Annons

Hur kan jag få ett gammalt objektiv att passa till en nyare kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Jag har ett objektiv, soligor, den har bajonett, står PK på, den passar till min pentax P30,
Går det på nåt sätt att få den att passa på min MZ-7?

Finns det någon adapter som gör om bajonetten till skruvgänga, så man kan använda tillsammans med "skruvgänge adaptern"?

vet någon mer än jag? (högst troligt)

Både P30 och MZ-7 har pentax K-bajonett så ditt objektiv skall passa rakt på utan några adaptrar.

Sedan beror det på om objektivet har A.läge, autofokus mm vilka program och ev inställningar du behöver göra på kameran.

Jag har varken P30 eller MZ-7 men jag tror att MZ-7 är en mer avancerad kamera än P30 så det borde inte vara något problem...

OK

Det går inte på riktigt, jag får prova igen, de ser lite olika ut, men jag tycker också det bör passa. får pilla lite. Tack för svaret.

Jag har en adapter

för att kunna fästa objektiv med skruvgänga i en kamera för bajonett, men det här objektivet har ju redan bajonett, går det att ha en adapter på objektivet och en annan på kameran och bygga ihop dem? Kanske verkar snurrig nu!
Får det inte att funka, det passar inte in i kameran. har försökt en bra stund nu,

Har objektivet en röd prick?
Den skall matcha den röda pricken på kameran...

(Fast det här vet du kanske?)

Jo, så långt är jag med!

Det finns en röd prick, "vingen" eller vad det heter, längst ner på objektivet är längre än på det som passar på MZ-7, är det felet? det går bara inte på riktigt.

Det som står på är:

MC SOLIGOR Zoom macro 1:3,5 f=70-160 mm
På undersidan står det PK. Kan försöka lägga in en bild i morron.
Ska kolla om jag hittar nåt på länken. Tack!

Jag tog en bild på ett gammalt SMC-M objektiv jag har liggande. Jag satten en röd prick där objektivet har en röd prick...

Kanske kan vara nått att jämföra med?

Bilagor

• imgp2962_c.jpg
    imgp2962_c.jpg
    33 KB · Visningar: 322
Pentax skruv/bajonett

Det finns adaptrar att sätta på Pentax skruvgänga så att det blir bajonettfäste.

Åt andra hållet, bajonett till skruvgänga, ger de tekniska förutsättningarna att objektivet kommer för långt fram för att kunna fokusera på oändlighet. Om adapter av denna typ finns, så kan den bara användas till närbilder.

(En del objektiv från tredjepartsleverantörer har utbytbar kameraanpassningsdel och om man får tag på rätt grejor så kan det gå att byta helt o hållet.)

Min röda prick sitter inte på samma ställe som på bilden, men jag har provat att vända det åt alla håll tror jag.

Mig veterligen är varianter av k-bajonett rent mekaniskt kompatibla, däremot funkar inte alltid ljusmätning och sånt perfekt med gamla objektiv på en del nyare kameror.

Ser det ut som på bilden så är det en k-bajonett och då borde det gå att sätta på kameran, däremot sitter den röda pluppen fel, den ska sitta precis till vänster om den nedersta flänsen på bajonetten.

Jag ber om ursäkt, jag har satt den röda pluppen fel (skäms!)

Den skall sitta där Gustav säger...

Har ditt objektiv den lilla urfasningen till låsningen, uppe till vänster på min bild, på samma ställe?

min röda prick sitter där du skriver, nere till vänster om flänsen. jag har samma spår uppe till vänster.

Kom precis att tänka på en grej, kolla på ditt objektiv och jämför grejen som sticker ut bredvid bländarspaken på ditt objektiv. Är den betydligt längre än på Peters bild? Så att den går runt halva objektivet eller nåt sånt.

Aha, då tror jag vi har hittat problemet!

Jag hade nämligen samma problem med mitt vivitar 70-210 3,5, det funkade fint på min Program A, men när jag sen köpte en ist DS så tog den metallbiten i någonting inuti kameran vilket gjorde att den inte riktigt gick på den kameran.

Lösningen var att helt brutalt slipa ner den tills den var lika kort som på ett pentax originalobjektiv, Efter det var det inga problem.
Givetvis måste man montera av bajonetten först och göra rent den efteråt så man inte får metallspån i objektivet.

Tack så jättemycket

kul att det gick att lösa mitt problem till slut. Tack för er tid! Nu kan jag gå och lägga mig och sova gott,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar