Jag svarar på en av frågorna Janne ställde genom att citera mig själv från en liten bok där jag brukar skriva ned sådant jag kommer på och tycker är viktigt. Vad är det vi vill förmedla med våra kameror?
"25/12 1990
En bra bild ska förmedla något av själen i motivet. Ljus, komposition, skärpa, skärpedjup, exponeringstid, färg, kontrast, brännvidd, film, etc. är medel som står till buds för att åstadkomma detta. Medlen har dock en tendens att bli självändamål. Man fastnar gärna i tekniken istället för att försöka tränga djupare in i det man ser och därefter fundera över hur man ska förmedla det man känner och upplever. Därför är det så svårt att ta verkligt bra bilder.
1/12 1992
Jag gör bilder. Kameran är mitt redskap. Likaså förstoringsapparaten. Filmen och fotopapperet är mina material. Den fotografiska bilden är mitt medium. Med alla dess begränsningar och möjligheter. Inget i hela världen kan hindra mig att använda dessa möjligheter. Endast min egen fantasi och kreativitét sätter gränserna för vad jag kan åstadkomma. Kalla det FOTOGRAFI eller KONST. Det ger jag fullkomligt f-n i. Jag kallar det BILD och mina bilder utrycker det jag känner inom mig. Det som inte går att förklara i ord men som jag genom bildens komposition, utsnitt och tekniska utförande försöker materialisera och tydliggöra."
När jag nu i efterhand läser dessa ord så har nog ingenting förändrats. Jag är nog densamme idag och har lika svårt att i ord beskriva vad jag vill förmedla med bilden. Visst kan jag beskriva bilden men känslan är svår att sätta ord på. Många av mina bilder är nog ändå ett försök att förmedla naturens inneboende väsen, inte någon artbeskrivning eller liknande, utan dess fantastiskt varierande former och olika harmonier. Men även sådant människan åstadkommit har en själ. Ett väsen som avspeglar sig i arkitektur mm. Jag tror att det är något av detta jag också försöker förmedla i andra bilder. Människor har jag haft svårt för att fotografera. Kanske för att jag nog alltid varit en "enstöring" och trivs med det, att vara för mig själv och gå mina egna vägar. Men vem vet, någon dag kanske man ger sig på även det med samma lust och energi? En idé för nya typer av bilder?