anses som hållbart, men nu försöker samhället till varje pris behålla och öka invånarantalet ytterligare.
Just nationsgränser är inte magiska för virusets spridning. Om samarbetet i EU hade fungerat bättre så hade kanske de områden där virusutbrott konstaterats kunnat sättas i karantän för eventuellt skadebegränsning. Helt oberoende av landsgränser. (OBS! Spekulation eftersom jag inte är smittsyddsexpert).Sunt förnuft skulle vara att dämpa smittspridningen inom länderna genom vägspärrar mellan kommuner eller län som Per varit inne på, för utbrotten har ju kommit i vissa områden i länderna. Men när politikerna fattar beslut är det populärare att stänga gränser.
Antalet smittade är en grov underskattning eftersom ingen allmän testning görs längre, så grafen på c19.se är missvisande.Om datat bakom grafen på c19.se är korrekt så är det verkligen ingen explosion eller exponentiell spridning i Sverige. Snarare är det en mycket rak och stabil utveckling.
Jag råkade se att grannens son som arbetar på FHM tyckte att det var trevligt att han på senare tid fått så många nya kollegor...Nej, givetvis inte. Sunt förnuft är sällan både sunt och förnuftigt. Våra smittskyddsmyndigheter består av folk som är gediget utbildade för sitt uppdrag så man ska nog ha väldigt bra smittskyddskunskaper om man ska kunna vara bättre än dem (och varför arbetar man inte i så fall som smittskyddsexpert?), eller helt enkelt vara tillräckligt arrogant.
Min gissning är att slutresultatet hade varit ungefär samma antal smittade, men utan åtgärder för att bromsa skulle fler dö eftersom intensivvården skulle bli överbelastad.Jo, men om spridningen hade fått härja fritt så att - låt säga - varje smittad i sin tur smittade åtta nya så hade ju kurvan i diagrammet för länge sedan pekat ovanför taket hemma hos mig.
Nej, men de som har meddelat mig detta har sådan utbildning.Nyfiken; har du relevant medicinsk utbildning för ett sådant påstående?