Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur f-n inaktiverar man klickljuden i IE?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dryg grej med Firefox!

Om man vill öppna ett nytt fönster och trycker ctrl-n kommer startsidan upp? Ofta vill man att samma sida skall komma upp i det nya fönstret, så blir det i IE. Går det att ställa in nånstans?

Re: Dryg grej med Firefox!

mange78 skrev:
Om man vill öppna ett nytt fönster och trycker ctrl-n kommer startsidan upp? Ofta vill man att samma sida skall komma upp i det nya fönstret, så blir det i IE. Går det att ställa in nånstans?
Vet inte, ska rodda lite. Men det bästa är ju att öppna en ny flik, ctrl-t.

mange78 skrev:
Dryg grej med IE! Ofta vill man inte att samma sida skall komma upp i det nya fönstret, så blir det i FF. Går det att ställa in nånstans?

Nej, men allvarligt talat, varför? Varför vill du ha samma sida i två fönster? Öppna länkarna du vill besöka i nya fönster istället. Själv har jag ställt in FF så att varje gång en sida försöker öppna en länk i ett nytt fönster kommer den som en ny tab istället. Mycket smidigt och man slipper få 10 fönster

mange78 skrev:
Det finns en extension som heter Tab Mix Plus, där kan man ställa in om nya tabs ska vara blanka, visa hemsidan eller den aktuella sidan. Det går också att ställa in så att t.ex. dubbelklick på taben öppnar en ny tab med samma sida.

flikar

för mig är det flikar som gör valet enkelt

plus att ja kan ställa in så att flera flikar öppnas då ja startar :)

så alla mina favorit sidor öppnas då ff startar :)

Ok, det här med att öppna en ny sida går alltså att lösa.

MEN, nu har jag stött på ett annat problem med Firefox. Det strular ofta när man ska kolla på webb-tv sändningar, ex. går det inte att förstora till helskärm på tv4.se eller svt och på svt blir det heller inget ljud. Finns det nåt sätt att lösa detta i Firefox?

mange78 skrev:

MEN, nu har jag stött på ett annat problem med Firefox. Det strular ofta när man ska kolla på webb-tv sändningar, ex. går det inte att förstora till helskärm på tv4.se eller svt och på svt blir det heller inget ljud. Finns det nåt sätt att lösa detta i Firefox?
Inga problem för mig, jag kollar på Rapport nästan varje dag här i Norge (på fullskärm).

Du vill verkligen inte köra FF va? =)

Emil-G skrev:
Inga problem för mig, jag kollar på Rapport nästan varje dag här i Norge (på fullskärm).

Du vill verkligen inte köra FF va? =)

Jodå, jag vill verkligen ge det en chans! Men såna här problem kan jag inte ta, då jag ofta tittar på nyhetsinslag eller missade program på webben. Och när man då inte får det att fungera med Firefox men det fungerar sekunden senare med IE vill jag försöka hitta en lösning på det.

Mankan G skrev:
Hi folks

Som jag ser det så ÄR IE standarden idag eller egentligen hela Microsofts (MS) programsviter de som sätter standarden. Hur gärna vi vill det eller ej så är IE fullständigt förkrossande oövervinnerligt störst idag. Alla andra tillsammans är bara en fis i rymden.

MAnkan

Jag kan inte riktigt hålla med dig där. I undersökningar bla. gjorda av något bolag åt BBC i England visade det sig att 10-15% av dagens surfare använder Firefox. IE har naturligtvis fortfarande överläget men har tappat ifrån sina 90% och ligger på någonstans runt 80% i dagsläget. Så värst överlägset krossande vill inte jag kalla det.

BTW. Det är inte MS som sätter standardena, det är The World Wide Web Consortium (http://www.w3.org/), MS bara struntar i att följa riktlinjerna som w3c ger ut, IE stödjer ju inte ens CSS2, och CSS3 är påväg ut, om den inte redan kommit. skandal :).

mange78 skrev:

Jag använder både svt.se och tv4.se dagligen för att kolla på nyheter då jag inte har någon tv.

Jag har aldrig haft problem med detta, skulle tro att det plugin'sen dvs. programmet som faktiskt kör video-klippen som strular. Jag använder mest Windows Media Player och Quicktime för att spela upp klipp i webbläsaren och det har fungerat helt felfritt hittils. Kanske behöver du uppgradera Media Playern?

Ang. fullscreen så är det heller inga problem, det är bara att högerklicka på bilden och välja Zoom - Fullscreen. Fixat!

larsbengtsson skrev:
Jag använder både svt.se och tv4.se dagligen för att kolla på nyheter då jag inte har någon tv.

Jag har aldrig haft problem med detta, skulle tro att det plugin'sen dvs. programmet som faktiskt kör video-klippen som strular. Jag använder mest Windows Media Player och Quicktime för att spela upp klipp i webbläsaren och det har fungerat helt felfritt hittils. Kanske behöver du uppgradera Media Playern?

Ang. fullscreen så är det heller inga problem, det är bara att högerklicka på bilden och välja Zoom - Fullscreen. Fixat!

Jo, jag har fått detta att fungera nu, just genom att högerklicka. Det behövdes inte med IE, där fanns en knapp för helskärm som var helt borta i Firefox.

En annan grej har dykt upp som stör mig och som uppkommer när man surfar runt på exempelvis FS eminenta forum. När man är inne på förstasidan i forumet och scrollar ner till ex. Canons objektiv och går in där och sen trycker på back i webbläsaren kommer man tillbaka till början på den förra sidan. Jäkligt drygt, då får man liksom scrolla ner igen för att fortsätta ner i kategorierna. Varför? IE har ju löst det så fint att man kommer tillbaka till där man var innan man gick vidare.

Haha... Finns det fortfarande folk som använder IE? Den med "nya" flikfunktioner kommer nog att äta upp all kraft från era datorer ;-)

mange78 skrev:
En annan grej har dykt upp som stör mig och som uppkommer när man surfar runt på exempelvis FS eminenta forum. När man är inne på förstasidan i forumet och scrollar ner till ex. Canons objektiv och går in där och sen trycker på back i webbläsaren kommer man tillbaka till början på den förra sidan. Jäkligt drygt, då får man liksom scrolla ner igen för att fortsätta ner i kategorierna. Varför? IE har ju löst det så fint att man kommer tillbaka till där man var innan man gick vidare.

Hmm det har du faktiskt helt rätt i. Det är något jag också saknar och stör mig lite på. Det roliga är att jag tror att Firefox hade en sådan funktion för ett tag sedan, konstigt att de tagit bort den.

Test...

Testade runt lite och jag tror faktiskt att vi får skylla lite på FS här bla.
Jag har testat lite andra sidor och beroende på hur de har kodat osv. så verkar det fungera. Testa t.ex. på www.svt.se, där flyger i alla fall mitt Firefox tillbaka, även aftonbladet.se fungerade även om det tog konstigt lång tid innan jag flög ner till där jag var när jag tryckte på länken.

Detta kan ju vara tillfälligheter, kanske bara är en miss eller någon ny standard som FS's forum inte följer. Det är även flera andra sidor som jag har testat där inte denna funktionen fungerar med Firefox.

TIPS: Till er som inte använt Firefox så länge kan jag tipsa om en av de bättre funktionerna. Klicka på länkar med ert scrollhjul så öppnas sidan i en ny tab ;), så slipper man hålla inne ctrl.

FF är segt, buggigt och många sidor ser inte rätt ut. Dessutom äter FF minne.

Numera är FF lika säkert/osäkert som IE, tom så att FF har fler säkerhetsproblem om man räknar funna buggar iallafall.

Nej, när jag gick tillbaka till IE 6 (64 bitars) kändes det som min dator flög och jag fick tillbaka mitt kära ctrl-n som jag använt mer är jag trott, dvs man klonar browsern och man kan klicka back osv i bägge fönstren.

Begåller bara FF eftersom jag är utvecklare.

Saknar tabbarna dock men de kommer ju i IE7.

Angående standards...w3c utfärdar rekommendationer, dom kan inte sätta standarder. Skillnaden är att w3c har många företag i ryggen men MS antagligen "bara" har sig själva.

IE7 är så vitt jag förstått ett stort steg i rätt riktning för att få slut på browserstandardkriget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar