Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotograferar proffs!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

obelix

Medlem
Jag försöker lära mig att knäppa kort manuellt!

Men ni proffs använder ni alltid manuell inställning eller använder ni oxå förinställda program, om det finns?

För dom förinställda klarar ju rätt så ofta hyfsade bilder ,

Det jag tycker är svårt är att veta vilka värden som man ska ha ,

finns det några standard värden som man brukar börja med när man fotar manuellt??

MVH Linus!!

Det finns inga standardvärden. Val av slutare och bländare är beroende av vad du vill skapa i bilden.

Är kort skärpedjup viktigt, välj stor bländare
Är långt skärpedjup viktigt, välj liten bländare
Är det viktigt att frysa rörelse, välj kort tid
Vill du påvisa rörelse genom rörelseoskärpa, välj lång tid.

I de två första fallen är bländarförval bra. A eller Av heter det på din kamera. Då styr du skärpedjupet och får leva med den tid kamerans ljusmätare ger dig

I de två senare fallen är tidsförval bra. S eller Tv heter det på din kamera. Då styr du exponeringstiden och får leva med den bländare du får.

Jag har tre artiklar att rekommendera som jag skrivit för att förklara detta.

http://www.arleklint.se/kurs/kurs_del1.htm
http://www.arleklint.se/kurs/kurs_del2.htm
http://www.arleklint.se/kurs/kurs_del3.htm

obelix skrev:

finns det några standard värden som man brukar börja med när man fotar manuellt??

"Sunny sixteen" regeln säger att vid normalt soljus så är "rätt" exponering vid f/16 1/ISO.
Så vid ISO 100 så är det 1/100 f/16 och vid ISO 200 är det 1/200 f/16 osv.

Detta är en tumregel och vad som blir bäst kan variera lite beroende på hur starkt soljuset är.
Själv brukar jag börja på 1/500 f/8 ISO 100 och justera efter hand. Givetvis så får man öka exponeringen när det är sämre ljus.

obelix skrev:
Jag försöker lära mig att knäppa kort manuellt!

Men ni proffs använder ni alltid manuell inställning eller använder ni oxå förinställda program, om det finns?

För dom förinställda klarar ju rätt så ofta hyfsade bilder ,

Det jag tycker är svårt är att veta vilka värden som man ska ha ,

MVH Linus!!
Jag tycker att tidsautomatik är överlägset bäst. Då har du full kontroll över skärpedjupet, eftersom du väljer bländaren, tycker att tiden också är lätt att reglera den vägen. Manuellt använder jag aldrig numera. de gånger jag vill vara kreativ eller mer nogrann med exponeringen slår jag på spotmätningen och använder mig av kamerans exponeringslås.

En del proffs kör alltid med automatik, andra alltid manuellt. Sen finns alla varianter där emellan. Det är helt enkelt vana, tycke och smak som avgör.

Du ska inte tro att alla proffs har så bra koll på tekniken, det är ju bilderna man är intresserade. Däremot lär man sig vad som funkar och hur man ska få till det.

En gott råd är att lära sig hur ljusmätarern fungerar i grunden. Det har man alltid nytta av. Även om man kör automatik vill man ju ha full koll på vilka motiv som funkar med automatik eller inte.

Jag kör som regel med automatik, men sport och andra situationer där ljuset är konstant så ställer jag in manuellt. Det är säkrare.

Ett annat räd är att lära sig att se ljuset. Det går inte alltid att avgöra vad som är en rätt exponerad bild, utan man måste ibland välja vilken stil man vill ha på bildern.

Re: Re: Hur fotograferar proffs!!??

paul innergård skrev:
Jag tycker att tidsautomatik är överlägset bäst. Då har du full kontroll över skärpedjupet, eftersom du väljer bländaren, tycker att tiden också är lätt att reglera den vägen. Manuellt använder jag aldrig numera. de gånger jag vill vara kreativ eller mer nogrann med exponeringen slår jag på spotmätningen och använder mig av kamerans exponeringslås.

Nu blandade du ihop begreppen. Programautomatik/manuellt (M/S(Tv)/A(Av)/P) har inget med mätmetod spot/matrix/centrumavvägt att göra.

Själv hoppar jag vilt mellan de olika valen beroende på vad som är viktigt eller svårt i bilden.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Hur fotograferar proffs!!??

Arleklint skrev:
Nu blandade du ihop begreppen. Programautomatik/manuellt (M/S(Tv)/A(Av)/P) har inget med mätmetod spot/matrix/centrumavvägt att göra.

Själv hoppar jag vilt mellan de olika valen beroende på vad som är viktigt eller svårt i bilden.
Nej jag tror att det är du som missförstått mig. Läs igen så blir det nog mer begripligt. Angående spotmätningen så vet jag att den inte hänger ihop med vilken typ av exponeringsautomatik man använder. Ville bara försöka förklara att exponeringslåset gör att man inte behöver ställa om kameran till manuellt vid knepiga ljusförhållanden, och då lämpar sig spotmätningen bra för exakta resultat. Hoppas det blev begripligare.

froderberg skrev:
Du ska inte tro att alla proffs har så bra koll på tekniken, det är ju bilderna man är intresserade. Däremot lär man sig vad som funkar och hur man ska få till det.[/B]

Jag har ofta drabbats av misstanken att amatörer som jag själv ägnar mer tid åt att fundera över teknik och arbetssätt än de som har det som yrke ... :)

Men delvis ligger det i sakens natur, som amatörfotograf fotar jag ju enbart och uteslutande för nöjes skull och då är det ganska naturligt att överarbeta det hela en del.

En gott råd är att lära sig hur ljusmätarern fungerar i grunden. Det har man alltid nytta av. Även om man kör automatik vill man ju ha full koll på vilka motiv som funkar med automatik eller inte.

Jag kör som regel med automatik, men sport och andra situationer där ljuset är konstant så ställer jag in manuellt. Det är säkrare.

Lustigt, jag gör nämligen i stort sett tvärtom :) Normalt kör jag manuellt, men ofta kör jag med tidsautomatik när jag t.ex. fotar fotboll. Men det handlar då förstås om de gånger ljuset inte är konstant, på till exempel en fotbollplan där en tredjedel av planen ligger i skugga hinner jag inte med och låter automatiken hjälpa till - det händer att den blir lurad, men jag på det stora hela imponerad av hur träffsäker den är.

Ett annat räd är att lära sig att se ljuset. Det går inte alltid att avgöra vad som är en rätt exponerad bild, utan man måste ibland välja vilken stil man vill ha på bildern.

Håller helt med. Jag är (fotografiskt sett) uppväxt på den tiden det var helt naturligt att både fokusera och (mestadels) exponera manuellt. Har man aldrig provat är det lärorikt att köra manuellt -- man kommer snabbt börja kunna "se" ljuset på ett helt annat sätt än förut. Efter ett tag blir det mycket mer begripligt hur ljusmätaren arbetar, förstå när den blir lurad (vilket de imponerande sällan blir). Det finns ju situationer det det är omöjligt att få allt rätt, då måste man som sagt välja en stil och därmed bestämma vad som ska exponeras hur. Med lite träning blir sådana beslut ganska automatiska.

Skönt att proffsen är "mänskliga":)

Ja det ju det att man vill lära sig att veta vad som ska göras när bilden inte blir rätt i automatiken,

Man vill ju inte stå i flera minuter å testa å vrida på ratten å stäla in slutartider , bländarvärden osv

Man vill bli säker på ljuset som ni nämner!

Slutar tiden har jag fått hyffsad kläm på !

Så det är bara att fortsätta att öva, prova å labborera!!

Tack för alla svar , men hoppas att tråden fortsätter ett litet tag till med mer kloka svar!!

MVH Linus

Det viktigaste är att du lär dig se vad du vill få fram i bilderna.

Om du lär dig se det är det sedan lätt att läsa in sig på hur kameran kan hjälpa dig.

obelix skrev:
Skönt att proffsen är "mänskliga":)

Ja det ju det att man vill lära sig att veta vad som ska göras när bilden inte blir rätt i automatiken,

Man vill ju inte stå i flera minuter å testa å vrida på ratten å stäla in slutartider , bländarvärden osv

Man vill bli säker på ljuset som ni nämner!

Slutar tiden har jag fått hyffsad kläm på !

Så det är bara att fortsätta att öva, prova å labborera!!

Tack för alla svar , men hoppas att tråden fortsätter ett litet tag till med mer kloka svar!!

MVH Linus
Jag lärde mig mycket om ljuset när jag använde Canon F1 new med manuell mätning och följevisarsystem, samt deras sökarskiva med utsnittsmätning (9% i mitten). Följevisarsystemet är suveränt och det är bara att vrida bländaren lite förbi, alternativt under indexet för korrekt exponering om du känner för kompensering av mätningen. Nikons manuella FM3 A har en liknande sökare med följevisare.

Alla ljusmätare i moderna kameror fungerar i princip likadant. Har du koll på det är det inte så svårt.

Mätaren tror att världen är grå och reflekterar 18 procent av ljuset som faller på yta. Fotograferar du en vit yta med automatik blir den grå.

Samma sak om du fotograferar en svart yta. Kameran har ingen koll på om det är en svart eller vit yta, den kollar bara hur mycket ljus som studsar från ytan.

För att inte bli lurad har kamerorna flera mätzoner som kameran kan jämföra mätvärdena mellan och därmed göra en exaktare exponeringsbedömning.

Du kan också använda spot- eller utsnittsmätning för att mäta en liten del av bilden. Jag tycker att man ska vara försiktig med att använda spotmätning innan man verkligen behöver och behärskar det. Ofta är det snabbare att använda den vanliga flerfältsmätningen och rikta den mot en lämplig del av bilden och sedan låsa mätvärdet. Så jobbar jag i alla fall oftast.

Inte läst så mycket över

Men jag tycker att man ALLTID ska ha manuellt för att kunna ställa in bilden som man vill, det är ju inte kameran som ska göra bilden, det är du. I värsta fall kan man använda slutarauto så att man kan ställa bländaren själv, men det är bättre att träna på att ställa in kameran själv än att bli missnöjd och sitta timmar i photoshop.

Jokes skrev:
Inte läst så mycket över

Men jag tycker att man ALLTID ska ha manuellt för att kunna ställa in bilden som man vill, det är ju inte kameran som ska göra bilden, det är du. I värsta fall kan man använda slutarauto så att man kan ställa bländaren själv, men det är bättre att träna på att ställa in kameran själv än att bli missnöjd och sitta timmar i photoshop.
Om alla tyckte som du, funnes ingen automatik på några kameror. Som arbetande fotograf är det ofta av vikt att kunna operera snabbt, och då är inte alltid manuell exponering att föredra. Visserligen är en förinställd manuell exponering ibland det snabbaste, men automatiken funkar ändå bra i många fall.

Finns ingen som helst anledning att inte använda någon form av automatik om man är en arbetande fotograf "på fältet".
Rackla runt med manuella inställningat, kan man hålla på med i studio och andra kontrollerade miljöer.

/ E

Det beror ju alldeles på vad man plåtar. "Proffs" finns ju inom alla möjliga genrer.
Visst kan man vara purist och tycka att man alltid måste mecka med manuella inställningar för sakens skull, men vad finns det för anledning? Så länge automatiken är till hjälp så ska man väl utnyttja den? Bara man vet vad som händer och hur automatiken jobbar.

Plåtar man landskap och heter Ansel Adams så har man tid med att härja med spotmätare och ta en exponering i timmen.

Jobbar man inom dagspress med tighta tidsramar får man jobba på andra sätt.

För mig personligen skulle det vara helt värdelöst att låta kameran välja fokuspunkt automatiskt. Jag använder oftast kameran som om den var byggd på 80-talet: centrumvägd mätning och tidsautomatik. Ibland kan det vara vettigt med manuell exponering. Konsert med konstant ljus, men med många spotar som kan lura mätaren är ett sådant exempel. Då kör jag manuellt och kollar då och då av med spotmätaren att inget fräter ut för mycket.

Håller man på ett tag hittar man snart ett sätt som funkar. Jag tycker nog att det är jag som gör bilden även om jag skulle förfalla till programautomatik och jpeg någon gång ibland..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar