Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man bäst publiceringsgodkännande av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej!

Har någon erfarenhet av att enklast/smartast/bäst samla in godkännande av publicering av avfotograferade personer?

Jag har fotograferat porträttbilder av medlemmar i en idrottsförening, spelare helt enkelt. Nu när alla bilder är färdiga vill vi göra korrekt och riktigt innan bilderna sprids/publiceras, så att det inte riskerar bli några dåliga konsekvenser att det exempelvis sprids bilder på någon med skyddad identitet eller annat. Det ska vara gdpr-korrekt osv.

Behöver samtliga avfotograferade personer ge sitt godkännande? Hur gör man enklast det? Fysiska underskrifter? Kan man göra det digitalt?
Många av bilderna är barn, behöver då målsman ge godkännandet?

Bilderna som har tagits är enskilda porträttbilder (ej lagbilder eller actionbilder från matcher), så det är bara en person med i bilden i respektive bild.

Alla tips är varmt välkomna!
 
Du behöver inte ha underskrifter, men det är lämpligt i det här fallet. Det är bäst att låta mlmsman skriva eftersom barn inte kan ingå avtal.
Ingen kommer att ta tycka att det är konstigt att de måste ge sitt godkännande, de är vana med det från skolvärlden.

I andra fall då man ta situationsbilder och inte kan ha koll på vem som är med på bilden kan intresseavvägning användas istället som laglig grund.

 
Du behöver inte ha underskrifter, men det är lämpligt i det här fallet. Det är bäst att låta mlmsman skriva eftersom barn inte kan ingå avtal.
Ingen kommer att ta tycka att det är konstigt att de måste ge sitt godkännande, de är vana med det från skolvärlden.

I andra fall då man ta situationsbilder och inte kan ha koll på vem som är med på bilden kan intresseavvägning användas istället som laglig grund.

Stort tack för det bra och tydliga svaret. Då får det bli insamling av underskrifter helt enkelt.

Jag tar gärna emot tips om det finns någon bra lösning för att samla in underskrifter digitalt!
 
Uppföljning! Idrottsföreningen använder sig av webbtjänsten/appen Svenska Lag och där finns det en funktion för just godkännande av foton. Så det blev en enkel och smidig lösning.
Jag upplever Svenska Lag vara väldigt vanligt bland idrottsföreningar, så jag vill dela med mig av detta tips för andra som kanske hamnar i samma situation! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.