Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart man kan låta epidemin rulla på. Ser ut som om 50-70% av befolkningen kan bli smittad till slut. Case fatality rate hittills verkar ligga över 5% i snitt av statistiken att döma
8 * 10^9 * 0.5 * 0.05 = 200 miljoner dödsfall. Tycker du det känns okej?
Siffran är oanvändbar för en sådan beräkning, eftersom den helt säkert inte inkluderar alla smittade. Den säger heller ingenting om det är 20-åringar som avlider många årtionden tidigare än normalt eller 90-åringar som avlider något år tidigare.

På tal om det senare:

Rädslan har ju två sidor, dels tomma hyllor i affärer. Men också att kroppen går in i ett försvarsläge mot virus.

"Såg precis, Spanien 5000 nysmittade det senaste dygnet", ja så ser det ut lite då och då under ett århundrade.

" -där sjukvården inte klarar av att hjälpa alla sjuka."
-Så blir det när det snålas på sjukvården.

Problemet som jag ser det är att stater försöker stoppa coronan till varje pris. "Varje pris" kan innebära att gå tillbaka i ekonomin några årtionden.

Är det värt det?

Att dämpa smittspridningen och därmed kunna hjälpa människor (en del kommer behöva vård och andra inte). Är det enda rätta. Då har man gjort vad man kunnat, att inte göra något blir inhumant.

Jahapp, UK och USA byter uppenbarligen spår men Sverige är (snart ensamt?) kvar i den tidigare "mitigation approach"?
Jag vet inte om Sverige är ensamt om den strategin, men den tycks gå ganska bra hittills. 20 döda totalt hittills. Inget att få panik över, tycker jag.

Men vi får väl se om det håller framöver i när afterski-dårarna har kommit igång för fullt.

Problemet som jag ser det är att stater försöker stoppa coronan till varje pris. "Varje pris" kan innebära att gå tillbaka i ekonomin några årtionden.

Är det värt det?
Nej, det är troligen inte värt det. Att backa ekonomin några årtionden kommer att få stora konsekvenser för den allmänna sjukvården, så frågan är hur många extra dödsfall det medför.

Vilken svår situation världens regeringar har hamnat i, svårt att ta till sig dom stora problem som uppstår. Under 2019 var rapporterna många om underbemanning på Svenska sjukhus, folk som låg i korridorer med brist på sängplatser, övertid med kvarvarande sjukvårds personal, Karolinska som skulle banta 350 personer mitt upp i all förvirring så man blir mera snurrig, kändis paret där frun skulle föda och vart hänvisad till annat sjukhus för det var fullt, rapporterna om besvärligheter på sjukhusen har florerat under flera år. Nu under snart det elfte året har nog befolkningen ökat 1,5 miljoner, 60000 nya medborgare har fått klart, där 4500 var britter som inte gillade Brexit kom till Sverige, 20000 var från Syrien, klart att trycket ökar på våra sjukhus, tandvård med mera. Och så kommer Corona mitt i alla vanliga bekymmer, hinner man utbilda sköterskor som undrar om dom orkar att jobba inom detta tuffa krävande yrke.

[...] kändis paret där frun skulle föda och vart hänvisad till annat sjukhus för det var fullt, [...]
Inget sjukhus har möjlighet att ha förlossningsplatser i överflöd. Man balanserar genom att fördela de som ska föda mellan sjukhusen. Så är det idag. Så var det för oss för trettio år sedan. Vi hörde till Huddinge men fick åka till Södertälje. Inget konstigt med det.

Inget sjukhus har möjlighet att ha förlossningsplatser i överflöd. Man balanserar genom att fördela de som ska föda mellan sjukhusen. Så är det idag. Så var det för oss för trettio år sedan. Vi hörde till Huddinge men fick åka till Södertälje. Inget konstigt med det.

Vet inte hur många år det varit nu som du beskriver, för 30 år sedan så var det inte så inom Örebro län som jag kan minnas, Stockholms området som har så pass hög befolkning blir det nog på annat sätt, fast sedan länge nu är det på samma sätt här också. BB-historien är lite ett annat kapitel beroende på område och avstånd, arbetstillfällen att kämpa för osv.

Behövde själv besöka ortoped 99-20 med en besvärlig fot, vänte tiden var så lång så jag var tvungen att beställa på ett litet privat sjukhus i Örebro, en vecka var jag inne och blev hjälpt, men det kunde också vara samma läkare som åkte från sitt ordinära sjukhus.

Vet inte hur många år det varit nu som du beskriver, för 30 år sedan så var det inte så inom Örebro län som jag kan minnas

De allra flesta får nog föda på det sjukhus som ligger nära hemmet, men ett stackars kändispar har tydligen behövt åka någon annanstans.
En sak är säker - för trettio år sedan hade inte sociala medier samma spridning och inverkan på opinionen.

För att återgå till hur kameraindustrin påverkas.
Troligen kommer det att när den här pandemin är över, vilket kan dröja ett par år, kommer många företag ha gått omkull och många kommer vara arbetslösa runt om i världen.

Det är givetvis inga goda nyheter för något företag. Det är inte troligt att de som behöver vända på slantarna kommer köpa dyra kameror.
Det var dåliga tider för kameraindustrin utbrottet i Kina. Det kommer troligen vara betydligt värre efter pandemin.

Jag vet inte om Sverige är ensamt om den strategin, men den tycks gå ganska bra hittills. 20 döda totalt hittills. Inget att få panik över, tycker jag.

Men vi får väl se om det håller framöver i när afterski-dårarna har kommit igång för fullt.

I morgon skall vi starta resan hem till Sverige från Wien. Hotellet vi brukar övernatta på och äta middag tar nu enbart emot bokningar från företag och restaurangen är stängd.

I tyskland är nu en folksamling 3 personer. Man får enbart gå ut om man har giltiga skäl. Handla är ett sådant, gå ut med hunden ett annat eller besöka sin partner.

Sverige kör fortfarande med folksamling får vara 499 personer, man får handla och alla affärer har öppet. Skidorterna är också öppna fast stängda i övriga europa.

Medan samtliga andra länder i europa försöker begränsa mänskliga kontakter så kör sverige på.

Jag är rädd att detta kommer stå sverige dyrt. Smittan sprids nu i samhället och folkhälsoinstitutet har ingen aning hur snabbt och brett det sker sedan man bara testar de som uppsöker sjukvården.

Det är ungefär som det var i början i Italien. Det var inget problem så länge man inte testade.

Det här viruset är inget man styr och kan bromsa och gasa som man önskar. När man når en kritisk gräns löper smittan amok. Se på Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland. De vidtar mycket kraftfulla åtgärder liknande vad man gjorde i Kina och ändå kommer nya katastrof siffror varje dag.

Österrike har gjort lite mer än Tyskland. Här är enbart livsemedelhandel, Drogerie, Tabak och Bagerier öppna. Alla former av restauranger stängda. Smittan enligt officiell statistik var ungefär lika i SVerige och Österrike. Nu ligger Sverige på ungefär dubbelt så många fall.

Med nuvarande strategi är min övertygelse att Sverige har en situation om några veckor som är en katastrof.

Att dämpa smittspridningen och därmed kunna hjälpa människor (en del kommer behöva vård och andra inte). Är det enda rätta. Då har man gjort vad man kunnat, att inte göra något blir inhumant.
Att dämpa spridningen är bra. WHO är till för att bla bekämpa sjukdomar och pandemier och det är meningen att stater ska följa deras råd. Men det är dåligt med det, tex jag hörde att Tyskland stoppat exporten av sjukvårdsprodukter till Italien och Sverige (troligen andra länder också). Men dom transporterna är visst igång igen, troligen pga av påtryckningar.

Ett sätt att se det hela är att eftersom det har dragits ner på sjukvården, så får det bli en del manfall / dödsfall. Ser man alltid till att handla upp lönen innan nästa lön så kan det bli problem när tex bilen går sönder eller lönen försvinner pga coronan.
Köper man ny bil med halvförsäkring och råkar skrota bilen så får man ta konsekvenserna. Men nu spelar det inte så stor roll för Sverige, efterfrågan på tex bilar och leveranser av delar från Europa haltar i alla fall. Men om småföretag som tex restauranger och tex konserter kunde fortsätta med 1,5m lucka, så minskar dom ekonomiska konsekvenserna i samhället.
Men det förutsätter uppmaningen;
Gå ut i solen, gå på kaffé, gå på bio, men håll 1,5m lucka.
Edit, använd vantar eller handskar när ni går hemifrån.

Senast ändrad:
I morgon skall vi starta resan hem till Sverige från Wien. Hotellet vi brukar övernatta på och äta middag tar nu enbart emot bokningar från företag och restaurangen är stängd.

I tyskland är nu en folksamling 3 personer. Man får enbart gå ut om man har giltiga skäl. Handla är ett sådant, gå ut med hunden ett annat eller besöka sin partner.

Sverige kör fortfarande med folksamling får vara 499 personer, man får handla och alla affärer har öppet. Skidorterna är också öppna fast stängda i övriga europa.

Medan samtliga andra länder i europa försöker begränsa mänskliga kontakter så kör sverige på.

Jag är rädd att detta kommer stå sverige dyrt. Smittan sprids nu i samhället och folkhälsoinstitutet har ingen aning hur snabbt och brett det sker sedan man bara testar de som uppsöker sjukvården.

Det är ungefär som det var i början i Italien. Det var inget problem så länge man inte testade.

Det här viruset är inget man styr och kan bromsa och gasa som man önskar. När man når en kritisk gräns löper smittan amok. Se på Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland. De vidtar mycket kraftfulla åtgärder liknande vad man gjorde i Kina och ändå kommer nya katastrof siffror varje dag.

Österrike har gjort lite mer än Tyskland. Här är enbart livsemedelhandel, Drogerie, Tabak och Bagerier öppna. Alla former av restauranger stängda. Smittan enligt officiell statistik var ungefär lika i SVerige och Österrike. Nu ligger Sverige på ungefär dubbelt så många fall.

Med nuvarande strategi är min övertygelse att Sverige har en situation om några veckor som är en katastrof.

För min egen del tar jag det lugnt, smittas inte av någon oro eller hysteri. Lever som vanligt, men är givetvis försiktig (som jag är i influensatider). Viruset är en sak, däremot oroas jag över hysterin - ständigt förstärkt och uppdaterad från media, något som påverkar allt i samhället. De ekonomiska konsekvenserna vill jag inte ens sia om.

Har en stark känsla att vi i Sverige har passerat det värsta, tror på att vi är tillbaka i ett någorlunda normalt läge vad gäller smittan inom 4-5 veckor. Vad gäller det ekonomiska vet jag däremot inte.

Tror fullt på att vi kommer dra nyttig lärdom av allt detta, så det kommer något ännu bättre ut av det i slutändan.

Tänker positivt, mitt i allt kaos.

mvh Terje

För att återgå till hur kameraindustrin påverkas.
Troligen kommer det att när den här pandemin är över, vilket kan dröja ett par år, kommer många företag ha gått omkull och många kommer vara arbetslösa runt om i världen.

Det är givetvis inga goda nyheter för något företag. Det är inte troligt att de som behöver vända på slantarna kommer köpa dyra kameror.
Det var dåliga tider för kameraindustrin utbrottet i Kina. Det kommer troligen vara betydligt värre efter pandemin.
Vi har fortfarande fysiska fotohandlare där man kan gå in och känna på kameror, objektiv och stativ. Men nu när minneskort och annat man inte behöver "känna på" köps, så köps nog sånt på nätet istället pga coronan (och fortsätter att köpa på nätet). Så butiker ligger nog illa till nu och i framtiden.

och hit tänker du åka! Hur ser din egen strategi för riskminimering ut?

Du skall inte tro att vi inte funderat på att stanna här. Det vore definitivt det klokaste. Dessutom är vädret oftast betydligt trevligare.

Fast det finns saker vi behöver göra som inte går att göra över internet.
Ibland måste man vara på plats fysiskt för att något skall ske.

Väntar vi ännu en vecka kan mycket väl vägen hem vara helt stängd.
Jag tror precis som Giesecke att den här pandemin kommer fortsätta cirka 2 månader för att sedan klinga av på naturlig väg.
Så länge kan vi inte vara kvar här. Vi har de kläder vi hade med oss och några nya kan vi inte köpa för klädaffärer är stängda.

Därför spelar min riskbedömning inte stor roll utan det är det praktiska som till slut vinner.

Att dämpa spridningen är bra. WHO är till för att bla bekämpa sjukdomar och pandemier och det är meningen att stater ska följa deras råd. Men det är dåligt med det, tex jag hörde att Tyskland stoppat exporten av sjukvårdsprodukter till Italien och Sverige (troligen andra länder också). Men dom transporterna är visst igång igen, troligen pga av påtryckningar.

Ett sätt att se det hela är att eftersom det har dragits ner på sjukvården, så får det bli en del manfall / dödsfall. Ser man alltid till att handla upp lönen innan nästa lön så kan det bli problem när tex bilen går sönder eller lönen försvinner pga coronan.
Köper man ny bil med halvförsäkring och råkar skrota bilen så får man ta konsekvenserna. Men nu spelar det inte så stor roll för Sverige, efterfrågan på tex bilar och leveranser av delar från Europa haltar i alla fall. Men om småföretag som tex restauranger och tex konserter kunde fortsätta med 1,5m lucka, så minskar dom ekonomiska konsekvenserna i samhället.
Men det förutsätter uppmaningen;
Gå ut i solen, gå på kaffé, gå på bio, men håll 1,5m lucka.
Edit, använd vantar eller handskar när ni går hemifrån.

Man får hoppas på att de direktiv som ges ut har effekt. Asien ser ut att ha lyckats hantera smittan, även om det inte är över än.

Sverige tillåter 499 pers ihop medan Tyskland tillåter endast 2 personer, familjer undantagna. Spanien har också hårda regler men ändå så stiger antalet smittade på ett oroväckande sätt.

Det ser ut som att förloppen upprepas, men att länderna ligger olika i sina cykler. Här ett diagram från igår.

antal-dodsfall-italien-vs-Spanien-WEBB-1584885406315.jpg

Stigande kurva för Spanien. Länder i Europa har olika befolkningstäthet som påverkar och statistiken kan man ta med mycket salt.
I Kina och Sydkorea verkar dom ha lyckats, men vi får se i slutändan.
Om myndigheter hade låtit bli att säga 500 personer /eller 10 / eller1000 och istället sagt: gå ut i solen, gå på kaffé, men använd stav och markera 1,5m, och använd vantar eller handskar. Och massmedia hade hängt på.
Nu finns det många som sitter inne och inte får motion och frisk luft.
På matställen osv. vågar inte många att gå in på och många får slå igen.
Det blir många bla. matställen som konkar och många anställda som blir arbetslösa
Jag misstänker att många, kanske fler tar självmord än dom som kommer att dö av coronan.

Ska man nå resultat med att minska smittspridningen måsta alla känna att planen är trovärdig och strategin genomförs. I Europa talar man om ”social distansering”, Italien och Spanien används som exempel på vad som i värsta fall kan hända. Statsministern går ut i TV och talar vårt allas ansvar. Medan Stockholms lokaltrafik drar ner på turtätheten och resenärerna står packade som sillar. Det blir dubbla budskap?

Senast ändrad:
Hysteriskt är väl bara förnamnet.
Varje dag dör 25000 personer av svält.
Det är ngt som världen kunde valt att göra ngt åt men vi andra miljarder sitter lugnt o tittar på.

Problemet är väl att människor blir påminda om sin egen dödlighet, det gillar inte folk.
Dock: svälten minskar vad jag förstår i världen medan viruset ökar exponentiellt. Det går inte att ställa de två sakerna mot varandra, och en "hysteri" är befogad. Däremot så visar det sig nu att samhället är kapabelt till en hel del, när det kniper. Kanske kommer det leda till en insikt att det går att införa kraftiga åtgärder mot både svält och klimatkris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar