Drogen
Aktiv medlem
Det är massor att hålla reda på i form av bländare, slutartid, vitbalans, ISO, bakgrund o.s.v. När sedan ”motiven” kommer så ska du även hålla koll på dem. Oftast är det modeller som inte är vana att fotograferas och de är (oavsett syftet med plåtningen) lite osäkra på hur de ska stå, vart de ska titta o.s.v. En fotograf som står och tittar i kameradisplayen och funderar på inställningar spär på osäkerheten hos båda. Ju fler faktorer du kan reda ut och vara säker på innan plåtningen desto bättre kommer det att gå, och det absolut bästa är att testa så mycket som möjligt innan det blir skarpt. Ta med en kompis eller ett stativ och en fjärrutlösare och låna hallen en timma. Det kommer att ge dig otroligt mycket.
Jag hade en liknande uppgift för ett par år sedan. Då lånade jag ett knattelag efter träning, ställde upp dem och tog en serie bilder med olika inställningar. Jag hade en fusklapp med de inställningar jag ville testa och checkade av så jag fick med allt. Under tiden kunde grabbarna göra kaninöron, fula grimaser eller vad de ville. Sedan kunde jag granska bilderna i lugn och ro, och konstatera vilka inställningar som funkade bäst. När det sedan blev skarpt så hade jag färdiga förinställningar på kameran och några korta kontroller på skärmen räckte för att försäkra mig om att det var OK.
Jag hade en liknande uppgift för ett par år sedan. Då lånade jag ett knattelag efter träning, ställde upp dem och tog en serie bilder med olika inställningar. Jag hade en fusklapp med de inställningar jag ville testa och checkade av så jag fick med allt. Under tiden kunde grabbarna göra kaninöron, fula grimaser eller vad de ville. Sedan kunde jag granska bilderna i lugn och ro, och konstatera vilka inställningar som funkade bäst. När det sedan blev skarpt så hade jag färdiga förinställningar på kameran och några korta kontroller på skärmen räckte för att försäkra mig om att det var OK.