Gunnar D
Aktiv medlem
Nu är jag väldigt nybörjare på detta med fotografering på denna nivå.....jag kan inte så mycket än......
Ang. hur jag hade ställt in kameran....jag testade en del olika alternativ.....öppningen var runt 22 och slutartiden....dom korten jag har sparat har bla.....1/60, 1, 1/2, 1/40.......lite galet då kanske....
Viktigaste frâgan, Vad sa din exponeringsmätare i kameran?
Man kan inte, tyvärr, välja tid, bländare, ISO pâ en höft och räkna med bra resultat.
De tre parametrarna skall anpassas efter varandra.
Om du väljer ISO 100 som säkert är det läghsta värdet du har sâ slipper du fundera mer pâ det.
Välj sedan bländare 16, 22 eller 32 beroende pâ vad som är din minsta öppning. Tänk pâ att i en del fall ger minsta bländaröppningen en del oönskade effekter i bilden pga förvrängning av ljusets väg genom objektivet.
Nu har du bara slutartiden kvar att bekymra dig om.
Väljer du att ställa kameran pâ "A" sâ väljer kameran själv rätt tid.
Ställer du kameran pâ "M" sâ fâr du läsa av exponeringsmätaren i kameran och justera tiden tills den stämmer (ligger i mitten pâ skalan oftast).
Du kan dâ oxâ välja att medvetet överexponera lite, dvs ta en tid som är längre än den optimala eller tvärt om underexponera lite. Ofta gâr det att justera detta i efterhand, särskilt om du varl RAW som bildformat.
Om du fortfarande inte nâr ditt mâl sâ är det grâfilter (ND-filter) som gäller. Eller Polfilter som tidigare nämnts.
Lycka till, det kostar nästan inget att leka o prova.