Annons

Hur gör ni upp köp på bra sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej alla. Antar att denna fråga passar åtminstone som en lite för stor fot i denna kategoris sko.
Hur göra upp köp utan att ses? Brukar köpa saker för under tusenlappen utan rädslor, gå på känsla, men nu är det en glugg på blocket för 2400 kronor ..

Alltid kört banköverföring, sen skickas varan, thats it ..

Simon
 
finns många sätt om man inte kan träffas..
internetgirot.se
paypal har väl liknade funktion
porstförskott
osv..


va man sen lägger sin gräns för va som okej att skicka är ju så klart olika per person..
 
jag handlar inte om jag inte kan göra upp affären öga mot öga, skulle inte riskera mina pengar genom att skicka iväg dom till en främmande person och hoppas han/hon sen skickar grejerna...
 
Börja med att kolla upp personen så mycket det går. Hemtelefon, adress, e-post.
Är det en hemlig säljare utan namn och nummer? Använd det sunda förnuftet.
Känns det fel är det ofta det.

Sök bland tidigare inlägg. Frågan har varit uppe tidigare.
 
Bedragare på blocket

Läs gärna tråden "bedragare på Blocket", den är intressant.
För övrigt använder jag alltid 100% Internetgirot och är nöjd:)
 
Helst köper och säljer jag öga mot öga. Då underlättar det onekligen att bo i en storstad där chansen är större att hitta en säljare eller köpare inom rimligt avstånd.

Nummer två i säkerhetsgrad är postförskott. Jag har köpt mot postförskott av personer som jag känt till härifrån fotosidan och från andra fora. En person som man vet existerar med rätt namn och adress känns riskkfritt att handla av.

Jag har också sålt grejer mot postförskott.

En gång köpte jag optik av en person som litade på mig så mycket att han skickade till mig för påseende och jag betalade i efterskott. Jag är inte säker på att jag hade vågat göra så själv, men visst är det trevligt när man känner att man kan lita på varandra i affärer.

Hittills har jag aldrig betalat något i förskott och jag kommer inte heller att göra det. Krävs detta blir jag ointresserad av affären.
 
Jag hade helst gjort affärer mellan fyra ögon men i Gävletrakten är det dåligt med prylar som säljs så då har det enda alternativet varit att ta det via posten.
Jag brukar föra över direkt till bankkonto. Det dyraste jag köpt - och även sålt - gick på 6 000 kr. Det var lite läskigt när man väntade på paketet när man lagt ut så mycket. Det finns ju aldrig garantier att man inte blivit blåst. Men hittills har det gått bra.
 
Jag använder sunt förnuft. Det har funkat utmärkt hittills!

Om personen har ett telefonnummer registrerat på sin adress, svarar vettigt på mina frågor och verkar allmänt redig, så har jag skickat pengar och fått varan. Vid något tillfälle blev jag orolig pga ett telefonnummer som inte verkade stämma, men då fick motparten berätta hur det hängde ihop, vilket löste saken.

Jag har nog genomfört 15-20 köp på detta vis utan att ha blivit lurad.

Per.
 
Tack för svar. Postförskott verkar kvickast, annars behöver väl båda två skaffa ett paysonkonto eller liknande. Det går ju oftast bra med att gå på känsla, ja ........
 
Tack för svar. Postförskott verkar kvickast, annars behöver väl båda två skaffa ett paysonkonto eller liknande. Det går ju oftast bra med att gå på känsla, ja ........

Postförskott ger ingen säkerhet. Du måste nämligen betala INNAN du får paketet i hand och kan kontrollera innehållet.

Personligen tycker jag att Payson med Paysongaranti fungerar absolut bäst.
https://www.payson.se/tjänster/paysongaranti
 
Hej alla. Antar att denna fråga passar åtminstone som en lite för stor fot i denna kategoris sko.
Hur göra upp köp utan att ses? Brukar köpa saker för under tusenlappen utan rädslor, gå på känsla, men nu är det en glugg på blocket för 2400 kronor ..

Alltid kört banköverföring, sen skickas varan, thats it ..

Simon
Undvik Blocket, du har ingen aning vem du köper av. Det vimlar av bedragare och oseriösa säljare såväl som köpare. Tyvärr gäller detta omdöme även Fotosidan till vissa delar. Jag köper från Tradera från säljare som har 50 eller fler avslutade affärer utan dåligt omdöme och som varit medlem några år. Förskottsbetalning gäller och det har för min del alltid fungerat. Utom en enda gång då varan inte motsvarade skicket. Då krävde jag 200kr tillbaka från säljaren vilket han genast gick med på inför hotet att jag skulle skriva negativt om honom som säljare.
Som säljare vill man få varan såld till högsta möjliga pris, det får man på Tradera. Försöker man sälja något på Blocket så blir man kontaktad av folk som ska fundera och kanske höra av sig senare men som inte gör det och människor som vill ha begagnade varor i nyskick till ingen peng alls.
 
Våga

Jag sålde två Zeissgluggar till en kvinna i Norrland för ,jag tror det var 13000kr,hon satte in pengarna på mitt konto.Efter några dagar skickade jag prylarna, hon har aldrig hört av sig igen.Nöjd förmodar jag!?

Fotosidans medlemssida är ett bra verktyg för både säljare och köpare.
 
Undvik Blocket, du har ingen aning vem du köper av. Det vimlar av bedragare och oseriösa säljare såväl som köpare. Tyvärr gäller detta omdöme även Fotosidan till vissa delar. Jag köper från Tradera från säljare som har 50 eller fler avslutade affärer utan dåligt omdöme och som varit medlem några år. Förskottsbetalning gäller och det har för min del alltid fungerat. Utom en enda gång då varan inte motsvarade skicket. Då krävde jag 200kr tillbaka från säljaren vilket han genast gick med på inför hotet att jag skulle skriva negativt om honom som säljare.
Som säljare vill man få varan såld till högsta möjliga pris, det får man på Tradera. Försöker man sälja något på Blocket så blir man kontaktad av folk som ska fundera och kanske höra av sig senare men som inte gör det och människor som vill ha begagnade varor i nyskick till ingen peng alls.

Ja tradera är bra av flera anledningar. Där finns det färre bedragare men ibland folk som hjälps åt att trissa upp priserna.. Kollade in bussgods och där verkar man kunna använda sig av samma princip som postförskott. Köpte en polaroid ee100 på tradera med en bälg som läckte som ett såll och fick hälften tillbaka och tejpade hela bälgen ..
 
Ja tradera är bra av flera anledningar. Där finns det färre bedragare men ibland folk som hjälps åt att trissa upp priserna.. Kollade in bussgods och där verkar man kunna använda sig av samma princip som postförskott. Köpte en polaroid ee100 på tradera med en bälg som läckte som ett såll och fick hälften tillbaka och tejpade hela bälgen ..

Jag har ett litet tips när man handlar via internet, jag vill se kort av produkten som jag ska köpa
och som fotograf så kollar jag när kortet är taget för då vet jag att säljaren förhoppningsvis har varan.
Jag använder Internetgirot som betalningsmetod när priset överstiger den summan som jag lagt som gräns.
Vid en affär ställer jag krav som köpare och om inte säljaren upfyller dessa tex. med dåliga bilder av sin vara
så då undviker jag en sådan affär.
Normalt så har både Fotosidan och Blocket både ärliga säljare och köpare.
 
Betalningsalternativ

Tack för svar. Postförskott verkar kvickast, annars behöver väl båda två skaffa ett paysonkonto eller liknande. Det går ju oftast bra med att gå på känsla, ja ........

Läs gärna denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287&highlight=bedragare

När det gäller postförskott är det tyvärr en nästan lika osäker metod som att betala i förskott.
Du vet inte vad du hittar i lådan...
Även om du får en produkt, kan den vara defekt etc.

Internetgirot fungerar så, att du och säljaren... eller vice versa lämnar era uppgifter till Internetgirot.
Därefter får ni instruktioner av Internetgirot i köp och säljprocessen per mail.
Detta går fort.
Pengarna betalas till Internetgirot, köparen får hem produkten för bedömning... och godkänner (om allt är i sin ordning) att pengarna förs över till säljaren.
Om någonting är fel, eller produkten inte kommer... får köparen pengarna åter (minus den lilla avgiften för banktjänsten).
Snabbt, effektivt och säkert.
 
Jag tycker Fotosidan är bra ställe att göra sina affärer på. Jag brukar dock välja att göra affärer med personer som har varit medlemmar ett tag på Fotosidan, gärna personer som har lagt upp lite bilder / varit aktiv på forumet.

Det är visserligen ingen garanti att inte bli lurad, men jag tror inte bedragare har det tålamodet att först vara aktiv på fotosidan under ett eller flera år för att sedan börja med sina bedrägerier.

/Gunnar
 
Internetgirot fungerar så, att du och säljaren... eller vice versa lämnar era uppgifter till Internetgirot.
Därefter får ni instruktioner av Internetgirot i köp och säljprocessen per mail.
Detta går fort.
Pengarna betalas till Internetgirot, köparen får hem produkten för bedömning... och godkänner (om allt är i sin ordning) att pengarna förs över till säljaren.
Om någonting är fel, eller produkten inte kommer... får köparen pengarna åter (minus den lilla avgiften för banktjänsten).
Snabbt, effektivt och säkert.

Hur fungerar garantin för säljaren? Om köparen är oärlig och påstår att man aldrig skickat nåt, eller att varan var defekt, vad kan man då göra som säljare?
 
Hur fungerar garantin för säljaren? Om köparen är oärlig och påstår att man aldrig skickat nåt, eller att varan var defekt, vad kan man då göra som säljare?

Som jag har fattat det låses pengarna hos internetgirot tills tvisten avgjorts i domstol och där står ord mot ord. Min slutsats är att internetgirot skyddar köparen men som säljare kan man bli blåst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.