Annons

Hur har denna bild efterbehandlats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldex

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag hittade en fotograf som har riktigt snygg efrebehandling på sina foton. Har försökt efterlikna i Lightroom och Photoshop, men får inte riktigt till det. Så därför tänkte jag kolla om ni kan hjälpa mig.

Det är två olika bilder (som har två olika sorters efterbehandling på). Både skulle vara intressant att veta vad som gjorts, men främst den första.
Vad säger ni?

[Bilder borttagna pga brott mot upphovsrättslagen /admin]

Senast redigerad av en moderator:
För det första - Forumreglerna förbjuder att man lägger in andras bilder i forumet utan fotografens tillstånd. Länka istället till fotografens websida (alltså inte direktlänkar till bilderna).

Men till saken... Prova att leka med split toning (delad toning) och färgmättnad/lyster i lightroom. Den första bilden ser ut att innehålla split toning med en grön nyans i högdagrarna och blått i lågdagrarna samt lite pålagd vinjettering. Den andra bilden ser ut att ha sänkt färgmättnad, förstärkta kontraster och pålagd vinjettering, men även en del lek med split toning tror jag. Prova dig fram... :)

Aha, mer än jag visste. Men låter självklart helt logiskt :)

Det är bara att ta bort mitt inlägg om det går emot reglerna. Men tack för svaret om bildbehandlingen!

Tack för hemsidetipset. Jag har redan en hel drös med presets i LR, men det var ingen som såg ut exakt som dessa. Det är därför jag undrar vad exakt det är som gör att bilden ser ut som den gör.
Det är det som är det negativa med att använda presets för mycket, man lär sig inte vad i preseten som gör att bilden ser ut som den gör.

Jag tycker split-toning i LR ser rätt illa ut... Prova övertoningskartor i PS på samma sätt istället, blandningsläge på mjukt ljus och lek med opaciteten på det lagret. Jag tycker det blir mycket bättre iaf...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto