Mina egna uppfattningar här...
För det första så har Canon av någon anledning alltid haft bättre marknadsföring och marknadsandel, även under tiden deras sensorer hade katastrofalt dynamiskt omfång jämfört med alla andra. Att de ligger på toppen av marknaden nu är på så vis kanske inte jättekonstigt.
Men sedan upplever jag en del problem med Nikons hantering av Z-systemet. Det kändes inte som att de tog satsningen på allvar i början, för att nämna några problem:
- Första Z6- och 7 hade inga kontakter för knappar på batterigrepp, medan Canon R hade ett ordentligt batterigrepp med knappar. Att 6II och 7II illa kvickt fick detta rättat bevisar vilket misstag det var att utesluta det från första versionerna. Hur de fick för sig något så uppåt väggarna korkat, särskilt på Z7 som med sin höga upplösning riktar sig till porträttfotografi, är helt obegripligt. För folk som inte behöver batterigrepp så spelar det ju ingen roll om kontakten finns där (innan någon kommer icke-argument om att de flesta inte använder grepp) medan för dem som behöver det så är avsaknaden en deal-breaker.
- Z's tidiga fokusalgoritmer, framförallt motivföljning och ögonfokus var riktigt långt efter konkurrensen.
- Medan Canon var snabba med att få fram ett fint och användbart 50mm 1.2 så skulle Nikon tramsa sig med ett skrytigt men meningslöst 58mm 0.95 som väger 2kg och kostar 100,000kr. Det dröjde två år innan Nikon kom med sitt 50 1.2.
Säger inte att punkterna ovan är hela förklaringen så klart, men de kan säkert stå till svars för några procent av sjunkande försäljning.
Och än så länge har inte Nikon någon faktiskt konkurrent till R5 över huvud taget. Z7ii må ha samma upplösning, men ligger långt efter R5 vad gäller autofokus, videofunktioner och sökarkvalitet.
Nikons system är absolut inte dåligt. Z7ii är billigare, Z's vidvinkelzoomar är mer intressanta än Canons, och med bas-ISO 64 hade jag helt klart valt Z7ii framför en R5 för landskapsfoto. Men för allt annat som kräver lite mer rapphet och bättre AF så är det svårt att rekommendera Z nu.
Var Nikonanvändare i 8 år innan jag bytte till Fuji, och det är riktigt tråkigt att se vilka konstiga felprioriteringar Nikon gjorde i början med Z-systemet. Efter Z9 kommer förhoppningsvis en Z8 som faktiskt kan mäta sig med R5.