Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fota i dimma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag har inte varit ute och fotat i gryningen än, men nu drar jakten snart igång och då vill jag vara förberedd.

För att bäst få med dimman som kan vara på vissa ställen ute i markerna......det där lilla disiga, eller hur jag ska beskriva det.
Finns det några tips om hur jag ska gå till väga?
Eller är det bara att köra på bländar prio, högt iso?

Jag skulle säga manuell exponering, stativ och lågt iso. Det finns ingen anledning att skruva upp isot när du fotar något som i det närmaste står still, och har möjlighet att ha kameran på stativ.

Dimma kan ofta lura ljusmätaren till att underexponera en aning, men eftersom du kör digitalt så kan du ju bara ta ett par testexponeringar.

Motljus i dimma blir ofta riktigt snyggt, speciellt när solens första strålar bryter igenom lövverk och bildar ljusstrålar i dimman. Däremot är min erfarenhet att dimman inte blir fullt lika spektakulär på bild som i verkligheten. Tyvärr.

Att fota i dimma skiljer sig inte mycket från att fota utan dimma, så det är bara att köra på. Kör bländarprio om du vill ha kontroll på skärpedjup, ställ in lägsta möjliga ISO som ger en slutartid för att bilden inte ska bli suddig. Fota i RAW så kan du ändra vitbalans sedan, annars kan du testa lite olika vitbalansinställningar om du fotar JPEG för att se vilken som funkar bäst vid tidpunkten då du fotar (brukar dra åt det blå hållet tidigt på morgonen med auto-vitbalans).

Tackar för svaren.......
Glömde visst en sak :) jag ska fota djur och dom rör sig lite, därav en gissning av högre iso.
Men jag ska göra lite försök innan för att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar