Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur f-n inaktiverar man klickljuden i IE?

Produkter
(logga in för att koppla)
_Michael_ skrev:
Dessutom är det helt omöjligt att programmera webbsidorna som man vill ha dom när man hela tiden måste göra massa uppoffringar för att IE ligger efter...
Firefox är säkrare från massa "bös"/"joxx" som man inte vill ha... eller? ;)

Vad är det för bös/joxx man inte vill ha?

Jag kör Firefox, funkar bra. Har både Noscript och Flashblock installerat. Jag gillar flikarna också.
Överlag är FF bättre än IE för mig, men i ärlighetens namn kan jag få problem på vissa sidor, t.ex att den inte markerar vilka länkar jag varit inne på ibland, om jag scrollar längst ned i ett forum och klickar till nästa sida och sedan går tillbaka till föregående sida hoppar den upp till början av sidan, ibland hamnar textblock fel....Händer inte alltid, men ibland.

Men fördelarna uppväger. Dessutom är den grymt snygg med iFox Smooth-temat:)

Bilagor

• ff.jpg
    ff.jpg
    70.3 KB · Visningar: 369
Hi folks

Som jag ser det så ÄR IE standarden idag eller egentligen hela Microsofts (MS) programsviter de som sätter standarden. Hur gärna vi vill det eller ej så är IE fullständigt förkrossande oövervinnerligt störst idag. Alla andra tillsammans är bara en fis i rymden.

Jag tycker inte heller att MS program är perfekta men jag anser ändå att jag som progrtamutvecklare måste böja mig för övermakten. När jag sitter och arbetar med ett program som SPCS så retar jag mig på att knappar och annat handhavande inte stämmer överens med standarden.

Vi som bygger för webben eller utvecklar gränssnitt MÅSTE anpassa oss till standarden som ÄR MS vare sig vi vill det eller inte,

De stora massorna är vana med hur MS program fungerar. Om vi vill ha någon utöver några få nördar som sitter med Firefox, Opera etc som tittar på våra alster eller ska använda våra fantastiska applikationer via våra lysande gränssnitt så får vi helt enkelt stå där med mössan i hand och anpassa oss till rådande standard.

Jag har sjäv varit med om att införa en applikation på ett företag med över 5000 användare som vi ansåg vara busenkel men inte var så. Som ett brev på posten fick vi tusentals supportsamtal. Efter anpassningen till rådande standard = MS, så försvann problemet.

MAnkan

Mankan G skrev:
Hi folks

Som jag ser det så ÄR IE standarden idag eller egentligen hela Microsofts (MS) programsviter de som sätter standarden. H
Jag tycker inte det är några större fel på IE. Alla (nästan) siter funkar med den. Det jag saknar är flikar, och FF´s enkelhet med plugins som man hämtar direkt från gardinerna.
Och det IE saknar, även i XP, är möjligheten att personligt anpassa utseende och beteende efter användaren. Dessutom upplever jag den långsammare.

MS är störst med flest använare. Men det är ju knappast sunt för utvecklingen.

mange78 skrev:
Ok, hur komemr det sig att Firefox är bättre rustad mot sånt?
Microsoft försöker integrera allt i ett och samma skal, vilket gör det svårare att hitta luckor och läckor. Firefox kör ActiveX och scripts i en "egen liten värld" och märker direkt när koden efterfrågar hårdvara eller annan mjukvara. IE däremot kör allt genom Windows som inte gör skillnad på lokala applikationer och de som startas i browsern.

Firefox har idag 12-20% av marknaden enligt Wiki Firefox. Inte en helt omärkbar fis i universum...

Firefox

Pros:
- allt ovan
- oändligt antal plugins som förbättrar funktionaliteten (jämför med PS). Jag skulle byta till FF bara för reklamblockerare till exempel.

Cons:
- vissa sidor fungerar dåligt eller inte alls. Även om de är få måste man öppna dem i IE. Föga överraskande är Microsofts hemsida ett sådant exempel.

Mankan G skrev:
Hi folks

Som jag ser det så ÄR IE standarden idag eller egentligen hela Microsofts (MS) programsviter de som sätter standarden. Hur gärna vi vill det eller ej så är IE fullständigt förkrossande oövervinnerligt störst idag. Alla andra tillsammans är bara en fis i rymden.

Vi som bygger för webben eller utvecklar gränssnitt MÅSTE anpassa oss till standarden som ÄR MS vare sig vi vill det eller inte,

MAnkan

Visst, IE är störst (till viss del för att det är standard i Windows) därför måste man programmera efter IE (Men också FF) men att resten tillsammans skulle vara "en fis i rymden" håller jag inte med om. FF är faktiskt ganska stort idag och det växer hela tiden, en annan fördel med FF är att Mozilla väldigt ofta uppdaterar småsaker vilket kan dröja ett år innan Microsoft gör...

Sen att MS sätter standarden i alla sina program vill jag inte riktigt hålla med om, se på MS Frontpage och Adobe Dreamweaver...
Frontpage gör jobbet i HTML medans Dreamweaver gör samma sak fast i XHTML som ÄR standard idag.
Egentligen är det ju inte IE överhuvudtaget som sätter standarden inom webdesign utan det måste ändå vara W3 , läs mer på www.w3schools.com dom uppdaterade HTML till XHTML samt lite annat plock och har lysande validatorer... det är W3 som sätter standard!

timofej skrev:

Cons:
- vissa sidor fungerar dåligt eller inte alls. Även om de är få måste man öppna dem i IE. Föga överraskande är Microsofts hemsida ett sådant exempel.

Fel, microsofts hemsida fungerar hur bra som helst på Firefox. Testade precis :)

IE 7 verkar ju täcka in allt som ni ger Firefox plus för, i stort sett. Förutom då snacket om html och java standard.

Att IE inte följer kodstandarder kan göra det till ett helvete för oss utecklare, behöver speciella kodstycken titt som tätt för att den ska klara av de enklaste saker och det drar ner tempot. Privat har jag totalt gett upp att fulhacka en massa lösningar för det, men tyvärr måste man fortfarande bry sig om den målgruppen på jobbet.

Fler vettiga extensions till Firefox:
  • Adblock.
    Om man lägger ner lite tid på filtreringen där så kan man i stort sett bli av med reklam när man surfar, det är enorm skillnad på sidor som aftonbladet.
  • IE Tab
    Gör så att man kan se hur en sida skulle sett ut i IE direkt i Firefox, även om man skulle råka ut för något som är specialkodat för IE så behöver man inte byta browser.

mange78 skrev:
IE 7 verkar ju täcka in allt som ni ger Firefox plus för, i stort sett. Förutom då snacket om html och java standard.
Hur lång tid tror du det tar innan nån har hittat ett hål i IE7? Nog för att det finns ett "strutsläge" ("sand-box mode", koden körs i sin egen lilla värld utan möjlighet till kontakt med OS), men hur många vanliga användare kommer att köra det?

Emil-G skrev:
Hur lång tid tror du det tar innan nån har hittat ett hål i IE7? Nog för att det finns ett "strutsläge" ("sand-box mode", koden körs i sin egen lilla värld utan möjlighet till kontakt med OS), men hur många vanliga användare kommer att köra det?

Så det är alltså så att IE helat tiden har kontakt med OS? Och det har inte Firefox då alltså? Jag fattar inte detta riktigt...

mange78 skrev:
Så det är alltså så att IE helat tiden har kontakt med OS? Och det har inte Firefox då alltså? Jag fattar inte detta riktigt...
Firefox är ett helt vanligt, fristående program som körs precis som Photoshop ovanpå Windows. IE är en del av Windows (kommer märkas ännu tydligare i nästa version, den heter inte MSIE längre utan WIE, Windows Internet Explorer). IE är samma program som du använder för att bläddra på hårddisken (pröva gärna; skriv c: i adressrutan. Det enda som händer är att man byter utseende på programmet.)

Ännu roligare blir det när man går in ännu längre och upptäcker att "Utforskaren" ("Explorer" på engelska) är den kod som styr datorns skrivbord. Om "explorer" kraschar så försvinner allt från skärmen utom bakgrundsbilden och IE är en del av denna applikation (dock såpass fristående att de kan krascha var för sig).

mange78 skrev:
Fel, microsofts hemsida fungerar hur bra som helst på Firefox. Testade precis :)
Försök att uppdatera Windows eller Office via FF, hehe...

Här om dagen misslyckades jag att skaffa mig e-legitimation på Telias sida som ett annat exempel. Inte ens IE-tab plugin hjälpte.

Calle S skrev:
Jag kör Firefox, funkar bra. Har både Noscript och Flashblock installerat. Jag gillar flikarna också.
Överlag är FF bättre än IE för mig, men i ärlighetens namn kan jag få problem på vissa sidor, t.ex att den inte markerar vilka länkar jag varit inne på ibland, om jag scrollar längst ned i ett forum och klickar till nästa sida och sedan går tillbaka till föregående sida hoppar den upp till början av sidan, ibland hamnar textblock fel....Händer inte alltid, men ibland.

Men fördelarna uppväger. Dessutom är den grymt snygg med iFox Smooth-temat:)

Ser ut som Safari enligt dumpen...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto