Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagfotografering, hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är massor att hålla reda på i form av bländare, slutartid, vitbalans, ISO, bakgrund o.s.v. När sedan ”motiven” kommer så ska du även hålla koll på dem. Oftast är det modeller som inte är vana att fotograferas och de är (oavsett syftet med plåtningen) lite osäkra på hur de ska stå, vart de ska titta o.s.v. En fotograf som står och tittar i kameradisplayen och funderar på inställningar spär på osäkerheten hos båda. Ju fler faktorer du kan reda ut och vara säker på innan plåtningen desto bättre kommer det att gå, och det absolut bästa är att testa så mycket som möjligt innan det blir skarpt. Ta med en kompis eller ett stativ och en fjärrutlösare och låna hallen en timma. Det kommer att ge dig otroligt mycket.

Jag hade en liknande uppgift för ett par år sedan. Då lånade jag ett knattelag efter träning, ställde upp dem och tog en serie bilder med olika inställningar. Jag hade en fusklapp med de inställningar jag ville testa och checkade av så jag fick med allt. Under tiden kunde grabbarna göra kaninöron, fula grimaser eller vad de ville. Sedan kunde jag granska bilderna i lugn och ro, och konstatera vilka inställningar som funkade bäst. När det sedan blev skarpt så hade jag färdiga förinställningar på kameran och några korta kontroller på skärmen räckte för att försäkra mig om att det var OK.
 
Det är massor att hålla reda på i form av bländare, slutartid, vitbalans, ISO, bakgrund o.s.v. När sedan ”motiven” kommer så ska du även hålla koll på dem. Oftast är det modeller som inte är vana att fotograferas och de är (oavsett syftet med plåtningen) lite osäkra på hur de ska stå, vart de ska titta o.s.v. En fotograf som står och tittar i kameradisplayen och funderar på inställningar spär på osäkerheten hos båda. .

Ja detta är kanske det jag tyckte var den svåraste delen. Man har egentligen inte någon tid att fundera på vilka inställningar det ska vara på kameran utan man har fullt upp med att försöka coacha motiven.
 
Nu har du fått en hel massa bra tekniska tips.

Men det viktigaste av allt

Var öppen och ärlig med att du är amatör och ovan, men skall göra ditt bästa - låt alla veta detta. Skulle det då korva till sig och du behöver göra om. osv. Så blir inte reaktionerna så sura. Kan faktiskt bli tvärtom och en mycket trevligare stämmning. Detta betyder inte att du skall låta andra ta över unbder fotograferingen - du är fortfarande bossen.
 
...
Jag vet inte varför inte automatiska lägen inte skulle bli bra?
...

Helt enkelt för att du inte har någon som helst kontroll på vad kameran "hittar på".
Beroende på modell så kan resultatet bli ytterst varierande.

Risken för alltför långa slutartider är överhängande.
Med hjälp av bländarprioritet och tillräckligt högt ISO, så får du ner slutartiderna så att du slipper rörelseoskärpa på bilderna.

Personligen hade jag inte gjort det här utan studioblixtar (2*400Ws som minst).
Mer än i absoluta nödfall.

Sedan, så är den största utmaningen med gruppfotograferingar.
Vare sig det gäller lagfotograferingar eller skolfoto.
Egentligen inte de rent tekniska bitarna omkring kameran.
Utan att ställa upp en grupp snabbt och effektivt.
Samt att ta individerna i gruppen.

För den som gillar att arbeta med människor, är ansvarstagande, tar egna initiativ och klarar att arbeta självständigt.
Så är lagfotografering/skolfoto ett fantastiskt roligt jobb.
 
Automatik funkar i de flesta fall jättebra, bara man vet hur automatiken fungerar. Och hur man kompenserar den när den inte funkar som man vill.
 
Mitt inlägg var inte primärt riktat till TS, utan jag ville bara - som jag skrev - påpeka att automatik i regel fungerar bra. Men det bygger som sagt på att man förstår hur automatik fungerar. Att kategoriskt s säga att automatik inte är bra är fel. Som med allt annat inom foto så måste man förstå .
 
Vitbalans på glödlampa!?
Vanligtvis är det lysrör som gäller i sporthallar.


Om du med "automaiska läget" menar "gröna rutan" så kommer det definitivt inte att bli bra.

Med tanke på utrustningen, som är allt annat än optimal för ändamålet.
Så är det enda vettiga att dra upp ISO:t ordentligt, ställa kameran på bländarprioritet (Av) och ställa in största möjliga bländare.
Stativ är ett måste.
RAW är definitivt att föredra framför Jpeg i det här fallet.
Den inbyggda blixten skall under inga omständigheter användas för ett sådant här jobb.

"Manuell"/"egen vitbalans" är helt klart att föredra vad det gäller vitbalansen.
I andra hand att ställa in vitbalansen på lysrör förutsatt att det är vad som används i hallen ifråga.

Har jobbat med både lagfotograferingar och som skolfotograf.
Rent generellt så vill jag avråda från att göra den här typen av jobb utan studioblixtar.

Att köra "helautomatisk" inomhus, för den här typen av jobb är högst riskabelt, och riskerar att leda till att bilderna i praktiken blir oanvändbara.

hur stort skärpedjup som behövs är bara att prova fram, börja runt f 11 o se om det räcker på tex gruppbilden beroende på hur många rader du placerar dom på.
När du kommit fram till hur stort skärpedjup du behöver då ser du vilken tid du får o försök köra så lågt iso som möjligt för att få så bra kvalitet som möjligt. Men tiden får inte vara för lång så om någon rör sig det minsta så får du rörelseoskärpa. Det är en avvägning o som sagt stativ är bra för gruppbilden.
Ang vitbalansen så även om du kör raw så tycker jag att det är bra att ställa in den manuellt du ser på displayen när det ser ok ut om du vet hur det ska se ut. Tänk dagsljus.
Däremot porträtt bilderna så tycker jag att det kan vara snyggare med en större bländare för att få ett snyggare skärpesläpp o då får du snabbare tider på köpet. Och då kan det vara bra om du tex hittar ett fönster o använder ljuset från det o en vanlig vitt pappers ark modell lite större som reflektorskärm.

Jag hade inte åtagit mig ett sådant uppdrag utan studioljus om fotning sker inomhus o utomhus nu är lite väl kallt antar jag ;-)
så grunden är enkel

inte för lång tid
så lågt iso som möjligt
raw (försök ändå ställa in vitbalansen manuellt för då får du en rätt inställning på raw från början.
stativ för gruppbilden skadar inte för porträtt heller eftersom utsnitten blir lika
skärpedjupet tillräckligt stort för gruppbilden (kollas enkelt på displayen om det räcker) tänk på att dom flesta gluggar presterar bäst mellan f5,6-11.
ang bakgrunden se till att den passar in o inte är väldigt rörig o stökig.
 
...
hur stort skärpedjup som behövs är bara att prova fram, börja runt f 11 o se om det räcker på tex gruppbilden beroende på hur många rader du placerar dom på.
...

Eftersom trådskaparen har ett 600D och ett 18-135mm.
Så är mitt tips att för gruppbilden använda en brännvidd på max 40mm.
Bländarprioritet och bländare 6,3.
Samt se till att hålla ett avstånd från gruppen på 5 meter.
Det ger ett skärpdjupsområde på 4,35 meter.
Vilket räcket gott och väl även om du skulle behöva ställa upp på tre rader.
Kortare brännvidd ger större skärpdjupsområde.

Sedan så skulle jag dra upp ISO tills jag fick en slutartid på 1/125 eller kortare.
Förutsatt att modellerna håller sig tillräckligt stilla så fungerar det helt klart.

Själv har jag studioblixtar, och skulle aldrig plåta gruppbilder inomhus utan dessa.
(Brukar köra ISO 100 och f/8, vilket ger mer skärpdjup än nödvändigt i sig, men optiken presterar ju som bäst i det området av bländarvärde).

Sedan, som Rickard påpekat.
Det är du som fotograf som är "boss", vilket är oerhört viktigt för att få gruppen med sig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar