Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jäkla svårt kan det vara????

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag blir tokig??? Jag fick ett stativ i födelsedagspresent och jag blev jätteglad.....Nu skulle jag kunna ut och fota fina vattendrag så det blev så där "mjukt vatten".....Men det sket sig.......Jag får det inte alls att funka.....kortet blir nästan helt vitt.....det blir kass!!!! Vad 17 gör jag för fel?? Alltså jag vill kunna ta kort på tex små vattendrag så det blir så där mjukt och fint....Hjälp mig snälla....jag blir tokig!!!!

Är det väldigt ljust ute och du kör med långa slutartider så blir bilderna överexponerade. Ett gråfilter löser detta.

För att få det utseendet på vatten krävs ju en lång slutartid, vilket oxo kräver en liten bländaröppning (hög siffra) samt ett lågt ISO-tal
Alla de tre parametrarna hänger ju ihop.
Är det för ljust ute så kanske man måste använda ett graduerat filter, så det kommer in mindre ljus i kameran. En "nödlösning" kan vara ett POL-filter som å andra sidan har andra fördelar när du fotar vatten (tar bort reflexer) och förstärker färger, samtidigt som det "stjäl" lite ljus.

Ja lång slutartid har jag ställt in och liten bländaröppning....men det blir kritvitt....så det är ett gråfilter som behövs...Då blir det att köpa det:) Tack:)

Jag blir tokig??? Jag fick ett stativ i födelsedagspresent och jag blev jätteglad.....Nu skulle jag kunna ut och fota fina vattendrag så det blev så där "mjukt vatten".....Men det sket sig.......Jag får det inte alls att funka.....kortet blir nästan helt vitt.....det blir kass!!!! Vad 17 gör jag för fel?? Alltså jag vill kunna ta kort på tex små vattendrag så det blir så där mjukt och fint....Hjälp mig snälla....jag blir tokig!!!!

Du behöver förutom stativet ett gråfilter(ND-filter) som begränsar ljuset. Du kan ev behöva ett polfilter oxå för att reducera reflexer. Sedan bever du komma ner till slutartider runt 1/10-1/20 sek. Det brukar ge efterfrågat resultat. Att fota i tidig gryning eller sen skymning när ljuset är svagt ger oxå ett fint resultat. Att fota mitt på dan för att uppnå efterfrågad effekt är svårt.

Du behöver förutom stativet ett gråfilter(ND-filter) som begränsar ljuset. Du kan ev behöva ett polfilter oxå för att reducera reflexer. Sedan bever du komma ner till slutartider runt 1/10-1/20 sek. Det brukar ge efterfrågat resultat. Att fota i tidig gryning eller sen skymning när ljuset är svagt ger oxå ett fint resultat. Att fota mitt på dan för att uppnå efterfrågad effekt är svårt.

Alltså behöver jag både gråfilter och ett polfilter? Vad är polfilter? Vad gör den? Är det dyra saker?

Hej Lotta,

vad har du för kamera? om du berättar det är det möjligt att det går att guida dig så att det blir rätt utan onödiga inköp.

Generelt: Om du fotar med film hitta en film med lågt iso. Om du fotar digitalt ställ kameran på lägsta iso som är möjligt.

Välja Bländarautomatik på kameran, (Är ofta ett stort A (Apparture, bländare på engelska) på någon ratt på kameran.

Välj sedan det största bländarvärdet på kameran. Gå gärna ut tidiga mornar eller sena kvällar runt soluppgång/nedgång ljuset är bäst då.

Mvh

Martin

Alltså behöver jag både gråfilter och ett polfilter? Vad är polfilter? Vad gör den? Är det dyra saker?

Polfilter = polarisationsfilter, finns både cirkulära och radiela. De tar bort reflexer från blanka ytor, fungerar som solglasögon ungefär.

Polfilter är dyra, ju större objektiv diameter desto dyrare blir dem

Det är inte nödvändigt med polfilter, det viktigaste är gråfiltret helst ett med 8x reducering av ljuset. Det tillsammans med så lågt ISO-tal som möjligt manuell inställning av tid och bländare på kameran ger oftast bäst resultat, det är egentligen bara att prova sig fram med korta slutartider

Polfilter = polarisationsfilter, finns både cirkulära och radiela. De tar bort reflexer från blanka ytor, fungerar som solglasögon ungefär.

Polfilter är dyra, ju större objektiv diameter desto dyrare blir dem

Det är inte nödvändigt med polfilter, det viktigaste är gråfiltret helst ett med 8x reducering av ljuset. Det tillsammans med så lågt ISO-tal som möjligt manuell inställning av tid och bländare på kameran ger oftast bäst resultat, det är egentligen bara att prova sig fram med korta slutartider

Jag lyckades i söndags att komma ner till 1/10 s även vid kl 14 i San Diego. ställde ner iso till 100 och fotade i skuggan med ett polfilter. Hade kanske varit bättre med ett ND-filter, men det funkade ok i alla fall.

Hej Lotta,

vad har du för kamera? om du berättar det är det möjligt att det går att guida dig så att det blir rätt utan onödiga inköp.

Generelt: Om du fotar med film hitta en film med lågt iso. Om du fotar digitalt ställ kameran på lägsta iso som är möjligt.

Välja Bländarautomatik på kameran, (Är ofta ett stort A (Apparture, bländare på engelska) på någon ratt på kameran.

Välj sedan det största bländarvärdet på kameran. Gå gärna ut tidiga mornar eller sena kvällar runt soluppgång/nedgång ljuset är bäst då.

Mvh

Martin

Hej Martin!

Jag har en nikon D60. Jag har ju varit ute mitt på dagen och fotat....kanske ett fel jag gjort......får väl försöka dra mig upp tidigt en morgon (fast det är ju så gott och sova då..hehe...) Men bäst är att jag köper ett gråfilter ändå eller?

Hej Martin!

Jag har en nikon D60. Jag har ju varit ute mitt på dagen och fotat....kanske ett fel jag gjort......får väl försöka dra mig upp tidigt en morgon (fast det är ju så gott och sova då..hehe...) Men bäst är att jag köper ett gråfilter ändå eller?

Ställ Kameran på ISO 100 och använd ett gråfilter(ND-filter) så kommer du att få de bilder du är ute efter. Gråfilter är dessutom bra att ha även vid andra typer av landskapsfoto. Med ett kraftigt gråfilter så kan du så behöver du inte vara lika morgonpigg.

Hej Lotta,

Mvh

Martin

Ger inte "A" tidsautomatik? "Apperture priority" Dvs du väljer bländare och kameran väljer tiden. "S" borde väl vara Bländarautomatik "Shutter prio"?

I det här afllet sâ är dte ju tidsautomatik som är enklast, blända ned maximalt och ställ ned ISO pâ lägsta värdet sâ väljer kameran rätt slutartid ât dig. Är den för kort sâ pâ med grâfilter.

Då blir det att leta upp ett bra gråfilter....har letat lite men tycker det är svårt att hitta......Men jag letar vidare:) Tack för tipsen!

Ja lång slutartid har jag ställt in och liten bländaröppning....men det blir kritvitt....så det är ett gråfilter som behövs...Då blir det att köpa det:) Tack:)

Frågan uppstår hur lång tid du ställt in? Om du ställt kameran på minsta öppning, borde vara 16 eller 22? så bör du få ett hyfsat resultat med en semilång slutartid. Vilken tid valde du? Som någon annan här sa så bör det bli bra med ca 1/10 sekund vilket inte borde bli kritvitt med bländare 16 eller 22.

Om det blir kritvitt trots en liten öppning har du nog valt en för lång tid. Prova en lite snabbare tid innan du springer iväg och köper ett ND-filter.

/Jon

Då blir det att leta upp ett bra gråfilter....har letat lite men tycker det är svårt att hitta......Men jag letar vidare:) Tack för tipsen!

Hoya har hyfsade filter, B+W är några klasser bättre kvalitet men oxå dyrare. Både Scandinavian photo och Cyberphoto har bra utbud.

Cokin har ett filtersystem där du skaffar en lös filterhållare och en anpassningsring för den filtergänga ditt objektiv har sedan behöver du bara köpa ny anpassningsring för varje nytt objektiv du köper. Med detta system behöver du bara köpa ett filter av varje sort.

Nu har jag bara varit inne på Scandinavian Photo och sökt Cokin, men på lager verkar de enbart ha filer med liten till måttlig effekt. Var på Öland i förra veckan och försökte få ner tiderna och körde med två ND-filter samt ett graduerat, samtliga Cokin, men hade önskat kraftigare effekt trots tre filter.

Jag ville ta solnedgångar med simmig effekt på vattnet, men det blev sisådär. Jag kommer att beställa det kraftigaste som finns på marknaden till nästa Ölandsresa.

//L

Spara pengarna och gå ut och fota på kvällen istället. :)
Då brukar ljuset dessutom vara bättre, i mitt tycke iaf.

Om du inte vill spendera mer pengar än nödvändigt kan du prova när det är lite mörkare ute! Senare eller tidigare på dagen, när det är molnigare, i skugga o s v. Det är ju bara det som gråfiltret gör, alltså släpper in mindre ljus så att du kan ha längre tider. Ett sådant filter gör bara att du blir mer flexibel vad gäller när du kan ta bilden och hur långa tider du kan få i existerande ljus.

Det finns massor av lyckade bilder på rinnande vatten som är tagna utan filter!

Polfilter släpper också in lite mindre ljus så det kan man använda på ungefär samma sätt, även om det inte begränsar insläppet lika mycket som en del gråfilter. Ett polfilter ger några andra effekter som kan vara trevliga till annan fotografering som blåare himmel och vitare moln (i rätt vinkel i förhållande till solen), tar bort reflexer på glasrutor, vattenytor mm.

Om du tar en bild mot horisonten t ex så är himlen oftast ljusare än vattnet och då kanske du vill ha ett graduerat gråfilter, ett filter som är mörkare upptill. Då blir exponeringen jämnare över hela bilden.

Lycka till!

Senast ändrad:
Frågan uppstår hur lång tid du ställt in? Om du ställt kameran på minsta öppning, borde vara 16 eller 22? så bör du få ett hyfsat resultat med en semilång slutartid. Vilken tid valde du? Som någon annan här sa så bör det bli bra med ca 1/10 sekund vilket inte borde bli kritvitt med bländare 16 eller 22.

Om det blir kritvitt trots en liten öppning har du nog valt en för lång tid. Prova en lite snabbare tid innan du springer iväg och köper ett ND-filter.

/Jon

Nu är jag väldigt nybörjare på detta med fotografering på denna nivå.....jag kan inte så mycket än......
Ang. hur jag hade ställt in kameran....jag testade en del olika alternativ.....öppningen var runt 22 och slutartiden....dom korten jag har sparat har bla.....1/60, 1, 1/2, 1/40.......lite galet då kanske....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar