Annons

Hur klär ni er vid kundmöten?

Produkter
(logga in för att koppla)
He, så var det dags igen, i morgon ska vi rigga stämma på Berns och som tekniker på stämman är det kostym som gäller, och inte orkar man ha med sig ombyte heller.

Är det någon som plåtar bollagstämmor hos stora företag typ Ericsson, SAS, Eniro, Gambro eller andra så finns det en god chans att ni stöter på mig där.

Jag är den mer eller mindre osynliga killen iförd Armani kostym(skräddarsydd i thailand, är ju inte gjord av pengar) som står med händerna bakom ryggen och överblickar allt som en hök.
 
Å fasen, o jag som alltid trott att du är från Säpo...
 

Bilagor

  • minisapo.jpg
    minisapo.jpg
    8.1 KB · Visningar: 408
Säpoklillarna ser rätt barska ut, men flera av dem är riktiga muntergökar. Hade mycket med en att göra när jag planerade ett kungabesök 2001 på ett gigantiskt scoutläger i egenskap av pressansvarig. Säpokillen drog skämt på skämt hela tiden.

Lite kul var det sen att få upprätthålla den inre ringen kring kungen när han skulle kryssa en hel dag bland 26 500 scouter. Säpokillarna gick längre bak och kollade att ingen hoppade innanför vår inre ring. Men oj vad man fick gnäll av pressfotograferna för att man tvingade dem att flytta på sig.

Nåja, detta är väl inte platsen för gamla fotograf-anekdoter.
 
klart det är... eller starta en tråd om just fotografanekdoter... alltid kul att läsa om sånt!
 
mipert skrev:
Micke/FAB5/Pertmann rycker in.

Du skall sätta upp håret i en hästsvans, ta på dig skinnjacka, byxor och svarta solglasögon.
Möjligen kan man känna sig obekväm i sunnisar, då tar du på dig glasögon och skippar linserna.

Skaffa en stor och sliten kameraväska i canvas och ett kamerahus skall hänga över axeln som den vore medfödd, hur du än rör dig skall den bara följa dig.

När du kommer till fotograferingen går du fram och säger ”hej XXX, jag är Christel, fotografen”.
Inte ”det är jag som skall fotografera dig”.

Om du har med dig någon journalist eller liknande skall den bära de tunga grejerna, inte du.


När någon blandar sig i fotograferingen och föreslår att ”vi kan väl ta bilden där borta vid...” säger du inte ”ja, det kan vi göra” utan ”bra idé, det tycker jag kan bli en bra bild”.



Eller, vad vet jag om människor.

Hoppas du inte tar vid dig av mitt inte helt skämtsamma förslag...


ah, men det där låter inte helt avigt.
du har nog alldeles rätt i det du säger.
"Christel, fotografen" säger jag redan och jag är rätt klen så jag låter gärna andra bära (hehe) och skinnjacka inhandlar jag gärna. ;o)
så jag ska nog anamma det där... allt utom hästsvans, för det känner jag mig mäkta obekväm i.
funkar det med slarvigt uppsatt "korv/svinrygg"?
/väntar ivrigt svar från Fab 5-experten!
 
Apropå kläder, jag har länge undrat över en sak: Vad är det med fotografer och mossgrönt?

Jag vet inte hur många gånger jag har träffat på fotografer med mossgröna och/eller beiga kläder, och de har inte ens varit naturfotografer. Är detta ett vanligt fenomen, eller bara något underligt sammanträffande från min sida?
 
krista skrev:
Apropå kläder, jag har länge undrat över en sak: Vad är det med fotografer och mossgrönt?

Jag vet inte hur många gånger jag har träffat på fotografer med mossgröna och/eller beiga kläder, och de har inte ens varit naturfotografer. Är detta ett vanligt fenomen, eller bara något underligt sammanträffande från min sida?

Jag tror nog att den mest dominerande färgen är svart.

*kollar på mig själv, jupp mycket svart*

Arkitekter brukar man säga har blazer och polotröja. Det kanske finns en fotografuniform också. Jag skulle gissa på svarta byxor i alla fall...
 
froderberg skrev:
...Det kanske finns en fotografuniform också. Jag skulle gissa på svarta byxor i alla fall...

Beror på vad man är för fotograf.

Reklam med kreativ inriktning = svart kavaj och svarta jeans. Skor av Soho(?)modell.

Modefotograf runt de 30 = tajt T-shirt med mönster, jeans och slitna Adidas.

Modefotografens assistent = säckiga jeans och munkjacka. ”Flottigt” utseende.

Museefotograf = Chinos (från Dressman) och tröja.

Pressfotograf = Vindtygsjacka och jeans.
 
Känns som din beskrivning stämmer rätt bra. Sen kan man alltid bli överraskad. Det finns reklamfotografer som ser ut som världens kuf-gubbar. Tänker på en bestämd i Malmö som dök upp i senaste Wallanderserien som internutredare hos polisen...

Pressfotograf = Vindtygsjacka och jeans.

Stämmer väl rätt bra. Jag själv idag svarta jeans och en svart vind/microfleece-jacka. Väldigt ledigt och praktiskt. Väger upp med snygg skorta.

Midjekorta jackor är poppis eftersom de funkar så bra till Domke-bältet. På vintern är stora jackor med jättefickor bra så att man får ner en 70-200 i fickan.

Jag brukar känna mig väldigt otrendig bland alla assistenterna och unga reklamfotograferna på labben och kameradoktorn...

Kul och härligt ovetenskapligt och otekniskt ämne.
 
Var på lite stämmor nu, det verkar vara samma fotografer och folk som är på alla stämmor nästan.

Företagens egna fotografer har kostym.

Tidningsfotograferna hade i första hand Chinos, skjorta och Pullover, utom en som hade slitna jeans och väst. Gärna runt de 50 samt nästan kedjerökande.

TV-folket hade i regel en reporter med Kostym/dräkt samt en kameraman iförd jeans och skinnväst eller dylik svart motsvarighet.


Jag själv är dock datortekniker på stämmorna.
 

Bilagor

  • workclothes.jpg
    workclothes.jpg
    24.8 KB · Visningar: 294
Snygg bild. Bra detaljåtergivning i kostymen.
Jag saknar en utputning vid vänster armhåla och en sladd till örat på din bild.


Jag skall faktiskt på kundbesök i morgon och det blir denna klädsel.

Lite den stil som är standard för mig.
Skorna skall putsas bara, har nyköpt Kiwi med vax.

Det man inte får glömma är att skärpet skall knäppas vid tredje hålet.

Klockan blir en kronograf.

Bilderna i den oxblodsröda pärmen är stilleben och Malmöbilder tagna vid skymningstid.
 

Bilagor

  • mode.jpg
    mode.jpg
    32.7 KB · Visningar: 277
Senast ändrad:
reklambyrå uniform

Carhartt .
Har man en svart carhartt jacka med luva , så hänger det minst fem stycken på varje reklambyrå ,

fy vad tråkigt det skulle va om samma klädseln
kändes rätt varje dag ...
 

Bilagor

  • mrhandsome1.jpg
    mrhandsome1.jpg
    29.8 KB · Visningar: 256
mipert skrev:
Aldrig jeans och skinnjacka, jag vill inte spä på bilden av fotografer som sluskar.

Som den rocker jag är, klär jag mig alltid i blå jeans med ett par dm rejäla uppvik, svart skinnjacka och svarta converse. Jag känner mig varken sluskig eller malplacé. :)
Nu när det börjar bli varmare tar jag ibland en knälång kjol med täckande (tjocka) strumpbyxor under, men fortfarande converse och skinnjackan. (ALDRIG NYLON- ELLER NÄTSTRUMPOR!)

Jag känner mig bekväm i kläderna och tycker de passar in på tidningsredaktioner likväl som reklambyråer.

Vad gäller själva arbetssituationen går förstås kjolen bort direkt. Och gäller det studiojobb (när man oftast kryper och klättrar mycket) funkar det bäst med vida byxor med tusen fickor på benen. Mina är militärgröna med ett par tygmärken fastsydda, om någon är intresserad. ;)
Annars kör jag mest med mina slitna jeans när det är reportage och konserter på gång.

Jag känner mig priviligierad som har en klädstil som funkar även i jobbet - tänk om jag gillade att gå i stilettklackar till vardags! Det hade inte funkat..
 
Jag refererar som vanligt till Svenska Dagbladets fotografer, framför allt en, Björn Larsson Ask som jag tror nämnts tidigare i tråden angående en byxdragning. Han brukar köra vit skjorta, mörka byxor eller jeans samt ofta en kavaj -det ni, och han är ändå en väldigt "aktiv" fotograf. Ärligt talat har jag aldrig märkt på redaktionen att det är någon viss klädstil hos fotograferna, oömma kläder är väl det enda, utom Björn dock.
 
Nu har ju inte detta med kundmöten att göra men jag noterade hur de utsända från Aftonbladet var klädda på Fame F-finalen.

De två skrivande i kavaj och skjorta, en av dem med en lite ”poppigare” variant som skulle passa i Fab5.

En av fotograferna hade T-shirt med något sporttryck och den andra hade en munkjacka á la fotoassistent.


De som inte känner mig kan tro att jag tycker att kavaj och skjorta, gärna med en käck scarf, är korrekt klädsel.
Tusan heller.

Men varför kan fotografer aldrig överraska?
Varför skall det vara så att man kan plocka fotografen på tusen meter i en mingelfolksamling även om kameran inte syns?
 
Nu kanske detta också är lite utanför ämnet.. eller kanske inte?

Förra veckan hade jag ett frukostmöte med en samarbetspartner a´la "dräktmodellen" på Cafeét i den bondhålan jag bor. (Det rörde inte om fotografering egentligen.) Med tanke på hur många klär sig i små bondhålor, blev inte jag förvånad när grabbarna som ser ut som killarna i programmet Pistvakt kliver in. Den jag hade mötet med tittade underligt och säger att "här kommer grabbarna i Grums ser jag". Jag förklarade att det faktiskt är så många ser ut och att områdena/gatorna här är uppdelade. På ett ställe bor joggingklädesfantasterna, på ett annat de som fortfarande har samma garderob spom på 90-talet o s v och yttrade att själv bor jag på området för de överviktiga i joggingkläder. Hon tittade på mig och sa; "Jag ser det" så där lagom ironiskt.

Sen kommer det relevanta för fotografklädseln;) Citerar henne igen med meningen efter ovanstående jag citerade; "och vet du, jag hade väntat mig dig helt annorlunda innan jag träffade dig, för du fotograferar väl också"?

Tänk vilka fördomar det finns mot fotografer. Av denna tråden att döma finns det ju ändå flera som inte klär sig enligt fördomarna. Varför syns inte dem mer tro?

Dessutom har jag slutat bekymra mig efter det att jag startade tråden för som väl är är jag inte bara fotograf. Nu går jag på "icke fotorelaterade möten" med kameraväskan som handväska om jag ska fotografera timmen efter och kommer till fotograferingen i dräkt om det krävdes timmen före. Det blir lättast så tidsmässigt;)
 
mej kan man inte plocka ut ur en folksamling. det är aldrig nån som tror att jag är fotograf med mina fjortiskläder och långa hår. ;o)
 
Tänk vilka fördomar det finns mot fotografer. Av denna tråden att döma finns det ju ändå flera som inte klär sig enligt fördomarna. Varför syns inte dem mer tro?
Jag tror folk letar efter fotografer som bekräftar fördomarna i första hand, en snubbe i kostym med kamera kanske inte misstänkts vara fotograf(yrke) utan bara tar några bilder för företaget etc.
 
Damocles skrev:
Jag tror folk letar efter fotografer som bekräftar fördomarna i första hand, en snubbe i kostym med kamera kanske inte misstänkts vara fotograf(yrke) utan bara tar några bilder för företaget etc.
Jo, det är nog sant. Både det ena och det andra.. Men kostym behövs ju knappast på långa vägar för att bryta den bild av fotografer som många ändå tycks ha. Det kanske räcker med snygga Chinos, skjorta eller snygg polo på killar (snygga kläder typ Miperts bild i tråden.) och moderätta toppar/överdelar för tjejer för att bryta av..

Jag tror f ö att tjejer ofta funkar bättre än killar i jeans vid möten. I mina ögon låter Linas kläder helt rätt i många fall, medan det där med jeans och skinnjacka på killar låter mer fel vid kundmöten..
 
Damocles skrev:
Jag tror folk letar efter fotografer som

Jag tror att de flesta människor, som har ett betydligt mer balanserat intresse av foto än de flesta av oss som är aktiva på fotosidan, inte bryr sej ett jota om hur en fotograf ser ut...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.