Annons

Hur förvara kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.Sk

Medlem
Jag har en LOWEPRO LENSTREKKER 600 AW II som jag har ett 500mm med kameran alltid monterad. Frågan är om det har någon betydelse att kameran är på eller man borde ha dem delade? Vad tror ni? Hur förvarar ni er utrustning?
/Peter

Jag har en LOWEPRO LENSTREKKER 600 AW II som jag har ett 500mm med kameran alltid monterad. Frågan är om det har någon betydelse att kameran är på eller man borde ha dem delade? Vad tror ni? Hur förvarar ni er utrustning?
/Peter

Jag har alltid en glugg på kameran, och kameran står alltid framme, men aldrig samma objektiv, men det beror inte på nån uttänkt plan utan lämnar det objektiv som senast användes på. Däremot förvarar jag alla mina objektiv i byrålåda för att slippa damm och annat, med både bakre lock och linsskydd på. Jag har inga filter monterade utan tar på dom vid behov, jag ser ingen mening med filter monterat ständigt och jämt, jag har ännu inte repat något objektiv.

Har nästan alltid objektiv på mina hus, både i kamerväskan och i det skåp jag har övriga hus jag inte använder för tillfället.

Enda gången du kan skada ditt hus, med ett objektiv, är om du enbart lyfter i kameran med ditt 500mm på. :)

Hej!

Varför ta bort kamerahuset från objektivet om det alltid är monterat?
Du har ju en rygga att stoppa ner grejorna i, ger inte den tillräckligt
med skydd kan du ju t.ex linda en tjockare handduk eller liknande runt
grejorna!

Kenneth

Har nästan alltid objektiv på mina hus, både i kamerväskan och i det skåp jag har övriga hus jag inte använder för tillfället.

Enda gången du kan skada ditt hus, med ett objektiv, är om du enbart lyfter i kameran med ditt 500mm på. :)

Jag lyfter alltid ur objektivet med stativfästet, vilket är stort så det räcker till.
/Peter

Hej!

Varför ta bort kamerahuset från objektivet om det alltid är monterat?
Du har ju en rygga att stoppa ner grejorna i, ger inte den tillräckligt
med skydd kan du ju t.ex linda en tjockare handduk eller liknande runt
grejorna!

Kenneth

Tänkte mest på om kontakterna får stryk när det sitter ihop hela tiden.
/Peter

Tänkte mest på om kontakterna får stryk när det sitter ihop hela tiden.
/Peter

Snarare tvärtom. Man slipper slitage och risk att smutsa ner dem. Men meningen med systemkameran är ju att man kan byta objektiv så man ska nog vara ganska oförsiktig om man ska få problem.
Jag förvarar isärtaget bara om det behövs av utrymmesskäl vid t.ex. resa eller om kamerahuset ska säljas.

När du reser/transporterar kan det finnas anledning att separera hus och objektiv. Bajonetten eller objektivet bakre del kan knäckas om väskan utsätts för hårt tryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar