Annons

Hur fungerar Auto ISO på D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har min D100 inställd på auto ISO (customfunction 3) men jag har aldrig märkt att den någonsin ändrar på ISO värdet för att inte ge för långa slutartider. I manualen står det inte någonting om under vilka förhållandet kameran är tänkt att ändra värdet. Är det någon som kan förklara??

Thomas
 
Hej Thomas
Ställ in läge slutartidsprioritering "S" på den
tid du vill ha. Auto-ISO kommer då att justera ISO så att slutartiden bibehålls mht ljuset.
Jag använder själv funktionen vid sportfotografering då det krävs snabba tider.

Se upp för bruset vid högre ISO-värden.

Hälsningar
Anders Bergstrand
 
Tack Anders.

I S-läge hände det faktiskt något. Jag använder själv nästan aldrig tidsförval. Men om jag förstår manualen rätt så ska det fungera i övriga lägen också men där kan jag inte se att det händer något.

Thomas
 
Ahaaa. nu börjar jag förstå. Det är tydligen bara om uppmätt exponering ligger utanför möjlig inställning på kameran som ISO värdet ändras. Om man som jag ofta kör i A-läge så är det bara när 30 sekunder inte räcker till för rätt exponering som ISO värdet ändras.

Jag vet inte varför men jag fick för mig att ISO värdet skulle kunna ändras redan om jag fick slutartider som medför risk för skakningsoskärpa eller något sådant, men så är det alltså inte.

Då förstår jag också att man märker denna funktion lättas i S-läge. Där kan man ju ganska snart hamna i lägen där vald slutartid och största bländaröppning ändå inte ger tillräcklig exponering.

Thomas


PS

Att jag trodde att ISO värdet skulle ändras redan vid risk för skakningsoskärpa beror nog på att jag använder en Konica Hexar också. Den kameran har världens mest smarta exponeringsfunktioner. Konstigt att inte fler har tagit efter.

DS
 
Kolla Custom Functions

I D70:n kan man ställa gränsvärdet för när slutarhastigheten blir för långsam och Auto ISO träder i funktion. Custom Function #21 och heter Shutter spd. Går att ställa mellan 1/60 och 30". På så vis fungerar det ju så som du tänkte, om du tex sätter 1/15 eller 1/30 som max slutartid.
 
Ja, den funktionen verkar vara vad jag hade tänkt mig. Den finns tyvärr inte på D100. Får väl börja spara igen ;-)

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.