Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur klarar en digital systemkamera sig i fuktig miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Prolenus

Medlem
Hej!

Är det någom på forumet som har erfarenhet av hur en digital systemkamera klarar sig i fuktig miljö?

Immar tex sensorn lätt igen då man byter objektiv?

Med fuktig miljö menar jag tex djungelen i Amazonas eller på Borneo.

I dessa miljöer har jag själv kört med analoga systemkameror men funderar nu på att byta.

Är det dumt?

Tacksam för info!

/mvh Johan

Jag tror inte en digital systemkamera klarar sig mycket sämre än en analog i fuktigt klimat.

Tillbringade tre veckor med min 10D i Guyana, Sydamerika, förra hösten. Luftfuktigheten var 95-100%, dvs en bit över Canons rekommenderade 85%.

Förutom att ha utrustningen i väska (och tyvärr ganska sparsamt med silica-gel) när jag inte använde den gjorde jag inget speciellt för att skydda den mot fukt. Ändå hade jag inga driftproblem och märkte heller ingen påverkan på sensorn och därmed bildkvaliteten.

Temperaturskillnader (om man t.ex. lämnar ett luftkonditionerat rum) kan förstås alltid ge upphov till kondens, men även här hjälper det att ha utrustningen nerpackad.

Även fast jag inte upplevde några problem tänker jag vid nästa ev. tripp till fuktiga klimat se till att ha betydligt mer silica-gel i väskan. Täta plastpåsar eller fodral är också bra för att skydda mot direkt vattenstänk, regn m.m. Jag var glad för regnskyddet på min ryggsäck när jag åkte speedboat, men att packa utrustningen i separata påsar är inte heller fel. (Speedboat=kollektivtrafik på floderna som är betydligt våldsammare och blötare än Flume-Ride på Liseberg. :)

Halloj

Jo, e-1 har vatten tætade luckor, precis som de dyrare modellerna.

Annars ær væl de flesta semi-proffs kamerorna inte speciellt fukt och vatten tåliga.

Men jag tror inte att de ær några problem att åka till asien før det, hade min d1 och sedan d100 med till thailand, hade inga problem med d100, men man var ju tvungen att vara lite mer førsiktig kanske, d1 ær ju ett vapen av kamera.

Ok till en början

Min erfarenhet av elektronik i fuktig miljö är att man inte märker funktionsmässigt till en början, men efter en tid så har jag erfarit att elektronik lägger av pga oxidation i lödningar. Dock är mina erf. baserade på marin miljö med saltmättad fukt i luften vilken är betydligt tuffare än sötvattensmiljö. Mitt råd är slarva inte med plastpåsar och silicagel garatin täcker som regel inte fukt (jfr. mobiltelefoner). De flesta kameror har vad jag sett inga synliga tätningar.

Plåta på bara!

Problemet med att gå från luftkonditionerade rum till den varmare uteluften löser man lätt genom att packa in kameran i en plastpåse och knyta ihop. Sen går man ut med kameran och väntar en stund tills kameran har fått samma temperatur som uteluften. Då finns det ingen kall yta i kameran som fukt kan kondensera på och kameran kan tas ur påsen. Funkade bra med min digitala videokamera när jag var i Thailand under en regnperiod för några år sedan.

Prolenus skrev:

Är det någom på forumet som har erfarenhet av hur en digital systemkamera klarar sig i fuktig miljö?

Immar tex sensorn lätt igen då man byter objektiv?

/mvh Johan

Jag har varit i Thailand (halvfuktigt) i en månad och på Borneo (helfuktigt) även det i ca en månad med en 10D. Jag har lagt kameran i en vattentät påse vid regn, men annars har den varit med utan speciella skydd. Jag har inte haft några som helst problem med funktionerna. Dock har jag varit försiktig med att bära kameran över axeln i kameraremmen (dvs med huset mot kroppen). Flera kompissar har fått totala eller delvisa sammanbrott av både analoga och digitala kameror när de gått och svettats ner kamerorna. Jag har en vattentät (och svettät) kameraväska, som jag bär kameran i när jag inte använder den, och det har fungerat ypperligt. Kiselgel använder jag bara när jag dyker med kameran (har den då i en Ewa-marinepåse) och då för att undvika kondens på objektivets främre lins.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar