Annons

Hur klär ni er vid kundmöten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Systern min som ska gifta sig rekar fotografer och hörde talas om någon stolle som fotade vid altaret iklädd knallgul jacka med stor firmalogga på ryggen. Inte så lyckat kanske...
 
Sande skrev:
Man borde väl klä sig på det viset som man vill att folk ska uppfatta en...

Precis.

Skall man träffa en kund för att prata om mingelbilder på nattklubb gäller en stil, skall man på besök till bildbyrån med naturbilder som inriktning gäller en annan stil.
 

Bilagor

  • klader.jpg
    klader.jpg
    43.3 KB · Visningar: 600
Mipert du är en för härlig person du!!!

Då jag även jobbar på hotell och som fotograf så brukar det oftast bli att jag möter upp kunder på det hotell jag jobbar. Sitter ner och tar en kaffe eller dyligt.
Ibland kan det då bli att jag bär kostym (arbetskläderna) eller snyggt och prydliga kläder som jag använder till vardags.

Jag frågar ALLTID om kunden om det är ett uppdrag som tex bröllop eller någon social fotografering vad dom har för tankar om vilken klädsel dom vill att jag ska ha och oftast får jag svaret att jag ska ha det kläder som jag tycker är bäst för att utföra en bra fotografering utan att behöva tänka på kläderna.

Detta menas då inte att jag kommer i säckiga och trasiga byxor smuttsig tröja/skorta och tror att allt är bra utan klär mig helt och rent med kläder som tål om jag måste lägga mig på en grus väg om så krävs.
 
Det är lite roligt att nästan alla (eller det kanske var alla, till och med?) som har svarat är män, när det var en kvinna som frågade. :)

Men hur som helst, jag ser ingen anledning till att inte klä sig som man gör annars..? Så länge man har hela och rena kläder, liksom. Jag menar, hur klär ni er när ni ska ut och fika/äta lunch med någon vän på stan, till exempel? Sällan i vare sig "sluskkläder" eller kostym/finklänning, gissar jag på..
 
Det här är ju en rolig tråd!

man får väl som andra redan sagt klä sig för uppdraget. Tex kostym om det är bröllop...

Jag själv blir alltid så varm, när jag skuttar runt och fixar med blixtar, sladdar och annat.

Måhånda börjar jag i skjorta men slutar alltid i T-shirt. Byxorna brukar jag behålla. (dvs i studio)
 
Lotta, jag tycker att Du skall klä Dig i kläder som Du trivs i och känner för, vilket gör att Du kan vara Dig själv, vilket gör att Du helt omedvetet uppträder med mera säkerhet.
Det är ju trots allt litet nervöst med sådana möten.

Rent generellt så tycker jag att en sportig klädsel gör sig bra för en fotograf.

Personligen tittar jag alltid på i vilket skick folks skor/klackar är. Det säger mycket.

Exemplet med Mathias Klum är härligt.
Han såg ut som en börsmäklare, när han besökte National Geographic. Men han fick jobbet på grund god övertalningsförmåga och bra bilder förstås.
 
Senast ändrad:
Det jag tänker på när jag möter kund (jobbar extra som barnfotograf på varuhus) är att förutom ha hela och rena kläder är att jag inte har en tröja med tryck eftersom det kan ställa till det. Jag jobbar helst i T-shirt men de flesta av mina tröjor har tryck med Alice Cooper, Metallica eller liknande vilket inte är helt lyckat om man stöter på någon som inte gillar det.

Jag har märkt att det också kan vara känsligt med religiösa symboler. Jag har ett kors runt halsen, oftast så försöker jag ha det under tröjan så att inte någon ska ta anstöt men det händer att det åker fram och det kan leda till reaktioner. Hittills så har jag dock inte haft några negativa
 
Kundmöten har redan redovisats bra ovan: Hel ren och proper. Anpassa gärna klädseln efter kundens förväntningar. Dock utan att förfalska dig själv.

När det gäller uppdrag så klär man sig *alltid* med respekt för kunden:

Bröllop, fest, evenemang; kolla med arrangören hur gästerna är klädda. Klä dig likadant!

Reportage: Hel, ren och proper. Neutral och efter ändamålet.

Scenframträdanden: Hel, ren och proper. SVARTA KLÄDER.

Lukta gott. Inte för mycket rakvatten/parfym. Inte lukta stall/rök/gammal krog/svett. Ja, skratta ni. Det här är basics om du vill ha fler uppdrag.

/G
 
gerhardp skrev:
Scenframträdanden: Hel, ren och proper. SVARTA KLÄDER./G
Varför svarta kläder?

Många kul och intressanta synpunkter blev det ju i denna tråden. Diggade miperts bildexempel massvis, och skattar mig lycklig för att jag aldrig tar naturfotouppdrag;) Skulle inte känna mig hemma i de kängorna..

Kanske man ska ta uppdrag efter klädsmak?;)
 
lotelo skrev:
Varför svarta kläder?



för att man inte syns så tydligt då och stör scenframträdandet om man är mycket nära scen och plåtar. :eek:)

det är tex. inte så kul som publik att se nån neonorange och reflexklädd typ stå nedanför fötterna på artisten och plåta vilt med jättestörande vita objektiv.. *skratt*
 
Wolfgang skrev:
Personligen tittar jag alltid på i vilket skick folks skor/klackar är. Det säger mycket.

?? Vad säger mina skor om min förmåga att göra ett lyckat uppdrag? Jag är benägen att tro att sätt att se på kläder säger mer om betraktaren.

Håller med dig om att man ska känna sig trygg i sina kläder, annars är man inte trygg på mötet.

Tror också att det pratas om lite olika situationer här - det är viss skillnad mellan kundMÖTET och själva fotograferingstillfället, eller hur (där iofs kunden kanske är med/blir fotad)?
 
En sak jag ofta stöter på är att många har en åsikt att det är fel att klä ”upp” sig.
Man skall inte låtsas vara någon annan än den man är.

Men varför är det så hemskt och fel?

Varje lördag går familjen ut och äter frukost på stan och vi klär oss efter den bild vi vill skapa av oss.
Döttrarna får kjol och finare jacka samt en käck scarf.
Jag klär mig efter den bild jag vill sprida av mig själv, den lite ruffiga bohemen med akademisk bakgrund (vilket jag inte har) som är van att prata politik på café, eller reklamfotografen med uppknäppt skjorta och blanka skor.

Det är kul att försöka ge en bild av sig själv och jag skäms inte för att jag vill uppfattas som en lyckad person med kunskap om vin och ett intressant liv/jobb.


Självklart skall man ha en stil man känner sig bekväm i men det betyder inte att man kan prova olika stilar.
Jag använder inte kostym så mcket längre men av och till åker den på även om jag bara skall en sväng på staden (aldrig på kundbesök dock).

Ett roligt kostymminne är från YFO när jag kommer in och hämtar film för ett jobb.
Jag hade en ljus sommarkostym på mig och möter en fotograf jag assisterat.
Eftersom hon jobbar mycker i Milano har hon för vana att kindpussas och reaktionen bland de andra dussinet fotografer i affären var intressant att notera i ögonvrån.
”Vem är den där killen”? ”Är det inte han den där som har de stora coola jobben som jag aldrig får”?
Ego...

Viktigare än kläder vid kundbesök tycker jag nog ändå är att ha en proffsig presentation av bilder och annat material.


Är man noga med att putsa skorna ger man ett intryck av att vara noga med annat också...
 
Ajdå, blev fel där, skulle naturligtvis stå:

Viktigare än bilder vid kundbesök tycker jag nog ändå är att ha en proffsig presentation av fotografen”.

;-)
 
Ja precis, bilder kan vem som helst ta, men inte alla kan se ut som en verkligt proffsig fotograf. Har gjort förstoringar av dina typbilder o försöker se ut som du när jag ger mej ut för att sälja bilder. Det borde funka.
 
WorldInMyEyes skrev:
?? Vad säger mina skor om min förmåga att göra ett lyckat uppdrag?

Ingenting kanske. Det är bara en deltalj i det hela. Men kanske kan det ger en ledtråd tillsammans med andra ledtrådar hur noggrann vederbörande är med detaljer.
 
Jo jag förstår. Själv är jag mer noga med känslan i bilderna än detaljerna (så tänk på det om du ska köpa en bild Svensson - Gympadojjor = bra på känslan, Lack - bra på detaljer ;) )

Men jag fattar också kundmötesgrejen, gillar du personen (och utseendet) så köper du ju av denna. Man handlar ju som man vill umgås. Om bilderna är OK dvs, men tvärtom är säkert svårare; en komplett idiot i säck och aska med kanonbilder har nog svårt att nå ända fram.
 
Patrick, problemet är ju att uppdragsgivaren inte känner fotografen ifråga, men ändå kommer uppdragsgivaren att göra en subjektiv bedömning som baseras på människokännedom eller brist på sådan. Så är livet.
Det är helt enkelt så att man vill gilla personen som man gör affärer med, och det är inte så konstigt att bedömningen speglar även bedömaren.
 
lotelo skrev:
Varför svarta kläder?
Det är meningen att du INTE skall synas (och störa publiken) när du springer framför scenen.

Svarta kläder (eller kläder som smälter in i bakgrunden och miljön) är genomgående regel om du skall röra dig på platser där du kommer att befinna dig mellan motivet och publiken/åhörarna/besökarna.

En fotograf på fältet håller sällan egen show. Finnas utan att synas...

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.