Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hög upplösning klarar objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Bitvis skulle man kunna tro att vi är tillbaks i monsterpixeltråden igen (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94292). Ungefär samma deltagare och samma diskussion :)

För att ytterligare anknyta till den tråden tänkte jag fråga om något som togs upp redan i början av den, och som jag såg var aktuellt igen i en kommentar till podden om många pixlar. Där hävdas det dels att stora pixlar är bättre (känns det igen?), och dels att en större sensor är bättre för att bilden inte behöver förstoras lika mycket. Att en större sensor är bättre är det nog ingen som säger emot, men det har väl knappast med förstoringsgrad att göra? Om en kamera med APS-C och 24 MP förses med ett objektiv som klarar den upplösningen lär det väl inte vara någon skillnad mot en FF med lika många pixlar när bilderna betraktas i samma storlek (eftersom pixel är pixel liksom).

Detta förutsatt att man bortser från skillnad i skärpedjup eller kompenserar för det med bländaren, och objektiven måste förstås hålla likvärdig kvalitet (alltså högre kvalitet med den mindre sensorn).

Vad jag är ute efter är att det inte är förstoringsgraden som gör den större sensorn bättre. Tänker jag galet då?

Anders, i "pixeltråden" var det väldigt hårda diskussioner om just pixlars storlek och well capacity i de ljusbrunnar som ju fångar ljuset till pixlarna i våra bilder. Som jag kommer ihåg det så handlade mycket av diskussionen om att de små pixlarna hade större förluster över en given yta än de stora. Därav de förmodat sämre egenskaperna än de större.

Till slut så slutade tråden i princip med ett dödläge där de som hävdat de stora pixlarnas överlägsenhet (främst Micke Risedal och Lars Kjellberg) nog började tvivla rätt ordentligt på sin trossats men där man ville se mer av empiriska bevis. Under denna tid kom inte så mycket nytt i FF som ju har bra mycket längre produktcykler än APS-C och det visade sig sedan att de nya APS-C sensorer som kom hade väl så många pixlar som FF-sensorerna men betydligt mindre och då blev det helt plötsligt tydligare att den nya sensortekniken slöt gapet. Det var då DxO också på allvar blev ett begrepp i branschen och började producera normaliserade sensorjämförelser så folk kunde se själva hur det låg till.

Om man exv. jämförde Leica 9:s FF-sensor med Sonys då nya APS-C sensorer med 24 MP och den nya utläsningstekniken som i ett slag gav två hela stegs högre DR dessutom, så fick Leica-sensorn lägre sammanräkningsvärden trots att den var över 2ggr större än Sony-sensorn. Leica-sensorn var dock en CCD-sensor men mönsret var tydligt när det gällde CMOS också. Så det var i princip de svar man väntat på. Denna nya utläsningsteknik kom egentligen redan i 16 MP sensorerna och först i Sony A580 och lite senare i Nikon D7000.

Efter det startades ytterligare en besläktad och ytterst infekterad diskussion om DR och samma pixelstorlek som samma gäng i princip deltog i, utom Jon Andersson som numera inte syns på FS längre vad jag vet. Det var ju främst Jon som lyfte detta från början att det handlade om total sensoryta och inte om pixelstorleken. Men nu var det bl.a. Risedal som visade hur det verkligen låg till genom att publicera en massa exempelbilder. Nu var det alltså Risedal och Kjellberg som tidigare varit tongivande i förfäktandet av de stora pixlarnas överlägsenhet som istället stod på den andra sidan och betonade teknikfaktorns betydelse. Nu handlade det inte ens längre om enbart sensorstorlek utan vilken teknikgeneration sensorn tillhörde. Så det var en hel del som fick mörda sina heliga ko efter dessa holmgångar.

Intressant nog så hade alltså Sony-sensorerna i exv. i Nikon D7000 betydligt bättre DR på låga ISO än exv. Canons 5D MK II och det syntes verkligen i praktiska tester vilka effekterna blev av det i fält. Detta trots att Canon-sensorn var mer än dubbelt så stor och hade mycket större pixlar.

Båda dessa trådar har varit väldigt viktiga för de har faktiskt helt ändrat vår syn på hur dessa saker faktiskt hänger ihop. Men det tog flera år innan de gamla fördomarna klingade av och dog ut.

Så det kanske faktiskt har blivit dags att någon som inte deltog i dessa mycket uppslitande diskussioner mer osentimentalt knyter ihop denna säck och det tycker jag Martin Agfors börjat göra alldeles utomordentligt bra i sin artikel om pixelstorlekens betydelse. Han skriver ju också väldigt tydligt om teknikfaktorns betydelse:

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm

Citat:
"Problemet som små pixlar hade förr var att de inte klarade att mäta starkt ljus. De blev överfyllda. Utvecklingen de senaste åren har gjort små pixlar bättre på att mäta starkt ljus. Samtidigt är de, tack vare sin litenhet, bra på att mäta svagt ljus. Vi kan alltså idag exaktare mäta både hög- och lågdagrar i bilderna och får därmed ett större dynamiskt omfång."

Det här kan kanske bli lite av det referensverk som jag tror kan behövas på FS i dessa frågor. Det kan vara bra att hänvisa till så att vi kan gå vidare från där vi är nu istället för att om och om igen hamna i samma diskussioner som inte leder framåt.

... och var står vi nu? Ja vi har fått fler och fler pixlar även i FF-kameror som Nikon D810 som är den senaste i raden och märkligt nog är det den kamera jag tror har högst uppmätt DR på hela 14,8. De har lyft DR nära ett halvt steg på lägsta ISO i jämförelse med den tidigare modellen. D810 har tillsammans med D800 och Sony A7r flest pixlar (36 MP) av alla uppmätta kameror och ligger ändå i absolut topp när det gäller DR. Den har dessutom högst samlingsvärde och det är bara en handfull mer specialiserade kameror som konstruerats explicit för att maximera lågljusegenskaperna som är bättre i det segmentet och här spelar de stora pixlarna säkert en viss roll men de pratar vi om kameror på 10-12MP för att den effekten ska gå att räkna hem. Så det är fantastiskt hur väl de står sig dessa FF-sensorer med massor av små pixlar och det faktumet kommer göra att det finns få saker som bromsar ett fortsatt pixelrace.
 
Det där vet jag, eftersom jag faktiskt läst den där helvetestråden :) Det jag var ute eftersom som är relaterat till denna tråd är huruvida det verkligen kan vara så att en bild från APS-C skulle bli sämre än en bild p.g.a. att pixlarna förstoras mer - jag vet förstås att bilden kan vara sämre av andra skäl, men jag kan inte få ihop det med förstoringsgraden (givet då som sagt att objektivet har den upplösning som krävs).

Jag tycker inte det borde spela någon roll hur stor en originalpixel är - när den visas på skärm eller skrivs ut blir det ju likadant ändå (förutsatt samma information i pixeln).
 
En bild på skärm har ingen storlek till skillnad från en bild på papper.
På en skärm är alla pixlar lika stora vid 100%.

Ska du ha samma information i pixlarna så är det enklast att ta D800 och ta ut två bilder ur samma exponering. En ff-bild omfattande 36 Mpx och en beskuren bild omfattande 16 Mpx.

Ska du ha samma utsnitt på t.ex. D7000 som på D800 så får du använda ett objektiv som är kortare och ljusstarkare - brännvidden för FF/1,5 samt bländare för FF/1,5.

Med D800 har du fortfarande 36Mpx ut från sensorn och fortfarande bara 16 Mpx ut från D7000. Pixlarna är lika stora men innehåller olika mängd information - mindre i varje pixel för D800 än för D7000.
 
Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag pratar om en APS-C med t.ex. 24 mp mot en FF med 24 mp. Om bilden presenteras på skärm eller papper spelar (enligt mig) ingen roll eftersom en pixel är en pixel oavsett slutformat. Naturligtvis kan bilder på skärm ha en storlek, och den beror på skärmens upplösning och om bildens mått (i pixlar).

Pixlarna blir ju lika stora vid utskrift i exempelvis 300 ppi också.
 
Vad händer om du t.ex. kör med en Kodakcrome 64 i en APS-C filmkamera och samma film i en 35 mm filmkamera? På ljusbordet resp vid utskrift i samma storlek?
 
Vad händer om du t.ex. kör med en Kodakcrome 64 i en APS-C filmkamera och samma film i en 35 mm filmkamera? På ljusbordet resp vid utskrift i samma storlek?

Det är inte samma sak, eftersom filmens korn inte blir mindre på den mindre filmytan, och således alltså är färre. 24 miljoner pixlar är lika många oavsett sensorformat, men det hänger som sagt på att objektivet klarar det och jag är fullt medveten om att det kan brusa mer och sånt p.g.a. den mindre sensorytan.
 
Det är inte samma sak, eftersom filmens korn inte blir mindre på den mindre filmytan, och således alltså är färre. 24 miljoner pixlar är lika många oavsett sensorformat, men det hänger som sagt på att objektivet klarar det och jag är fullt medveten om att det kan brusa mer och sånt p.g.a. den mindre sensorytan.

Kör med Kodakcrome 64 i 35 mm filmkameran! ;-)

Sensorstorlek med pixlar eller filmstorlekar med korn. Vad är skillnaden i praktiken? Den mindre sensorn resp den mindre filmen måste ju i båda fallen förstoras mer än den större sensorn/filmen för en given utskriftstorlek.
 
Kör med Kodakcrome 64 i 35 mm filmkameran! ;-)

Sensorstorlek med pixlar eller filmstorlekar med korn. Vad är skillnaden i praktiken? Den mindre sensorn resp den mindre filmen måste ju i båda fallen förstoras mer än den större sensorn/filmen för en given utskriftstorlek.

Ja, men den mindre sensorn kan återge lika många detaljer som den större om den har lika många pixlar. Försöker du medvetet missförstå vad jag är ute efter?

Storleken på filmkornet är konstant oavsett filmformat, medans pixlarna i digitalkameran är mindre. Det går under inga omständigheter att jämföra med analog fotografering i just detta sammanhang.
 
Ett exempel (rätt fånigt, men du verkar ju gilla fånerier) :) Om vi antar att en pixel är 1 mm bred i den mindre sensorn och innehåller ett visst rgbvärde, och en pixel i den större sensorn är 10 mm bred och innehåller exakt samma värden - blir det då någon skillnad vid visning på skärm i 100% eller vid utskrift i exempelvis 300 ppi av just denna pixel? :p
 
Det är inte samma sak, eftersom filmens korn inte blir mindre på den mindre filmytan, och således alltså är färre. 24 miljoner pixlar är lika många oavsett sensorformat, men det hänger som sagt på att objektivet klarar det och jag är fullt medveten om att det kan brusa mer och sånt p.g.a. den mindre sensorytan.

Vid allt lika, lika skärpa per bildhöjd, samma bildvinkel, samma faktiska storlek på bländare, dvs ett steg större bländartal på APS-C och samma tekniska tillkortakommanden i glas och sensoregenskaper per kvadratmillimeter, så ska det inte behöva vara någon skillnad mellan FF och APS-C.

I praktiken har det visat sig att det är svårt, dyrt och blir stort att tillverka objektiv med stora bländartal vilket gjort att typiska objektiv till APS-C som 18-50/2.8, 50-150/2.8 och 30/1.4 faktiskt är större än FF-gluggar som 24-70/4.0, 70-200/4.0 och 50/1.8. 200-400/4.0 är större än 150-600/6.3. Ska man tro photozone tex så orkar APS-C-gluggarna inte heller riktigt upp i lika många linjer per bildhöjd som fullformatsgluggarna, trots att de kanske är något skarpare per mm. Om man jämför ekvivalent så skulle man alltså kunna råda kameralitenhetsentusiasterna att välja FF, för objektiven blir mindre. Vid längre fasta tele är det ju bara att hänga på en 1.4ggr konverter till fullformatarn så blir det lika, den skärpeförlust som blir, blir kompenserad med 50% lägre krav på skärpa per mm då sensorn är 50% större.

Detta skulle egentligen vara enda fördelen med FF över APS-C om man hela tiden jämför ekvivalenta gluggar. Nu är det ju det att 1/1.4 är det största bländarvärde som görs i princip. Har med sådana på FF finns det inga 1/1 gluggar till APS-C att ta till. En 400/2.8 på FF kan inte ersättas med någon 280/2.0 heller. Hur bra sk speedboosters funkar vet jag inte.

När man säger välj APS-C för att objektiven till en mindre bildcirkel blir mindre och smidigare, borde man alltså istället säga, välj APS-C för det finns objektiv med svagare ljusinsläpp att köpa till dom.

Det skulle vara kul att i bra ljus+stativ, jämföra den nya coolpixen med tele upp till 350/6.5, "beskuren" genom sin konstruktion till motsvarande 2000/36, fullt inzoomad med tamron 600mm nedbländad till 1/11 lika hårt beskuren i datorn. En 24MP APS-C kamera får då kvar ca 5 MP i detta utsnitt. Jag är inte säker på att systemkameran skulle gå vinnande ur den striden.
 
Tack för att någon förstod hur jag menade. Visst är det så att det inte finns ekvivalenta objektiv, och hela frågeställningen är akademisk, men då är jag åtminstone inte ensam om att tro och tycka att det inte går att jämföra förstoringsgraden av sensorn på samma sätt som man kunde jämföra förstoringsgraden av filmrutor analogt (eftersom filmen som sagt inte blir mer högupplöst i mindre format).
 
...
Storleken på filmkornet är konstant oavsett filmformat, medans pixlarna i digitalkameran är mindre. Det går under inga omständigheter att jämföra med analog fotografering i just detta sammanhang.

Om du kör provia100 i fullformatarn med 150/4.0 och velvia50 med 100/2.8 i APS-C så går det väl bra. Om vi nu ska vara fåniga..
 
Om du kör provia100 i fullformatarn med 150/4.0 och velvia50 med 100/2.8 i APS-C så går det väl bra. Om vi nu ska vara fåniga..

Ja, det blir väl kanske lite jämförbart, men inte riktigt tycker jag. En pixel är en fyrkant som innehåller RGB-data, och den lär ju innehålla samma RGB-data oavsett hur mycket man väljer att förstora den :)
 
Ja, men den mindre sensorn kan återge lika många detaljer som den större om den har lika många pixlar. Försöker du medvetet missförstå vad jag är ute efter?

Storleken på filmkornet är konstant oavsett filmformat, medans pixlarna i digitalkameran är mindre. Det går under inga omständigheter att jämföra med analog fotografering i just detta sammanhang.

Du är för låst till pixlar, skärm och 100%. Glöm pixlarna och älska dom, eller vad det var dom snackade om i podradion :)

Mellan en K64 35 mm film och en K25 APS-C-film skiljer i stort sett exakt samma i kvalitet som mellan en FF-sensor på 24 Mpx och en APS-C-sensor på 24 Mpx. Även skillnaden i kornstorleken är jämförbar skulle jag tro. I samman skillnad har du också förklaringen till vad som skiljer FF/35 mm och APS-C åt, oavsett om det handlar om film eller sensor. Nämligen att du på FF kan använda 1 steg ljussvagare objektiv på 1 steg högre iso än vad du kan för en APS-C för lika bra bilder, oavsett film eller sensor.

Sensorstorleken resp filmstorleken är det enda som betyder nåt och den lilla APS-C-filmen/sensorn måste alltid förstoras mer för varje utskrift än den större FF-filmen/sensorn.

Bengt har visst förklarat samma sak ser jag :)
 
Du vägrar uppenbarligen, till skillnad från Bengt att förstå hur jag menar, men jag har fått tillräckligt med svar ändå så strunt i det :)
 
Mycket lovande. Finns det någon chans att du kan kolla hur bra det blir med telekonverter? Lär ju inte förbättra bilden precis men frågan är hur mycket man tappar med 1.4x och 2.0x. Ett mycket bra och lätt 400/5.6 vore ju inte fel.

Vid tidigare tester har jag aldrig fått riktigt bra resultat med en Nikon eller Canon konverter och jag har testat allt från 300 upp till 600 från båda.
Objektivet vissas just nu upp för ett antal kunder , så fort det är tillbaka skall jag köra en test.
Lite förtjust själv i det resultat jag fick med detta lilla objektiv och tänkte även testa det mot Nikon 300/2,8
När jag provade Canons äldre 400/4.0 så fick jag inte samma bett i bilderna och speciellt inte angående kontrasten, det senare från Canon skall vara betydligt bättre än det äldre.
 
vi talar snarast om subjektivt tyckande och vem som har rätten att att tala om för andra när något anses vara "tillräckligt" bra eller inte.
"Tillräckligt bra" kan man se antingen subjektivt eller objektivt.

Subjektivt så får var och en förstås bestämma sig för vad som duger eller inte duger. Rätt många har ganska låga krav.

Objektivt kan man göra dubbelblindtester och avgöra vad som faktiskt behövs för att få det där extra lilla i upplösning/färgåtergivning/båkke/kontrast/vfsh. Om ingen kan se skillnad på två bilder så är det objektivt sett ingen skillnad mellan dem.

Fast man kan ju mäta också, förstås. Frågan är väl om det spelar någon roll i praktiken. För en del finns det säkert en fördel i att veta att man har utrustning som är uppmätt till att vara bättre än annan utrustning, även om resultaten inte går att skilja åt i ett det slags test som nämns ovan.

Men bättre är förstås aldrig sämre. Bra utrustning ger aldrig sämre förutsättningar. Och det är ju kul med bra grejer!
 
Glöm inte att skaffa en bra viewer som håller måttet också. Det här är en ren materialsport och det har det varit ända sedan jag köpte min första DSLR som ju hade just de 6 MP du tycker räcker till all presentation. Den ligger av något skäl på hyllan sedan 7-8 år. Det måste berott på att jag redan när jag skaffade min A350 som då när den kom hade svindlande 14 MP insåg att fler pixlat verkligen skulle berika mitt liv.
När jag läste ovanstående insåg jag att jag inte riktigt har koll på hur många pixlar min senaste kamera har. De tycks räcka till åtminstone, för det är helt andra parametrar som begränsar hur bra mina bilder blir.

Det hindrar mig förstås inte att fascinerat följa den tekniska utvecklingen och tycka att allting verkar bli bättre i framtiden.
 
Det är som Micke säger, är man nöjd med det man har för sina behov så är väl det utmärkt men sedan kan man fråga sig vilka behov man har.

6 MP räcker längre än man kan tro upptäckte jag med min KM D7D och min Epson R1800 A3 skrivare. Vid utskrifter så intepolerar ju skrivaren också. Sedan handlar det om betrakningsavstånd som ju Leif så riktigt och viktigt påpekat. Många skriver aldrig ut så de klarar sig med 6 eller kanske 8 om de har en 4K kapabel skärm typ en ny 4K TV.

Men fler pixlar ger större frihet och många fler pixlar ger ännu mer rörelsefrihet. Ser man inget värde i det heller så kan man intressera sig för annat än upplösning och DR. En del efterbehandlar ju överhuvudtaget inte.

Det finns dock ett värde för alla de som med bra läsare studerar detaljer från gång till annan. Där kommer var enda pixel till sin rätt.

Sedan finns det faktiskt begränsningar i allain- och utenheter och inte minst DR är viktigt i skrivare och skanners t.ex.
 
Ja kompaktkamerorna med sina väldigt små sensorer, dras ofta fram som jämförande exempel då dom kunde innehålla både 14-16Mp lite längre tillbaks i tiden, jag mins någon ur Canons G-serie som klippte till med 14 Mp om jag nu inte mins helt galet, och som på lägsta iso visade på mycket hög detaljteckning men vid den tiden var just den modellen rejält brusig bara lite högre upp på iso.


Canon gick tillbaks till 12Mp men dom förbättrade väl även andra parametrar för dom blev riktigt bra vad gäller brus i förhållande till den lilla sensorn, jag menar att det är inte säkert att dom nu så populära 1" sensorerna kommer att få 28-30Mp framöver, det finns nog någon gräns i alla fall om man inte kommer på någon helt ny typ av sensorer.


//Bengt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar