Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag finner en stor behållning i att läsa vad andra tycker och känner. Det som sker just nu är exceptionellt och förmodligen det mest omvälvande vi varit med om sedan världskriget. Ämnet är komplext, idag talar vi om sjukdomen, imorgon om ekonomin och jobben, om en vecka kanske om en ny världsordning med Kina i spetsen?

Varför skulle inte Stockholm kunna bli ett nytt Madrid med många vårdkrävande sjuka och delar av USA ett nytt Norditalien? Konsumtionen störtdyker, människor förlorar sina jobb och företag tvingas slå igen. Vem tänker på att köpa nya kameraprylar just nu, klart att detta kommer få stora konsekvenser för alla kameratillverkare och all konsum i övrigt. Den analysen är ganska lätt att göra. Det svåra är att navigera rätt ut ur coronakrisen.

Vad jag nästan håller på att få en hjärnblödning av är något helt annat, nämligen att det förefaller saknas all form av konsekvensanalys och att politikerna agerar som att viruset satt sig i hjärnan. Nu pratar jag inte specifikt om Sverige, som ändå i högre grad lyssnat på sin expertmyndighet, utan mer generellt. Vad kostar det nuvarande agerandet? Vilka konsekvenser får det på konkurser, arbetslöshet, självmord, missbruk, svält i sekundärt drabbade länder... Någon plan för att komma ur det rådande tillståndet förefaller inte finnas. Ska man sitta i två år och hoppas på ett vaccin som kanske, eventuellt dyker upp och sedan betala det med pengar man inte har för att de flesta företag gått i konkurs och alla skatteintäkter försvunnit? När tröttnar befolkningen och det blir upplopp och revolution? Somliga politiker anser att länderna är i krig, men inbördeskrig brukar sällan vara goda nyheter.
Politiker tänker till nästa val. De nuvarande styrande tror jag är livrädda för att populisterna ska hetsa upp tillräckligt många aningslösa människor på Facebook och Twitter för att nästa val inte ska gå deras väg.

Min gissning är att slutresultatet hade varit ungefär samma antal smittade, men utan åtgärder för att bromsa skulle fler dö eftersom intensivvården skulle bli överbelastad.

Att bromsa är precis vad som är FHMs strategi enligt vad de har meddelat. Det finns en bild med en graf i den här tråden i ett inlägg av Abe Normal som visar varför det är en bra strategi.

Vill understryka att jag vet inte vilken strategi som är bäst. För bara en vecka sedan gällde det att undvika den ”röda puckeln” och det var den väg som både Sverige och England hade som strategi. England ser nu ut att ha vänt totalt, till ett senario med så få smittade det bara går och där man stänger ner delar av samhället. Ett no_go_ Åre så att säga.

Senast ändrad:
Vänt totalt? Det du beskriver tolkar jag som "more of the same", dvs att britterna vill bromsa spridningen ännu mer. Har jag fel?

Vänt totalt? Det du beskriver tolkar jag som "more of the same", dvs att britterna vill bromsa spridningen ännu mer. Har jag fel?

Min uppfattning är att Engelsmännen har vänt om helt, för drygt en vecka sedan gällde kontrollerad spridning och immunitet. Sedan gjordes det nya beräkningar och man kom fram till att sjuk och dödstalen skulle bli för stora. Finns en lång debattartikel i ämnet i gårdagens SVD.

Åre står nu inför samma sak. Läste idag att man i nuläget har runt 8 intensivvårdsplatser, som kan byggas ut lite grann vid behov. Nu väntas 30000 vinterfirare, vart ska de ta vägen om de behöver kvalificerad vård och sedan den befolkning som redan finns i regionen? Det är som ett parti schack, vad händer om två, tre drag :)

Min gissning är att slutresultatet hade varit ungefär samma antal smittade, men utan åtgärder för att bromsa skulle fler dö eftersom intensivvården skulle bli överbelastad.

Att bromsa är precis vad som är FHMs strategi enligt vad de har meddelat. Det finns en bild med en graf i den här tråden i ett inlägg av Abe Normal som visar varför det är en bra strategi.
Ja precis. Typisk produktionsbalansering. Och hur hade C19-grafen sett ut utan de åtgärder som vidtagits för att balansera. (Om den hade korrekt data)

Du har rätt Martin!
Det börjar bli för mycket svar, från amatör läkare, utan godkänd
läkare legitimation.
Men, det viktigaste, - har inte tråden slirat ut från,
- " Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen? " -
Hur skall någon kunna söka, i framtiden, på rubriken ovan?
COVID 19 ….. kameraförsäljning?
Starta en ny tråd, istället, inriktning på spridningen av COVID 19, tack.

Nu hakar väl diskussionen in rätt väl på det startinlägget som trådskaparen gjort, men kan däremot hålla med om att rubriken är kanske något missvisande. Har inte sett nästan något inlägg om just kameraförsäljningen.

Kanske det är bättre att starta en ny tråd om kameraförsäljning (för de som brinner för att diskutera just den aspekten), och istället låta denna tråd fortsätta som den är? :)

Ja, i Sverige (och andra länder med demokrati och rättssäkerhet) går det inte att införa lika drakoniska åtgärder som i en kommunistisk diktatur. Vi får helt enkelt leva (eller dö) med det.

Exakt.

Sedan så är jag (och inte någon annan för den delen heller) säkra på att de åtgärder de gjort i Kina är så effektiva. Just nu trycker de ut en massa sjuka från sjukhusen, och trycker in sjuka människor i fabrikerna (de är, med rätta, oroliga för både Kinas ekonomi och deras till den direkt kopplad makt). Många epidemiologer som påstår att Kina risker en stark våg 2 av viruset pga. detta.

Det återstår analys när CV19 är över gällande hur bra olika länder lyckats med dess hantering.

Just nationsgränser är inte magiska för virusets spridning. Om samarbetet i EU hade fungerat bättre så hade kanske de områden där virusutbrott konstaterats kunnat sättas i karantän för eventuellt skadebegränsning. Helt oberoende av landsgränser. (OBS! Spekulation eftersom jag inte är smittsyddsexpert).

Stängning av landsgränser tror jag dock görs av rent politiska skäl. De som styr vill inte att populisterna ska kunna skrika om att nationen är hotad av smittade utlänningar, för då kan det gå sämre i nästa val.

Ja, virus tar inte hänsyn till vilken nation en viss människokropp tillhör.

Tanken med det man vill göra är att begränsa rörligheten, för att begränsa hastigheten med vilken viruset sprids.

Det är nog väldigt få/inga av oss som är experter (skulle misstänka att antalet epidemiologer på Fs är få), men ordet är ändå fritt. Precis som vi alla kan kritisera och diskutera ekonomi utan att arbeta som ekonomiska experter.

Nej, men de som har meddelat mig detta har sådan utbildning.

Även de flesta experter är väldigt oeniga om det mesta. Samma sak med utbildade. Finns många som har utbildning inom ett ämnesområde, men som ändå är djupt oeniga med sinna kollegor.

Det du säger att ansiktsmasker inte har någon effekt, rimmar väldigt dåligt med föreskrifter och användande inom sjukvården.

Har inte sett någon som helst fakta eller studie som visar på att det är sant det du påstår (att ansiktsmasker inte har någon skyddande effekt emot patogener för de som inte är kontaminerade).

Hint: Tror du skall revidera din tilltro till dina källor som meddelat dig detta.

En mycket intressant video i linje med de diskussioner som förs i denna tråden.

Henrik Jönsson: CORONA-PANDEMIN:Vad säger krisreaktionerna om den svenska kulturen?

"Corona-smittan är nu en officiellt bekräftad pandemi. Allt mer tyder på att världen närmar sig en systemisk kris som involverar både infrastruktur, ideologi och ekonomi. Parnassen har ägnat sig åt häcklande klassförakt snarare än smittskyddsåtgärder, där all kritik utan godkänd ämbetstitel avfärdats populistisk rabulism. Att göra det till en dygd att avhända sig egenansvar är kollektivismens försök att rationalisera sin eskapism - och det är en högmodets arrogans, vilken nyss nått vägs ände. Historiens dom kommer att bli hård. Vad säger de krisreaktionerna om den svenska kulturen? "

Jag finner en stor behållning i att läsa vad andra tycker och känner. Det som sker just nu är exceptionellt och förmodligen det mest omvälvande vi varit med om sedan världskriget. Ämnet är komplext, idag talar vi om sjukdomen, imorgon om ekonomin och jobben, om en vecka kanske om en ny världsordning med Kina i spetsen?

Varför skulle inte Stockholm kunna bli ett nytt Madrid med många vårdkrävande sjuka och delar av USA ett nytt Norditalien? Konsumtionen störtdyker, människor förlorar sina jobb och företag tvingas slå igen. Vem tänker på att köpa nya kameraprylar just nu, klart att detta kommer få stora konsekvenser för alla kameratillverkare och all konsum i övrigt. Den analysen är ganska lätt att göra. Det svåra är att navigera rätt ut ur coronakrisen.

Håller med.

Även om den medicinska aspekten är viktig (inget man skall underskatta), så tror jag att den ekonomiska påverkan och effekten av CV19, både på Sverige och hela världens ekonomi, kan bli mycket värre och större. Det kommer nog att på sikt kunna bli den allra största utmaningen.

Det du säger att ansiktsmasker inte har någon effekt, rimmar väldigt dåligt med föreskrifter och användande inom sjukvården.
Den typ av ansiktsmask som används av vårdpersonal är inte den sort man köper på Clas Ohlson. En del vårdpersonal använder snarast ett slags visir av genomskinlig plast.

Om du tänker skaffa en skyddsmask för att skydda dig mot ett virus så se till att köp en mask med ett HEPA-filter som kan stoppa så små partiklar som virus (cirka 100nm). Dessutom bör du se till att den som nyser på dig träffar ansiktsmasken och inte en del av ansiktet som inte är täckt av masken. Vanliga s.k. munskydd brukar täcka mun och näsa så du bör undvika att bli nyst i ögonen.

Min uppfattning är att Engelsmännen har vänt om helt, för drygt en vecka sedan gällde kontrollerad spridning och immunitet. Sedan gjordes det nya beräkningar och man kom fram till att sjuk och dödstalen skulle bli för stora. Finns en lång debattartikel i ämnet i gårdagens SVD.

Åre står nu inför samma sak. Läste idag att man i nuläget har runt 8 intensivvårdsplatser, som kan byggas ut lite grann vid behov. Nu väntas 30000 vinterfirare, vart ska de ta vägen om de behöver kvalificerad vård och sedan den befolkning som redan finns i regionen? Det är som ett parti schack, vad händer om två, tre drag :)
Johan Carlson, GD för Folkhälsomyndigheten, påpekade på en presskonferens igår (titta från 12:23) att de som planerar att åka till Åre (och andra vintersportorter) bör tänka på att om de blir sjuka där så måste de ta sig hem för eventuell vård. Samt att det kan bli svårt att ta sig hem via kollektiva färdmedel eftersom de inte kommer att släppas ombord på flyg, tåg och bussar.

Så Åres intensivvård kanske inte behöver bli extremt överbelastad.

Carlson petar sig på näsan lite väl ofta i den här videon. :)

Senast ändrad:
Även om den medicinska aspekten är viktig (inget man skall underskatta), så tror jag att den ekonomiska påverkan och effekten av CV19, både på Sverige och hela världens ekonomi, kan bli mycket värre och större. Det kommer nog att på sikt kunna bli den allra största utmaningen.
Ja, och därför är det väldigt frustrerande att höra och läsa rapporter om folk som helt sonika struntar i att vara med och begränsa smittspridningen. T.ex. gamla människor som inte bryr sig om att de blir smittade eftersom de vill "leva som vanligt", eller after-ski-arrangörer som säger att de ska släppa in max 499 personer på after-ski.

Samt alla puckon som nu åker på skidsemester till fjällen.

Håller med.

Agree, rädslan är värre än själva viruset, därför är det så viktigt att bryta smittspridningen. Så länge rädslan får näring kommer de ekonomiska konsekvenserna bara bli ännu värre.

Såg precis, Spanien 5000 nysmittade det senaste dygnet, låter som en hög risk för ett italienskt scenario, där sjukvården inte klarar av att hjälpa alla sjuka. Spanien har väl också en åldrad befolkning?

650 nysmittade i Nederländerna och totalt 20000 smittade i Tyskland. Vet dock inte vilka mätmetoder som används och förmodligen finns ett stort mörkertal. Känslan nu är att spridningen accelererar.

Här finns läsning om den engelska kovändningen. Den tidigare omvurmade "mitigation approach" skulle enligt en rapport från engelska forskare leda till 250 000 dödsfall i UK och 1.1 - 1.2 miljoner dödsfall i USA. "The report concludes that a “suppression” approach, which includes strict social distancing for everyone and quarantining for households with victims of the virus, “is the only viable strategy at the current time.” That’s the approach that China and a growing crowd of European countries are already taking." https://time.com/5804555/coronavirus-lockdown-uk/
Jahapp, UK och USA byter uppenbarligen spår men Sverige är (snart ensamt?) kvar i den tidigare "mitigation approach"?
Intressant att man i samma artikel nämner att "lockdown" skulle behöva pågå i 12-18 månader för att vara effektiv!
Det är nog ingen underdrift att säga att vi står inför en ekonomisk krasch av aldrig tidigare skådat slag (efter 1929). Nu pratas det om "cash handout" och stödpaket till krisande företag. Jättefint men var ska man få de pengarna ifrån? Tänker USA låna av Kina som de gör i vanliga fall och gräva det redan kritiska skuldhålet ännu djupare?
""Governments around the world have announced massive amounts of fiscal stimulus this week, aiming to limit the severity of a sharp recession as the coronavirus pandemic shuts down country after country. Morgan Stanley says spending commitments from the United States, Europe, Japan, the United Kingdom and China add up to at least $1.7 trillion — so far."" (CNN)
Något säger mig att världen inte kommer att se ut som vi är vana vid när den här resan äntligen är över... Kamerainköp blir förmodligen inte prioritet nr 1?

1584813090792.png

Ser ännu läskigare ut med linjär skala...
1584813625374.png

Senast ändrad:
Agree, rädslan är värre än själva viruset, därför är det så viktigt att bryta smittspridningen. Så länge rädslan får näring kommer de ekonomiska konsekvenserna bara bli ännu värre.

Såg precis, Spanien 5000 nysmittade det senaste dygnet, låter som en hög risk för ett italienskt scenario, där sjukvården inte klarar av att hjälpa alla sjuka. Spanien har väl också en åldrad befolkning?

650 nysmittade i Nederländerna och totalt 20000 smittade i Tyskland. Vet dock inte vilka mätmetoder som används och förmodligen finns ett stort mörkertal. Känslan nu är att spridningen accelererar.

Rädslan har ju två sidor, dels tomma hyllor i affärer. Men också att kroppen går in i ett försvarsläge mot virus.

"Såg precis, Spanien 5000 nysmittade det senaste dygnet", ja så ser det ut lite då och då under ett århundrade.

" -där sjukvården inte klarar av att hjälpa alla sjuka."
-Så blir det när det snålas på sjukvården.

Problemet som jag ser det är att stater försöker stoppa coronan till varje pris. "Varje pris" kan innebära att gå tillbaka i ekonomin några årtionden.

Är det värt det?

..Är det värt det?
Klart man kan låta epidemin rulla på. Ser ut som om 50-70% av befolkningen kan bli smittad till slut. Case fatality rate hittills verkar ligga över 5% i snitt av statistiken att döma
8 * 10^9 * 0.5 * 0.05 = 200 miljoner dödsfall. Tycker du det känns okej?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar