Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hinner fotograferna?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110817

Avslutat medlemskap
Hej!
Undrar hur fotografer så snabbt kan få bilder av olika nyheter. T.ex. bilolyckor eller våldsbrott. Jag menar hur får fotografer reda på att det t.ex. sker en misshandel som bör fotograferas. Det verkar ju som om de är där bara några minuter efter själva händelsen.
M.v.h.
 
Riktigt möggeljobb...

Man sitter konstant i bilen och ruvar med flera polisradios för att kunna lyssna på all trafik samtidigt , man får krupp.

Man måste vara ute på gatorna redo att stampa gasen i botten när utlarmning sker.
Ligger man hemma i sängen så har man 1 minut på sig att vara på väg , dröjer det 3 så är det knappt värt att åka för då är elden oftast släckt.
Eller så hinner alla andra före.
Om det inte är en stor brand.

Då funkar det , men jag lovar nästan alla larm man drog på var falsklarm som torrkokningar och andra överdrifter.

Många som jobbar med det kombinerar det med t.ex taxi.

Jag jobbade med det i början på nittitalet o soppa manuellt c41 under maximal hjärtinfarkt innan presstop för att kunna skicka in de me hasseblads sändare e inget jag saknar.
 
men är dessa fotografer anställda av någon tidning, eller är dom helt enkelt frilansare. Jag menar pressen kanske inte vill betala en fotograf som bara sitter och lyssnar på polisradio.
 
Nä rent generellt är det ju billigare för en tidning att förlita sig på "gam effekten" speciellt nu när en fotograf inte behöver stöd av en tidning för att mitt i natten soppa t.ex film.

Numera har väl dom större tidningara en betald och mutad gam för att hålla koll på stan plus lite lösgamar som leverar.

På den analoga tiden var det vanligare med fast anställda gamar då det krävdes tillträde till redaktioner för att skicka bilder.


Numera är det jobbet så gott som ett frilansjobb.

Inge $$$$ alls nästan
 
Det är frilansare som hänger runt. De bästa som Patrik Persson i Malmö har sin egen prislista men andra får jobba mycket för lite pengar. Det är ytterst få som kan leva på det.

Det är bara vid konkreta tips som tidningarnas egna fotografer åker. Som när 35-åringen skulle gripas. Då hade Expressen runt 7 fotografer plus arbetsledare ute, varav flera anlitade frilansare (till skillnad mot de frilansare som säljer enstaka bilder från olyckor i efterhand)

I mån av tid och tillgänglighet händer det att tidningarnas egna fotografer åker på olyckor och polisingripanden, men då ska det vara större grejor. Det är nästan alltid frilansarna som är först på plats.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.