Annons

Hur fokuserar man rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
När jag fotar människor är det inte alltid så lätt att sätta fokus på ögonen och behålla den där. Ofta flyttar jag kameran mellan bilderna eller så flyttar sig modellerna och ögonen blir helt plötsligt oskarpa. Finns det någon speciell teknik eller knep för att kringå problemet? Eller måste alltid modellens ögon vara i en fokuspunkt på kameran?

Senast ändrad:
Det enklaste, som säkert många gör, är att använda mittfokuspunkten, lägga den i ögat, och sedan komponera om bilden. Att ändra fokuspunkt när modellen intar olika ställning och rör sig över bildytan är enkelt på en spegelfri kamera med touch på skärmen, men mer komplicerat på kameror utan touch-kontroll.

Tyvärr fungerar inte metoden med mittfokuspunkt och komponera om bra med mycket stor bländaröppning och relativt kort brännvidd. Det kan gå med åttifemman, men med 50/1,2 får man använda en annan taktik.

Man kan använda någon av de andra korslagda punkterna, och kanske flytta om med pilknapparna efter behov.

Före AF var det kanske lite enklare att lägga fokus där man ville ha det i en del kameror vid manuell fokusering, men i DSLR är det inte en lösning.

Det enklaste, som säkert många gör, är att använda mittfokuspunkten, lägga den i ögat, och sedan komponera om bilden. Att ändra fokuspunkt när modellen intar olika ställning och rör sig över bildytan är enkelt på en spegelfri kamera med touch på skärmen, men mer komplicerat på kameror utan touch-kontroll.

Tyvärr fungerar inte metoden med mittfokuspunkt och komponera om bra med mycket stor bländaröppning och relativt kort brännvidd. Det kan gå med åttifemman, men med 50/1,2 får man använda en annan taktik.

Man kan använda någon av de andra korslagda punkterna, och kanske flytta om med pilknapparna efter behov.

Före AF var det kanske lite enklare att lägga fokus där man ville ha det i en del kameror vid manuell fokusering, men i DSLR är det inte en lösning.

Vad är det för taktik man använder gällande 50 1,2? Det är den taktiken jag vill veta.

Vad är det för taktik man använder gällande 50 1,2? Det är den taktiken jag vill veta.

Om man ska använda stor bländaröppning med kort brännvidd måste man välja fokuspunkt där man vill ha fokus. Manuell fokusering kan gå om sökarskivan duger för att fokusera manuellt och man har bra syn, eller vald fokuspunkt som man placerar i närmaste ögat. Man använder pilknapparna för att skifta fokuspunkt.

Gluggen måste också vara samkalibrerad med kameran. Man kan behöva mikrojustera fokuseringen för att den ska hamna rätt.

Med en modern digitalkamera föreslår jag manuell fokusering i "live view" med förstoring.

Som Urban antydde så är fokuseringsskivorna i autofokusspegelreflexkameror inte så värst lämpade för manuell fokusering med ljusstarka objektiv.

Jag förstår att du är ute efter något mer konkret, men mitt bästa tips är nog ändå att fota mycket och lära sig sin kamera/objektiv. När det blir väldigt närgånget brukar jag ex på vissa objektiv lägga skärpan på näsan och sedan flytta kameran framåt 1-2 cm. Gör liknande ett par gånger så sitter skärpan på de flesta foton.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Om jag förstår rätt så flyttar både fotograf och modell runt en del vilket gör det svårt att använda live view för att sätta fokus rätt.

Mittpunkten borde också vara svår att använda. Om det är porträtt som fotas är det väl en del foto i stående format och då vill man sannolikt inte lägga mittpunkten i ögat.

Att använda "touch" kontroll för fokus tycker jag också är knepigt, speciellt om man själv rör sig, byter vinkel och även motivet rör sig. Det är ganska knepigt att peka exakt rätt.

Jag tycker det här är den typen av foto där en traditionell systemkamera men en rejäl sökare verkligen kommer till sin rätt.

Jag skulle pröva med att välja någon av de "övre och yttre" punkterna i stående läge (vet inte hur det är på Nikon) men på min Canon 5D är det superenkelt att flytta fokuspunkten med "joysticken" utan att ens släppa ögat från sökaren.

Sedan gäller det att sätta punkten i ögat, om kameran har "spot"-fokus, dvs en förminskad fokuspunkt kan det vara värt att prova detta så man undviker att fokus fastnar på näsan.

Detta sagt - jag är absolut ingen van modellfotograf - så jag kan mycket väl vara ute och cykla.

Tror inte att du är ute och cyklar. Hade gjort något liknade själv. Har lite erfarenhet av studio men inte av modelfoto direkt. Oftast kör man ju på bländare 16 och då gör det inte så mycket om man missar fokus lite.

Stor bländaröppning och modell som rör sig är givetvis svårare. På min D800 har jag i utomhussituationer testat följande fokus på ögat och det har fungerat hyffsat.

Detta är en sådan sak som kräver övning även "proffset" missar i sådan situation.

Traditionell systemkamera med rejäl sökare?
Olympus Pen F med G Zuiko 60/1,5 Ilford FP3.
Bild från 1967, skannad ur mitt album

Jag hittade inget öga att fokusera på så jag tog bara det jag tyckte såg bra ut. Fokus hamnade antagligen lite närmre än närnsta ögat att döma av håren. Pen F har bara mattskiva, inga mikroprismor eller sånt.

http://migrated.ifokus.se/uploads/f04/f04d9fac3c54d70ad57a2acadb9ba2bf/christina.jpg

Fusk med solglasögon på modellen! :)

En bra bild, men jag är rätt säker på att det är svårare att få till en bild där skärpan hamnar precis på modellens öga med ett 50mm f/1.2 och en modern digtalkamera. Med dagens krav på skärpa och upplösning blir det ännu svårare.

Om man kan byta ut sökarskivan i kameran mot en som är gjord för manuell fokusering så är ditt förslag nog inte så dumt, men jag tror inte att det går att göra så lätt på trådskaparens kamera.

Om jag förstår rätt så flyttar både fotograf och modell runt en del vilket gör det svårt att använda live view för att sätta fokus rätt.
Om både fotograf och modell flyttar runt för snabbt så blir det svårt att fokusera överhuvudtaget, oavsett vilken metod man använder.

Jag tror att man får finna sig i att fotografera ganska stillsamma motiv om man vill ha ultrakort skärpedjup.

Om både fotograf och modell flyttar runt för snabbt så blir det svårt att fokusera överhuvudtaget, oavsett vilken metod man använder.

Jag tror att man får finna sig i att fotografera ganska stillsamma motiv om man vill ha ultrakort skärpedjup.

Min poäng var alltså att om motivet flyttar sig och fotografen flyttar sig så är det lättare att använda traditionell sökare och fokus än att använda LiveView. Helt lätt blir det nog aldrig! :)

Själv använder jag LV nästan enbart när kameran står på stativ.

Och kanske det tarvar en förklaring varför sökaren i en modern DSLR inte fungerar så bra för manuell fokusering?

När man började sälja kameror med mindre ljusstyrka på normalzoomen än de tidigare normalobjektiven blev sökaren mörkare. För att råda bot mot det, tog man bort mattskivan, som sprider ljuset mer och därför blir lite mörkare, och man ersatte den med en mikroprismaskiva som koncentrerar ljuset mot okularet.

Mikroprismaskivan, som har olika esoteriska namn (Acute Matte och andra), är lite mer genomskinlig än en mattskiva, så att den släpper igenom mer ljus. Nackdelen med den när man ska ställa skärpan är att man kan tycka att bilden är skarp också när skärpan ligger lite bortom sökarskivan eller hitom. Bilden blir liksom skarp hela tiden.

Gamla systemkameror hade oftast omkring f/2 på normalen, medan de nya har ungefär f/4 vid motsvarande inställning av brännvidden på normalzoomen. Med den nya typen av sökarskiva får man ungefär lika mycket ljus fram till ögat trots den lägre ljusstyrkan på optiken.

Det vi har förlorat är möjligheten att använda sökarskivan för att ställa skärpa.

Nu beror det såklart på vad man ska ha bilden till, men i de allra flesta fall behöver åtminstone inte jag alla pixlarna i slutresultatet. Så lösningen för mig är enkel - beskär i efterhand.

Jag fotar normalt en hel del småkryp under vattnet, men nu när vi nyss fått barn är det ett lite större kryp på land. Det gemensamma med de motiven är att de inte går att styra utan det gäller att hänga på och hitta rätt ögonblick. Och en bild utan ögat knivskarpt är ett misslyckande. Eftersom jag gillar riktigt kort skärpedjup blir det lite lurigt. Att spraya är inget för mig, då jag vill försöka hitta det perfekta ögonblicket vid fotograferingen och inte hålla tummarna för at jag hittar det i datorn efteråt. Att flytta runt fokuspunkten är inget jag vill/hinner pyssla med.

I praktiken betyder det att jag nästan alltid fotar med enbart mittpunkten aktiv och (åtminstone på land) med största bländare. Sedan beskär jag och har en slutbild med kanske 15 av de ursprungliga 24 megapixlarna kvar. Det ger mig full koll, enkel hantering och tillräckligt stora bildfiler.

När jag fotar människor är det inte alltid så lätt att sätta fokus på ögonen och behålla den där. Ofta flyttar jag kameran mellan bilderna eller så flyttar sig modellerna och ögonen blir helt plötsligt oskarpa. Finns det någon speciell teknik eller knep för att kringå problemet? Eller måste alltid modellens ögon vara i en fokuspunkt på kameran?

Din D5200 har 3D-tracking. Aktivera det.

Använd AF-C. Sätt fokus på närmaste ögat med mittpunkten, komponera om och låt kameran följa ögat. Fungerade som en dröm på min D7000.

Använd Focus priority för att prioritera skärpa om du vill. Jag brukade använda Shutter priority för att prioritera att fånga rätt ögonblick.

Med reservation för att det är över ett år sedan jag fotade Nikon senast :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar