Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar det med upphovsrätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ullebull

Aktiv medlem
Jag är anställd på en mäklarfirma som fotograf och vi har inte skrivit ngt gällande mina bilder utan jag har utgått ifrån att mäklarfirman äger bilderna då jag är anställd som fotograf.

När mäklaren säljer en bostad så ger mäklaren kunderna en skiva med mina bilder på som gåva till.

Nu är det så att en annan mäklarfirma har använt mina bilder på ett objekt vi tidigare sålt. Troligen har kunden som köpte den lämnat över sin skiva till den nya mäklarfirman.

Vad gäller? Spontant känner jag att det är våra/mina bilder men jag kan inte lagen.

Tack på förhand

Ulrika
 
När mäklaren säljer en bostad så ger mäklaren kunderna en skiva med mina bilder på som gåva till.

Mäklarfirman äger ju normalt rätten till bilderna men om man i samband med affär lämnar över en CD med alla bilder på till kunden (säljaren) utan att säga något om hur de får användas är det nog svårt att hävda brott mot upphovsrätten. Kunden har dessutom betalat för att bilderna skulle tas genom mäklararvodet.
 
Mäklarfirman äger ju normalt rätten till bilderna men om man i samband med affär lämnar över en CD med alla bilder på till kunden (säljaren) utan att säga något om hur de får användas är det nog svårt att hävda brott mot upphovsrätten. Kunden har dessutom betalat för att bilderna skulle tas genom mäklararvodet.

Kollade just med mäklaren, lägenheten blev aldrig såld och kunden fick aldrig bilderna på en skiva. Mäklaren har dock mailat bilderna för godkännande till kunden. Men kunden har alltså inte betalat en spänn för bilderna då lägenheten inte gick att sälja. Jag missuppfattade det hela. Vilket borde va till min fördel eller?

Vet ni var man kan hitta lagtext gällande detta?
 
Kollade just med mäklaren, lägenheten blev aldrig såld och kunden fick aldrig bilderna på en skiva. Mäklaren har dock mailat bilderna för godkännande till kunden. Men kunden har alltså inte betalat en spänn för bilderna då lägenheten inte gick att sälja. Jag missuppfattade det hela. Vilket borde va till min fördel eller?

Vet ni var man kan hitta lagtext gällande detta?

Lagtext? Kunden har brutit mot upphovsrätten det är väl helt klart? Men granska mailväxlingen och kolla att ni inte lovat bort något.

Skicka faktura på vad ni vill ha, lämpligtvis dubbla beloppet på vad ni skulle tagit om det varit ett uppdrag. Använd kort betalningstid.

Betalar han inte skicka påminnelse med extra avgift pålagd. Sen kan ni ta fram kronofogden eller gå till tingsrätten.

Kolla vad ni skrivit i mail bara.
 
Förmodligen äger mäklarfirman de ekonomiska rättigheterna till bilderna -- men du som tagit bilderna äger den ideella upphovsrätten. Denna kan man aldrig sälja.

Eftersom bilderna publicerats utan tillstånd kan alltså både mäklarfirman och fotografen kräva ersättning.
 
Då jag är anställd på mäklarfirman så valde jag att gå lite mer försiktigt fram. Ville mest veta att jag har rätt innan jag kontaktade mäklarfirman ifråga. Har bett dem ta bort bilderna och hänvisat till upphovsrätten. Får väl se vad som händer. Hade jag varit frilans hade jag nog varit tuffare.

Tack för era svar!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.