Analogt kan väl inte bli dyrare än digitalt?
Om vi jämför från slutet av kedjan, den färdiga bilden, kostar en kopia, färg eller sv/v, oavsett storlek, lika mycket, antingen om kopan är från ett analogt media (filmneg.) eller ett digitalt media (bildfil), så är det, faktiskt.
Digitalt är betydligt snabbare till en färdig bild, ja, det vet vi alla, speciellt om man vill se den på den inbyggda skärmen på kameran eller på skärmen till PC:n eller på 42" skärmen i bostaden, - men blir det mycket bättre bilder, på papper, än från ett analogt media, upp till ISO400?
Jag tycker inte det, iaf!
Sv/v film ger en färdig bild, papperskopia, som slår en sv/v bildfil, det är min uppfattning, speciellt om filmen är den klassiska Kodak Tri-X-Pan, ISO400.
Graditionen (valören mellan helt vitt och helt svart) på filmnegativet är i en egen hög klass, digitalt kommer nära, men är inte lika bra, något platt bild.
Detta även om man använder en D-SLR, FF, likt min Sony A900.
Film kan köpas i stora förpackningar, då blir det billigt att fota analogt, filmen fryses ner, håller då långt över senaste användardatum.
En 3-pack, Fuji Superia ISO200, 3x36 bilder kostar inte mera än 99:-!
Framkallning ungefär 50:-/film!
En 1-pack Kodak Tri-X-Pan ISO400, 1x36 bilder kostar ungefär 50:-.
Framkallning, det gör man självklart själv, busenkelt, billigt, kemkalier finns att köpa!
Som sagt, med storpack, flera än 3-pack, då blir färgfilmen ännu billigare!
Sv/v kan förutom storpack, köpas i metervara, färdigklippt, laddas in i tomma kasetter, då är det nästan gratis att använda sv/v film.
En A-SLR, för småbild (24x36mm), kostar nästan ingenting numera, jag köpte en Minolta SRT 101 med normaloptik, läderväska, allt i nyskick (otroligt perfekt!), för några år sedan, priset var bottenlåga 100:-!
Va, hundra spänn?
Så länge det finns film kommer den, att fungera perfekt, reservdelar är det tyvärr svårt med, men i övrigt, service varje tionde år, det är allt.
En D-SLR, för FF, kostar idag mera än ingenting, kamerahuset Sony A900, ligger på ungefär 25000:-.
Resten, varför analogt, det är enkelt, att svara på, - relativt billigt, fortfarande riktigt bra, även för den mest krävande fotografen, som inte har bråttom!