ANNONS
Annons

Hur jäkla svårt kan det vara????

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jag väldigt nybörjare på detta med fotografering på denna nivå.....jag kan inte så mycket än......
Ang. hur jag hade ställt in kameran....jag testade en del olika alternativ.....öppningen var runt 22 och slutartiden....dom korten jag har sparat har bla.....1/60, 1, 1/2, 1/40.......lite galet då kanske....

Viktigaste frâgan, Vad sa din exponeringsmätare i kameran?

Man kan inte, tyvärr, välja tid, bländare, ISO pâ en höft och räkna med bra resultat.
De tre parametrarna skall anpassas efter varandra.

Om du väljer ISO 100 som säkert är det läghsta värdet du har sâ slipper du fundera mer pâ det.
Välj sedan bländare 16, 22 eller 32 beroende pâ vad som är din minsta öppning. Tänk pâ att i en del fall ger minsta bländaröppningen en del oönskade effekter i bilden pga förvrängning av ljusets väg genom objektivet.

Nu har du bara slutartiden kvar att bekymra dig om.
Väljer du att ställa kameran pâ "A" sâ väljer kameran själv rätt tid.
Ställer du kameran pâ "M" sâ fâr du läsa av exponeringsmätaren i kameran och justera tiden tills den stämmer (ligger i mitten pâ skalan oftast).
Du kan dâ oxâ välja att medvetet överexponera lite, dvs ta en tid som är längre än den optimala eller tvärt om underexponera lite. Ofta gâr det att justera detta i efterhand, särskilt om du varl RAW som bildformat.

Om du fortfarande inte nâr ditt mâl sâ är det grâfilter (ND-filter) som gäller. Eller Polfilter som tidigare nämnts.

Lycka till, det kostar nästan inget att leka o prova.

Nu är jag väldigt nybörjare på detta med fotografering på denna nivå.....jag kan inte så mycket än......
Ang. hur jag hade ställt in kameran....jag testade en del olika alternativ.....öppningen var runt 22 och slutartiden....dom korten jag har sparat har bla.....1/60, 1, 1/2, 1/40.......lite galet då kanske....

Ställ in kameran på "A", bländare 22 och ISO 100. Tryck av! Då ser du vilken tid som kan vara lämplig. Sen får du avgöra om du behöver justera det hela åt något håll, ljusare eller mörkare. Ställ sedan kameran på manuell "M" (gissar jag på din kamera) och ställ in de parametrar du fått fram. Tid, bländare och ISO ska va samma som du fick fram på "A".

Ok, om du får för kort tid, så att vattnet inte blir så mjukt som du vill ha det, släng på filter om du har det, eller gå hem och invänta mörkare tider!

Om du använder ett filter som dämpar ljuset 1 steg är det bara att släppa in 1 steg mer ljus, alltså längre tid. För varje steg fördubblas tiden. Om du hade en tid 1/100 först och sen monterar ett filter som dämpar ett steg, då måste du ha tiden 1/50.

Ett filter som dämpar ljuset 2 steg innebär först en fördubbling och sen en fördubbling till, alltså 1/25 s.

Kör hårt!

Gunnar hann visst före :)!

Det jag skrev ovan om att man måste justera tiden efter vilket filter man sätter på gäller bara om man kör manuellt. Om man däremot kör "A" så mäts ju ljuset genom filtert och då blir tiden rätt...

Men kom ihåg att alla parametrar hänger ihop, bländare, tid och ISO...och även filter på sätt och vis, om man vill krångla till det med det.

Om man har en bra exponering och ökar en parameter ett steg måste man minska en annan ett steg. Med bra exponering menar jag att bilden varken är för mörk eller för ljus.

När det gäller ISO är ett steg en fördubbling, 100, 200, 400, osv.

När det gäller tid är ett steg en fördubbling, 1/100, 1/50, 1/25 osv

När det gäller bländare är ett steg, ett steg på "bländarskalan", 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32.

På alla lägen utom det manuella läget beräknar kameran lämpliga kombinationer. I de mer kreativa lägena "A" och "T" (gissar jag att de heter) så ställer man in en parameter och kameran resten. (Efter det kan man över- och underexponera)

Senast ändrad:
Nu har jag beställt ett gråfilter i alla fall:) ett Kenko Gråfilter ND8 52mm DMC Pro1 Digital.....hoppas det är bra. Nu väntar jag som en tok på det....hoppas det inte tar lång tid att få det.....Tack alla för era tips och råd, jag blir jätteglad för eran hjälp.....jag vill ju bli en bättre fotograf:)

Ett exempel jag testade igår, mitt på dagen.
Inget filter på objektivet.

Nikon D70s
Sigma 24-70 på 70 mm
Stativ
Bl 22
1/15 sec
ISO 200

Bilagor

• DSC_0832_2.jpg
    DSC_0832_2.jpg
    66.9 KB · Visningar: 288
Ett exempel från igår.

Nikon D100
Sigma 24-70
Iso 200
Bl 32
10 sek
ND8+ND4+Cirk polfilter

Bilagor

• 20090715_10126_Havet-vid-Fågelsundet.jpg
    20090715_10126_Havet-vid-Fågelsundet.jpg
    71.6 KB · Visningar: 251
Jättefina bilder...så vill jag åxå kunna ta:)

Din ljusmätare måste väl ha indikerat att den slagit i taket när du var ute med kameran.

Det finns 3-pack med filter på Ebay för runt 35 dollar. Då får du med ND2, ND4 och ND8. Testade snabbt med alla tre filter och fick 3s med f/16 och ISO 100 mot en solbelyst husfasad. Med mindre öppning får du ännu längre tider och vattendrag är antagligen mörkare än soliga husväggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar