Svarar både till Henry och Ola med detta svar:
Ja, Ola, din fråga är ju ganska spot on. Om jag skulle göra som jag beskriver i tråden blir det ju resultatet att jag får sälja mig billigt i början och ha en högst tveksam nivå av kronor-per-nedlagd-arbetstimme för att vinna ny publicitet, bygga portfolio och erfarenhet. Men på ett sätt ser jag det bara som att investera i sin egen marknadsföring. Jämför det med att jag istället skulle lägga pengar på att köpa annonser i lokaltidningen för x tusen kronor eller att köpa plats i något skyltfönster, eller annan fysisk reklam. Det minskar ju visserligen inte min omsättning, men mitt resultat. Det jag pratar om blir ju samma sak fast tvärtom, att jag besparar mig marknadsföringskostnader genom att få fler, men rabatterade jobb i början.
Att det skulle vara att "hora" bort sina tjänster och att vara orespektfull mot alla som lever på foto kan jag inte riktigt ta åt mig av. Då kan man ju ponera att alla butiksägare resonerar likadant när det öppnar en ny butik i samma bransch och skyltar med öppningserbjudanden - 50% på ditt och datt - "Det är ju under inköpspris! Vad tror han? Ingen kommer att vilja köpa varan till fullpris när han väl slutar med erbjudandet!". Det fungerar ju inte så till 100%, om de kunder man lockar till sig gillar ens arbete kommer de ju att återkomma nästa gång de behöver ett fotojobb, även om det då blir till fullpris, i synnerhet om man är väldigt tydlig med att det är ett tillfälligt erbjudande. (Även om det ligger sanning i det också, eftersom butikerna säljer en j*vla massa oxfile när den kostar 139kr/kilo men inte mycket när den kostar 259kr/kilo. Min poäng kvarstår dock att man troligen vinner nya kunder som gillar det man gör och förhoppningsvis kan tänka sig ett fortsatt samarbete trots fullpris.)
Henry - ditt inlägg visar ju att denna typ av "prispress" är vanlig, även i andra branscher. Ganska självklart och förståeligt tycker jag.
Alla företagare vill ju förstås fakturera 100% av sin arbetstid, utan rabatter, utan avrundningar nedåt, utan att behöva besvara följdfrågor som inte kan debiteras, inte behöva "go the extra mile". Men så länge jag känner att det är viktigare att vinna nya kunder, förstärka portfolion och bli sysselsatt så kommer jag nog kunna tulla lite på ovanstående ideal. Risken är annars att jag sitter hemma vid datorn och knyter näven för att jag inte har några kunder i min lilla stad, för att ingen känner till mitt arbete och att ingen vill betala fullpris för något de inte sett tidigare eller ens hört talas om när jag väl försöker sälja in mina tjänster.