Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra svart bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan,

För några år sedan tog jag denna bilden.

Bilden är tagen utomhus mitt på dagen. Nu undrar jag hur jag fick till den svarta bakgrunden på bilden? Jag har nämligen ingen aning! Vilka inställningar skall man göra på kameran för att få så mörk bakgrund som möjligt när man nästan är nere på macro avstånd ?

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 

Bilagor

  • tulpan.jpg
    tulpan.jpg
    14.2 KB · Visningar: 621
Här handlar det nog helt enkelt om att bakgrunden var så pass många steg mörkare att den blev svart. För inte använde du väl blixt på den bilden?

Att ha längre brännvidd hjälper, då får man med mindre av bakgrunden och kan lättare isolera ut en mörk del.

Fotograferar man med blixt är det något helt annat. Då handlar det bara om att smaska på så hårt med blixtljuset att det totalt konkurrerar ut det naturliga ljuset.
 
Varför göra det komplicerat? Sätt lite svart kartong bakom blomman på lagom avstånd.

Det beror ju på vad man menar med komplicerat. Har jag rätt så behövs ingen svart kartong, det gäller bara att rikta kameran åt rätt håll så blir bakgrunden svart per automatik.

Att jag har rätt vet jag, d.v.s. att det går att göra som jag säger under vissa förhållanden, däremot vet jag inte om bilden som visas i tråden är tagen på det sättet.
 
Bilden har jag tagit mitt på dagen. Ljuset på blomman är bara vanligt sol ljus, och vad jag kan minnas så fanns blomman ca 50cm ovanför marken som förvisso var mörk jord. Inga kartonger, inget alls. Jag vill gärna göra om bilden och lära mig tekniken. Denna bilden "blev till av misstag" :)

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Men någonting i bakgrunden var mörkt. Om du ställer dig en solig dag och tittar dig omkring kommer du att upptäcka att från det ljusaste till det mörkaste i det som du ser så skiljer det väldigt muyket i ljushet.

Om du t.ex. hade en skogsdunge som gav skugga i bakgrunden så är det högst troligt att ljuset i skuggan inte räckte till för att ge någon meningsfull information i skuggan. Ljuset direkt från solen på blomman var helt enkelt så starkt att det svaga ljuset i skuggan i bakgrunden inte räckte för att det skulle bli annat än svart. Det är altså inga som helst konstigheter, jag utnyttjar ofta fenomenet när jag plåtar porträtt.

Det man får tänka på att att ögat klarar betydligt större ljusvariationer än kameran. Om du har blomman i direkt solljus, och i bakgrunden något som för dina ögon ser "dunkelt" ut, så kan du ge dig *** på att det för kameran är kolsvart.
 
Kan stoltsera med att jag läst om den här "effekten". Och precis som Walle är inne på så handlar det om skillnad i exponeringsvärde.
Har för mig att det handlar om 3-3,5 stegs skillnad mellan förgrund och bakgrund. Ta det som en utgångspunkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.