Annons

Hur förstora en liten bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Hur förstorar jag en bild från 20x30cm (300dpi, 16 bitar) till 30x40cm?

Bilden ska skrivas ut och ramas in.

Tacksam för tips! I värsta fall får jag börja om från början. Det var en del redigering så det vill man ju inte...

=0) Marie
 
Atena skrev:
Hej!
Hur förstorar jag en bild från 20x30cm (300dpi, 16 bitar) till 30x40cm?

Bilden ska skrivas ut och ramas in.

Tacksam för tips! I värsta fall får jag börja om från början. Det var en del redigering så det vill man ju inte...

=0) Marie

Går inte att göra utan att beskära bilden. Det är inte samma proportioner på 30x40 som 20x30. Om det absolut måste vara 30x40 så är det snabbaste och smidigaste sättet att använda beskära verktyget, skriv in vilka värden du vill ha; 30 x 40cm och förslagsvis 200 dpi. Klart! Du bör även göra om bilden till 8-bitar. Bifogar en bild...
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    9.3 KB · Visningar: 989
Atena skrev:
Hej!
Hur förstorar jag en bild från 20x30cm (300dpi, 16 bitar) till 30x40cm?

20cm * 30cm i 300dpi tilsvarer jo 2362px * 3543px så bildet er relativt stort fra før. Dersom du endrer dette til 30xm * 40cm i 230dpi blir bildet 2717px * 3622px

230dpi er, i de fleste tilfeller nok. Skriver du ut via tjenester som crimson (crimson.se) får du meget gode resultater ned til (i alle fall) 200dpi.

Dog: 20cm * 30cm tilsvarer ikke 30cm * 40cm så du må "crope" bildet for å få rett størrelse.

Så: I Photoshop (CS2) under "Image > Image Size" endrer du tallene i delen som heter "document size" og lagrer det når du er fornøyd med det du ser.
 
Re: Re: Hur förstora en liten bild?

Kyrre skrev:
230dpi er, i de fleste tilfeller nok. Skriver du ut via tjenester som crimson (crimson.se) får du meget gode resultater ned til (i alle fall) 200dpi.

Jag var just osäker om 200 dpi var okej nog för att ge bra utskrift (via fotobutik).

Har för mig att 300 dpi är minimum för bra utskift.
 
Crimson exponerar med 300 dpi, upp tom. 30x45 cm.
Skickar du in i 200 dpi, så interpoleras bilden.
Jag föredrar att interpolera själv.
Vet inte om det blir någon skillnad, men det känns bra att göra det själv.


/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Crimson exponerar med 300 dpi, upp tom. 30x45 cm.
Skickar du in i 200 dpi, så interpoleras bilden.
Jag föredrar att interpolera själv.
Vet inte om det blir någon skillnad, men det känns bra att göra det själv.


/Thomas

Nja, det beror på hur du väljer att göra och vilken tjänst man använder. Använder du prefix tjänsten kan du välja Lambda för 200 dpi och storleken 30x40. Dock får du då beskära bilden själv hemma.

200dpi räcker gott för printar i A3. Men sen beror det ju på om trådskaparen vill betala för en Lambda?
 
mange78 skrev:
Nja, det beror på hur du väljer att göra och vilken tjänst man använder. Använder du prefix tjänsten kan du välja Lambda för 200 dpi och storleken 30x40. Dock får du då beskära bilden själv hemma.

200dpi räcker gott för printar i A3. Men sen beror det ju på om trådskaparen vill betala för en Lambda?

Jag det är ju sant.
Jag menade Express- och Poster-tjänsterna.


/Thomas
 
mange78 skrev:
Nja, det beror på hur du väljer att göra och vilken tjänst man använder. Använder du prefix tjänsten kan du välja Lambda för 200 dpi och storleken 30x40. Dock får du då beskära bilden själv hemma.

200dpi räcker gott för printar i A3. Men sen beror det ju på om trådskaparen vill betala för en Lambda?


Hur gör man det föresten?
Gick till Prefixtjänsten och laddade upp en bild.
Ca. 30x40 cm, men som maskin kom Noritsu 300/30 upp, med upplösningen 300 dpi.


/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Hur gör man det föresten?
Gick till Prefixtjänsten och laddade upp en bild.
Ca. 30x40 cm, men som maskin kom Noritsu 300/30 upp, med upplösningen 300 dpi.


/Thomas

Lambdan är för bredder som är 30,5 som minsta bredd. Man får göra bilden 31x40 i PS, alltså utöka arbetsytan i PS och skära rent det sen.
 
jtkarlsson skrev:
Crimson exponerar med 300 dpi, upp tom. 30x45 cm.
Skickar du in i 200 dpi, så interpoleras bilden.
Jag föredrar att interpolera själv.
Vet inte om det blir någon skillnad, men det känns bra att göra det själv.


/Thomas

Jag kommer att använda Radiocity I Helsingborg då jag måste ha förstoringen denna vecka (hämtar dem i butiken).

Om jag räknar med att de inte interpolerar bilden själva, hur gör jag det själv? Från 20x30cm till 30x45cm?

Jag har provat att bara skriva in 30x40cm och sen har PS själv bestämt dpi till 200.
Ska jag skicka in bilden för utsktift eller ska jag behandla bilden något mer i PS?
 
Atena skrev:
Jag kommer att använda Radiocity I Helsingborg då jag måste ha förstoringen denna vecka (hämtar dem i butiken).

Om jag räknar med att de inte interpolerar bilden själva, hur gör jag det själv? Från 20x30cm till 30x45cm?

Jag har provat att bara skriva in 30x40cm och sen har PS själv bestämt dpi till 200.
Ska jag skicka in bilden för utsktift eller ska jag behandla bilden något mer i PS?

Hur menar du att PS bestämt själv att dpi skall vara 200? Om du gör som jag visade ovan har du full kontroll på bildens storlek.

Det enklaste är att fråga Radiocity vilken dpi dom printar med, då kan du få full kontroll över interpoleringen. Annars gör du den i 200dpi, är övertygad om att du inte kommer se nån skillnad på resultatet även om det visar sig att dom printar med 300.

Otroligt svårt att svara på om du behöver göra nåt mer med bilden när man inte vet vad du gjort redan. Har du kollat om labbet har en icc-profil? I sådana fall bör du konvertera bilden till deras profil i PS innan du skickar den. Detta gäller om du har en kalibrerad skärm, annars kan du strunta i det. Har du lagt på USM? Jag gör det som ett absolut sista steg efter att jag bestämt bildens storlek, på en A3 brukar mängd: 100-150, radie: 1-1,5 tröskelvärde: 0, vara bra utgångspunkter. Men det där har du säkert koll på.

Mvh Mange
 
mange78 skrev:
Hur menar du att PS bestämt själv att dpi skall vara 200? Om du gör som jag visade ovan har du full kontroll på bildens storlek.

Det enklaste är att fråga Radiocity vilken dpi dom printar med, då kan du få full kontroll över interpoleringen. Annars gör du den i 200dpi, är övertygad om att du inte kommer se nån skillnad på resultatet även om det visar sig att dom printar med 300.

Otroligt svårt att svara på om du behöver göra nåt mer med bilden när man inte vet vad du gjort redan. Har du kollat om labbet har en icc-profil? I sådana fall bör du konvertera bilden till deras profil i PS innan du skickar den. Detta gäller om du har en kalibrerad skärm, annars kan du strunta i det. Har du lagt på USM? Jag gör det som ett absolut sista steg efter att jag bestämt bildens storlek, på en A3 brukar mängd: 100-150, radie: 1-1,5 tröskelvärde: 0, vara bra utgångspunkter. Men det där har du säkert koll på.

Mvh Mange

Jo jag menar att om jag skriver i "Bildstorlek" i PS 30x45cm så kan jag välja om upplösningen ska anpassa sig efter storleken (cm i detta fall).
Möjligt att jag svamla men så är det i början.

Jag har redan använt deras profil. Kan säga att vissa bilder, eller färger kanske jag ska säg, blir lite konstiga. man jobbar med en bild och gör den så man vill ha den. Sen när man konvertera till fotobutikens profil så blir färgerna helt annorlunda, t o m till det sämre.
Hur löser man detta?

Tack för de övriga tipsen!
 
Atena skrev:
Jo jag menar att om jag skriver i "Bildstorlek" i PS 30x45cm så kan jag välja om upplösningen ska anpassa sig efter storleken (cm i detta fall).
Möjligt att jag svamla men så är det i början.

Ok, men om du nu vill krångla till det och inte använda beskärningsverktyget ;-), och istället gå in i bildstorlek, så skall du börja med att bocka av "ändra bildupplösning" och skriva i önskvärt dpi. Då ändras bildstorleken till ett visst angivet cm. Därefter bockar du i "ändra bildupplösning" igen och skriver in det önskvärda måttet i cm. Nu lägger antingen PS till pixlar eller drar ifrån pixlar, så att bildupplösningen överensstämmer med önskvärd dpi. Sen är det klart!

Atena skrev:
Jag har redan använt deras profil. Kan säga att vissa bilder, eller färger kanske jag ska säg, blir lite konstiga. man jobbar med en bild och gör den så man vill ha den. Sen när man konvertera till fotobutikens profil så blir färgerna helt annorlunda, t o m till det sämre.
Hur löser man detta?

Tack för de övriga tipsen!

Färgerna skall inte skilja markant från din profil, då är det nåt som är fel. Har du en kalibrerad skärm? Är du säker på att du konverterar till labbets profil och inte tilldelar bilden labbets profil? Vilka inställningar har du när du konverterar?
 
mange78 skrev:



Färgerna skall inte skilja markant från din profil, då är det nåt som är fel. Har du en kalibrerad skärm? Är du säker på att du konverterar till labbets profil och inte tilldelar bilden labbets profil? Vilka inställningar har du när du konverterar?

Det var i och för sig ett tag sedan, men de stämmer ganska bra. Hämtade precis småbilder på de bilder jag arbetat med för att kolla så att färgrena är bra innna jag förstorar dem.
Jag är 100 på att jag KONVERTERAR till labbets profil. Har kollat extra gång på det.
Jag använder Colormatch RGB när jag jobbar med bilderna.
 
Atena skrev:
Det var i och för sig ett tag sedan, men de stämmer ganska bra. Hämtade precis småbilder på de bilder jag arbetat med för att kolla så att färgrena är bra innna jag förstorar dem.
Jag är 100 på att jag KONVERTERAR till labbets profil. Har kollat extra gång på det.
Jag använder Colormatch RGB när jag jobbar med bilderna.

Jaha, tyckte du skrev att de skiljde sig ganska mycket. Måste ha missuppfattat...
 
mange78 skrev:
Jaha, tyckte du skrev att de skiljde sig ganska mycket. Måste ha missuppfattat...

Menade att utskriftsbilderna och skärmenbilderna stämmer ganska bra. Men vad som inte stämmer är att labbets profil gör, speciellt grönt, ljusare och detajer mindre synliga.
Andra bilder med samma profil kan däremot bli bra. verkar som om det är grön färg som får problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.