Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni upp köp på bra sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Internetgirot

Internetgirot kräver att paketet skickas med Kolli-ID, det gör frakten spårbar. Dessutom är det en garanti för säljaren att paketet kan verifieras. Naturligtvis kan köparen påstå att paketet var tomt, invänta dosmtolsbeslut och en process... men en bedragare vill förmodligen i de flesta fall inte ens påbörja en affär... med sådana konsekvenser i tid och kraft. Jag har personligen varit med ett flertal gånger att säljare och köpare omedelbart dragit sig ur en uppgjord affär, så snart jag berättar att Internetgirot ska användas... det är troligtvis inte värt mödan:)
 
Jag har köpt och sålt på Fotosidan säkert 50+ gånger genom åren och det har, peppar, peppar alltid löst sig. Såklart kan det framkomma saker man är lite oense om men även det brukar gå bra via prisjustering, retur etc. Internetgiro mm kan nog vara bra men jag tror magkänsla är bättre; är priset rimligt, användaren reggat på FS en längre tid, aktiv, adress o tfnnummer inkl pratstund ok. Kanske kan man Googla personen lite för att få ett hum om vem denne är och i vilka kretsar den umgås etc. Skicka rekommenderat för bådas skull. Tror att de flesta och som är hyfsat kända inte vill framstå som lurendrejare och förstöra sitt rykte genom att lura nån på en kameraaffär?

Lycka till med era affärer!
mvh/Kalle
 
Internetgirot kräver att paketet skickas med Kolli-ID, det gör frakten spårbar. Dessutom är det en garanti för säljaren att paketet kan verifieras. Naturligtvis kan köparen påstå att paketet var tomt, invänta dosmtolsbeslut och en process... men en bedragare vill förmodligen i de flesta fall inte ens påbörja en affär... med sådana konsekvenser i tid och kraft. Jag har personligen varit med ett flertal gånger att säljare och köpare omedelbart dragit sig ur en uppgjord affär, så snart jag berättar att Internetgirot ska användas... det är troligtvis inte värt mödan:)

Jag är inte säker på att jag skulle gå med på att använda internetgirot som säljare, faktiskt. Tjänsten verkar klart orienterad mot köparens säkerhet på bekostnad av säljarens.
 
Som jag har fattat det låses pengarna hos internetgirot tills tvisten avgjorts i domstol och där står ord mot ord. Min slutsats är att internetgirot skyddar köparen men som säljare kan man bli blåst.

Känns nästan som att det inte finns några (ömsesidigt) säkra metoder annat än att mötas öga mot öga. Tur man bor i ett någorlunda tättbefolkat område, typ..
 
Jag är inte säker på att jag skulle gå med på att använda internetgirot som säljare, faktiskt. Tjänsten verkar klart orienterad mot köparens säkerhet på bekostnad av säljarens.

Jag föreslog för en tid sedan internetgirot för en säljare men det var tvärnit. Han hade sålt en 1D av något slag på detta sätt. När pengarna var insatta skickade han kameran. Köparen bestred affären och kunde göra vad han ville med kameran utan att säljaren hade fått några pengar. Visst, det fanns hopp om att få ut pengarna, säljaren hade ju ändå betalat in summan. Men tvisten tar massor med tid och kraft, och när köparen har lekt färdigt så kan han lika gärna hävda något fel på kameran och begära att köpet går tillbaka istället.
 
Bra produktbilder på utannonserad vara anser jag är viktigt, är det "lånade" produktbilder från internet är det genast ointressant.

Min checklista:
* Bra bilder, att kunna se att varan finns och dess skick.
* Stämmer namn, telefonnummer, har personen i fråga en "riktig" e-postadress ej nåt trams123 @ hotmail
* Är säljaren beredd på att sälja mellan 4ögon (även om jag inte alltid har för avsikt att åka långväga)
* Annonser här på fotosidan går bort om säljaren skapat konto samma dag som utannonsering ägde rum. Kräver att säljare skall ha varit medlem ett tag och visat tecken på aktivitet här.

Som säljare ser jag helst att affär görs upp på plats och gillar inte den otrygghet internetgiro/payson o allt vad det heter ger. Bara för att köparen sätter in pengar på t.ex payson finns det ingen garanti att jag någonsin får se röken av dem när jag skickat varan.
Vid köp av t.ex objektiv är jag i regel alltid beredd att åka långväga (inom vissa gränser) detta för att kunna testa innan eventuellt köp.

Ibland förundras jag över hur orädda vissa är, jag sålde en halskedja på Blocket.. Köparen var rätt het och ville ha den snabbt, så efter några korta mail fram och tillbaka utan att ens veta mitt kompletta namn och telefonnummer satte han in 11000kr på kontot. Dock var jag lite hygglig och fotograferade kedjan vid paketeringen och mailade över, trots att han inte krävt det. Skickade iväg det som REK och fick ett tack mail för snabb och smidig affär dagen efter :)
 
Som köpare

Jag är inte säker på att jag skulle gå med på att använda internetgirot som säljare, faktiskt. Tjänsten verkar klart orienterad mot köparens säkerhet på bekostnad av säljarens.

Min erfarenhet är god av Internetgirot, det har alltid fungerat väl. Dessutom har min erfarenhet av hur mindre seriösa aktörer drar sig ur vid tal om tjänsten förmodligen sållat agnarna från vetet:) Som köpare har jag fått känna på kraften i tjänsten, en man från Indien sålde en dator till mig. Jag betalade in pengarna... för att inte avslöja misstaget (då det kan användas i brottsliga syften) kan jag bara säga att säljaren var den som hade triumf på hand gentemot Internetgirot. Nu visade det sig bara vara språksvårigheter, säljaren betalade mig senare tillbaka summan Internetgirot betalat honom och bad om ursäkt. Den gången hade jag som köpare ingenting att sätta mot.
Men det finns inga säkra metoder, bedrägerierna blir allt mer förfinade.
Falska identiteter, falska telefonnummer, falska bilder, löften om att träffas... det blir allt svårare att urskilja brottsligheten.
 
Se upp med Paypal. I flera länder, däribland Sverige, verifieras inte köparens kort mot adressen vilket kan leda till att han/hon kan använda stulna kort eller själv sätta in annons där en annan inte ont anande köpare sätter in pengarna men den falska köparen får varan. Det är den enda rimliga förklaringen till att de som kontaktat mig som sannolikt är utländska bedragare direkt föreslagit paypal men inte hört av sig då jag föreslagit internetgirot.
 
Se upp med Paypal. I flera länder, däribland Sverige, verifieras inte köparens kort mot adressen vilket kan leda till att han/hon kan använda stulna kort eller själv sätta in annons där en annan inte ont anande köpare sätter in pengarna men den falska köparen får varan. Det är den enda rimliga förklaringen till att de som kontaktat mig som sannolikt är utländska bedragare direkt föreslagit paypal men inte hört av sig då jag föreslagit internetgirot.

Som jag skrev i #7, använd Payson;
https://www.payson.se/om-payson
 
Tack för svar. Postförskott verkar kvickast, annars behöver väl båda två skaffa ett paysonkonto eller liknande. Det går ju oftast bra med att gå på känsla, ja ........

Jag antar du ar innehavare av ett bankgiro eller plusgiro. For annars kan du inte skicka nagot som postforskott. Darfor ar det nastan uteslutande foretag som anvander den tjansten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.