Annons

Hjälp, behöver tips på systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man utgår från att det är lite skumt i djunglen
måste optiken vara ljusstark. Skulle inte satsa på något annat än 2,8 i hela registret. Kanske ett Tamron 28-75 2,8 Macro kan vara en bra kompromiss. Inte heller fel om kameran har bra brusegenskaper på höga iso vilket det säkert också kan bli.

De flesta Tamron och Sigmalinser finns med Pentaxfattning.
 
El Johano skrev:
Så du skulle inte rekommendera D70 i fuktig väderlek (även om man skyddar den mot regn)?

Hade ju ställt in mig på en sån nu ;)
Fungerar de objektiv som diskuterats tidigare i tråden till olympus och Pentax-kamerorna med? Eller måste jag leta upp andra som är bra istället för respektive märke?

Vad är det du inte gillar med 350D, är det "känslan" eller något mer påtagligt?

Det är väl egentligen ingen digitalkamera som tål fukt.
Exakt hur fukttålig D70 är får du nog kolla med nikon själva.
Dom brukar vara snabba att svara på mail.
Det finns "undervattenspåsar" att köpa men jag har ingen koll på dels vad dom kostar och dels om det duger för att skydda från luftfuktighet.

I värsta fall får du väl köpa dig en äldre filmkamera att komplettera din DSLR med när det är fuktigt.
 
Jag har tyvärr inget svar på frågan. jag är själv användare av kompakt kamera och vill byta till system. Jag planerar att köpa EOS 350D. Mina behov är väl som för de flesta amatörer. Relativt mångsidig och prisvärd. Ni som äger och har använt 350'n ett tag. Vad säger ni, är den allt vad den lovar? Jag vill gärna att den klarar att fota hyffsat i lite dunkel, eftersom det ger många fina fototillfällen.
 
Om Du är ute efter en kamera som du slipper byta objektiv på, och som har macro och Zoom för mellan 5 - 10.00kr så skulle jag rekomendera att du börjar fråga om bra digitalkompakter i stället. Det går inte att uppfylla dina krav annars.

Eftersom jag själv kör på system så kan jag inte ge dig något annat råd.
 
El Johano skrev:
Så du skulle inte rekommendera D70 i fuktig väderlek (även om man skyddar den mot regn)?

Jag skulle inte rekommendera någon vanlig DSLR i fuktig väderlök, men Olympus E-1 har iaf tätningar i kamerahuset och den framtagna optiken är även den byggd för att vara någorlunda fuktskyddad.


Fungerar de objektiv som diskuterats tidigare i tråden till olympus och Pentax-kamerorna med? Eller måste jag leta upp andra som är bra istället för respektive märke?

Till Olympus finns det Olympus och Sigma optik. Till Pentax finns bl a Pentax, Tamron, Sigma och Tokina. Sedan är ju Pentax kompatibel med objektiv från 60-talet och framåt (ja, ljusmätningen fungerar). Olympus kan hantera optik för det äldre OM, "analoga", systemet (med hjälp av adapter).


Vad är det du inte gillar med 350D, är det "känslan" eller något mer påtagligt?

Sökaren är för liten (min *ist DS har större sökare), kameran har en tendens till överexponering (bränner ut högdagrar), Canons RAW-format är inte riktigt lika RAW som konkurrenternas (innehåller vissa justeringar, vilket RAW format inte ska göra) och kameran känns väldigt hypad (många tror den har bäst bildkvalitet i klassen för den har 8Mp, I tyska ColorFoto var DS:en (6Mp) lika bra som 350:n och i det testet hade DS:en en sämre optik... Med bra optik på så blev det utklassningsseger för DS:en).

Hälsningar
/* Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.